Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Totul despre... TRANSFORMATOARE de retea. Intrebati aici!


Postări Recomandate

A fost rebobinat transformatorul cost 120 lei. Am găsit un contactor blocat. Cred că ăsta a fost și motivul pentru care s-a ars transformatorul. Contactorul este normal închis nu am găsit nicăieri în oraș, doar normal deschis. Trebuie să comand pe net, să aștept 2-3 zile...

WhatsApp Image 2023-12-05 at 18.26.46_d2bdcd5c.jpg

WhatsApp Image 2023-12-05 at 18.40.05_10e38b94.jpg

Link spre comentariu

Domnule @Damage, vă rog mult dacă doriți să spuneți care dintre înfășurările transformatorului au fost arse. Eu am o bănuială că cea de 24V.

 Vreau să vă mai întreb cum adică contactor normal închis sau normal deschis? Rolul unui contactor este să cupleze și să decupleze o anumită sarcină din câte știu eu. Din ce spuneți d-voastră eu aș înclina să cred că acel contactor a rămas cu unul sau mai multe contacte (de sarcină) lipite. Asta din cauza (supra) sarcinii, sau mai degrabă din cauza calității limitate a respectivului contactor.

 Vă mulțumesc și numai bine!

Link spre comentariu

Sincer nu știu care din înfășurări era arsă că nu am intrebat, dar tind să cred ca cea de 220V. Să explic și de ce. Montez transformatorul fără să leg si ieșirile. Verific ieșirile și am tensiunile OK.

Leg pe rând ieșirile 12/24v, verific se aprinde afișajul ,nimic suspect.

Leg și cele de  220V, nu aclanșeaza/declanșeaza nimic dar după vreo 20 secunde iese un firicel de fum din transformator.

Cam tărziu dar încep să verific toată instalația. Am 2 contactoare cu auxiliare NO cu protecție la suprasarcină și temperatură care controlează cele 2 motoare. Mai am 1 contactor cu auxiliar NC care alimentează un releu de timp, celelalte 2 contactoare și cred că butonul de oprire urgență. În fine acest contactor cu auxiliar NC după cum se vede în poză, are bobina umflată, și contactul de forță era blocat în poziție deschis cea ce nu influența cu nimic negativ doar că acea bobina era în scurt si punea și transformatorul în scurt.

Am alimentat separat bobina la 220V printr-o siguranță de 6A ,bobina a făcut poc și siguranța a declanșat.

Am luat o bobină de la un alt contactor ce are auxiliar NO și am montat-o in acest contactor NC. Acum funcționeaza circularul doar că dupa câteva secunde iese fum din transformator și înțeleg că trebuie să il duc iar la rebobinat.

Dacă alimentez transformatorul dar nu leg nici un consumator la 220V nu iese fum din el.

Link spre comentariu

Pentru a proteja transformatorul de alte astfel de probleme, se impune o siguranta termica inseriata cu primarul si pozitionata in bun contact termic cu infasurarile dar accesibila in caz de ardere. 

Deasemeni cand faci teste de al caror rezultat nu esti sigur, pune ceva limitare de curent, fie in primar, fie in secundar.

Puterea lui nu-i foarte mare, deci spre exemplu poti inseria un bec de retea cu filament de 100W, cu primarul, sau eventual 2 astfel de becuri legate ele intre ele in paralel, si apoi inseriate cu primarul. 

In caz de scurt se vor aprinde, dar traful va scapa intact.

Sau, eventual daca suspectezi ca pe secundarul de 220 sarcina lui are probleme, pui un bec acolo inseriat, daca intr-adevar sunt probleme atunci becul se va aprinde, iar traful scapa.

Poti pune becuri de far si pe celelalte secundare ca sa fii sigur ca nu ele sunt supraincarcate.

Undeva ceva este foarte grav devreme ce dupa doar 20 de secunde deja iese fum din traf.

Deci trebuie sa testezi cu masuri de protectie, nu in orb si nici la ghici!

 

Poti chiar face teste in prealabil pe traf dupa ce este rebobinat ( daca este cazul ), pui pe rand pe fiecare secundar o sarcina rezistiva care sa traga din el undeva spre maximul puterii pentru care fiecare iesire in parte este dimensionata ( sau oricum pe acolo ), sa fii sigur ca traful face fata parametrilor ceruti.

Poti testa separat si sarcinile lui fara sa le alimentezi, daca ai un dispozitiv cu care se masoara inductante, masori inductanta fiecarui consumator in CA ( bobina contactorului spre exemplu ), din acea inductanta calculezi reactanta, o notezi si o insumezi cu rezistenta in CC masurata cu multimetrul pe Ohm pe acea bobina, rezultatul total este sarcina ( numita impendanta ) pusa pe secundarul trafului, imparti tensiunea din acel secundar la acea impedanta si afli simplu ce sarcina pune pe traf acea bobina, stii apoi cat se poate de sigur daca e ok sau nu.

Link spre comentariu
  • 1 lună mai târziu...

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări