Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Tutorial despre cositorirea ledurilor pe STAR-uri


Alexutz

Postări Recomandate

Imi pare rau, nu cred ca te pricepi - dar ce spune Alexutz este totalmente corect.

 

Un led bun poate sa mearga continuu 6 ani (valoarea uzuala) si dupa acest interval ii scade luminozitatea cu 30%. Mai  merge insa mult si bine...

 

El te-a intrebat cum ai masurat fluxul ca sa vedem cu cat este mai mic decat initial + te-a chestionat asupra orelor de functionare.

 

Daca tu ochiometric nu sesizezi nimic nu inseamna ca luminozitatea nu e la jumatate. Si probabil ca ai totalizat doar cateva mii de ore functionare maxim.

 

Daca dupa 2000 ore tu ai luminozitate de 70% - atunci sa stii ca acolo trebuia sa ajungi dupa 50.000 ore, deci modul in care ai tratat ledul a fost defectuos, si i-ai redus drastic viata, desi habar-n-ai!

Link spre comentariu

Si daca ochiul nu sesizeaza diferenta ce rost are restul?daca ochiul era perfect va mai uitati voi la tvurile cu tub crt

....

Asa e i am redus drastic viata, o sa ii fac o inmormantare frumoasa cu coliva si coroane de flori ce conteaza ca mai am vre o 30 de leduri de genul ala , eu trebuie sa fac totul ca la cart3. Apropo exista normativ I7 si pentru leduri ca ma mai freca unu pe aici ca nu sunt buni conectorii care i am pus in doza si or sa crape dupa 1 an de zile 

Editat de adicontakt
Link spre comentariu

@adicontakt Nici eu nu vand, nici nu sper sa ating perfectiunea in curand...n-am fabrica si fabricile le lasam pe seama chinezilor. Sunt insa altii care nu accepta sa fie contrazisi, ce fac ei e extraordinar si se dau rotunzi peste tot. Sa n-o dam in romanisme... E tipic romanesc ca atunci cand unul face ceva, bine sau rau, ceilalti ii sar in cap. Nu cred ca e cazul la leduri. Ledurile vor dispare progresiv ca si lampile din amplificatoare. Cel putin pentru uzul cotidian.

Link spre comentariu

Aici e forum de electronisti - se promoveaza atitudini si solutii corecte.

Cine vrea cu "merge si asa" o face pe proprie raspundere si ar fi bine sa nu isi si promoveze ignoranta.

 

Esti liber sa faci si sa crezi ce vrei, dar daca vrei sa participi la discutie trebuie sa o faci constructiv si cu atitudine corecta.

 

Daca imi pierd timpul sa-ti explic lucruri pe care fie nu le sti, fie le neglijezi poti sa contesti orice cu argumente, insa daca argumentul este ca tie nu-ti pasa te invit sa nu-ti pese atat de mult incat sa eviti zona asta!

Link spre comentariu

Corect ,eu doar am.zis ca prin metoda cu placa de aluminiu am.lipit niste leduri si e o metoda buna ,nimic altceva,eu ce sa fac pentru doua corpuri de iluminat care le am facut din pasiune( cu niste leduri primite gratis de la un user care a dat leduri la numerosi useri) sa imi cumpar suflante cu aer cald ,luxometru si sa citesc sute de pagini de documentatie ca sa imi iasa ceva care nu e sesizabil cu ochiul liber nu e de mine, nu am nici timp si nici bani in schimb nu fac rabat de la electrosecuritate si de la pericolul de incendiu,daca aici nu m-a interesat ca se ardea sau nu sau ca nu duce 30 de ani

Va stiu perfectionist ,foarte bine sa invete si restul din caracterul dvs , dar nu poti spune ca metoda prezentata de aygun e improvizatie , e pur simplu DIY

Link spre comentariu

Asta da, si daca o faci bine nu este decat o metoda, cu avantajele si dezavantajele ei.

 

Eu doar spuneam ca Alexutz a cerut corect sa afle "evolutia" ledului care a fost tratat asa - daca nu s-a resimtit nici o alterare, atunci metoda (fie ca o preferi, fie ca nu) inseamna ca in cazul concret a mers bine.

Oricum daca faci asa ceva cu un letcon termostatat (eu am impresia ca in clip nu este deloc asa ceva si alea se duc deseori peste 600 grade...) metoda chiar poate fi luata in considerare, pentru ca adauga o masa termica suplimentara, deci face mai lenta si racirea si incalzirea.

Link spre comentariu

Sutele de pagini de documentatie sunt necesare. Un datasheet are de obicei cateva zeci in care iti spune multe. Lasand mandria si alti factori psihologici obiectivi in plan psihic dar subiectivi in electronica, respect regulile. Si procedand corect, pas cu pas, vreau sa ma apropii de astia http://lux-rc.com/content/products/flashlights/FB1_fat_boy/insider_files Daca erau ca noi se certau pana si in faza de proiect. [...] Coolerul CPU de laptop de 5V/0.6A deja il am si e cheia.

Editat de Alexutz
Link spre comentariu

Multumesc. La fel si tie. Am "tunat" lanterne Varta trecand de la 140lm cold la 600 warm si multe altele; cand carcasa a promis racire buna mi-am dat seama ca se poate mai mult.

Am avut multe rateuri, le-am asumat si am mers mai departe. Ca moldovean cat de cat inteligent am facut o schema a determinismelor la care suntem zonal supusi, incepand cu educatia si incheind cu produsele promovate pe piata care vrand-nevrand devin modele de urmat sau macar sugestii. Ce-i drept, am urme germane in stramosi dar nu asta speculez pentru ca nu fac politica explicit. Dar sunt partial neamt, partial ucrainean si asta isi spune cuvantul.

Link spre comentariu

La o lipire/reflow folosind suflanta e si asta cu semne de intrebare datorita fluxului de aer care nu are temperatura indicata de  lcd-ul suflantei ci uneori sare cu mult peste ce e afisat. dar daca ai diverse capuri pentru suflanta ai posibilitatea de a jongla cu suprafata afectata de temperatura ...ma refer la suflantele folosite in service nu la cele din magazinele de bricolaj care au puteri  foarte mari...in functie de suportul pe care e lipit  poti reduce temperatura trecand  suflanta pe aer mai rece, daca permite din constructie.

 

Dar poti controla temperatura cu sonda de temperatura pusa pe elementul de lipit iar temperatura e direct proportionala cu tipul aliajului de lipit.

Una e sa folosesti fludor intins pe suprafata respectiva si una e sa foloesti pasta decapanta cu pulbere de cositor.

Fiecare material de lipit are indici diferiti de temperatura.

Asa ca , ali temperatura optima , vezi daca se incadreaza in parametrii LED-ului si pui senzorul aparatului de masura in apropierea COB-ului.

A nu se uita inertia termica.

In definitiv , fiecare foloseste ce are la indemina. Nu credeti ? Desigur , asumandu-si riscurile de rigoare. Sa fimnitel realisti. Degeaba cositoresc eu LED-ul corect daca SCC-ul o ia Bruscc pe coclauri ca nu stau cu aparatul de masura pe el .si nici nu pot sta cu Luxmetrul non stop sa vad cat avea la inceput si cat are in doi ani. Ideea e simpla.

 

Cand un LED se arde sau nu mai intruneste conditiile il arunci si pui altul verificand Cauza. Gresesc ?

Eu cel putin asa procedez.

Apoi sa ma ierte bunul D-zeu insa un Luxmetru costa 45de euro fara TVA la MultiLab . Vreo 230 RON. pai in 230RON iau maibine LED-uri si SCC-uri.

Inteleg ca suntem pe un forum  de electronica insa majoritatea lucreaza cu chestii DIY.

Fara suparare @Dxxx sau @Alexutz , nu vreau sa va suparatipe mine dar aveti in dotare un asemenea dispozitiv ?

La @Dxxx am vazutca isi face singurel radiatoarele pentru LED-uri si altele.

@Alexutz idem. Lucreaza cu ce are. Ideea este sa se merite.

Eu as baga bani intr-un Luxmetru Numai Daca as scoate bani cu el. Atat.

Restul , ce fac eu pentru mine le fac din rebuturi sau din ce ai achizitionezocazional sau imi maiaduc unii sialtii. Nu bag bani in toate traznaile.

Prefer sa bag bani in ceva flux cu care fac un reflow sau un rework din care ies bani decat sa bag bani in LED-uri. In banii aia merg si imi iau o lampa gata facuta de la magazinele de specialitate si pe parcurs le modific.

 

Chiar si microscopul electronic il am manufacturat de mine iar in multe cazuri folosesc camera Web , un C910 full hd pentru verificarile de finete ale lipiturilor.

 

Asa ceva prefer sa fac . Pentru a vedea si clientul calitatea lipiturii si complexitatea operatiunii.

 

http://www.webhtb.ro/aygun/ps2_pads/

Link spre comentariu

Aygun, ai dreptate...

 

Problema este ca te poti gasi in doua cazuri:

 

1. - stii sigur ca metoda si modul de aplicare sun corecte - deci te astepti sa cazi pe specificatiile producatorului la toate (flux, randament, durata de viata) - caz in care eviti necesitatea unor masuratori "neobisnuite", sau costisitoare sau cu mari erori (ca cele termice).

2. - ai o metoda "curajoasa" care poate sau nu sa fie buna.

La asta ai prima varianta sa masori fluxul luminos absolut si in dinamica - si atunci spui ca metoda ta cabalistica merge, totusi.

Sau varianta 2 sa lasi ledul sa mearga neintrerupt 6-7 ani si sa-l compari ochioscopic cu un led din aceesi serie exact, care este insa nefolosit. Cu ele puse unul langa altul se vede diferenta.

De abia dupa ce faci una dintre aceste doua manevre poti certifica metoda ca nefiind nociva pe led...

 

Iti dai seama ca aprecierea subiectiva si fara comparatie ca ledul functioneaza "bine" dupa numai 1-2.000 ore de functionare nu are deloc relevanta - eu numai la asta m-am referit.

Editat de Dxxx
Link spre comentariu

Inclin sa cred ca cele mai usor de lipit sunt cele putin mai "profi" gen sinkpad fiind pe cu nu aluminiu, dar cred ca e mai dificil de procurat asa ceva la noi...mai ales la folosirea ledurilor emiter. Apoi ar mai fi varianta intalnita la mcpcb-urile industriale care au sub padul ledurilor orificii ce strabat materialul ceea ce usureza lipirea/reflow-ul folosind aerul cald dar si alte variante.

Link spre comentariu

Nu, nu e nici o diferenta de prelucrabilitate.

MCPCBul cu miezul major din Cu sau Al se comporta la lipire aproape la fel. Suprafata corodabila/de lipire este in orice caz Cu, cu grosimi diferite.

 

Nici vias-urile (gaurile metalizate) nu fac diferenta la cositorire - ele conduc bine temperatura, insa traverseaza probabil 1,5mm de sticlotextolit, in timp ce stratul izolator din MCPCB are grosime de zeci de ori mai mica, iar ceramica de izolatie nu va opune mare rezistenta termica din cauza acestei subtirimi.

 

Oricum conducerea prin vias-uri este mult mai proasta decat cea dintr-un MCPCB, asta deoarece sectiunea de conducere este mult mai mare la cel de-al doilea.

 

Deci orice star (fie  cu placa de Cu sau de Al in MCPCB) conduce foarte bine caldura in masa lui pe timpul lipirii, de asemenea independent de faptul ca este cu geometrie clasica (caldura traverseaza izolatorul de ceramica) sau cu DTP (Direct Thermal Path).

 

Diferentele evident ca exista si sunt chiar mari in functionare, racirea asigurata ledurilor este evident diferita - insa repet, pentru momentul lipirii toate se comporta destul de asemanator, practic "sug" caldura instantaneu in masa monturii.

Editat de Dxxx
Link spre comentariu

Eu folosesc o minipiltă încălzită cu PTC de 230C, pe care fac şi reballing la cipuri de calculatoare. Avantajul este că se obţine o temperatură constantă pt. reflow fără eforturi. Iniţial pun plăcuţa Star precositorită cu ledul plasat deasupra ei pe o plăcuţă de Cu aşezată pe miniplita încinsă la regim până când cositorul se topeşte, iar ledul se "scufundă" în aliaj, moment în care iau plăcuţa de pe plită şi o pun pe un radiator de metal pt. răcire. În felul ăsta şocul termic pt. led rămâne la minim.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări