validae Postat Mai 20 Partajează Postat Mai 20 Nu are ce să fie din tranzistorii de putere, ăia ori se întrerup ori se scurtcircuitează.Tot pe placă e vreo lipitură rece sau chiar o punte conductivă de la rugină, spală bine placa.Măsoară rezistorii să nu fie vreunul încins căruia îi variază rezistența de la rece la cald de la sertizare cu contact imperfect.Pe vremurile alea mai erau niște rezistențe care făceau figuri. Link spre comentariu
rusu Postat Mai 20 Partajează Postat Mai 20 (editat) Poate chiar cablajul (pertinax) are o problema (umed). Ar trebui curatat cu alcool tehnic si periuta, apoi uscat bine. Refacerea tuturor lipiturilor folosind flux din abundenta este obligatorie, eventual inlocuite componentele cu terminale oxidate. Rezistorul semireglabil este o componenta esentiala pentru stabilitatea tensiunii, asa ca ar trebui inlocuit cu unul de calitate. Editat Mai 20 de rusu Link spre comentariu
Marian Postat Mai 20 Partajează Postat Mai 20 1 hour ago, rusu said: Asta cu exagerare... fara? Foarte rar caut schema pe Google pentru ce primesc la depanat, cel mult caut pdf-urile CI-urilor pe care poate nu le cunosc foarte bine, sa-mi fac o idee cam despre ce este vorba ( de regula este deajuns ). In rest analizez foarte atent placa sub microscop sau lupa sau telefon ( cu o aplicatie ce tine loc de lupa, daca ai camera buna microscop scrie pe mobil ), daca nu-mi sare nimic in ochi atunci ma apuc sa masor tranzistori si diode, apoi condensatori pe placa ( analizorul ala de la @taxdoru face toti banii!!! ), ceva rezistente daca mi se par suspecte. Daca gasesc ceva ars inlocui. Alimentez si verific abia dupa ce ma asigur ca am eliminat cat mai multe variabile e cu putinta, in nici un caz inainte. Schema desenez de pe placa daca mi se pare mie interesant montajul si vreau sa o am acolo, daca nu... n-am ce face cu schema, componentele functioneaza la fel indiferent de montaj, si daca nu-s sigur de valori le calculez functie de cerintele montajului, datele din pdf-uri, etc. Adica schema este utila, dar este un lux de care ma pot lipsi fara stres, si in cazul unor placi atat de simple... PS: SI ca sa nu fiu 100% offtopic ( oricum imi prezint scuze tuturor ), masurarea tranzistorilor de putere e prima chestie care trebuia facuta cu mult inainte de a alimenta prima oara montajul, indiferent cat de greu este de ajuns la ei. Este inadmisibil sa lucrezi deja de cateva ore la un montaj si sa stai cu dubii ca ba, daca poate totusi trebuia sa-i masor? Daca poate gaseam ceva la ei in neregula? vreun fir sau lipitura nasoala sau mai stiu eu ce, vreun surub slabit, etc... Desfaci dinainte tot, verifici tot, si abia apoi testezi prima oara alimentand. Sau oricum asa fac eu, indiferent cat timp imi ia. Link spre comentariu
sesebe Postat Mai 20 Partajează Postat Mai 20 (editat) Oricum, sper sa nu ma înșel ca nu am schema în fata, dar sursa asta poate fi depanat cu tranzistorii de forță decuplati, doar cu ce este pe placa asta dar fără a cere curent la ieșire mai mare decit citiva zeci de miliamperi. Ps: cind ai 4V la ieșire care-i tensiunea pe condesatorul de 1000uF (C5)? Pps: corectie nu se poate depana fara tranzistorii de putere decit cu iesirea in gol. V20 este un zener de 3.6V si tensiunea ar fi trebuit sa fie mai mare dar acolo sint impulsuri si valoarea depinde de aparatul de masura. La functionare normala pe C7 trebuie sa fie cel putin 16-17V iar in baza la V28 o tensiune putin mai mica, probabil cu doar 0.1-0.2V cu iesirea in gol. C9 trebuie verificat/schimbat pt ca un curent mic prin el va scadea tensiunea. Editat Mai 20 de sesebe Link spre comentariu
rusu Postat Mai 20 Partajează Postat Mai 20 (editat) Tensiunea de iesire este analizata de amplificatorul de eroare (V31). Nu vad cum as putea verifica functionarea fara a avea tranzistorul (macar unul din patru) regulator in circuit. Eventual, montat unul in exterior de proba. Asta se poate face usor. Salturile de tensiune pot fi provocate de circuitul V32, R11, RP1, R12. Din acest circuit, cel mai sensibil este rezistorul variabil. De asta am sugerat inlocuirea lui, chiar cu un semireglabil multitur pentru un reglaj mai precis al tensiunii de iesire sau un potentiometru capsulat pentru a nu fi influentat in timp de praf. Si, daca totu-i bun... Tensiunile pe secundare sunt stabile? Sa nu fie afectat cumva transformatorul de umezeala. Sper ca nu zumzăie si nici nu se incalzeste! Marian are dreptate in ce priveste etapele depanarii. Dar asta vine din experienta, curiozitate si placerea de a surubari. Editat Mai 20 de rusu Link spre comentariu
sesebe Postat Mai 20 Partajează Postat Mai 20 Ar merge prin rezistorul de 200Ω dar ai vazut ca am revenit asupra ideii. Schema este prea simpla ca sa fie greu de depanat. Trebuie doar facute masuratori in punctele cheie atunci cind nu merge. Link spre comentariu
yo7but Postat Mai 22 Partajează Postat Mai 22 Buna ziua, Revin cu vechea mea problema pe care inca nu am rezolvat-o. Am desfacut toate componentele de pe placa, am curatat placa de cosditor, am curatat-o bine cu slcool, spalata cu detergent, uscata si verificate traseele. Am montat piesele - am pus piese noi- absolut toate, am schimdat si tranzistorii de putere. Ce nu am schimbat sunt cele 16+2 diode redresoare. Am alimentat si surpriza, nu functioneaza. Scoate , reglind din semireglabil, intre 1 si 4.5v dar ce-i bine este ca nu mai fluctueaza tensiunea de iesir, ramine fixa un de o reglez. Nu-mi dau seama ce ar mai putea fi, poate aveti vreo idee. Multumesc si va rog sa ma scapati de pacoste! Link spre comentariu
dumitrumy Postat Mai 22 Partajează Postat Mai 22 Acum 25 minute, yo7but a spus: poate aveti vreo idee. Nu te supara, primesc tot felul de acuze ca raspund impulsiv si nervos, dar expresia citata este cea mai tampita si cel mai des folosita pe forum. Normal ca avem idee, cum crezi ca unii isi pot lua salariu o viata din asemenea depanari daca nu ar sti exact rolul fiecarei componente din montaje, mai ales cele relativ simple? O sursa liniara are o schema bloc, redresorul--elementul regulator serie--driverul--amplificatorul de eroare--circuitul de limitare curent--circuit de reducere a riplului. In schema data toate functiile sunt executate de tranzistoare, toate trebuie sa fie in RAN/ regiunea activa normala. Trebuie sa pierzi putin timp si sa pui tensiunile in totii pinii tranzistoarelor, asa vom sti care nu isi face treaba sau care este impiedicat sa si-o faca. Vrei sa spunem de la distanta ca este componenta X? Si noi cand depanam facem acelasi lucru, masuram pinii la toti tranzistorii, doar ca mai pe scurtatura stiind mecanismul intern. Link spre comentariu
sesebe Postat Mai 22 Partajează Postat Mai 22 La 20.05.2024 la 21:20, sesebe a spus: ............................. Ps: cind ai 4V la ieșire care-i tensiunea pe condesatorul de 1000uF (C5)? .............................. La functionare normala pe C7 trebuie sa fie cel putin 16-17V iar in baza la V28 o tensiune putin mai mica, probabil cu doar 0.1-0.2V cu iesirea in gol. C9 trebuie verificat/schimbat pt ca un curent mic prin el va scadea tensiunea. Diodele care nu au fost schimbate sper ca-s masurate si sint OK. Cit este tensiunea pe condesatorii ce filtreaza partea de forta? Nu am glob de cristal ca sa-ti spun ce-i defect. Trebuie sa faci tu masuratori iar daca ai probleme cu interpretarea lor pot incerca sa te ajut. Pe schema, cu potentiometrul dat la maxim (4.5V la iesire ai spus) notezi valorile in toate nodurile si apoi postezi schema cu valorile masurate. Link spre comentariu
sesebe Postat Mai 23 Partajează Postat Mai 23 (editat) Pai dupa masuratorile astea V22 sau C12 in scurtcircuit, sau scurtcircuit pe cablaj. Posibil si dioda V22 pusa invers dar ar fi trebuit sa fie o diferenta de tensiune de 0.5...0.7V la bornele ei nu 0V cum apare in in imaginea postata. La functionare normala la bornele V22 trebuie sa fie circa 12V. Si mai este o chestie ciudata: in emitor la V26 ai notat 8.3V iar la iesire care este emitorul comun la tranzistoarele de forta ai 3.4V si ar fi trebuit sa ai cu 0.6...8V mai putin fara sarcina. In sarcina maxima probabil diferenta de tensiune poate depasi 3V daca tranzistorii au si rezistente de emitor. Editat Mai 23 de sesebe Link spre comentariu
yo7but Postat Mai 23 Partajează Postat Mai 23 Am gasit dioda V32 in scurtcircuit, am inlocuit-o si acum sursa functioneaza normal. Am alimentat un emitator care la puterea de 100W out ia din sursa aproape 20 A. Tensiune a scazut cu 0.16V ceeace este OK. Am masurat tensiunile pe emiterul lui V26 este de 14,24v iar pe emitorul comun este 13,8v. Tranzistorii sunt legati ca in schema fara rezistori . @sesebe iti multumesc mult pentru ajutor si poate vreodata ne vom intilni sa bem o bere. Mutumesc si celorlalti care au vrut sa ma ajute. Link spre comentariu
sesebe Postat Mai 23 Partajează Postat Mai 23 Cred ca vroiai sa spui V22 nu V32. Bine ca merge. De unde esti ca sa stiu pe unde pot sa beau o bere cu prietenii. Link spre comentariu
validae Postat Mai 23 Partajează Postat Mai 23 E de belea....păi asta se putea depista rapid (și de mult), măsurând simplu tensiunea la bornele diodei. Posibil și ,,la rece,, deși joncțiunile străpung definitiv doar la anumite tensiuni, iar la cei câțiva Volți și maxim 3mA ai testerului de joncțiuni al multimetrului să n-o fi făcut. Posibil ca ce ai tu acolo e să fie o străpungere mai ,,cu cântec,,. Cam ca cea cu care m-am confruntat acum ceva timp, aveam un panou de martori led ai funcționării locomotivei. Ledurile aveau un circuit comun de reglaj al luminozității, dar pentru buna separare dintre circuitele ce aprindeau separat ledurile martor, se foloseau diode 1N4007. Acest panou care venise defect funcționa total aiurea, se aprindeau și leduri necomandate, la măsurarea cu multimetrul a componentelor individual totul OK. Chiar nu aș fi crezut că niște diode 1N4007 vor străpunge la doar 110Vc.c. dar le-am dat toate jos și cu o sursă de 110Vc.c. le-am alimentat ,,pe invers,, și vreo două au avut onoarea să-mi explodeze în față. Bum shakalaka !!! Ce să vezi ? Străpungeau pe invers ,,Zenner style,, pe la 110V deși trebuia să reziste la cel puțin 1000V. Cine-ar fi crezut ? Link spre comentariu
rusu Postat Mai 23 Partajează Postat Mai 23 Curios ca au pocnit! Mai am in stoc cateva 1N4007 noi fabricate in Romania. Arata... vai mama lor. Au terminalele oxidate. Le-am testat acum cu testerul de LED-uri la 250V tensiune inversa. N-a "cazut" niciunul. Am luat si cateva chinezisme din loturi diferite (capsule usor diferite intre ele). Nicio problema la 250V, asa cum este normal. Sigur era c.c.? Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum