Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Lampa birou pe led 2 x 10w 12v


Postări Recomandate

  • Răspunsuri 44
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • Dxxx

    14

  • Den

    11

  • cosmin ardelean

    6

  • aygun

    6

Top autori în acest subiect

Pai daca esti secretos este in detrimentul tau...

Ce driver ai? Trebuia sa spui tu singur asta, nu sa te intreb eu. Sa vedem ce calitate are driverul.

 

Apoi nu ai fost atent la ce am spus. Indici de incarcare de 1/3, dar daca ai pretentii ajungi pe la 1/10.

 

Adica COBul ales de tine trebuie sa-l soliciti la maxim 7W, ideal ar fi la 2-3W...

Sau altfel spus pentru un driver bun de 18W sa folosesti COB de minim 54W, adica cel putin asa ceva: http://www.tme.eu/ro/details/pacf-57fnl-bc8p/diode-led-de-putere-albe-cob/prolight-opto/ asta ar insemna conform catalogului randament peste 150lm/W si cam 3000lm. Cam mult pentru o lampa, asa ceva lumineaza o camera mare.

Ideal pentru 18W ar fi asa: http://www.tme.eu/ro/details/pacg-110fnl-bcgp/diode-led-de-putere-albe-cob/prolight-opto/

 

Sa fii atent si la temperatura de culoare, varianta de 3000K este mai relaxanta, varianta de 5000K merita daca faci lucruri fine unde vrei maxim de acuitate chiar daca este mai obositoare - si evident un compromis ar fi la 4000K.

 

Poti sa mergi si la incarcare 100% din punct de vedere tehnic, insa orice analiza ai face ai avantaje cu indici de incarcare mici, mai ales daca faci asa ceva pentru uz propriu unde vrei primordial bun nu ieftin.

 

In plus: pentru lampa de birou 18W sunt overkill, linistit poti merge la jumatate, sau mai putin. Pe masura ce reduci puterea evident ca se reduce si costul.

 

 

Poate este o buna solutie sa folosesti COBul selectat de tine dar cu un driver de 100-130. maxim 150mA asta ca sa nu exagerezi in nici o directie. Ai avea randament suficient de bun, lumina pe la 1000lm si asa ceva pare potrivit pentru o lampa de birou.

 

Nici nu am mai zis, evident ca si sistem optic secundar (reflector/lentila) este necesar ca sa recupereze din lumina pierduta inutil, insa nu as recomanda un sistem prea focalizat, deci un unghi totusi mare...

Link spre comentariu

Dar nu-i niciun secret. Ma gandeam la driverul lampii ce o am deja pe masa. 18W, teoretic. Inca nu i-am masurat curentul.

Si da, ai dreptate, mi-a scapat partea cu gradul de incarcare.

Cum spuneam, driverul cred ca are in jur de 500mA.

 

LE: masurat driverul. Dezamagitor. E de 10W (300mA, 37V). A mintit chinezul, evident.

Editat de cosmin ardelean
Link spre comentariu

La driverele chinezesti - corect eu le spun SMPS-CC, adica surse de curent constant. Prima chestie pe care o fac uzual este sa micsorez curentul, asta pentru a le duce fiabilitatea intr-o zona buna, pentru ca de obicei chinezii merg prea aproape de limite.

Sursa ta se preteaza exact la asta, sa-i scazi curentul la jumatate, ceea ce duce la o putere intre 5 si 7 Watti, care cuplate cu un COB bun ar fi perfect pentru o lampa de birou. Vorbesc de un COB intr-un punct de functionare cu randament peste 150lm/W.

Daca poti lua LiteOn atunci cel mai bine, daca nu Prolight. Evident insa ca probabil pentru randamentul respectiv trebuie sa iei COB de minim 14-15W, daca se poate spre 25W ar fi si mai bine. Este insa bine sa iei la puricat datele producatorului pentru ca s-ar putea ca pana la urma varianta care pare initial mai scumpa se poate sa fie cea cu raport pret/calitate cel mai bun.

 

 

Ca sa reduci curentul cauta pe PCB niste rezistente de 1-4 Ohmi, de obicei doua in paralel. Sunt rezistentele pe care se sesizeaza curentul, si pur si simplu scoti una ceea ce reduce curentul la jumatate. Dar mi toate montajele sunt stabile asa, deci trebuie sa probezi functionarea, evident masurand si curentul.

Link spre comentariu

Am inteles. Interesante informatiile. Multe chestii cumparate la intamplare de marea majoritate, am ajuns sa le studiez inainte de-a le alege, dar sa studiez pana si alegerea unui LED... e premiera. :d Si binevenita.

Revenind... LiteOn am vrut, dar singura varianta era unul cu lumina neutra: http://www.tme.eu/ro/details/ltpl-m03622zs40-t0/diode-led-de-putere-albe-cob/liteon/

Sau cel de 21W cu lumina rece de la Prolight, mentionat de mine mai sus.

 

Prolight pe modelul ala are eficienta usor mai mare la ~350mA decat LiteOn (137 vs. 127lm/W).

Stiu ca spuneai de reducerea puterii pana la maxim 7W pentru un randament peste 150lm/W, dar cred ca la momentul respectiv pot vedea daca merita sau nu diferenta. Care ar fi totusi de vreo 600lm...

Editat de cosmin ardelean
Link spre comentariu

Nu mai pot edita...

LITEON LTPL-M03622ZS40-T0 are totusi o rezistenta termica semnificativ mai mica decat PROLIGHT OPTO PACE-21FWL-BC3P (1.2°C/W LiteOn, fata de 1.7°C/W Prolight).

Banuiesc ca asta se traduce prin temperatura degajata mai mica.

Ca idee, LED-urile CREE vad ca au chiar si 6°C/W.

Link spre comentariu

Nu stiu ce am facut, ca mai raspunsesem o data. Asa ca o sa scriu din nou.

 

Ba chiar se traduce prin temperatura degajata mai mare. (deci nu mai mica)

Vrei ca rezistenta termica (jonctiune-capsula) sa fie minima si chiar asa se intampla - cu cat COB/LEDul este mai bun sau de putere mai mare vei avea mai putini Kelvini pe Watt. Adica, daca se tansfera un anumit flux termic (cantitate energie pe timp), cu cat aceasta "rezistenta" este mai mica va exista diferenta mai mica intre temperatura de intrare si cea de iesire, deci caldura va traversa mai usor - si asta vrei, ca ea sa ajunga la radiator si sa se disipe.

 

Prin aceasta conductie mai buna aparent se va incalzi mai tare radiatorul, pentru ca va veni mai usor caldura la el.

Radiatorul rece este un mare semn de alarma, pentru ca este posibil ca sa ramana caldura in COB in loc sa treaca la radiator (desigur rece se refera la mai rece decat era de asteptat...)

 

Recent am avut astfel de semne de alarma, cu radiatorul mai rece decat mi s-ar fi parut normal, am verificat corectitudinea montarii termice pentru rezistente minime- totul OK. Explicatia venea din alta parte, cum spuneam in mai multe threaduri, la randamente mari realmente observi ca se incalzeste mult mai putin, pentru ca mai multa energie pleaca sub forma de lumina.

Link spre comentariu
  • 1 lună mai târziu...

Eu nu am mai folosit de atunci ventilator,nefiind necesar.Azi ca tot lucram la ceva ,i-am tras si o poza la cob,sa vad in ce stare e dupa atata timp.

DSC02792_zpsb86ixjrv.jpg

DSC02802_zpsuqiyjy4k.jpg

Link spre comentariu

COBul arata bine, toate cipurile merg...

 

Varianta noua de radiator insa... nu imi place prea tare:

- radiatorul de deasupra este prost orientat, aripioarele trebuie sa stea la verticala pentru convectie, cum este radiatorul de jos - astea or sta verticale dar de pomana, ca jos este talpa si obstrueaza intrarea aerului. In acest mod eficienta lui este probabil semnificativ sub 50% din niste masuratori pe care le-am vazut.

- radiatorul de deasupra obstrueaza iesirera spre sus a unui procent semnificativ din aripioarele corect orientate ale radiatorului de jos

- banda metalica de fixare obstrueaza si ea exact la fel - si ochiometric pare exagerat de lata. Poate poti sa o inlocuiesti cu un profil T, pus invers, dar care sa fie mult mai ingust si sa obstrueze mult mai putin.

- cum spuneam partea mecanica a lampii mele este identica. Din masuratoarea mea corpul initial si deci dimensionarea erau pentru 130 grame.

Ori un radiator din cel rotund (cel de jos din poza) plus fixare depasesc un pic 130g, iar adaugand inca un radiator deasupra suprasoliciti sistemul.

- imi pare ca fixarea ta nu mai permite rotatia in corpul emisiv final.

 

Deci sfatul meu este ca in limita posibilitatilor sa renunti cu totul la radiatorul superior, pentru puteri sub 10W ar putea sa fie de ajuns cel rotund.

Link spre comentariu

Eu am modificat si sursa,din cand in cand ii dau blana,fac asa zisa cura de lumina.Nu fac nimic atunci,dar ma linisteste/imi face placere lumina puternica.. :limb:

 

Nu am cum sa renunt,e mai fierbinte radiatorul de deasupra decat cel de jos ,e mai eficient.Isi face treaba,imi ia caldura din zona ledului mai rapid.Mi se pare normal,aripioarele trebuie sa fie orientate in sus,nu in laterale,e prea subtire radiatorul ca sa fie eficient. Oricum aveam un disconfort termic la atingere,ma jena cand trebuia sa-i mut pozitia.Asa nu mai am treaba.Initial vroiam sa-l schimb cu totul ..dar e greu de gasit radiatoare eficiente.De greutate ce sa zic,am mai modificat pe ici pe colo lampa,eu imi atarn si suflanta de brat si tot felul de balarii de ea..Tine.

 

Asa daca ar fi sa fie totul perfect,nu prea avem ce cauta la racire pasiva cu radiatoare concepute sa lucreze impreuna cu un ventilator/in prezenta unui curent de aer.

Ar trebui radiatoare eloxate negru cu aripioarele in sus sau cu aripioarele paralele pe verticala,complicat de aplicat la sursele de lumina.In cazul diy ne multumim si cu ce avem,ne bazam pe eficienta marita a ledurilor,mai putina caldura disipata,respectiv mai multa lumina/lumeni.

 

Am a doua lampa de modificat in plan,si as avea si racirea... Un spot de la zumtobel..

DSC02815_zpsx3acoqvd.jpg

DSC02814_zpsypf7ghlk.jpg

DSC02284_zpsbzb1p7ko.jpg

Editat de Den
Link spre comentariu

Pana la urma daca iti merge asa si esti multumit atunci decizia este a ta.

 

Pai si a doua lampa? - vezi asocierea de cumparat COBuri, poate intri si tu, este topicul vecin... ai face probabil o economie fata de a cumpara singur.

Link spre comentariu

Cand nu stii cum sa compari doua COBuri de la producatori diferiti, si ai suspiciunea ca ambele sunt bune te uiti la doua lucruri (poate pentru multi surprinzatoare):

- rezistenta termica

- randament.

 

1. In acest caz este un COB de 19x19mm si are Rt=1,2K/W.

2. Cu randamentul ne da in DS 1840lm la 480mA. Dar ne da si 36,6V tipic la 480mA. Facem inmultirea si la 480mA corespund exact cei 17,6W recomandati.

Dar rezultatul este jalnic, penibil, groaznic... ca nici nu stiu cum sa spun, adica 105lm/W, cum se purta acum 2-3 ani...

 

Daca analizam acest COB de 22,25 lei comparativ cu LiteOn de 14W de pe threadul de Group-buy uite cum stam:

- 1,2K/W este mai bine decat 1,7 , dar si capsula este 19x19 fata de 16x16 oricum liteon este dat cu numai 16W maxim, deci sa zicem ca este normal aici

- amaratul de LiteOn (este evident ca este piticutz fata de Citizen) poate fi si el chinuit sa dea 1893lm - dar aici este diferenta fundamentala, adica poate sa produca lumina asta din 15,7W, deci cu randament de 120lm/W....

Insa in zona lui tipica de actiune avem randamente intre 150 si 180lm/W.

- dar oricum pana la 15W Liteon (de 11 lei la group-buy) sterge pe jos cu Citizenul de 22 lei + 25 lei transport.

 

Hai sa facem o comparatie mai apropiata, intre ceva relativ egal, adica cu COBul cald tot de la group-buy (Prolight, 28W):

- 1,2K/W este in continuare mai bine decat 1,4K/W insa este cu totul remarcabil ca cea din urma valoare este pentru o capsula foarte mica 13,5mm

- si daca ne ducem la aceeasi putere, adica ~17,5W atunci Prolight produce 2287 lumeni fiind cu lumina calda (varianta cu lumina rece ar produce 2440lm) sub randament de 128/136lm/W adica iarasi Citizen ia bataie rau de tot...

- Prolight merge si el si la puteri mai mari... iar ca pret este 12 lei cu group-buy.

 

Asa ca nu iti recomand Citizen sub nici o forma.

Cum Prolight nu am atins pana acum, poti sa folosesti foarte bine 2 COBuri LiteOn de 14W, in paralel, alimentate la 2x7W. Te costa cat un Citizen, sunt bune ca multi le-au probat, defapt si tu tot LiteOn ai. In plus ai randament de 150lm/W, adica obtii peste 2100lm din 14W efectivi, cu totul altceva decat Citizen.

Link spre comentariu
  • 5 ani mai târziu...

Haide sa ne distram!

 

Nu numai colegul @Den are lampa asa frumoasa...

 

Si lampa mea tot 7 ani de folosinta zilnica are.

Uite cat este de diferita (sau ?asemanatoare?).

 

22.jpg

 

https://i.postimg.cc/sfHP40dN/22.jpg\

https://i.postimg.cc/4y0z4nQg/21.jpg

https://i.postimg.cc/CLWjWBKC/23.jpg

https://i.postimg.cc/8PFRKBTP/24.jpg

 

COBul meu este LiteOn, driverul este chinezism, cu curentul redus fata de cel initial stabilit de chinez (este al doilea driver tot chinezism, cel actual mi s-a parut mai bun si l-a inlocuit pe cel initial). Si primul si cel de-al doilea driver au mers fara vreo problema.

Ambele au fost modificate sa dea in jur de 7-8W in sarcina, pe la 200mA fata de cei 350mA nominali, fluxul luminos teoretic fiind pe la 1000lm, valoare care mi s-a potrivit foarte bine.

Pe parcurs am modificat incapsularea din fata COBului, a aparut si un dispersor, pozele atasate sunt cu varianta initiala.

 

Din pacate am probleme mecanice cu piesa de plastic care intra in piciorul rotund de fixarem deja am lipit-o a doua oara si sigur nu va tine mult... pacat ca nu am un "donator" de la care sa iau o astfel de piesa, pentru ca in rest sunt extrem de multumit de lampa.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări