Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Far bicicleta alimentat din dinam - inlocuire becuri halogen cu leduri


mosfet

Postări Recomandate

Uite cum discutam despre altceva...

 

Dar pana face masuratorile reale pe alternatorul din ax (hub generator) ne dam si noi in petec.

 

 

Desigur ca ce zice UDAR este corect! Si nu pentru ca zice la fel ca mine.

Nici pe departe nu se pot compara cu litiu-ion.

Litiu are densitate de energie foarte mare, dar in rest numai probleme.

- ai auzit vreodata de explozii/incendiu la celule? - sigur era vorba de litiu.

- tot litiul nu rezista la trickle current - supraincarcarea le distruge chimia.

- nu mai zic supradescarcarea care la nichel nu importa, la litiu face BANG!

 

Avantajul generarii locale de electricitate este ca nu trebuie sa ai grija incarcarii, te-a prins noaptea faci tu singur lumina...

Problema vine cand cobori cu 50 la ora dealul si daca alternatorul este bun sigur montajele de mai sus iti asigura arderea ledului (ca n-au limitare).

 

Limitarea cu o rezistenta este o gluma proasta - dupa ce ca consumi energie musculara sa faci electricitate - hai sa incalzim planeta cu ea!

Si atunci e logica stocarea.

Cantitati mai mari ar merge in ni-cd insa cum nu prea sunt multe coborasuri de zeci de kilometri as zice ca cel mai bine e cu supercap. Care daca este exploatat conform DS rezista practic infinit ca cicluri - nici vorba de probleme, nu stiu de unde ai scos-o.

(exista niste autobuze electrice care se incarca in statii - supercap si apoi au energie pana la urmatoarea oprire - asa ca un amarat de LED...)

Editat de Dxxx
Link spre comentariu

Vroiam sa masor dinamul in seara asta si credeam ca am aparatul de masura unde stau acum, dar se pare ca-l am la ai mei...

Pana una alta, pe dinam scrie 6V si 2.4W, fix acelasi lucru scrie si pe becul din far.

Carcasa farului e cam mica, nu cred ca se pune problema de un acumulator in carcasa aia.

Daca ma tine led-ul cateva zeci/sute de ore mi-e ok, e 2-3 lei un led de 3W si nici n-o sa merg atat de mult pe intuneric.

Link spre comentariu

Sa iei un led prost nu e economie.

Fa totusi masuratori la viteza minima / medie / maxima si atunci se vede care este montajul recomandat.

Daca carcasa nu permite montarea unui radiator si nu e metalica sa radieze ea, inseamna ca trebuie sa o schimbi. Problema principala e racirea nu acumulatorul.

Editat de Dxxx
Link spre comentariu
Imi cer scuze pentru confuzii. M-am grabit sa scriu niste chestii luate de bune fara sa ma documentez. 
@UDAR:
Ce spui de NiCd de incarcare ultrarapida e foarte tare!! Chiar as fi interesat de ceva date suplimentare. Nu sint deloc ironic. Chiar as vrea sa stiu mai multe.
 
@Dxxx
De acord cu toate dezavantajele LiPo/LiIon.
Gluma proasta a fost cea mai simpla idee care mi-a venit atunci. Si cea mai ieftina. Aparent OP vrea o solutie foarte ieftina. Nu se incalzeste planeta de la o rezistenta de 1-2W. Dinamul pierde mai mult decit atit, are un randament destul de mic. Daca-mi permiti o gluma, probabil energia consumata pentru a fabrica un convertor Buck e mult mai mare. :) Rezistenta am pus-o doar ca protectie, dinamul oricum la viteza mare am vazut ca limiteaza curentul. Cresterea frecventei duce la pierderi mai mari in miez si inductanta la frecvente mari cam limiteaza curentul.
OP a zis ca are dinam, nu alternator. E dinam sau alternator? 
Am schimbat supercondensatori carora li s-a uscat electrolitul si au capatat ESR. Nu prea cred ca pot avea viata infinita.
Editat de Mikrosha
Link spre comentariu

Alexutz - nu prea cred ce se spune in clip, desigur ca e multa lumina dar 100.000lm si 800W nu o cred, nici nu vad solutia de racire pentru asa ceva...

Cred ca estimarea era cel putin exagerata, nu optimista...

 

Astept sa vad la tine 100.000lm reali!

 

Microsha - incalzirea planetei era metafora.

Ideea ca daca consumi forta musculara pentru electricitate nu vrei sa pierzi nici macar un miliWatt...

Si o rezistenta (driver pasiv) este cea mai proasta solutie daca tensiunea de atac este variabila - ea se comporta ca driver doar sub tensiune constanta, si atunci prost.

 

Daca da curent continuu = dinam. Cel de curent alternativ = alternator.

 

Si cu supercap-ul: incearca unul bun.

In plus in aplicatia asta ESR marit nu ar limita decat relativ o incarcare sub un curent extrem de mare, in rest nu ar avea importanta.

Link spre comentariu

Am avut impresia ca tuburile alea de pe lateralele tunului cu leduri sunt furtune pentru racire cu apa. E posibil sa fie doar cabluri de curent mare...multi sunt in stare sa arda leduri doar pentru un clip popular cu multe accesari. 25000lm reali pe led ii voi arata in curand dar o sa bat si suta de mii. Vorbesc si lucrez cu leduri identificabile la producator adica lumenii pretinsi la un anume curent. Exclus chinezariile no name. La cata rabdare am cred ca m-ar fi acceptat unii de fruntas in fabrica.

P.S. Daca as avea o fabrica specializata pe leduri...Doamne fereste ce-as face!

Editat de Alexutz
Link spre comentariu

Bine ca n-ai, vrei sa sperii oamenii pasnici?

 

Da, si eu zic despre un corp de iluminat ca ar trebui (conform specificatiilor producatorului) sa produca X lumeni.

Din pacate este ceva relativ si discutabil - o masuratoare directa este cu totul altceva, chiar daca aparatul de masura are o marja de eroare.

 

Ppai un sitem de racire cu lichid nu doar preia caldura, mai trebuie sa aiba si radiatorul celalalt unde sa raceasca fluidul. Si 800W sunt multi...

Link spre comentariu

Nu vreau sa stric cheful de electronica dar cred ca se gasesc la pret destul de mic faruri cu led, eu am avut multe alimentate la baterii si nu duc dorul dinamului.

In afara de cazul in care dinamul este integrat in axul rotii, de obicei creaza rezistenta la inaintare si nu este foarte elegant.

Bateriile reincarcabile nu costa mult si se incarca foarte comod acasa sau la serviciu.

Am cumparat de pe Amazon un far chinezesc cu 2 led-uri Cree XML si baterie litiu 4 celule 18650, incarcator, etc. Este un produs bine facut, cu carcasa din aluminiu, sistem de fixaj pe ghidon. Manufacturarea unui produs similar mi-ar fi luat cel putin 2 zile de munca.

Link spre comentariu

4 celule 18650 este cat o baterie de laptop - mare si grea.

 

Sa duci totdeaauna cu tine asa ceva in ideea ca te prinde noaptea? Mi se pare mult mai incomod decat sa ai instalatie cu generator antrenat mecanic. Nici nu mai vorbesc ca trebuie sa ai grija acumulatorilor, sa fie incarcati.

O instalatie cu generare fixata pe bicicleta nu este tentanta pentru furt... oricum daca iti ia uun hub-generator inseamna ca ti-a luat toata bicicleta.

Poate solutia ta sa fie buna pentru cineva cu un program foarte predictibil si care are suficient de mult de mers incat efortul in plus sa fie de evitat.

In orice alt caz eu as prefera varianta cu generare.

Editat de Dxxx
Link spre comentariu

@Mikrosha

 

http://batteryuniversity.com/learn/article/charging_nickel_based_batteries

 

Mai sunt desigur și alte referințe , nu le am notate . Pe asta o rețineam . Această posibilitate se bazează pe proprietatea că încărcarea NiCd este endotermă . Desigur bateriile pentru încărcare ultrarapidă sunt speciale . 

 

PS Se pare că și unele variante de LiPol se pot încărca ultrarapid. Nu am aprofundat , se pare însă că se încarcă doar până la 70-80% în acest stil.

Link spre comentariu

Incarcarea rapida de care vorbesti este facuta pana la atingerea tensiunii de 4,2V, se face sub curent constant si intr-adevar duce la ~70% din capacitate.

 

Adica din cele doua faze de incarcare: curent constant / tensiune constanta se foloseste practic numai prima parte. Durata tipica 1/2-1h.

Practic poti face asa ceva defapt incarcand doar partial bateria, dupa 1/2h probabil vei avea cam 70% si incarcatorul nici nu va fi apucat sa treaca la etapa tensiune constanta.

 

Merge cu orice baterie reincarcabila litiu, dar evident ca nu este chiar ultra-rapid.

Editat de Dxxx
Link spre comentariu

Cu o mică mențiune . La 4,2V cam orice baterie LiIon ( din tehnologiile noi , altele au tensiuni mai joase ) este încărcată cam 70% după cum spui .

Problema este că cele obișnuite ajung la această tensiune după cam 1 oră sau pe aproape ( o încărcare cu C , la 0,7*C băgați în baterie și 90% randament de încărcare înseamnă cam 47 minute ) pe când cele ultrarapide ating aceeași tensiune și deci același procent de înărcare în 15-20 minute sau mai puțin  pentru că acceptă încărcare cu până la 4C . 

Link spre comentariu

In mod normal acumulatorii cei mai frecventi-formatul 18650 suporta incarcari la 0.8-1C si descarcari de 1...2C. Elementii din infiletante suporta zeci de C, la fel si pachetele Li-Pol din armele airsoft sau din aeronautica (drone) dar toti sunt scumpi raportat la pretentiile initiatorului topicului. In infiletantele Bosch elementii sunt bine sortati, probabil identici incat se ia la 10.8V 1/3Ua si mai e si un termistor; nici problema de balansare. Lucrez cu scule Bosch si stiu ce spun...una are ani de folosinta cu acumulatorul original. .Varianta mea cu accu 3.7V/5.2Ah era mai ieftina ramanand doar problema incarcarii lor in mers. Daca colegul merge zilnic s-ar renta ultracapacitori-din nou pret mare si cu atat mai mare cu cat curentul de autodescarcare e mai scazut; am vazut la Farnell ultracapacitori de 3000F/2.5V...ar trebui 2 pentru un led si circuit de incarcare customizat.

Toate solutiile de pana acum sunt bune dar cu mici modificari-module inseriate. Dar ca intotdeauna, depinde utilizatorul ce vrea.

Editat de Alexutz
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări