Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Un pic de ajutor intr-un test de cablaj, metoda foto


Vizitator

Postări Recomandate

Trebuie sa incep si eu cu SMD, si aveam nevoie de o "calibrare" a timpilor de developare etc...

 

Am facut o placuta de test,cablaj bungard fotorezistiv, simpla...cu niste trasee aiurea de test.

 

 

Am expus placuta in asa fel incat de la stanga la dreapta, pentru fiecare tronson am alta expunere,deci am 3 expuneri. (va asigur ca nu au fost erori la expunere)

 

  a. 2 minute

  b. 3 minute

  c. 5 minute

 

Am developat cu solutie de SENO4007, la 26ºC timp de 4.5-5 minute. (cam mult, de regula o tin 2-3 minute)

In timpul procesului de developare, evident, lumina rosie slaba.

Observatii: Sectorul C a iesit primul in evidenta, apoi A pe urma B. La agitarea pcb-ului, zona A aproape a disparut, B inca se observa, C era foare evident.

 

 

Gravarea am facut cu clorura ferica, la ~ 45ºC.

In timpul procesului, am tot agitat pcb-ul si verificam.

 

Observatii: Sectorul C, a prins culoare imediat (rosiatica, de corodare), B se comporta normal, A nu avea nimic. In timp, toate sectoarele se corodau, in mod normal, exceptie facea sectorul A pe care aparea film ce se tot desprindea..

Intr-un final, corodarea a durat destul de mult, undeva in jur de 30 de minute, si spre o ciudatenie, toate sectoarele cam sunt la fel, doar ceva din cifrele de jos, care indicau grosimea traseelor, au ceva ciudat...

Dar sa vedem ce-a iesit.

 

 

 

 

Va rog sa ma ajutati sa ma decid, care timp se apropie de ceva bun, pentru ca sa stiu in care interval mai sap.

Ce mi se pare ciudat, este ca in zona A, unde a fost o expunere scurta se vad cifrele, ceva din ele se vad si la C dar la B nu...

Partea de sus se cam vad la toate..

Ce sa cred ?...Ce sa aleg ?

Va rog sa ma ajutati cu pareri.

 

Nota: pe tot parcusul developarii, si gravarii, nu am atins cablajul cu deget, periuta, nimic..

 

 

Ideea mea temporara ar fi cam asa:

 fie expunere 2 minute, cresc insa timpul de developare...dar cat ca deja am acolo 5 minute..

 fie expunere de 3,5 minute, scad timp de developare la ~3 minute

Editat de Vizitator
Link spre comentariu
  • Răspunsuri 44
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • Mircea

    7

  • manolo

    6

  • nico_2010

    4

  • cipri_mury

    4

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Eu cand schimb tipul de PCB, reiau procesul de la capat asa:1. Am o folie transparenta imprimata cu linii paralele drepte intre 0.1 si 1mm.2. Placuta o descopar expunerii cate un cm pe minut. Astfel am precizia la minut. Fiecare cm e identificat cu o liniuta perpendiculara pe liniile descrise mai sus.Eu folosesc becuri economice. De regula 5 minute e ce se potriveste la mai multe tipuri de PCB.Din ceea ce zici tu, eu banuiesc o expunere neuniforma. Ce este prea expus se "topeste" in clorura. Ce e subexpus nu da trasee drepte si precise.Eu zic sa mai experimentezi. La minut.PS: daca expui la LED-uri UV atunci timpii de expunere sunt mult mai mici. Insa nu folosesc/cunosc acest procedeu.Developarea o fac la lumina normala, bec incandescent sau lumina zilei. Nu folosesc lumina rosie.LE: cablajul tau arata calitate transfer de toner. Intrebarea e pe ce imprimi negativul/pozitivul? Pare ca suportul nu e prea transparent. Eu folosesc folii pentru proiectoare, nu mai sunt la moda acum dar se mai gasesc.Corodare de 30 minute inseamna o clorura "obosita". Maxim 10-15 minute. Asta poate explica si calitatea corodarii.

Editat de thunderer
Link spre comentariu

Eu nu folosesc solutii speciale pt developare, numai solutie Triumph pt plite de aragar/grasimi diluata cu apa "la ochi".

 

Intrebare: ce fel de film ai folosit?

 

Eu folosesc folie de retroproiector pt laser printata pe imprimanta laser.

Folosesc doua folii printate suprapuse pt ca laserul nu asigura o printare perfecta - ramin puncte transparente.

Nu folosesc cablaj fotopozitiv ci cablaj normal spreiat de mine cu Pozitiv 20.

La expunere folosesc un "coi de berbec" spart iar timpul de expunere poate fi (in cazul meu) oricit intre 4 minute si 7-8 minute (timpul maxim de la cronometrul meu mecanic).

 

Aici poti vedea cam cum iese la mine. 

Link spre comentariu

E marit de asta pare asa. retroproiector si eu, dublu. nu vedeti ca intre 2 si 5 minute diferențe aproape zero?... eu bănuiesc ca partea de jos a suferit in urma taierii placutei, pentru ca in afara de partea de jos ce difera..?cred ca e ceva cu gravura la mine mai degrabă. poate nu e o idee buna ca încălzesc soluția..m-ar ajuta un desen de testare mai elocvent, daca are cineva. sau ce sa încerc sa fie mai evident..și încă ceva. voi atingeți, periati, mângâiați cablajul sau nu, in acest timp? cică e bine putin, dar nusht

 

mai completez cu niste poze pentru o mai buna parere.

 

asa arata placuta in "natura"

 

 

cam asta e exposeru` meu..

 

 

pornit...

 

 

si cam asa se vede suprafata lui de expunere.

 

 

Aici poti vedea cam cum iese la mine. 

 esti mester mare. ador felul in care proiectezi padurile alea. cu ce program lucrezi, ca eu m-am cam saturat de limitele lui ARES/PROTEUS.

Editat de Vizitator
Link spre comentariu

AG, se vede clar ca circuitul din mijloc e mai bine conturat.3 minute pare a fi timpul potrivit.E bine sa incalzesti clorura. Actioneaza mai repede. Repet, insa, 30 minute corodare e mult. Schimba clorura.Ce ai tu acolo sunt circuite cu 1.27mm centru-centru la pini. Imagineaza-ti cum vei reusi un 0.5mm centru-centru. Cu metoda actuala va fi cam imposibil. Tu ai marginile traseelor partial corodate. Se pare ca clorura mananca treseele pe margini.Eu imprim pe folie de retroproiector. Pun o singura folie. Suprapunerea presupune o aliniere perfecta. Altfel traseele nu sunt bine conturate.E mult scris despre metoda foto. Nu ai cum sa nu reusesti.LE: indiferent ca fac transfer de toner sau foto, pastrez mereu cam 5mm de jur imprejurul zonei de o voi taia. Evit sa dezlipesc stratul depus. In plus, placile ieftine de pe eBay vin deja ciupite 2-3mm pe margini.

Editat de thunderer
Link spre comentariu

.....................................................................

... ador felul in care proiectezi padurile alea. cu ce program lucrezi, ca eu m-am cam saturat de limitele lui ARES/PROTEUS.

 

Eu lucrez in exclusivitate in Eagle 5.6.

 

 

.......................................Eu imprim pe folie de retroproiector. Pun o singura folie. Suprapunerea presupune o aliniere perfecta. Altfel traseele nu sunt bine conturate........................................

 

Cu atentie si o sursa buna de lumina, punind dedesupt o foaie alba de hirtie si utilizind eventual si o lupa, se pot suprapune foarte bine cele doua filme. Pt ghidare utilizez linia subtire de contur a placii.

Din contra, la o suprapunere corecta, ies mult mai bine conturate dar, intradevar, trebuie sa le suprapui perfect. Uita-te la cablajul la care am pus link mai sus.

 

 

Editat de sesebe
Link spre comentariu

Pana acum n-am incercat nicio varianta a metodei foto(poate in curand)dar am vazut videoclipuri in care se folosea atat o folie cat si 2 suprapuse dar n-am observat vreo diferenta la final. Daca as vedea ambele metode pe viu...nu stiu.Dar cand faci suprapunere pentru ca aceasta sa fie perfecta cred ca este foarte important sa ai o vedere cat mai buna si sa nu-ti tremure mainile.Tot asa si cand folosesti metoda cu folie dynamask si asezi peste ea folia cu pad-urile caci ajunge o mica miscare gresita iar apoi la developare numai iasa niciun pad perfect la locul lui.

Link spre comentariu

Ce sursa luminoasa de expunere folosesti, LED UV sau lampa/lampi UV?

Te-as ruga sa explici mai bine cum ai expus esantioanele.

Utilizez in mod constant metoda foto si placi fotosensibilizate BUNGARD. "Masa" de expunere este constructie proprie, in cutie de sigurante cu 4 tuburi UV (VITO "black light", 6W/buc) si sticla de 3mm grosime. Distanta de la lampi la suprafata de expunere este de circa 3.5-4cm. Pentru acest setup timpul de expunere este de 4-5min. Utilizez o singura folie de retroproiector pentru Deskjet sau laser, functie de imprimanta pe care o folosesc (ambele setate pe echivalentul "best"). Dupa expunere cablajul nu este protejat de lumina ambientala iar developarea o fac la lumina becului din tavanul baii (75W)+ 40W (becurile oglinzii). Solutia de developare este facuta din Mr.Muscle si apa calda (aprox. o lingurita la 0.5l apa). In aceste conditii developarea dureaza maxim 30 de secunde, maxim 1 minut (functie de gradul de uzura al solutiei). Corodarea o fac in solutie proaspata de clorura ferica incalzita la circa 40 de grade si dureaza circa 10 - 15 minute.

In cazul tau se pare ca este vorba de o supracorodare cauzata de subexpunere. Subexpunerea poate fi cauzata de un timp de expunere prea scurt, de lipsa de planeitate a cablajului, sau de neuniformitatea fluxului luminos pe suprafata de expunere. Se poate corecta printr-o developare prelungita, cu riscul afectarii traseelor subtiri (sub 0.3mm).

Spraexpunerea de regula nu se poate corecta printr-un timp mai mic de developare, deoarece tot fotorezistul de va dizolva in revelator.

Link spre comentariu

din poze reiese ca ai o problema la opacitatea filmului. Ia o lupa care mareste foarte tare si uita-te atent la fotorezistul ramas inainte de corodare. daca acesta este ciuruit inseamna ca filmul este slab , sau ca ai defecte de expunere cum ar fi timpul prelungit,  dar din ce vad eu acolo masa de expunere e uniforma si nu ai erori de intensitate. ca sa ajungi la un timp exact trebuie neaparat dupa fiecare pas sa inspectezi cu lupa , o lupa care mareste foarte mult. se poate vedea daca expunerea e ok chiar si inainte de developare. pe urma se verifica dupa developare .. si abia pe urma se verifica dupa corodare. corodarea e bine sa o faci in solutie proaspata (ptr acuratetea testului) la o temperatura de 40 de grade. 

Link spre comentariu

...m-ar ajuta un desen de testare mai elocvent, daca are cineva. sau ce sa încerc sa fie mai evident..

....

 

Eu pe acesta l-am luat ca reper. 

 - setarile la imprimanta sunt full black (no ECO mode) 

 - folia retroproiector o asez cu partea tiparita pe cablaj. 

etch-test-pattern-2.pdf

Editat de rlodina
Link spre comentariu

Ce ai tu acolo sunt circuite cu 1.27mm centru-centru la pini.

 sunt pad-uri pentru smd atmega328PU

 

m-am uitat cu lupa la cablaj dupa developare dar eu nu vad urme de "ciur"...

in seara asta fac alt test. o sa vad ce si cum. solutiile sunt proaspete, la prima utilizare...

o sa vad...

 

intreba cineva ce metoda am de multi-expunere.. descpoperit gradual din cablaj, folia albastra protectiva.

nu s-a miscat nimic pentru ca era lipit cu o picatura de superglue pe spate de film. evident , partea care nu e "film"

filmul da, cam nu e perfect clar, e putin fainos, nu stiu de ce se face asa, dupa ce trece prin imprimanta. (este pentru laser, firma xerox; cica superclar..)

 

o sa incerc azi cu un singur strat. alinierea imi iesea bine pentru ca o faceam sub sticla luminata, si intre folii cate o picatura de superglue pe margine, fara sa intre in zona "film".

 

nu prea a zis nimeni nimic de timpul de developare.. eu folosesc seno...

azi o sa incerc cam 3minute20s la expunere, si 2 minute la developare.

Editat de Vizitator
Link spre comentariu

Expunere 3:20, developare 3 minute la 23ºC. Am intrerupt procesul de developare pe la 1 minut, am pus pcb in apa, si am indepartat usor cu degetul (manusa) stratul superficial care statea desprins de fotorezist.

 

Gravarea am facut-o de data asta la doar 36Cº, a durat cam 20-25minute.

Rezultat:

 

 

 

 

Nota: stiu ca unele pad-uri sunt vai de capu` lor, dar o sa le mai refac. Asa stie softul asta cu care lucrez sa le faca...dar pot fi customizate, insa e ...munca.Cablajul asta insa o sa ramana asa.

 

Eu sunt destul de multumit, nu lipseste absolut nimic, si au iesit chiar si auto-rutarile, care au 5th. (poate ma lamureste cineva ce e "th")

 

proiectul asta este un hibrid intre SMD si THT. Nu radeati , inca nu am toate valorile, dar vroiam sa incep si cu ele.

Link spre comentariu

<poate ma lamureste cineva ce e "th">

A thousandth of an inch is a derived unit of length in an inch-based system of units. Equal to 0.001 inches, it is normally referred to as a thou or th, a thousandth, or (particularly in the United States) a mil.

 

<filmul da, cam nu e perfect clar, e putin fainos, nu stiu de ce se face asa, dupa ce trece prin imprimanta. (este pentru laser, firma xerox; cica superclar..)>

Asa printeaza imprimantele Xerox chiar pe setare "Best". Rezultate mai bune ies pe o imprimanta deskjet si folie adecvata pentru acest tip de imprimanta.

 

<intreba cineva ce metoda am de multi-expunere.. descpoperit gradual din cablaj, folia albastra protectiva>

Da, eu te-am intrebat. Sper sa fi inteles bine: dupa ce ai desoperit o portiune de cablaj, ai expus-o apoi ai developat-o si tot asa, pana la a treia pozitie (foto din prima postare). Altfel te alegeai cu supraexpuneri la pozitiile anterioare.

Link spre comentariu

heh, sigur ca nu.am developat o datadupă părerea mea, cel puțin cu ceea ce lucrez eu, Seno4007, pcb Bungard, cred deja ca nu contează timpii foarte dramatic..dar..o sa raman la ultima de aici spusa. ptr userul care întreba de sursa luminiiin scanner sunt 8 neoane de 9w,sub ele staniol mat, iar pe sticla am fressnel.

Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...

deci azi...s-a intamplat o minune :)

ma rog , glumesc. sigur are o explicatie, doar ca nu inteleg eu inca ce s-a intamplat.

 

ideea e ca...azi mi-am propus sa fac in loc de 1 placuta , doua. nimic deosebit, pana aici.

 

am preincalzit lampile UV 2 minute. (tot timpul fac asta, pentru o lumina uniforma)

turn OFF light then turn ON red light .. : )

 

placuta 1

am expus prima placuta 1, fata+dos (2 x 3'20").

am developat-o in Seno4007, ~3minute, fara sa o ating cu pensula sau altceva.

am clatit in apa, apoi am pus-o la uscat aproape vertical.

Nota: fara evenimente

 

placuta 2

am expus placuta 2, fata+dos (2 x 3'20").

am developat-o in Seno4007, ~3minute, fara sa o ating cu pensula sau altceva.

am clatit in apa, apoi am pus-o la uscat aproape vertical.

Nota: s-a observat o intarziere in primele secunde a imaginii..si mi s-a parut cam ciudat

 

am pregatit clorura ferica la 44ºC, cu balbotaj de aer (bule mici de aer), si am scufundat ambele placuta la corodat.

am aprins lumina..

dupa aproximativ...15 minute am verificat.

aveam o banuiala cu placuta 2 si o scot prima , o analizez....totul perfect, nici cea mai mica problema. era cam 99% gravata.

o scufund la loc, scot placuta 1 sa o verific si pe ea, desi eram sigur ca e la fel.

dar nu era deloc la fel. era neatinsa de clorura ferica. What ?? cum adica neatinsa dupa 44ºC, balbotaj si sora ei geamana e aproape terminata...

dupa inca vreo 5 minute..verific placuta 2. 100% terminat. O scot, o spal si o pun deoparte.

ma uit si la placuta 1, zero reactie. mai sa fie...o pun in apa, si incep sa o gadil cu periuta.

pare ca se indeparteaza un strat de fotorezist..hmm.. o pun inapoi dar o tot verific mai des.

nimic pe lume, zero taiat barat. cresc temperatura la clorura la 70ºC

merg, fac un dus, beau o cafea...trece peste o ora, plus timpul care il avea deja.

ma duc sa verific, in speranta ca s-a topit tot, de ciuda.

 

da. zero reactie. placuta e asa cum a iesit de revelator. extraordinar. era atat de clara imaginea pe ea, dar nimic.

o incalzesc cu statia putin apoi o pun in apa, si incep s-o frec mai serios. habar nu am de ce, dar deja era ceva enervant, si nu-mi mai pasa de ea, dar nu intelegeam, si nici acum nu inteleg ce naiba avea. dupa un frecus serios, o scufund din nou in clorura. apropo, clorura e noua. seno4007, nu. are cam 5 placute developate de 10x15

 

si uite asa mai trec doua ore, o scot si...placuta incepuse sa se corodeze.

waw...adica cum ? in fine zic, sa vedem ce iasa.. o tot verific constant din 10 in 10 minute...pana cand..o scot, ma uit la ea si...era doar ...doar...sticla. nu mai era nici un cupru. deci...da... sa tot fie toata ziua de lucru cu aceasta ...dracovenie.

 

acum...parerea mea e...ca n-am nici o parere, dar totusi banuiesc ceva cu seno sau poate am prins un pcb cu o chimie idioata.

desi le-am cumparat in aceasi tura, Bungard..

am cateva intrebari. voi cat timp/cm2 folositi o solutie de Seno ? 

devine tot mai bruna, dar asta nu e ca cea care am aruncat-o desi developam bine cu ea, am zis doar ca era suficient cat a lucrat...

in procesul de developare e bine sau nu de dat cu pensula ? ca eu nici azi nu stiu daca e sau nu bine de atins suprafata..cu toate ca am facut si eu vreo 20-25 placute cu metoda foto pana acum..in timp.

si nu in ultimul rand.. a patit cineva vreodata asa ceva ?

Editat de Vizitator
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări