Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Far bicicleta alimentat din dinam - inlocuire becuri halogen cu leduri


mosfet

Postări Recomandate

Salut,

 

Am un far la bicicleta, cu becuri cu halogen, alimentat din dinamul bicicletei.

 

E chior rau, drept urmare as vrea sa-l inlocuiesc cu led-uri.

 

De preferat ar fi sa cumpar modulele necesare de pe ebay si sa asamblez totul in carcasa farului existent.

 

Gen un led driver care sa-mi accepte AC de la dinam (cred ca scoate AC, e incorporat in butuc) - habar n-am cat scoate, banuiesca ca oricum nu ajunge la 85V cam cat am vazut ca accepta driverele de pe ebay si vreo 3 leduri, cred ca atatea becuri halogen am in far.

 

E fezabil? Alte solutii?

Link spre comentariu

Cred ca mai mult de 8-10V(poate nici atit) nu da alternatorul. Poti pune o punte redresoare ca sa filtrezi tensiunea alternativa furnizata de alternator. Oricum tensiunea nu o sa fie constanta. Un acumulator  te-ar ajuta in sensul ca indiferent de cit de repede sai incet rulezi, luminozitatea nu o sa fluctueze vizibil.

Editat de GEO 53 BN
Link spre comentariu

Eu ma gandeam la o punte redresoare, apoi un buck converter de genul asta si dupa cateva leduri. Merge asa?

 

Ar fi intr-adevar mai elegant si cu un acumulator tampon, numai sa-mi incapa in carcasa farului.

 

Cum as putea inseria acumulatorul intre buck converter si leduri?

Link spre comentariu

Ce ai vazut tu sunt SMPS cu iesire CC - alea sunt pentru retea 220V~

 

Ce iti trebuie este greu de definit pana nu masori instalatia veche, in mers "normal"sa ne spui ce tensiune si ce curent ai pe sarcina (bec).

Foarte posibil sa merite cel mai bine o schema de genul: redresare/filtrare -> driver boost -> COB. Posibil si niste supercapacitori...

 

Vezi ca alte montaje "tentante" pentru ca sunt mai simple nu au randamentul si nici capabilitatea de a face fata la tensiunea care va fi foarte dependenta de viteza de deplasare.

Deci numai drivere in comutatie buck sau boost.

 

 

PS - ca ai scris cat iti raspundeam:

- ce ai in poza este convertor DC/DC, iti da iesire in tensiune constanta - desi scrie ca ar fi cu iesire CC???

- nu poti sti daca merge buck sau boost pana nu faci masuratorile de care spuneam, ba chiar mai mult: si la viteza lejera si la viteza maxima - abia atunci ai datele necesare ca sa vorbesti, pana atunci orice s-ar zice este doar ghiceala...

Editat de Dxxx
Link spre comentariu

Total de acord cu ce spune Dxxx care de obicei abordeaza sistematic si exhaustiv problema. Apare insa si un "dar"-lampa trebuie sa reziste la mai multe conditii-ploaie, temperatura...daca o faci s-ar putea sa iasa aproape la acelasi pret cu una gata facuta. Mi-am luat din astea http://postimg.org/image/ce6s5kje3/

Am constatat ca elementii chiar au capacitatea pretinsa, avand in pachet cip de balansare (varianta 7.4V) si de protectie la sub- si supradescarcare. Ambele de fapt au protectie. Apoi rezistenta la apa, soc mecanic-carcasa e dintr-un aluminiu anodizat. Au si indicator nivel acumulator-una cu un led tricolor, cealalta da flash-uri la cateva secunde cand e pe low batt. Reglaj individual (user profile) pentru low si high. In 150, respectiv 225lei intra lanterna, hitul de prindere si chargerul cu curent constant care e ditamai sursa 4.2V/3A si 8.4V/2.5A...care pot fi folosite si la incarcarea altor elementi.

P.S. Lampa aia cu 2 "tunuri" de 900lm e bine sa functioneze  doar cand mergi...se incalzeste cam tare. Prima, la doar 1000lm e acceptabila privind temperatura in stationare.

Editat de Alexutz
Link spre comentariu

Ok, o sa incerc atunci sa masor in functionare dinamul ala.

Mi-ar placea sa raman la el ca sursa de alimentare si eventual un acumulator tampon, n-as vrea sa trec la ceva exclusiv pe acumulatori.

Link spre comentariu

Daca ai capabilitate de a pune montajul in carcasa existenta si este etansa atunci este OK.

Treaba este sa fie etansa la ce vine de afara, dar sa conduca foarte bine caldura spre exterior - ceea ce merge doar daca este metalica, preferabil cupru sau aluminiu.

 

Despre rest vorbim dupa masuratori.

 

Este foarte corect sa preferi dinam nu baterii.

Link spre comentariu

Trebuie luat în vedere regimul de bicicletă în Romînia, cu vibrații, gropi, cîini, babe, care micșorează fiabilitaea unui montaj cu piese mari cum ar fi condensatoare. Știu ca toți putem face convertoare buck, reglare intensitate, aprindere automată, control mintal, etc etc dar sfatul meu: keep it simple.

Eu am aplicat cea mai simplă metodă. LED-uri 3528 4 în paralel cu alte 4 în antiparalel, pentru a beneficia de ambele alternanțe ale alternatorului.  Le-am pus pe toate 8 pe o bucată de PCB lipit în fasungul unui beculeț ars.Pentru limitare de curent necesară la coborîrea dealului de la Academie, am pus o rezistență serie.

Pentru gagică-mea i-am cumpărat un suport de lanternă pentru ghidon, lanterna fiind cu acumulator LiPo, să nu pedaleze mai greu.

Link spre comentariu

E o idee. Dar astea trebuie băgate totuși în far pentru a concentra lumina. Altfel o să lumineze în toate părțile, și nu vor concentra lumina la drum.

De asemenea astea cer punte redresoare.

Link spre comentariu

Toate montajele fara limitarea curentului sunt barbare si neserioase.

Simplu nu inseamna bun.

Din pacate desi simplu ar insemna de obicei fiabil, te asigur ca ledurile nu vor avea viata lunga.

 

Stocarea nu trebuie sa o faci neaparat in baterii litiu ca sa ai problemele respective. NiCd sunt rezistente la abuz. Cantitati mai mici de energie pot fi stocate foarte elegant in supercapacitori.

Link spre comentariu

Toate montajele fara limitarea curentului sunt barbare si neserioase.

Simplu nu inseamna bun.

Din pacate desi simplu ar insemna de obicei fiabil, te asigur ca ledurile nu vor avea viata lunga.

 

 

D-asta am mentionat rezistenta serie.

 

Stocarea nu trebuie sa o faci neaparat in baterii litiu ca sa ai problemele respective. NiCd sunt rezistente la abuz. Cantitati mai mici de energie pot fi stocate foarte elegant in supercapacitori.

NiCd au efect de memorie, se încarcă greu, nu pot fi încărcați cu curent mare, sînt grei...aș zice că Li e mai rezistent la abuz.

Supercondensatorii îs mișto dar nici ei nu rezistă mult la încărcări și descărcări repetate.

Link spre comentariu

NiCd au efect de memorie, se încarcă greu, nu pot fi încărcați cu curent mare, sînt grei...aș zice că Li e mai rezistent la abuz.

Iertare pentru (semi) off - topic. Povestea cu efectul de memorie la NiCd e doar o ... poveste , mai ales la bateriile mai noi ( adică din ultimii 20 de ani ) . Iar ca încărcare cu , virgulă, curenți mari , ce să zic ai nimerit-o ! Singurele baterii cu încărcare ultrarapidă ( în 15-20 minute ) sunt cele cu NiCd - variantele pentru aeromodele de pildă . 

Eu am niște baterii SAFT R20 de 4,5Ah de vreo 20 ani . Nu le-am folosit prea mult , dar nici nu le-am întreținut în mod deosebit . Au și acum între 3,5 și 5 Ah , depinde de exemplar ( am 15 bucăți ) .

Editat de UDAR
Link spre comentariu

Un dinam are (sau avea) 6V/3W...ce led sa alimenteze prin punte? In schimb s-ar putea incarca un pachet LiIon cu elementii in paralel, adica maxim 4.2V pe incarcare. Sunt destule module care incarca din 5V (de ex din USB) cu 1A si sunt miniaturale. Vorbesc de variante cat de cat onorabile...ca altfel s-ar putea lua o lanterna cu un element 18650 cu scc care suporta si 6V pe intrare. Unele lanterne accepta atat 18650 cat si 2x123, alea de 3V. Banui ca se doreste o solutie cat mai ieftina...

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări