Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Totul despre... TRANSFORMATOARE de retea. Intrebati aici!


Swat Cat

Postări Recomandate

Cum ai dedus că ai ,,tole în scurt,, ? Poţi pune o poză clară cu traful ? La un traf rebobinat, se poate crea accidental o ,,spiră în scurtcircuit,, chiar prin intermediul jugurilor metalice de strângere ale tolelor şi ale şuruburilor ce trec prin găurile din tole.Dacă şuruburile de strângere nu au cel puţin un capăt izolat faţă de juguri, se creează o spiră prin circuitul creat de şuruburi şi juguri.Practic şuruburile se încălzesc şi traful se comportă ca şi cum ar fi în sarcină, dar e greu de estimat fără măsurători ce curent trece prin spira creată.Pot trece curenţi de la câţiva Amperi până la zeci de Amperi prin spira creată, depinde doar de secţiunea trafului şi rezistenţa contactelor.Doar măsurând consumul în gol cu tolele strânse corect şi apoi creînd spira în scurt poţi vedea cât de mult îl afectează asta.

Referitor la asta, îmi amintesc o fază de mai demult la serviciu, un coleg îşi făcuse singur pentru diverse suduri mici la atelier un traf de sudură pe un miez destul de mare ca secţiune(circa 48 cm2), folosit iniţial ca reactanţă de filtrare la locomotive.Când a ajuns la asamblare, din lipsă de experienţă (e pneumatician)a uitat să izoleze şuruburile de jugurile de strângere.Atelierul lui şi al meu aveau circuit comun pe iluminat şi prize.Am auzit o bubuitură şi am rămas fără curent.M-am dus imediat la coleg, ştiind că mai face experimente din astea cu artificii.Ăsta stătea uimit şi se uita la traf, care băgat în priză fără consumator arsese siguranţa generală a atelierului.Nu-şi explica ce anume era de vină, că izolase cu grijă bobinajele şi nici nu mirosea a ars ca în cazul unor spire în scurt pe bobinaje.După ce m-am uitat puţin la traf, am depistat imediat greşeala, I-am explicat că trebuia să izoleze cel puţin un capăt al fiecărui şurub faţă de platbanda de fier ce strângea tolele, sau să pună o bucată de lemn în loc de platbandă de metal la jugurile de strîngere ale tolelor. Nu a priceput chiar din prima ce şi cum, dar i-am arătat ,,pe viu,, izolând cu nişte discuri de textolit şi tuburi de varniş şuruburile şi piuliţele la capete, astfel încât să nu se mai închidă spira parazită.Când l-am băgat în priză nu a mai sărit siguranţa....

Link spre comentariu

Multumesc de raspuns. Am masurat cu multimetrul pe dioda si oriunde l-as pune pe partea superiora imi arata scurt, inclusiv intre jugurile metalice desi aveau un fel de lac, cred ca in momentul in care au fost stranse piuitele au ajuns la fier si fac contact. Piulitele de la juguri nu aveau distantieri/saibe de plastic asa ca eu am inlocuit tijele si am pus la fel piulitele direct pe fier. Problema e ca in partea de sus avea un pic de rugina, eu am curatat-o, dar se pare ca tolele sunt afectate si ceva mai jos si cred ca din cauza aia am scurt intre ele (foto2). Tolele au si ele un lac, dar unde este rugina s-a exfoliat. Trafo are S=70cm2 este intr-un amplif in curs de restaurare si a mers mai bine de o ora timp in care s-a incalzit moderat cu volumul amplifului destul de redus. Fara zgomote suspecte sau sigurante sarite. Tolele par a fi E+I, as vrea sa-l desfac si sa-i dau lac din nou dar nu stiu daca merge in regim de amator, evident izolez si piulitele de la jugurile de strangere inclusiv tijele filetate (tub termocontractabil).

LE: Ulterior postarii de aseara am vazut ca exista o rubrica speciala pentru transformatoare in general , asa ca va rog sa mutati acolo,  acest topic fiind doar pentru trafo UPS...(I did it again)...

 

 

tr1.jpg

 

 

tr22.jpg

Editat de marius75
Link spre comentariu

:rade:

Sigur este o eroare...

 

3 hours ago, marius75 said:

a mers mai bine de o ora timp in care s-a incalzit moderat cu volumul amplifului destul de redus. Fara zgomote suspecte

Si-atunci ce-ai cu el?

Daca il gol nu se incalzeste excesiv si nu bazaie, ce ai putea sa-i reprosezi?

In cel mai rau caz masori inductanta si rezistenta ohmica a primarului stabilindu-i astfel o impedanta pe baza careia calculezi un curent de mers in gol teoretic, masori apoi curentul de mers in gol real si compari cifrele afland astfel cat este eroarea.

 

3 hours ago, marius75 said:

Tolele par a fi E+I, as vrea sa-l desfac si sa-i dau lac din nou

Sa nu faci asa ceva ( lacuire individuala la fiecare tola )!
Sigur n-or sa-ti mai incapa multe dintre tole.

Da-i pace, e ok asa cum e.

Link spre comentariu

Mulțumesc pentru răspunsuri.

Pentru secțiune am masurat  cât are carcasa de plastic pe care se afla bobinaj (10L×7H)cm. Am înțeles că așa s-ar afla secțiunea din ce am mai citit pe net. Trafo e măricel, are peste 10kg.

O sa masor L,R la primar dar nu sțiu cum pot măsura curentul de mers în gol real. 

Marian, eu mă gândeam sa nu fie ceva grav ca tolele sunt în scurt, am înțeles că apar curenți turbionari ceva de genu' si n-aș vrea sa ia foc în sarcină, adică dacă scade doar randamentul cu 10-15% nu mă interesează așa tare.

LE: posibil sa fie o greșeala la calculul secțiunii. Trebuie sa refac măsurătorile și revin.

LLE: Era intr-adevăr o greșeală, are S=40cm2

 

Editat de marius75
Link spre comentariu

Lasă tolele în pace, cel mult poţi să-i izolezi jugurile de strângere ale tolelor de şuruburile de fixare cu şeibi de textolit şi puţin scoci înfăşurat pe capetele şurubului, astfel încât să nu se mai creeze o spiră parazită prin şuruburi şi juguri.Am pus mai jos o poză cu un exemplu de izolare a şurubului faţă de jugul metalic.Pe cât posibil, e bine ca banda izolatoare să acopere şurubul pe toată lungimea ce intră în miez, rămânând neizolat decât filetul activ şi capul şurubului.Şurubul din poză e mult mai scurt decât cele folosite la traf, dar e doar cu scop demonstrativ.Şaiba izolatoare poate fi confecţionată din bucăţi de textolit sau plastic rezistent şi nu e nevoie să fie rotundă, iar gaura şeibii trebuie să fie suficientă încât să treacă şurubul şi stratul de izolaţie ce-l înveleşte.

z6N3Kxz.jpg

Link spre comentariu

Daca transformatorul are curentul de mers în gol mult mai mare decât valoarea calculata si tolele corespund ca material dar au bavuri, puteti sa încercati sa demontati transformatorul si sa le debavurati cu grija, cu o "pila de smirghel". Dar aveti grija sa nu intre pilitura in bobinaj.

Link spre comentariu

Multumesc de raspuns. Cred ca renunt sa mai desfac tolele transformatorului daca nu prezinta vreun risc in functionare.

o sa intervin doar la tijele filetate care strang jugurile metalice.

Am masurat infasurarea primarului. 1,4r si 7,3H.

Pentru a masura curentul de mers in gol real e buna o priza din aia care indica si consumul de energie ?

 

 

tr3.jpg

Link spre comentariu

Cu valorile alea masurate impedanta primarului ar fi cam 2,3kOhm, deci curentul de mers in gol calculat cam 100mA la 230Vca.

Inseriezi ampermetrul multimetrului setat pe CA cu unul dintre firele primarului si alimentezi, vezi ce obtii.

Link spre comentariu
1 oră în urmă, Marian a spus:

Cu valorile alea masurate impedanta primarului ar fi cam 2,3kOhm, deci curentul de mers in gol calculat cam 100mA la 230Vca.

Inseriezi ampermetrul multimetrului setat pe CA cu unul dintre firele primarului si alimentezi, vezi ce obtii.

La ce frecventa ?

Eu, din cate stiu, foarte putine aparate masoara corect inductanta unei bobine cu miez de fier. Doar puntile Owen si cateva aparate ''destepte'' arata valoarea reala, restul arata bazaconii. 

Link spre comentariu

Ai dreptate, SMT-ul indica bazaconii, am verificat si eu acum, si valoarea masurata de el n-are nici o legatura cu cea reala.

 

In cazul de fata parerea mea ramane ca traful poate fi lasat in pace fix asa cum este, daca la testul ala de 1 ora nu s-a incalzit semnificativ atunci e in regula.

Prea multa bataie de cap distribuita pe prea multe zile pentru o problema prea mica.

In mod normal masurarea curentului de mers in gol impreuna cu alte teste de anduranta s-ar fi facut dinainte sa se vina aici pe topic, aici s-ar fi prezentat niste rezultate si s-ar fi solicitat niste concluzii mai avizate...

 

PS: Am mutat discutia aici.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări