Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Leduri 60W - alimentare cu sursa de curent


icamaster

Postări Recomandate

Salut! 

Vreau sa imi construiesc un SMPS, cu iesire de curent constant pentru a alimenta 3 leduri de 60w (aprox 40v / 1.5A ). 

Intrebarea mea este, cum e mai bine sa le alimentez? Toate 3 in serie si sa fac o iesire 1.5A cu o tensiune aproximativa de 120V (trebuie sa stiu tensiunea de iesire aproximativa pentru calculele transformatorului, chiar daca curentul este constant). 

 

As putea sa le leg pe toate in paralel cu o rezistenta de 1ohm la fiecare ? Astfel tensiunea ramane de 40V, si se schimba doar curentul, in caz ca doresc a adauga al patrulea led.

 

 

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 16
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • Dxxx

    5

  • icamaster

    4

  • UDAR

    2

  • iop95

    2

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Interesant, dpdv teoretic. Nu cred ca va adopta cineva solutia asta ca produs comercial.

N-are nici un element de control si greu de prevazut cat de stabila e la diverse perturbatii.

Link spre comentariu

Cred ca elementul de control este chiar val C si L din circuitul rezonant. Si nu stabilizeaza cu reteaua, dar cred ca in ultima vreme aceasta este destul de stabila.Si despre ce perturbatii este vorba? O propozitie aruncata fara o sustinere/ dezvoltare aduce mai mult a jurnalism sau politichie.

Link spre comentariu

Se determina o valoarea pt.C pentru o anume putere dorita si L pentru a lucra in DCM dar astea nu-s elemente de control in timpul operarii.

Perturbatie poate fi orice fenomen sau modificare de element care afecteaza functionarea.

Probabil ca cea mai puternica si mai frecventa este variatia tensiunii de alimentare la care se poate adauga temperatura, modificarea valorii unor elemente. Politica mai greu... :)

Link spre comentariu

Textul pus in link mi se pare pura vrajeala...

 

91% este un randament pe care multe drivere clasice buck/boost il depasesc.

Ideea comutarii condensatoarelor nu este deloc noua, exista de ceva timp "charge pump converters" cunoscute si ca "inductorless converters". De ce oare nu se fac decat pentru puteri mici? Pentru ca la puteri mari nu merita, e preferabil montaj in comutatie normal.

In plus, orice driver normal in comutatie da la iesire curent continuu (nu pulsator) ceea ce este preferabil atat pentru led cat si pentru "audienta" mai bine-zis spectatori.

Si acel curent continuu este foarte bine monitorizat de o bucla traductor curent -> comparator -> feedback.

 

Si pentru Icamaster:

- 120V este cam mult, desi de obicei este preferabila folosirea conexiunii serie.

- corecta dispunerea in paralel cu rezistente de echilibrare. Dimensionarea (ce zici tu 1 Ohm) nu este insa chestie de "inspiratie". Trebuie masurata dispersia Vf pe lotul de COBuri pe care le ai, la cel putin 2 curenti / trebuie hotarat ce abatere accepti la imperecherea curentului / trebuie stabilit exact curentul -> si abia apoi calculezi.

Valoarea propusa de tine este plauzibila, insa de facut trebuie facut cum am zis mai sus, posibil sa ai mari surprize

- sper ca in nici un caz nu vrei sa soliciti la 60W un COB de 60W, indicele de incarcare recomandat este mult mai mic, cam pentru orice constructor... Vezi documentatia COBului.

- eu nu iti recomand construirea ci achizitia...

Link spre comentariu

 

- corecta dispunerea in paralel cu rezistente de echilibrare. Dimensionarea (ce zici tu 1 Ohm) nu este insa chestie de "inspiratie". Trebuie masurata dispersia Vf pe lotul de COBuri pe care le ai, la cel putin 2 curenti / trebuie hotarat ce abatere accepti la imperecherea curentului / trebuie stabilit exact curentul -> si abia apoi calculezi.

Valoarea propusa de tine este plauzibila, insa de facut trebuie facut cum am zis mai sus, posibil sa ai mari surprize

 

Puteti va rog sa imi dati putine detalii? Dupa ce masor Vf-ul la 2 curenti cum calculez valoarea rezistentei? O data ce imi aleg o valoare a rezistentei, curentul trebuie fix? Adica nu o sa il pot modifica in caz ca vreau ledul sa lumineze mai putin de exemplu?

Link spre comentariu

Curentul maxim trebuie sa fie fix. Ca ii mai adaugi montajului posibilitatea de variere a curentului (de ex, de la 0 la curentul maxim, fixat anterior) e total alta treaba, o functie suplimentara.

Link spre comentariu

OK, cred ca am inteles la ce nivel esti, voi incerca sa-ti explic, si poti sa re-intrebi daca ceva nu e clar.

 

1. Sper ca ne-am inteles, daca COBul este de maxim 1,5A/60W, in mod normal nu il soliciti peste 0,75A, ca nu esti in cazul ideal si ai nevoie de marje.

Daca din catalog reiese ca sunt sigure alte incarcari, desigur ca urmezi caltalogul...

2. masori in mai multe puncte (minim 2) ca sa te asiguri ca variatia se face "paralel" deci sa elimini posibilitatea ca la curentul masurat sa fi dat peste o anomalie.

Cea mai importanta este insa masuratoarea la curentul care va fi folosit realmente.

Daca Vf este apropiat la toate COBurile, la mai multe valori de curent inseamna ca sunt bune / se pot folosi in paralel. Daca o minoritate are valori diferite (si iti poti permite) pe respectivele le excluzi, adica le tii doar pe cele imperecheate.

3. revenind la curentul de functionare reala:

- sa zicem ca ai valoarea de 50mV diferenta intre cele mai diferite COBuri

- daca accepti diferente de curent de 5% (adica 1:20), atunci pe rezistenta serie trebuie sa cada 20 x 50mV adica 1V.

- daca curentul este 0,75A, atunci R=1,33 Ohmi. Daca pui rezistenta mai mica ai imperechere mai proasta de 5%, daca pui rezistenta mai mare - ai mai buna.

Incearca sa nu fie mai prost de 10%.

 

Sper ca este clar.

 

Odata imperecheate astfel, si daca variatia Vf era proportionala la curenti diferiti - imperecherea se mentine la orice curent.

 

Si mare atentie la racire! Radiator supradimensionat / si este foarte necesar sa ai experienta anterioara in executie de raciri, sau sa te indrume cineva cu experienta.

 

PS daca diferenta de tensiune pe COBurile tale este mare, sa zicem spre 1V, atunci iti dai seama ca nu merita aceasta abordare, pentru ca ar trebui sa ai cadere pe rezistente de ordinul a 10V, adica putere mare pierduta.

Asta denota componente proaste.

Solutia pentru ele este alimentari individuale sau conectare in serie - cazuri in care Vf nu conteaza.

Insa deja stii ca ai componente care nu prea merita mare efort...

Editat de Dxxx
Link spre comentariu

50mV la string de 40V mi se pare excesiv de optimist ! Eu m-aș declara mulțumit și cu 500mV! 

La COB-uri de pe eBay de 15V/300mA ( ziși de ei ) am găsit diferențe de sute de mV . Am undeva notate dar nu la îndemână. Erau 10 buc , le-am împărțit în două grupe în urma sortării ca să le pun în paralel cu doar 75V. Proiectul din păcate l-am întrerupt ( cred că-l reiau în iarna asta ) pentru că la unul din coburi ( ultimul, ca montare ! ) am avut izolație proastă față de radiator . Am procurat între timp șaibe de plastic . 

Link spre comentariu

 

 

Multumesc mult pentru raspunsul foarte amanuntit. Am inteles cum trebuie sa fac. COB urile vor fi cree. Fiind scumpe nu imi voi permite decat atatea cate o sa folosesc, insa sper sa nu fie diferenta mare intre ele. 

 

Ca si racire, ma gandeam sa leg fiecare led pe un radiator de CPU cu tot cu ventilator, prins cu suruburi (gauri filetate in radiator) si pasta intre. 

 

Am si o intrebare scurta legata de sursa. Spuneti ca este ok o sursa cu SG3525 full-bridge la 50kHz, dupa schema de mai jos ? (q si q negat vine legat la iesirie SG3525-ului). Pentru feedback o sa folosesc o rezistenta de putere de 2.2ohm in serie cu iesirea. Am gasit cum sa calculez spirele si tot ce e nevoie, insa nu stiu de cat de groase trebuie sa fie firele de bobinat. Nu imi permit sa imi iau litzwire, poate doar 2 conductoare in paralel sa nu apara probleme. (efectul skin)

 

post-178284-0-15152100-1449255439_thumb.png

Editat de icamaster
Link spre comentariu

UDAR - sunt convins ca asa este, de aia am si dat amanunte.

De obicei este necesar "binning" adica imperecherea unui set dintr-un lot foarte mare - asta daca vrei sa te descurci cu rezistente de valoare mica.

Si vrei asta si pentru costul lor (al rezistentelor de echilibrare) / si pentru ca sa nu mai incalzeasca si ele suplimentar / si pentru ca energia pierduta pe ele scade randamentul solutiei globale.

 

Eu i-am aratat numai cum trebuie sa gandeasca, iar ulterior este posibil sa fie "fortat" sa-si schimbe solutia driverului din cauza unei proaste imperecheri.

 

Cu sute de milivolti diferente... cam cat sa dimensionezi tensiunea pe rezistentele de echilibrare? Volti buni, deci Watti buni pe fiecare, toti pierduti...

 

ICA - eu te-as sfatui sa-ti modifici mult proiectul...

 

1. COBuri LIteOn, probate de mine ca OK, sunt la jumatate de pret

2. fixarea - daca tot dai multi bani pe COB practic "trebuie" sa folosesti fixatori dedicati. Ei iti permit o buna fixare dar si protejeaza de supra-strangerea COBului. Tine cont ca sunt cicluri majore de dilatare/contractie pe timpul functionarii...3. Cu SMPSul... uff, e complicat:

- daca te pricepi infinit mai bine la SMPSuri decat la leduri si ai mare experienta - DA. Daca nu mai bine "pas" nu numai litzwire, dar si miezul de ferita - acolo nu e loc de aproximatii si ceva bun costa mult.

- mi-e teama insa ca nu esti expert in SMPSuri. Ce rezistenta de 2R2 in serie cu iesirea? Daca nu ai vazut feed-back-ul este optic deci cum e cu rezistenta aia?

- pentru LEDuri trebuie sa reconfigurezi iesirea din schema in curent constant. Ea este acum configurata normal, in tensiune constanta.

4. deci recomand cel mai bine surse separate pentru fiecare led in parte. CUMPARATE, ca atare, cu iesire in curent constant.

Editat de Dxxx
Link spre comentariu

SMPS-ul ăla este evident o exagerare pentru 180W cel mult . Plus că schema este incompletă . Plus că mai are mici scăpări ... pe lângă ce a zis @Dxxx că ar trebui adaptată pentru controlul curentului. 

Link spre comentariu

 

- mi-e teama insa ca nu esti expert in SMPSuri. Ce rezistenta de 2R2 in serie cu iesirea? Daca nu ai vazut feed-back-ul este optic deci cum e cu rezistenta aia?

 

Adica pun simplu un rezistor, ca un shunt. Daca vreau sa zic 3A pe iesire o sa am o cadere de tensiune de 6.6V si cu un divizor de tensiune si potentiometrul o sa-l aduc la aprox 2.55v.

Vref ul SG3525-ului e de 5,1v, si cu un divizor de tensiune, duc 2.55v in intrarea non inversoarea la comparatorul de eroare, iar la intrarea inversoare pun tensiunea de mai sus care cade pe rezistor (si divizata).  

 

@UDAR

 

Da, am scris si mai sus, lipseste partea SG3525, dar e montajul din dataseet, cu oscilatie la 55kHz, alimentat la 12V si cu adaugarea din paragraful de mai sus. 

Editat de icamaster
Link spre comentariu

Ce spui tu nu este deloc clar (cel putin pentru mine) ce referinta de tensiune, ce comparator?  Vorbesti cumva de structura interna a IC?

Acolo vrei tu sa faci compararea, a ce?

 

Schema are ca referinta in forma de acolo un TL431si bucla de reglaj se inchide prin optocuplor. Punct. Nu ai ce sa modifici in alta parte.

Partea cu TL431 care sesizeaza tensiune trebuie configurata ca sa sesizeze curent si ai obtinut driver LED.

 

Insa este clar ca atat montajul cat si reconfigurarea lui te depasesc. Incearca sa faci ceva unde stii foarte precis ce face fiecare componenta si cum poti sa calculezi valorile pentru toate componentele - atunci va fi ceva la nivelul tau, si vei putea sa faci si artificii si reconfigurari.

 

 

Nu inteleg ce fixatie ai pentru SG3525, ce este de facut ti-am zis deja, in postul de mai sus.

Esti cumva in situatia de a omori mustele din camera cu 5kg de dinamita... si sigur mustele vor muri...dar nu asta este calea.

Editat de Dxxx
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări