adigh Postat Decembrie 4, 2015 Partajează Postat Decembrie 4, 2015 (editat) Un transformator de iesire fara miez de fier e perfect posibil daca traful are suficient de multe spire si primarul se intercaleaza bine cu secundarul. Si la un transformator obisnuit nesupradimensionat ca numar de spire functioneaza fara miez de la o anumita frecventa in sus. Problema unui asemena transformator este ca va emite ca o antena chiar si cu ecranari mari. Intr-o vreme am lucrat in radio si daca de exemplu la un walkie-talkie demontam antena si puneam iesirea in scurtcircuit tot emitea statia dar pe o raza mult mai mica. Fara probleme receptionam la citiva metrii in aceeasi camera. Chiar daca carcasa pe post de ecran avea 2-4mm grosime. O ecranare buna nu se obtine usor. Poate nu intimplator nu s-a dezvoltat acest tip de transformator fara miez de fier. Dar de functionat poate functiona chiar si la joasa frecventa daca e suficient supradimensionat. Editat Decembrie 4, 2015 de adigh Link spre comentariu
sesebe Postat Decembrie 4, 2015 Autor Partajează Postat Decembrie 4, 2015 Transition time-ul IN-OUT la un amplificator trebuie sa fie cit mai bun (mic) pt ca altfel (si de fapt in realitate asa se intimpla) semnalul de pe bucla de feedback apare cu intirziere la intrare iar corectia pe care o aplica/realizeaza se aplica la un alt semnal nu la semnalul de intrare care trebuie de fapt corectat si care a generat semnalul de feedback initial. Acesta este unul din motivele pt care multa lume considera ca amplificatoarele fara negativ feedback (general pt ca local e musai sa existe) suna mai bine. Cum timpul de tranzitie este direct determinat de slew-rate-ul amplificatorului (in open loop cel putin), este foarte-foarte important ca slew-rate-ul "nativ" al amplificatorului sa fie cit mai mare. Acum despre necesitatea ca un amplificator sa aiba un slew-rate "final" foarte mare cind se asculta muzica se poate discuta foarte mult, dar, cel putin eu consider ca un slew-rate de 6-15 ori mai mare decit este calculat ca ar fi necesar pt semnal de 20KHz la full power este mai mult decit suficient (ma refer aici strict la slew-rate-ul general/total). Pe de alta parte slew-rate-ul total In-OUT trebuie sa fie fortat limitat la o valoare nu prea mare pt a elimina posibilitatea ca amplificatorul sa amplifice si semnale "radio" care inerent se sumeaza pe cablurile de conexiuni si care datorita neliniaritatilor amplificatorului la acele frecvente, vor genera intermodulatii cu rezultate si in banda audio (deci nu trebuie sa ai urechi de liliac ca sa le auzi). Acest slew-rate total trebuie limitat prin filtrare la intrarea amplificatorului inaintea punctului in care se aplica reactia negativa, pt ca reactia negativa sa lucreze numai pe slew-rate-ul nativ al amplificatorului si nu pe slew-rate-ul total IN-OUT. Ca un rezumat la ceea ce am spus mai sus, in conceptia mea slew-rate-ul unui amplificator se poate imparte in doua: 1: slew-rate-ul IN-OUT care trebuie sa fie cit mai aproape de valoarea teoretica calculata ca ar fi necesara la banda de frecventa si excursia de tensiune a amplificatorului (cit mai mic dar fara a limita banda audio) 2: slew-rate-ul etajelor intermediare care sint cuprinse in aceeasi bucla de negativ feedback trebuie sa fie cit mai mare sau mai corect, tranzition-time-ul pe aceste etaje intermediare trebuie sa fie cit mai mic. Acestea fiind spuse, cred ca ati inceput sa intuiti de unde a venit dorinta mea de a vedea semnalul dreptunghiular la amplificatoare cu tuburi punind accentul in special pe cele fara negativ feedback. Totul a inceput de la o discutie cu un prieten care sustinea ca tuburile au un slew-rate foarte mare si aici tin sa-i dau dreptate, dar am fost interesat cit mai ramine din acest slew-rate "foarte mare" odata ce tubul este pus intr-o schema concreta. Avind in vedere ca traful de iesire este unul din principalii vinovati de reducerea slew-rate-ului, sint in continuare interesat sa vad si cum se comporta un OTL cu semnal dreptunghiular si ce slew-rate ar avea (numeric vorbind). Desi si mie imi plac cum suna amplifurile cu tuburi (unele chiar suna bestial), este putin probabil ca sa ma convertesc "total" la tuburi si sa ascult numai pe tuburi. Principalul motiv este unul economic: un amplif cu tuburi de calitate costa foarte-foarte mult indiferent daca in faci tu sau il cumperi gata facut. Pe urma apare si necesitatea unor boxe foarte bune si in consecinta scumpe. Si nu in ultimul rind, randamentul energetic foarte slab al unui amplif pe tuburi - ca sa ascuti cu o putere medie de 2-3 W faci un consul mediu de citeva sute de wati (ca sa ai si o rezerva pt gama dinamica). Pt ca nu vreau sa am in casa surse de caldura (poate cu exceptia iernii), acum citiva ani chiar am proiectat si realizat un amplif in clasa G (care ar fi utilizata la amplifurile puternice) strict numai pe auditie - putere medie mica (~5W) dar capabil de peak-uri mari de putere (peste 100W) si care lucra complet rece. Suna destul de rezonabil. Link spre comentariu
adigh Postat Decembrie 4, 2015 Partajează Postat Decembrie 4, 2015 (editat) Un slew-rate infinit nu putem avea si o anumita intirziere a semnalului prin bucla de reactie negatita globala tot vom avea. Nu atit intirzierea creaza probleme cit retransmiterea semnalului prin amplificator de mai multe ori sub forma de ecou pina la atenuarea ecoului. Va recomand un articol unde se explica foarte bine acest lucru: "Cand lampa este mai buna decat tranzistorul" - de A Lihnitzkii E un articol tradus pe elforum din rusa de "balauru" in 4 parti. http://www.elforum.info/topic/10615-zgomot-si-distorsiuni-tub-electronic-versus-siliciu/ In articolul original in rusa erau si poze. Se arata cum la trimiterea unui impuls unic la intrare apar o sucsesiune de impulsuri la ieire. Ecourile nevenind in faza cu semnalul original se creaza o mica harmalaie. La nivel mic dar urechea simte. Reactia negativa globala rezolva niste probleme dar creaza altele. E bine sa fie pusa doar daca rezolva mai multe probleme decit creaza. De multe ori solutia e pe la mijloc adica o reactie negativa globla mica. Nu orie amplificator si mai ales OT se preteaza a lucra fara RNG. Editat Decembrie 4, 2015 de adigh Link spre comentariu
fcon Postat Decembrie 4, 2015 Partajează Postat Decembrie 4, 2015 (editat) Ecourile nevenind in faza cu semnalul original se creaza o mica harmalaie. La nivel mic dar urechea simte. Si nu este vorba numai de faza, ci si de diferenta de timp dintre semnalele care se amesteca la intrare. La acest nivel, peste semnalul de intrare se aplica un altul, deja prelucrat de un alt etaj de amplificare, capatand caracteristici (armonice, TDH, etc...) diferite de semnalul original. D.p.d.v. al sunetului, este ceea ce anglo-saxonii numesc "smearing". Acest lucru se intampla datorita efectelor descrise mai sus si a sensibilitatii deosebite a sistemului auditiv la diferentele temporale, mai mult decat orice alta caracteristica (frecventa, amplitudine, etc...). Efectele reactiei negative globale (iesire/intrare) si distributia armonica caracteristica fac diferenta dintre cele doua topologii, PP si SE si SE+RNG si SE fara RNG. In rest, sunetul PP sau SE+RNG este OK si nu se percepe neaparat acel "smearing", decat la amplificatoarele dezechilibrate, prost facute... Editat Decembrie 4, 2015 de fcon Link spre comentariu
sesebe Postat Decembrie 4, 2015 Autor Partajează Postat Decembrie 4, 2015 Interesant articolul.....deja l-am salvat (traducerea - multumesc colegului care a avut rabdare sa-l traduca). Deci se pare ca nu-s primul care a ajuns la concluzia asta.....dar macar m-a intrecut un guru in ale audio.... Link spre comentariu
victordascalescu54 Postat Decembrie 4, 2015 Partajează Postat Decembrie 4, 2015 Merci mult @Valderama Poti sa-mi spui si valoarea numerica daca nu te superi (chiar si pe privat), nu prea reusesc sa o extrag de pe ecran (nu stiu care este gainul pe verticala de exemplu). Oricum arata super fain raspunsul. Banda de frecventa vad ca este destul de liniara pina pe la 50-60KHz daca nu ma insel. @VictorDascalescu Chiar te rog, mai ales ca la un OTL influenta transformatorului de iesire nu mai este si atunci se vede exact cit se poate obtine direct de pe tuburi. Daca nu-i secreta, am sa te rog sa pui si schema cu valorile exacte, mai ales la compensarile de frecventa (daca exista). Merci anticipat! Iata cateva masuratori reale. Ceea ce nu au inteles unii colegi de pe forum, dealtfel oamenu cu mult mai mare experienta decat mine, este faptul ca proiectul DD/OTL/ESL se refera la un OTL care iese pe un transformator catre panpurile electrostatice iar masuratorile facute de mine sunt cu aceasta sarcina complexa. In ceea ce priveste sunetul, aici cred ca am eu ceva de spus, lasind modestia laoparte. Afirmatiile venite dintr-o oarecare mandrie profesionala, precum ca OTL ul suna ca un SS sunt gratuite (fara sa vreau sa ating coarde sensibile) Cine a mai experimentat asa ceva ? atunci sa marturiseasca pareri reale. Repet, am toata stima pentru toti participantii de pe forum si la varsta mea am inteles ca trebuie sa colaboram...altfel ce rost are forumul? Apropos de reactie, am pus acolo peste 1M o celula cu 2,2p+10k dar incerc sa vad de ce apare ringul, poate reusescsa-l elimin (proiectantul, Tim Mellow zice ca nu a avut acel ring deci nu a fost nevoie sa compenseze) In rest schema deocamdata este aidoma cu ceea ce a propus Tim si merge din prima....restul e fine-tunning.fft 1 12k 25 w.txt bode 1 data.txt Link spre comentariu
adigh Postat Decembrie 4, 2015 Partajează Postat Decembrie 4, 2015 Si nu este vorba numai de faza, ci si de diferenta de timp dintre semnalele care se amesteca la intrare.... Corect. Link spre comentariu
Vizitator Postat Decembrie 4, 2015 Partajează Postat Decembrie 4, 2015 D-le victordascalescu 54, amplificatorul dvs este un SEPP si nu ma mira ca oscilogramele arata atit de bine, am si eu construit unul in plus am testat inca vreo trei cu diverse tuburi si aproape toate lucrind pe o sarcina rezistiva au avut cam acelesi forma a semnalului dreptunghiular asemanator cu cel masurat de dvs. Amplificatorul construit de mine a avut ca model amplificatorul de tip Murray si impendanta de iesire era de 250 ohm/8 ohm l-am ascultat cam un an dupa care m-am plictisit de el si l-am vindut fiindca sunetul lui era doar corect insa un SE de 8w pare mai interesant ,parerea mea... Evident in cazul amplificatorului facut pentru a conduce un panou electrostatic situatia este mult mai grea iar solutia aleasa de dvs este corecta fiindca impendanta redusa de iesire usureaza foarte mult incarcarea capacitiva din secundar sau spus altfel impendanta variabila din secundar nu afecteaza foarte mult impendanta reflectata in primar. Nu am construit vreun amplificator OTL la care impendanta sa ajunga la 4-16 ohm insa am ascult in Germania unul cu 2*6 tuburi E130L si nu am fost impresionat de fel @sesebe, driverul de tip Michimori are un slew- rate exceptional si daca va intereseaza voi cauta oscilograma Link spre comentariu
mila Postat Decembrie 4, 2015 Partajează Postat Decembrie 4, 2015 In principiu sunetul de " lampa" e dat de un amplificator SE cu iesire pe transformator. Nu agreez configuratia paralel a tuburilor fie cu iesire pe trafo fie OTL cu atat mai putin. Este mult, mult mai bine ca in etajul final sa fie o singura lampa(element activ )valabil si pentru Si Link spre comentariu
victordascalescu54 Postat Decembrie 4, 2015 Partajează Postat Decembrie 4, 2015 D-le victordascalescu 54, amplificatorul dvs este un SEPP si nu ma mira ca oscilogramele arata atit de bine, am si eu construit unul in plus am testat inca vreo trei cu diverse tuburi si aproape toate lucrind pe o sarcina rezistiva au avut cam acelesi forma a semnalului dreptunghiular asemanator cu cel masurat de dvs. Amplificatorul construit de mine a avut ca model amplificatorul de tip Murray si impendanta de iesire era de 250 ohm/8 ohm l-am ascultat cam un an dupa care m-am plictisit de el si l-am vindut fiindca sunetul lui era doar corect insa un SE de 8w pare mai interesant ,parerea mea... Evident in cazul amplificatorului facut pentru a conduce un panou electrostatic situatia este mult mai grea iar solutia aleasa de dvs este corecta fiindca impendanta redusa de iesire usureaza foarte mult incarcarea capacitiva din secundar sau spus altfel impendanta variabila din secundar nu afecteaza foarte mult impendanta reflectata in primar. Nu am construit vreun amplificator OTL la care impendanta sa ajunga la 4-16 ohm insa am ascult in Germania unul cu 2*6 tuburi E130L si nu am fost impresionat de fel @sesebe, driverul de tip Michimori are un slew- rate exceptional si daca va intereseaza voi cauta oscilograma Masuratorile/oscilogramele prezentate sunt pe sarcina reala a primarului din panourile quad (8 ohmi) nu e masuratoare pe o rezistenta. Urmeaza o alta faza la care primarul va fi de 32 ohmi. Treaba cu placutul sau nu este legata de latura subiectiva, asa ca nu cred ca putem cauta absolutul...suntem atit de diferiti. Link spre comentariu
Vizitator Postat Decembrie 4, 2015 Partajează Postat Decembrie 4, 2015 Daca inteleg bine este vorba de un amplificator SEPP cu 2*6s33s ce poate sustine o sarcina de 8 ohm ? Cred ca panourile dvs sint controlate de un transformator ridicator de tip PP ce are impendanta primara de 8 ohm iar cea secundara nedeclarata, va rog sa specificati aceasta valoare fiindca doar asa se poate explica oarecum forma oscilogramelor, cred ca sinteti de acord ca un SEPP avind sarcina transformatorului de 8 ohm trebuie sa "vada " din secundar ceva reflectat care sa apropie o sarcina REALA in jur de 60-100 ohm, intelegeti ? Link spre comentariu
sesebe Postat Decembrie 4, 2015 Autor Partajează Postat Decembrie 4, 2015 ................................................. @sesebe, driverul de tip Michimori are un slew- rate exceptional si daca va intereseaza voi cauta oscilograma Why not? Daca ai timp si poti sa faci ceva screenshots la osciloscop, chiar te rog! Merci de interes - la toata lumea.Se pare ca nu m-am inselat cind am zis ca aici la lampari e mult mai multa disciplina si respect reciproc fara vorbaraie de aiurea decit in ..... Link spre comentariu
zal Postat Decembrie 5, 2015 Partajează Postat Decembrie 5, 2015 Nu te grăbi să tragi concluziile finale, mai sînt care n-au postat încă. Link spre comentariu
victordascalescu54 Postat Decembrie 5, 2015 Partajează Postat Decembrie 5, 2015 Daca inteleg bine este vorba de un amplificator SEPP cu 2*6s33s ce poate sustine o sarcina de 8 ohm ? Cred ca panourile dvs sint controlate de un transformator ridicator de tip PP ce are impendanta primara de 8 ohm iar cea secundara nedeclarata, va rog sa specificati aceasta valoare fiindca doar asa se poate explica oarecum forma oscilogramelor, cred ca sinteti de acord ca un SEPP avind sarcina transformatorului de 8 ohm trebuie sa "vada " din secundar ceva reflectat care sa apropie o sarcina REALA in jur de 60-100 ohm, intelegeti ? Sunt de fapt doua transformatoare ale caror primare sunt legate in paralel (16+16=8 ohmi) iar secundarele au un rapport de 240/1 lucrand in PP adica excursia in tensiune este de 5000 V la puterea maxima . Urmeaza sa leg primarele in serie (cu unele compensari necesare) si sa obtin 32 ohmi, sarcina la care otl-ul va incepe sa lucreze aproape in clasa A. Ceea ce vad finalele prin primar dinspre secundar este foarte greu de simulat, dar pun aici schema, poate incit pe cineva sa aprofundeze acest caz si sa faca o eventuala simulare. Eu lucrez deocamdata cu filingul si fantezia (nu sunt electronist) Link spre comentariu
Vizitator Postat Decembrie 6, 2015 Partajează Postat Decembrie 6, 2015 Why not? Daca ai timp si poti sa faci ceva screenshots la osciloscop, chiar te rog! Merci de interes - la toata lumea.Se pare ca nu m-am inselat cind am zis ca aici la lampari e mult mai multa disciplina si respect reciproc fara vorbaraie de aiurea decit in ..... Nu am gasit salvarile cu oscilogramele facute cu tuburile PL36 insa am ramasa pe placa de test varianta cu 6H6P asa ca am pozat raspunsul la semnal dreptunghiular de 1Khz si 10Khz, in ambele cazuri Y=2v/div si X=500uV/div respectiv 10uV/div Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum