Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Totul despre... TRANSFORMATOARE de retea. Intrebati aici!


Swat Cat

Postări Recomandate

Eu tot nu sunt lamurit.Reteaua de care zici, e conectata la SEN? Daca da, cum se fac cei 500V trifazat?De ce nu dai amanunte?Nu ca ar schimba datele problemei, e vorba de curiozitate tehnica.

Link spre comentariu

...In orice caz cred ca si in cazul autotransformatorului imi trebuie ceva apropiat de 30 kVA pentru cazul in care pornesc ambele motoare simultan.

Ca sa fie foarte clar, indiferent ca optezi pt transformator sau autotransformator, puterea necesara e aceeasi. Diferenta e ca iese mai ieftin si cu gabarit mai mic in varianta cu autotransformator. Asta am vrut sa spun si pe celalalt forum, vad ca si pe acesta ai primit ulterior o replica asemanatoare de la dr.L, deci deja 2 persoane independente iti spun acelasi lucru.Ca sa evitam orice neintelegere, dincolo am zis asa:

Intrucat reducerea de tensiune necesara e relativ mica (20%, adica 100V), eu cred ca cea mai avantajoasa e solutia propusa de StylexMM, adica autotransformator. Gabarit mai mic si costuri mai mici decat cu transformator.O alta solutie, e drept, destul de costisitoare, dar care evita trafo, ar fi alimentarea motoarelor prin convertoare statice de frecventa, setate pt tens de iesire max admisa de de catre motoare.In acest caz, pentru comenzi sau altele necesare tabloului (220V), se va face un trafo de mica putere.

Referitor la varianta pe care am propus-o, cu CSF, n-am primit nici un comentariu, si as fi curios ce cred si altii, poate spun prostii... M-am gandit la asta deoarece ai zis ca singurii consumatori de putere ar fi cele 2 motoare, deci nu e nefiresc sa facem adaptarea doar la ele...
Link spre comentariu
Vizitator smilex

Indiscutabil autotraf. Nu exista motive pentru separare galvanica. Dimensiunea autotrafului e mai mica pentru aceeasi putere livrata. E mai simplu de construit. Cuplaj mai bun, randament mai bun.Solutia convertizorului e super, dar sinus la iesire. E ceva de lucru. Dimensiuni mai mici. Personal nu m-as incumeta, dar sigur obtine rezultate bune. Foarte scump.

Link spre comentariu

Am inteles.Deci sa inteleg ca e la fel de fiabil ca si un transformator obisnuit? Dupa cum am mai spus, autotransformatorul va fi bagat intr-o cutie ip55 si va lucra in camp vara/iarna.Si e vorba de zeci de bucati pe care o sa le vreau, nu numai o bucata.Si totusi nu m-am lamurit exact cum se face calculul puterii. Am astea 2 motoare cu pornire directa, ce autotransformator iau ?Pe bune, vreau sa stiu si pe viitor raspunsul :).Multumesc mult de raspunsuri.

Link spre comentariu

Sa presupunem un caz:

Transformatorul se dimensioneaza conform curentului maxim al motoarelor

La ala de 3kW e scris pe eticheta si este 1,71 * Inom.

Cum tensiunea e fixa,asta inseamna ca puterea ceruta la pornire (Pstart) e 1,71 * Pnom.

Puterile inscrise pe motoare (3 si 5,5kW) sunt puterile livrate la ax. Randamentul motoarelor ar trebui sa fie cam aceelasi,si anume 82%.

Astfel,Pnom = (3+5,5) * 100/82 = 10,3kW

Deci Pstart = 10,3 * 1,71 = 17,72kW.

Cum puterea unui traf este totusi cea aparenta si nu cea activa,intra in calcul si defazajul (cosfi=0,79),adica 17,72 * 100/79 = 22,43kVA

Deci un traf de 25kVA ar trebui sa faca fata fara nici un fel de problema

 

E totuci ceva mai putin fata de 30kW. Nu am inteles deloc de ce s-a facut transformarea in cp,cand aici se lucreaza numai cu kW si alte masuri electrice

 

Si acum avantajul unui autotraf fata de un traf:

Traf - trebuie sa transfere intreaga putere,adica 25kW.

Autotraf: trebuie sa transfere doar 20% ( (500-400V)/500V = 0,2) din 25kW,deci se foloseste doar 20% din materialul necesar pentru un traf. Teortic,si costurile ar trebui sa fie de doar 20% fata de un traf...

Eu zi ca merita cu varf si indesat sa iei 5 autotrafuri in locul unui traf.

Link spre comentariu

Nu te supara, dar principiul dupa care s-a executat acea instalatie este : "scarpina-te cu mana dreapta la urechea stanga, de preferat cu mana dupa cap". Spun asta pentru ca, la o examinare atenta, a doua tablita indica faptul ca acel electromotor poate fi folosit in reteaua de 380 trifazic, cu o usoara scadere a puterii (cam 5%) daca ma iau dupa faptul ca acele valori (primele doua, care corespund puterii de 3kW) sunt foarte aproape de valorite retelei electrice normale, trifazate, existente in Romania. O mica recomandare exista, si se refera la o sectiune corespunzatoare a conductoarelor de alimentare, pentru evitarea caderii de tensiune.Prima tablita pare sa fi fost rescrisa, exista ceva stantat si acoperit cu vopsea. Daca acel electromotor este rebobinat atunci "meseriasul" a facut legatura "stelei" in interior si nu ai acces la ea. Si la acesta tensiunea de alimentare este in parametrii superiori ai retelei trifazate romanesti.Tinand conta ca un autotransformator poate rezista la o suprasarcina de pana la 2,5 ori sarcina nominala iar consumul maxim la pornirea in stea este de pana la 6 ori consumul nominal, as spune ca un autotransformator cu o sarcina cu puterea de 15-16kW ar fi o solutie.Pana aici eu nu vad unde scrie 500V. Daca te referi la ultima notatie din a doua poza atunci se refera la un electromotor de 3,6kW si o frecventa a retelei de 60Hz. Acest electromotor pare sa fie universal, si la 50Hz si la 60Hz.Pentru 35V diferenta nu cred ca se merita un auto-transformator ridicator. Daca totusi vrei sa-l faci, si alegi varianta cu un autotraf pe faza (3 autotrafuri in total fiecare faza cu un consum de 5kW, total 15kW) atunci un calcul empiric rapid ar necesita o putere a autotrafului de 1kW.Daca ai lungime mare de cablu de alimentare si o sectiune mai mica a acestuia, atunci varianta cu autotransformator montat la intrarea pe cablu poate fi folosita doar pentru a compensa caderea de tensiune pe cablu.

Link spre comentariu

Am recitit topicul ca sa inteleg ciudatenia retelei, 500V la 50Hz... Sa inteleg ca reteaua are 350V tensiune de faza - nul si 500V tensiune intre faze.Ar fi cateva variante, inclusiv cu transformatoare cumparate din comert.Varianta cu autotransformator coborator implica bobinajul calculat la 350V (autotransformatoarele in conexiune stea) cu priza la 280V. Ar mai fi o varianta, pentru o faza, cu doua transformatoare 230V/35V (cumparate din comert) cu bobinajele primare inseriate si secundarele la fel, asa avand tensiunea de alimentare a primarului de 500V, legate intre faze, iar secundarul folosit pentru a scadea tensiunea de faza de la 350V (500V) la 280V (400V) (in acest caz vor fi 6 transformatoare, cate doua pe faza, fiecare de 500W pentru 15kW puterea consumatorului, asta insemnand ca secundarele vor fi in serie cu sarcina). In acest caz transformatoarele trebuie sa fie de buna calitate pentru ca vor lucra continuu in zona superioara a tensiunilor de alimentare admise.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări