Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

problema de logica-circuit


turcu_dan

Postări Recomandate

Salutare, saptamana asta am achizitionat un sistem de incalzire scaune aftermarket pentru ca cel original al masinii s-a defectat, mai précis partea de sezut a scaunului are rezistenta intrerupta, cea de la spate este inca buna. Pentru a intelege cum functioneaza acest sistem, apelez la experienta voastra, eu nu mi-am putut desena schema cablajului ca sa inteleg cum functioneaza, iar cablurile sunt toate prinse intr-un furtun izolator, astfel ca nu vad care de unde pleaca si ce face. Kit-ul nou este format din:

- 2 rezistente, una pentru sezut si una pentru spatele scaunului, fiecare rezistenta avand 4ohm;

- 1 releu de 40A cu 2 poziti, un contact inchis cand bobina sa nu este alimentata, si unca unul care se inchide cand acesta este alimentata; 

- 1 intrerupator/(buton) cu 3 pozitii: oprit, pornit treapta I de incalzire si pornit treapta II de incalzite;

Acum dupa masuratori sunt sigur ca circuitul functioneaza astfel:

  • [*]in treapta I (Low), Pune rezistentele in serie , pe aparat am 8ohm; [*]in treapta II (High), resistentele sunt in parallel, astfel ca pe citirea aparatului am 2ohm;

  • [*] Cand cuplez din buton treapta II, releul nu cupleaza, prin contatul normal inchis, trece curentul spre rezistente, in acest caz butonul suportand curentul de comutare al rezistentelor- rezistentele functioneaza pe High, in acest caz; [*] Cand butonul este in pozitia de mijloc, rezistentele sunt oprite; [*] Cand butonul este in pozitia I (Low), releul cupleaza pe celalalt contact, in acest caz rezistentele sunt inseriate, si functioneaza mai slab. Aceasta este partea pe care nu o inteleg ca si schema, cum pune releul (poate impreuna cu butonul) rezistentele in serie, ca si schema ? 

  Kit-ul nu a venit cu documentatie, iar cei care monteaza astfel de kit-uri nu vor sa se foseasca de vechea instalatie a masinii (butoane, etc), se scuza ca pentru asta e nevoie de un electrician/electronist, si insista sa montez inca un buton (cel din kit), lucru pe care nu l-as face.

  Ca si comparatie, instalatia OEM a masinii functioneaza tot la fel din cate vad, pentru ca rezistenta din sezut este intrerupta, daca comut pe Low nu functioneaza nimic,(desi aud ca releul cupleaza) de aici deduc ca rezistentele sunt conectate tot in serie.

  Daca comut pe High am incalzire doar in spate, este partea in care rezistentele sunt puse in parallel. Singura diferenta este ca pe instalatia masinii am 2 relee, fiecare pentru o treapta.

Multumesc anticipat.

  Rog un moderator sa stearga topicul, am postat la sectiunea inceparori.

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 7
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • turcu_dan

    4

  • Dr.L

    2

  • Dxxx

    2

Zile populare

Top autori în acest subiect

1. Pai bine Dane, defapt tu cauti pur si simplu un sfat cu ce e de facut?

 

2. Eu as lasa perfect asa cum este instalatia originala nu as modifica nimic! Tot ce as face ar fi sa schimb numai rezistenta sezutului veche cu cea noua.

Avantaje:

- nu as schimba/adauga nici un comutator. Instalatia fucntiona cu exceptia rezistentei...

- mi-ar ramane toata instalatia asta noua (vorbesc de partea de control/comutare) in caz de back-up.

- manopera ar fi mai simpla. Daca altfel nu se poate taie firele care duc la rezistenta arsa cat mai lung si introdu rezistenta noua. Fie costorire + shrinktube , daca poti cositori / fie conectori cu suruburi.

- as mmai avea si o rezistenta de rezerva (cea a spatarului).

 

3. Cu cablarea putem doar sa presupunem:

Una din variante:

A - comutatorul mecanic (Hi) da curent spre cele doua rezistente in paralel

B - deconectat

C - comutatorul (Lo) da curent spre releu. Releul  decupleaza masa de la una din rezistente si o comuta la V+ -> curentul trece prin rezistentele puse in serie pentru ca punctul comun nu e conectat, iar cealalta rezistenta are capatul la masa.

 

Stima!

 

Oooops! uitasem - sper ca are un led de semnalizare a functiei, asa ca rubrica cu iluminarea este justificata!!!!   :rade:  :limb:

Editat de Dxxx
Link spre comentariu

@Dxxx esti prompt ca de obicei. La fel am vrut sa fac si eu, sa schimb numai rezistenta sezutului veche cu cea noua. Asa am si mai putin de lucru, nu trebuie sa iau jos decat trapiseria de pe sejut. Insa cum sunt incepator, am zis ca-i mai bine sa stiu si parerea celor cu mai multa experienta si astfel sa stiu daca procedez bine sau nu. Conectorii nu se potrivesc, nu-mi ramane decat sa tai firele care merg spre rezistenta arsa cat mai lungi si sa introduc rezistenta noua, asa cum spui tu. O sa aleg costorire + shrinktube, iar la capatul rezistentei o sa am mufa OEM a masinii, (taiata de pe rezistenta nefunctionala) pentru cuplare/decuplare. O mica diferenta de consum este intre instalatia de incalzire OEM si cea aftermarket, in sensul ca cea originala consuma/scaun 4.7A cand e pe HI si cea aftermarket 5.7A pe Hi. Sper sa nu fie o problema nici pentru releele masinii, nici pentru cazul cand functioneaza pe Low, cand rezistenta originala este inseriata cu cea aftermarket. In acest caz probabil ca cea originala va functiona putin mai calda decat cea aftermarket. Ramane de vazut pe vineri cand demontez scaunul, pana atunci ma mai informez.

Revenind la oile noastre...., binenteles ca comutatorul este echipat cu un led, bicolor chiar.... :reytre

  Merci de interventie....

Link spre comentariu

Linistit cu curentul...

 

Cum am spus de multe ori mediul auto este foarte neprietenos - asta stiu si inginerii care proiecteaza instalatii auto.

Pot sa pun pariu ca instalatia este dimensionata pentru curent cel putin dublu fata de cel nominal - deci mica crestere de care vorbesti este sigur acoperita.

Doar japonezii au ideea de a nu face supradimensionari inutile - si presupun ca masina nu este japoneza.

 

Pentru japonezi este de inteles. Pe Suzuki aveam fire ochioscopic cu diametru pe jumatate (deci suprafata pe sfert) fata de masinile nemtesti in circuite similare.

Link spre comentariu

Adevarul e ca-i chiar japoneza....Honda, insa la prima vedere am vazut ca conductorii pricipali pe care vine curentul pana la relee, care sunt localizate sub scaun, sunt dublati. Sunt cate 2 sau 3 in paralel si se termina in acelasi "papuc electric". Nici la Ford-ul model 2007 nu aveam conductori mai grosi, la alimentarea farurilor, care au cam acelasi curent.

Link spre comentariu

Cred ca ar fi mai bine de mutat la electrica auto. E destul de avansat subiectul pt sectiunea incepatorilor.

Astept raspuns.

Si ala de la sectiunea incepatorilor, de raportat pt inchidere (s-asa e gol).

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări