Dr.L Postat Noiembrie 11, 2015 Partajează Postat Noiembrie 11, 2015 De cand va tot amenint cu ea Deci am facut o lampa, folosind un LED LiteOn LTPL-M13710ZS40-T2 Caracterisitici LED: tipic 9,2V la 800mA (7,36W), 943lm (128lm/W), 4000K, CRI=80, pe care am dat 14 lei (de la magazin, deci tva si transport inclus). Am folosit si 'fasungul' dedicat, inca vre-o 5 lei. Nasol ca l-au gandit cu suruburi de 2,5mm. Am pus ledul pe un radiator de procesor mai vechi. Cum arata urma de vaselina dupa ce am indepartat ledul (in teste): Piciorul si clema de prindere sunt de la o lampa chinezeasca (rau), luata din targ (noua) cu 10 lei. In poza se vede si capul original. Dragut ca e din aluminiu frezat, merge folosit decent la proiecte viitoare. Doar decent, pt ca, pt a face loc firelor, chinezul a frezat multicel din suprafata pe care se aseaza starul: Filetul de la capat e ceva pas ciudat, noroc ca am gasit si un tarod pe masura. Pt ca nu aveam piulita pt el, am bagat o bucatica de tabla (de alama am avut la indemana) intre aripioarele radiatorului, ca sa am in ce fileta (cat de cat). Radiatorul nou fiind mult mai greu decat cel original al lampii, teava/gatul de sustinere (cum ii zice de fapt?) nu prea facea fata. Doar in anumite pozitii nu cadea cu totul Asa ca i-am bagat cea mai groasa sarma de fier pe care o aveam, in dublu exemplar, torsadata si imbracata in varniș, mt a-i creste rezistenta mecanica. Rezultate cat de cat multumitoare, tot trebuie (mare) atentie la pozitionarea capului. De ex, nu poate sustine pozitia asta (decat cu ajutor extern, o sarma si un arc) Dupa partea mecanica, urmeaza cea electronica. Schema la care am ajuns e urmatoarea: Ledul e alimentat dintr-un SCC cu operational si Mos-Fet, curentul fiind regalbil din potentiometru intre 0,26 si 800mA. Am ales solutia asta de SCC, ca sa-l pot alimenta cu un usor de gasit alimentator de 12V, >1A (cerinta asta exclude SCC-ul cu LM317, datorita caderii mari de tensiune) si pt a avea o buna stabilitate a curentului (cerinta asta exclude simpul SCC cu 2 traznsitoare, al carui curent e greu de stabilit, in functie de rez sunt si care variaza cu temperatura si cu tensiunea de alimentare). Curentul minim era initial 0, dar am adaugat o rez de 1 ohm la capatul dinspre masa al potentiometrului, ca ledul sa mai lumineze slab (oh, dar cu ce randament!). In teste, cand potentiometrul era legat direct la masa, variatia intre ceva lumina data de led si stingerea lui era cam brusca (desi treceau doar cativa mA prin el). Pt a preveni salturile bruste de lumina, in special din cauza uzurii (si la alea noi, pe viitor) potentiometrului, semnalul de comanda ajunge de la potentiometru la operational prin rez de 10k si condensatorul de 10uF (era bine daca aveam si componentele numerotate pe schema...). Efectul rezultat e placut. Curentul maxim prin led se stabileste din semireglabil. Referinta e clasicul TL431. Mos-Fetul e prins de radiatorul ledului. Nu disipa mult, in comparatie cu ledul, dar tot avea nevoie de radiator. Acum, Mos-Fetii rezista pana la 150 de grade, poate ar fi mers si fara radiator . In teste, am observat ca radiatorul ajunge la 55-60 de grade, cu temperatura ambientala de 30-35 de grade (am fixat termocupla intre aripioare, atingand baza radiatorului). Pozitia radiatorului era destul de irelevanta...poate convetia nu-si face simtita prezenta asa usor cu aripioare atat de dese. Daca tot aveam un operational si o referinta la indemana, m-am gandit sa-i pun si un termostat. A rezultat unul care porneste ventilatorul la 46 de grade si il opreste la 38 de grade. Am facut teste cu diverse ventilatoare alimentate la tensiuni cat mai mici, ca sa fie inaudibile. Am gaist unul de 6x6cm, care merge la 4V si nu face galagie. Ventilatoarele trebuie testate in diverse positii, pt ca in unele sunt mute, dar in altele pot harai, cu aceeasi tensiune de alimentare. Avand la dispozitie o referinta asda e buna, am putut folosi fara probleme ca senzor de temperatura o banala dioda (jonctiunea CE a unui tranzistor BD 139). Pt montare usoara, e de preferat varianta izolata Aceeasi remarca si pentru tranzistorul SCC-ului (eu n-am avut insa la dispozitie). Si tranzistorul care comanda ventilatorul e tot un BD 139 izolat. Si el trebuia pus pe radiator, disipand 0,5W pt ca mentine tensiunea ventilatorului mica. Nu m-am complicat sa alimentez ventilatorul direct la 12V printr-o rezistenta, ca trebuia tatonata. Asa, doar am pus un zenner in baza tranzistorului si am facut un stabilizator de tensiune de 4V. Am pus si un led bicolor, care se aprinde verde cand ventilatorul e oprit si portocaliu, cand e pornit. Link spre comentariu
briobit Postat Noiembrie 11, 2015 Partajează Postat Noiembrie 11, 2015 Ca sa nu vina "in nas" pe tubul flexibil poti sa bagi o sarma de Al sau Cu eu am testat cu FY folosit la instalatiile electrice de 2,5 mm si sta destul de "bat". Teava mea flexibila care e pe post de picior este racord de gaz din inox, ma gandeam ca daca fac cu 2 lipite pot sa ii pun si un ventilator peste radiator. Link spre comentariu
Dr.L Postat Noiembrie 11, 2015 Autor Partajează Postat Noiembrie 11, 2015 Pai fierul nu e mai tare decat cuprul sau aluminiul? Tubul meu e subtire, abia am indesat sarmele alea pe langa firul de alimentare subtirel. In tubul tau, poti baga lejer ceva sarme de fier groase, ar trebui sa faca fata, fara sa mai fie nevoie sa mai pui un racord. Si restul pozelor, ca nu le-am putut posta in mesajul anterior: Testul variatiei de tensiune pe jonctiune, in functie de temperatura: Partea de SCC: Si cu termostat: Placa sta fixata de pinii tranzistoarelor, pe care i-am indoit in prealabil, ca sa se aseze bine: Testarea montajului, inainte de lipirea placii de tranzistori: Ca nu cumva sa atinga din greseala radiatorul, sub placa am lipit cu lipici cald o folie de proiector: Inca cateva: Asta e pozitia in care sta ok: La curent maxim, inca putin si pornea si ventilatorul. La curent minim (se pot numara jonctiunile ): Si la curent maxim: Link spre comentariu
sesebe Postat Noiembrie 12, 2015 Partajează Postat Noiembrie 12, 2015 Super fain! Super faina realizarea numai ca arata prea industrial....iar nevasta-mea sigur n-ar accepta asa ceva pe birou....in testbench/laborator merge sigur. Astept sa vad si varianta cu SMD-uri, sursa de curent in comutatie, iar totul sa incapa intre doua aripioare ale radiatorului mascate de ventilator. Controlerele de la backlight-ul de la display-urile de laptop nu s-ar potrivi aici? Ce am vazut eu erau pt mai multe canale din pacate dar poate se pot face diferite variatii gen mai multe leduri etc...astept! Link spre comentariu
Dxxx Postat Noiembrie 12, 2015 Partajează Postat Noiembrie 12, 2015 Dr.L - bravo! Ideea este sa faci cu ce ai la indemana ceva functional. Si asta este cu brio! Aspectul poate fi distilat pe parcurs. Uite ca ai facut tu un thread foarte bun in timp ce eu tot amenint ca o voi face si nu imi fac curaj... Acum, ca sugestii: - SCC comutatie - ar usura multe ca randament, dar ar usura si ca greutate! In comutatie ai marele avantaj ca montajului chiar ii place alimentarea la tensiune (mult) mai mare ca ce da la iesire. - la acelas magazin gasesti si COBuri cu "14" sau "22" la digitii pentru putere, nu cu "10". Daca treci peste faptul ca costa mai mult (nu cred ca prohibitiv) poti sa faci ceva identic functional (sa scoata acelas flux luminos) insa la un indice de incarcare (foarte) mic. In punctul respectiv randamentul va fi cu mult mai mare, deci mai putin de disipat. Cu astfel de COBuri insa ai alimentare pe la 35-40V, insa nu ar fi problema, folosesti un driver boost. Pentru ca driverul nu are nevoie de racire poate sta cu alimentatorul deci nu in capul cu radiator. Cu disipatia mai mica de care spuneam mai sus - sigur poti renunta la ventilator - deci capul cu radiator se va usura semnificativ si iti va ajuta tija elastica sa aiba un regim mai lejer. Link spre comentariu
Alexutz Postat Noiembrie 12, 2015 Partajează Postat Noiembrie 12, 2015 (editat) @Dr.L felicitari! E super! La asa ceva ma gandisem si eu, din pacate radiatorul era prea greu si am pus profil din aluminiu. Vorba aia, laser frate! LE http://postimg.org/image/cam8m3de7/ sunt lampi si mai mari, acelasi design, daca ai pune un http://postimg.org/image/4j5inj98v/ ar putea parea "originala"...exeptie cei care au vazut coolere de procesor. Editat Noiembrie 12, 2015 de Alexutz Link spre comentariu
Dr.L Postat Noiembrie 12, 2015 Autor Partajează Postat Noiembrie 12, 2015 Multumesc tuturor pt aprecieri! Super faina realizarea numai ca arata prea industrial....iar nevasta-mea sigur n-ar accepta asa ceva pe birou....in testbench/laborator merge sigur. Din pacate, cred ca asta e cea mai mare problema in iluminatul (revolutionar) cu LEDuri. Din punct de vedere tehnic, nu-s probleme Astept sa vad si varianta cu SMD-uri, sursa de curent in comutatie, iar totul sa incapa intre doua aripioare ale radiatorului mascate de ventilator. Controlerele de la backlight-ul de la display-urile de laptop nu s-ar potrivi aici? Ce am vazut eu erau pt mai multe canale din pacate dar poate se pot face diferite variatii gen mai multe leduri etc...astept! Abia am inceput, sa vad si eu ce se poate realiza usor (mda, daca cateva zeci de ore se incadreaza in usor). Intr-adevar varianta cu leduri SMD (pe MCPCB) alimentate dintr-un driver de monitor cu iluminat LED pare o combinatie foarte buna! Nu m-am gandit la asta pana acum, am notat-o printre variante. Cand si daca o sa fac asa ceva...alta poveste! Link spre comentariu
Dr.L Postat Noiembrie 12, 2015 Autor Partajează Postat Noiembrie 12, 2015 Ideea este sa faci cu ce ai la indemana ceva functional. Si asta este cu brio! Aspectul poate fi distilat pe parcurs. Uite ca ai facut tu un thread foarte bun in timp ce eu tot amenint ca o voi face si nu imi fac curaj... Da, pt o prima lucrare (cam 1,5, daca punem la socoteala si DTP-ul de pe radiatorul cu heatpipe http://www.elforum.r...tere/?p=1244506) sunt si eu multumit. Mi-a luat ceva luni sa deschid subiectul (sa selectez, sa redimensionez si sa sortez pozele) si sa scriu textul. Dar am reusit. Cand poti, te asteptam! Acum, ca sugestii:- SCC comutatie - ar usura multe ca randament, dar ar usura si ca greutate! In comutatie ai marele avantaj ca montajului chiar ii place alimentarea la tensiune (mult) mai mare ca ce da la iesire. - la acelas magazin gasesti si COBuri cu "14" sau "22" la digitii pentru putere, nu cu "10". Daca treci peste faptul ca costa mai mult (nu cred ca prohibitiv) poti sa faci ceva identic functional (sa scoata acelas flux luminos) insa la un indice de incarcare (foarte) mic. In punctul respectiv randamentul va fi cu mult mai mare, deci mai putin de disipat. Cu astfel de COBuri insa ai alimentare pe la 35-40V, insa nu ar fi problema, folosesti un driver boost. Pentru ca driverul nu are nevoie de racire poate sta cu alimentatorul deci nu in capul cu radiator. Cu disipatia mai mica de care spuneam mai sus - sigur poti renunta la ventilator - deci capul cu radiator se va usura semnificativ si iti va ajuta tija elastica sa aiba un regim mai lejer. Da, dar la SCC in comutatie e unpic altceva de lucru. Daca mi-o fac eu, sigur ia mult timp. Daca o cumpar, spatiul (forma) poate aduce probleme. Da, am o lista in excel cu fel de fel de chestii interesante de la magazin, inclusiv toata seria de COBuri de la LiteOn (puteri si culori disponibile). Am inceput cu variantele de 9V, am setul de 10W si 2 culori de 6W. Doar unul a ajuns sa lucreze, sporadic. La COBuri mai potente trec doar cu o alta SCC (de ex, comutatie, ca sa am flexibilitate mare la alimentator). O observatie personala: daca folosesc ledul la o putere redusa (sub 800mA), parca si culoarea se schimba, in rau! Mi se pare mai echilibrat cand e la maxim. Si nu numai din prisma faptului ca lumina e mai intesa pe suprafata iluminata. Daca departez ledul, sa ating aceeasi iluminare, raman la aceeasi parere. O incarcare mai mica a ledului parca-i dauneaza la CRI... Aceelasi lucru l-am observat si la neoane. Am niste balasturi dimabile si un neon de 3000k, la 10%, pare rozaliu! Pare logic ca stratul fluorescent sa poata da o combinatie optima de culori (CRI maxim) in anumite conditii. Iar in altele, sa se simta ceva abateri. Asta e motivul pt care nu as folosi un led puternic la putere mica, chiar daca are un randament foarte interesant. Acum, tot subiectuv, CRI-ul ledului astuia pare micut, sub cel al unui neon din seria 8 (CRI>80). Ventilatorul cantareste putin in comparatie cu radiatorul. Dar da, lipsa lui mi-ar permite si sa pun driverul departe de led! Link spre comentariu
Dr.L Postat Noiembrie 12, 2015 Autor Partajează Postat Noiembrie 12, 2015 @Dr.L felicitari! E super! La asa ceva ma gandisem si eu, din pacate radiatorul era prea greu si am pus profil din aluminiu. Vorba aia, laser frate! LE http://postimg.org/image/cam8m3de7/ sunt lampi si mai mari, acelasi design, daca ai pune un http://postimg.org/image/4j5inj98v/ ar putea parea "originala"...exeptie cei care au vazut coolere de procesor. Daa, m-am aprivizionat un ultimul timp cu ambele variante de radiatoare! Nu m-as fi gandit sa folosesc prima varianta ca atare (sa-i scot ventilatorul turbina si sa indes acolo ledul)! Link spre comentariu
Dr.L Postat Noiembrie 12, 2015 Autor Partajează Postat Noiembrie 12, 2015 Suportul pt LED e MOLEX 180555-0001. Pt pentru diode CITIZEN CLL020, CLL022, CLU024 si LITEON LTPL-M13 Dimensiuni exterioare Ø25 x 3.15mm. Din descriere, vad ca se potriveste cu toata seria asta de COBuri (LTPL-M13), pana la 22W inclusiv . De fapt, cred ca ledurile au aceeasi capsula (doar si datasheetul e comun). Mai sunt si alte variante (mai scumpe). Acum, as vrea sa prind LEDurile cu ceva cleme pe laterala, sa am loc si de o lupa ceva. Suportul asta are avantajul ca e usor de montat si folosit. Basca, pot schimba ledul imediat (2 suruburi + completat pasta, dupa necesitate). Asa am putut testa in siguranta (pe radiator) si celelalte culori Greu rau cu citatele astea. Ba nu incap mai mult de 3 intr-un mesaj, ba se unesc automat mesajele consecutive de la aceeasi persoana. A trebuit sa le scriu in subiecte noi si apoi sa unesc subiectele cu asta Link spre comentariu
Dxxx Postat Noiembrie 13, 2015 Partajează Postat Noiembrie 13, 2015 Daca ai timp poti sa consulti cu multa rabdare graficele din documentele Cree - adica DS, pentru diverse leduri. Acolo vei vedea cum variaza cromatica emisa in functie de indicele de incarcare, si intr-adevar variaza. Acum daca variatia inrautateste/imbunatateste CRI este alta problema, si probabil ca in general vei avea o virare spre albastru. Adica daca iei COburi cu T<3000K cred eu ca indicele de incarcare mic nu-ti va altera neplacut CRI; probabil pe la 4000K va fi cu dus-intors, si in mod sigur ce este peste 5000k se va inrautati. Acum ce spun eu este din experienta, dar totusi si subiectiva si sureficiala, nu am aprofundat mult acest subiect. Poate este un subiect (avansat, desigur) de dezbatere aici... Link spre comentariu
Alexutz Postat Noiembrie 13, 2015 Partajează Postat Noiembrie 13, 2015 Da, virare spre albastru apare la cold white incarcate peste curentul nominal. La fel si la warm, care vireaza spre neutral. Am intalnit asta in special la emittere, COB-urile pastrandu-si, ochiometric vorbind, parametrii. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum