Vizitator andreidi Postat Decembrie 5, 2015 Partajează Postat Decembrie 5, 2015 Am doua instalatii de brad cu 100 becuri pe instalatie, de acest tip, tip ghirlanda pe care vreau sa le montez la geam, agatate de draperie, intre geam si perdea. Fiecare instalatie contine doua tronsoane alimentate in paralel, a cate 50 de becuri in serie fiecare. Instalatiile au doar becuri albe, dar pe majoritatea vreau sa le inlocuiesc cu becuri rosii, galbene, albastre si verzi recuperate din instalatii mai vechi cu acelasi tip de bec, pentru a obtine o alternanta de 5 culori succesive (alb, rosu, verde, albastru, galben). Am inlocuit de proba o parte din becuri si am vazut ca functioneaza fara probleme. Problema e ca instalatiile nu au acele becuri "starter" bimetal si nici nu am mai gasit astfel de becuri. Am avut recuperate patru, insa toate erau defecte. Initial m-am gandit la varianta aplicarii unui starter de tub fluorescent care sa realizeze "palpairea" tuturor becurilor in acelasi timp, dar am zis ca poate totusi am niste variante mai bune si mai elegante. Ce ma intereseaza e sa obtin o palpaire asemanatoare cu ce ofereau starterele de bimetal (1 secunda aprins, 1-3 secunde stins) si nu as vrea sa obtin acea palpaire tip "contact electric imperfect" asemanatoare a ce ofera un starter de tub fluorescent. Daca as putea realiza un montaj pentru controlul ambelor portiuni de 50 de becuri inseriate, ar fi si mai bine. Link spre comentariu
adryano Postat Decembrie 5, 2015 Partajează Postat Decembrie 5, 2015 Intr-adevar,cea ma uzuala solutie ar fi utilizarea unui starter de la tuburile fluorescente. Eu am incercat asa ceva, iar efectul a fost cit decit multumitor. Durata conectarii/deconectarii si a efectului in sine a variat in functie de modelul starterului, pentru ca am experimentat cu citeva bucati de la diferiti producatori. Link spre comentariu
Vizitator andreidi Postat Decembrie 5, 2015 Partajează Postat Decembrie 5, 2015 Multumesc pentru raspuns. Ce starter ar trebui sa folosesc pentru a nu obtine o frecventa mare a intermitentei si pentru a avea o durata mai mare a intervalelor de aprins/stins? Link spre comentariu
Dxxx Postat Decembrie 5, 2015 Partajează Postat Decembrie 5, 2015 (editat) Daca vrei ceva practic... sunt o multime de scheme pe care le poti adapta, sau din care poti prelua blocurile functionale necesare. Daca vrei teorie: - intervale precise, cu factor de umplere divers/reglabil poti obtine la aceste frecvente cu orice temporizator (555, clasic) dar si cu porti logice sau cu amplificatoare operationale. Dupa ce ai obtinut forma de unda dorita, o poti lasa reglabila si treci la punctul urmator - sa faci ca acest semnal sa-ti comute becurile. - comutarea unui sir de beculete alimentat in retea, dar la numai zeci de mA (presupun ca zeci de mA este curentul daca il masori) se poate face cu relee (frecventa de comutare fiind destul de mica, dar componenta mecanica este mai sensibila...) sau cu tiristor/triac. Daca pui elementul de comutare in diagonala unei punti de diode, atunci poti folosi pentru comutare si tranzistori de tensiune peste 400V, fie bipolari fie mosfet. - desigur mai trebuie sa rezolvi alimentarea generatorului de semnal: poate fi separat galvanic, daca folosesti releu. In celelalte cazuri insa comanda comutatorului electronic necesita sa ai masa comuna cu montajul de la retea, posibil sa te descurci cu o alimenatare cu condensator de limitare si o dioda Zenner. Editat Decembrie 5, 2015 de Dxxx Link spre comentariu
validae Postat Decembrie 5, 2015 Partajează Postat Decembrie 5, 2015 Nu recomand folosirea unui starter pentru tuburi CFL fiindcă dă o clipire obositoare şi neregulată, mai provoacă în plus şi perturbaţii radio...puteţi face o schemă simplă cu triac, practic e un variator de tensiune pentru becuri modificat : http://www.electroschematics.com/wp-content/uploads/2010/02/triacs-flashing-light.png sau o schemă mai bună, cu nemuritorul 555 : http://www.electroschematics.com/wp-content/uploads/2013/02/solid-state-flashing-lamp-550x334.jpg Link spre comentariu
Vizitator andreidi Postat Decembrie 6, 2015 Partajează Postat Decembrie 6, 2015 (editat) Multumesc pentru lamuriri. Tocmai ca vroiam sa evit starter-ul de CFL pentru ca nu-mi placea clipirea oferita si stiu de perturbatiile radio caci, mai demult, aparea zgomot de imagine pe frecventele analogice din banda VHF1 atunci cand puneam in functiune instalatiile de brad, unele cu starter bimetalic, altele cu starter de CFL. O sa ma apuc de realizat montajul din schema cu 555, incepator fiind, caci am mai lucrat cu 555. Am gasit pagina sursa a schemei: http://www.electroschematics.com/8446/220v-solid-state-flasher/, care spune ca: "The lamp stays ON for about 1 second and OFF for about 0.7 seconds. You can change these times by choosing other values for R2 and R3." Nici nu mai trebuie sa modific nimic, chiar mi se pare in regula 1s aprins, 1s stins. Avand in vedere ca fiecare instalatie are 2 tronsoane de 50 de beculete, as vrea sa pot controla individual clipitul celor doua tronsoane. Sa inteleg ca va trebui sa realizez 4 astfel de montaje, cate doua pentru fiecare instalatie. Dar cum voi proceda pentru a decala clipitul intre cele 2 tronsoane diferite, avand in vedere ca alimentarea lor se face simultan? Conteaza ce varianta de 555 voi folosi - NE/SA/SE555 ? Editat Decembrie 6, 2015 de andreidi Link spre comentariu
validae Postat Decembrie 6, 2015 Partajează Postat Decembrie 6, 2015 Se poate adăuga câte un optotriac între ieșirea lui 555 (pin 3) și plusul, respectiv minusul alimentării circuitului.Astfel fiecare optotriac va fi alimentat defazat față de celălalt, când unul este aprins, celălalt e stins. În schema următoare este figurat doar un optotriac, celălalt se leagă cu ledul între plus și pinul 3. http://circuitdiagram.net/wp-content/uploads/2012/01/200W-Lamp-Flasher-Circuit-Diagram.png Poți folosi și un CD4047 care are două ieșiri defazate, când una e ON, cealaltă e OFF. Ieșirile defazate vor comanda câte un triac ( însă prin intermediul unui tranzistor sau optotriac) pentru fiecare ramură a ghirlandei.Frecvența de clipire se reglează simplu.http://www.eleccircuit.com/simple-astable-multivibrator-circuit-using-cd4047-cmos-ic/ Link spre comentariu
Vizitator andreidi Postat Decembrie 6, 2015 Partajează Postat Decembrie 6, 2015 Nu inteleg un lucru. Cum poate functiona 555 sau CD4047 in circuit de 220v? Nu imi trebuie transformator in curent continuu cu care sa lucreze aceste integrate?Mi se pare mai convenabil cu CD4047 si 2 buc triac, ca nu folosesc 2 buc 555. Imi puteti oferi, va rog, o schema cam cum ar trebui sa arate montajul? Nu am foarte multe cunostinte si experienta in domeniu si faptul ca totul trebuie gandit in AC 220v deja e putin dificil pentru mine.. Link spre comentariu
Dxxx Postat Decembrie 6, 2015 Partajează Postat Decembrie 6, 2015 Anumite componente consuma destul de putin (chiar si 555 are astfel de variante) si in acest caz + conjugat cu faptul ca oricum trebuie sa ai masa comuna cu reateaua -> atunci iei un mic curent direct de la 220V divizat incat sa obtii cei 10-20V necesari functionarii generatorului de semnal. In una din scheme asta se face cu rezistenta aia de putere (10W) dar varianta asta produce caldura,asa ca de obicei in locul ei se pune un condensator, calculat sa aibe o reactata capacitiva echivalenta rezistentei respective. Daca folosesti componente mai noi (smd-uri de 5V) poti sa ai curenti de alimentare de ordinul microAmperilor, deci condensatorul poate fi suficient de mic. Totusi, e preferabil sa alimentezi montajul cu separatie galvanica, si asta merge daca comutarea se face cu releu, sau daca "transmiti" printr-un optocuplor comanda spre comutator. Este preferabil ca electrosecuritate, si daca nu ai multe experienta, crede-ma ca asa ceva doresti... Link spre comentariu
validae Postat Decembrie 6, 2015 Partajează Postat Decembrie 6, 2015 Dacă vei folosi optotriace pentru comanda triacelor (cel mai indicat) atunci poți alimenta astabilul cu 4047 dintr-un mic alimentator separat galvanic, de exemplu un încărcător de telefon, preferabil modelul cu transformator, fiindcă sunt mai fiabile la utilizare continuă. Alimentarea unor astfel de montaje de la rețeaua de 230V (prin scheme specifice) e un lucru obișnuit, fiindcă au consum foarte mic, dar ca începător nu e recomandat să abordezi acest mod.Trebuie izolat foarte bine montajul, potențiometrul de reglaj trebuie să aibă axul de plastic, fiindcă poate ajunge potențial periculos pe el. Link spre comentariu
Dr.L Postat Decembrie 12, 2015 Partajează Postat Decembrie 12, 2015 Pt eliminarea perturbatiilor, recomand un optotriac care declanseaza numai la trecerea tensiunii prin 0. Daca tiristorul se inchide sau se inchide cand tensiunea e practic 0 = 0 perturbatii. Cum 10ms nu se simt, e la fix. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum