Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Buck 48V 10kW, cu 25kW peak, pentru un motor de electrocar


Postări Recomandate

  • 2 luni mai târziu...
  • Răspunsuri 17
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

Top autori în acest subiect

Imagini postate

....Acceleratia este absolut constanta, fara bruscari, daca motorul este alimentat in curent constant (tensiunea creste pe el odata cu turatia). La fel si pentru franarea electromagnetica (reostatica). De alimentat in curent constant nu e chiar dificil .......Recomandarea mea e sa franezi cu saboti (fara frana reostatica sau cu recuperare) si sa accelerezi in curent constant de valori diferite (pedala).

Buna tuturor,

 

Intre timp s-au intamplat multe. Din pacate am pierdut legatura cu acest topic, nu stiu de ce, nu am mai primit notificari.

Tocmai mi-ai dat o idee buna cu alimentarea in curent constant pentru o acceleratie corecta. Probele au fost facute cu pedala direct pe factorul de umplere si nu a fost o idee buna, cum voi descrie mai tarziu.

.....Daca tranzistorii sunt impartiti pe grupuri (de cate 2, vad) si fiecare grup are driverul lui, nu apar (foarte) mici diferente la comanda?

In acest caz, nu e mai bine ca aceste grupuri sa fie interconectate, adica un fir care leaga toate iesirile driverelor intre ele, restul ramanand la fel?

Zic asta ca intr-un invertor chinezesc am vazut la iesirea sursei de 300V o herghelie de unde, suprapuse mai bine sau mai prost.

Sursa era facuta cu 6 trafuri inseriate, unde fiecare traf era dotat cu tranzistorii lui de putere, comanda tranzistorilor fiind impartita la 2 drivere (facute cu bipolari amarati).

Singurele puncte de interconectare erau la intregratul care dadea comanda si la alimentare. Eu cred ca vedeam mai multe unde pe osciloscop, ca tranzistorii se deschideau la momente diferite.

Din aceelasi motiv as zice ca e bine ca tranzistorii pusi in paralel sa fie din aceelasi lot, chiar in ordine consecutiva de pe rola (ma rog, in fuctie de distribuitor).

Ba da, si n-am cum sa le evit. Circuitul este mare, si distantele intre tranzistoare ar face chestia asta inutila; inductantele ar introduce oricum intarzieri diferite. Am folosit in schimb cabluri separate de la fiecare din cele 8 module de putere (a cate 2 tranzistoare si 2 "diode") catre motor, astea ar fi trebuit sa asigure compensarea diferentelor de timpi de start si stop, de ordinul a cateva nanosecunde (am masurat) prin inductantele lor proprii, destul de mari la o jumatate de metru de fir. Snubberele fiecarui etaj (300nF/2 ohmi) impreuna cu snubberul mai mare de pe motor (3200nF / 0.175 ohmi) ar fi asigurat taierea autoinductiilor de pe aceste cabluri..

Link spre comentariu

Pana la urma folosesti full-bridge? Daca da, atunci o idee ar fi sa comanzi cu PWM ori numai trz de sus. Si aia o ramura de jos ramane conectata atata timp cat nu schimbi sensul.

Si pt cei de sus, ar cam trebui o sursa izolata care sa le asigure comanda.

Si comnada nu e rau a fi -5V/+15V, cum se intalneste la destule invertoare de sudura.

 

Half bridge. La fel ca un simplu convertor dc-dc buck cu redresare sincrona.

Comanda are alimentatoare proprii, din 48V fac cu un mic SMPS doua iesiri galvanic independente de cate 15V1A si una de 5V2A.

Consumurile driverelor (cate 8 bucati) au fost de cca 300-400mA pe ramura daca-mi aduc bine aminte.

 

Si inca o posibila problema: la 1kHz, sigur nu-ti va canta motorul intr-un mod oribil?

 

Se aude, dar nu e oribil, si oricum nivelul de sunet e mult mai mic decat era cel initial al motorului pe combustibil, iar la viteze rezonabile sunetul e aproape complet acoperit de zgomotul rularii pneurilor.

 

Dar motoarele universale (cu statorul si rotorul bobinate, puse in serie sau in paralel) sigur nu genereaza curent fara nico problema cand sunt invartite?

 

Ba da, daca au fost alimentate fix pana in acel moment, la taierea brusca a alimentarii ele genereaza in continuare tensiune. Inca ma intreb daca acea tensiune e inversa sau are acelasi semn. Pun pariu ca e inversa. Daca insa nu tragi imediat un curent potrivit de acolo, campul magnetic colapseaza repede (milisecunde) si gata, nu mai genereaza nimic.

 

Ca daca se inverseaza doar conexiunea unei bobine fata de alta, si motorul e alimentat, doar ii se schimba sensul de rotatie!

Mie mi se pare ca generaza tensiune in contiunare, poate doar polaritatea sa difere? Cert e ca genereaza curent continuu (la fel cum daca e alimentat in ca, merge in aceelasi sens!).

 

Ideea e ca ar trebui sa genereze tensiune in acel moment, si da, aceasta ar fi inversa. Insa daca nu pastrezi curentul curgand, campul magnetic care e creat chiar de acest curent colapseaza imediat.

 

Hopa, acum imi dau seama ca sensul nici macar nu se poate inversa daca motorul e alimentat prin full bridge! Trebuie inversata o bobina fata de alta!

 

Yep. Nici prin full bridge nici in alt mod... Doar cu inversarea unei bobine.

 

Edit: vad ca e excitatie mixta. Se poate o schema? Are numai bobine de putere? Excitatia mixta n-o cunosc (sau are doar bobina statorlui si cea a rotorului pe care le pui dupa cum doresti?)

 

Mixt inseamna ca are doua bobinaje pe stator, unul cu sarma groasa care se leaga in serie cu rotorul, celalalt mai subtirica si se leaga direct la borne. Efectul general este ca motorul are cuplu de pornire foarte mare, asemanator cu al motoarelor serie, si turatie mai constanta pe plaja sarcinilor, asemanator motoarelor cu excitatie paralel (care nu au cuplu asa bun la pornire)

 

O alta varianta e sa iei un banal motor trifazat de 380V, un convertizor defect de putere suficienta (sau modulele de putere si comanda, separat) pe care sa-l comanzi cu proiectul de driver trifazat. Si o sursa ridicatoare de tensiune. Sau acumulatori inseriati.....

 

Pai da, dar beneficiarul are acest motor, asa ca ii fac sursa pentru el, nu-l pun sa caute altul...

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări