Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Ce fel de boxe avem nevoie pt a putea fi multumiti de sunetul unui amplificator cu lampi


adrian_pic

Postări Recomandate

simson,nu stiu daca ai incercat sa pui si un supertweeter la hornuri.  Si eu am fost sceptic la inceput (graficul de la Fostex F200A arata beton) dar am zis: incercarea moarte n-are insa costa ceva parale. Deci primul pas a fost o inalta Fostex T850. Fasaiala mare dar totusi  sunetul mi-a placut. Asa ca urmatorul pas a fost Fostex T925A + condensator Mundorf supreme Silver/Gold. Deja "efectul de stereo" era altul. Fac parte din cei care cu ceva timp in urma am contrat ideea ca inaltele "accentuaza" bass-ul. Acum cu setup-ul de mai sus a trebuit sa imi schimb parerea. Am facut teste ca sa ma conving si astazi sunt in tabara celor care sustin ideea ca inaltele accentueaza "ideea de bass". O chestie care nu-i corecta dar care imi place prin prisma urechilor este ca imi place mai mult cu tweeterul neatenuat (desi trebuie atenuare de minim 10dB). Deja cand atenuez cu 5dB parca "spectacolul" se diminueaza. 
Am zis sa fac cateva teste si cu "ulei de sarpe". Am testat ceva conzi dar totusi Mundorf Supreme nu poate fi depasit cu PIO rusesti sau de alte natii. 
Totusi raman curios cum se aud niste lampi pe niste "lighiane" de 15" dar nu din gama pro in cutie bass reflex. Am testat OB cu difuri de 15" pro si nu prea coboara. 
 
Posted Image
 
Posted Image
Link spre comentariu

@adrian pic: Eventualele corectii in redare se pot efectua cu reglajul de ton. Eu cu hornul mare reglez o mica accentuare inalte pentru o auditie placuta iar cu hornul mic accentuare joase. Iata utilitatea reglajului de ton intr-un amplif.

Mai prezint un horn cu panou deflector echipat cu Fe206En.Acel panou deflector se stie cred, ca nu are rol de decor. Mentionez ca o incinta acustica ideala ar trebui sa fie o sfera!post-206638-0-48951000-1446643814_thumb.jpg

Link spre comentariu

Observ ca, din pacate, multe lucruri lipsite de adevar, unele distructive, altele hilare s-au inradacinat pe net, desi, oricine are un dram de logica si-ar da seama ca sunt superflue! Dar sa evaluam cat de cat corect unele idei de pe net devenite "adevaruri":

- din L'enfer se reia ideea ca pentru o auditie avem nevoie de putere cat de cat zdravana. In mod sigur puterea este un avantaj, rezolva usor o multime de probleme: poti utiliza multe tipuri de incinte, ai rezerva de putere si distorsiuni mai mici chiar la puteri ridicate, etc., etc.

Nimeni nu contrazice aceste aspecte, dar, ce sa facem? Unora le place sa utilizeze cate un mic amplificator cu tuburi, in configuratie SE, cu o putere de 2-5W/c, wati care par "amarati" comparati cu amplificatoarele SS. Dar sa nu uitam ca, pana la raspandirea tranzistoarelor cu siliciu, puterea utila rareori ajungea la amplificatoarele pe germaniu la 20-30W/c., iar ca fiabilitate era sub un amplificator cu tuburi!

Si, sa nu uitam ca pe durata catorva decade, cel mai popular aparat pentru muzica a fost radioul, dotat cu o putere care la cele mai performante nu depasea 10-15W, 90% dintre ele avand o putere utila sub 5W! Cu ce erau dotate? Cu difuzoare de banda larga in majoritatea cazurilor, avand un SPL de regula peste 95 dB/W/m.

Cautati 2 difuzoare identice, din radiouri vechi, dinainte de WW II si montati-le intr-un BLH sau un Voigt! surpriza va face toti bani si toata munca!

Difuzoare care sa permita o auditie buna, a majoritatii genurilor de muzica se gasesc destul de usor si nu sunt intotdeauna scumpe. In plus, va trebuie doar doua, nu aveti nevoie de de alte 2 sau 4 bucati, de filtre, etc..

La difuzoarele deja mentionate: Celestion si Beyma, puteti lua in considerare HX160, HX201, PH250 sau PH320 de la CIARE.

Daca discutam de coaxiale, tot CIARE produce 3 dimensiuni special pentru incinte home.

Inafara firmelor specializate pentru astfel de difuzoare, care cer preturi mari (Lowther, Voxativ, Fertin, Davis si altele ) sunt si firme care au preturi f.bune (Fostex, AudioNirvana, Monacor, Visaton, TangBand ) si au produse cu utilizare larga in acest segment de piata.

Sa nu uite nimeni ca majoritatea producatorilor de difuzoare au in nomenclator si cel putin un difuzor BL pretabil la incinte de auditie!

Am lucrat cu majoritatea acestor difuzoare in BLH, dar mai ales in Voigt, cu amplificatoare SE echipate cu EL84, sau cu PP echipate cu EL84, cu puteri de 3W/c. in SE, 7W/c. la PP in clasa A si circa 11W la PP in B. S-au comportat bine cu majoritatea genurilor de muzica (jazz, pop, rock, simfonica, opera, etc.).

 

Cat priveste alegerea incintelor pentru difuzoare care sa conduca la obtinerea unui SPL ridicat, logica si experienta ar trebui sa ne conduca. Ideea de a lua de buna un proiect oarecare de pe net si sa ne asteptam la cine stie ce rezultat fantastic, care "sa ne dea pe spate" din prima e o asteptare ridicola.

Intai ar trebui sa cunoastem bine la ce sa ne asteptam de la difuzoarele cu care vrem sa lucram, care ar fi solutia cea mai potrivita ca incinta pentru ele, la ce gen de muzica raspund cel mai bine, etc.

Cel ce se asteapta sa gaseasca un soi de panaceu universal, o incinta care sa satisfaca TOATE cerintele, atat tehnice cat si acustice este credul! Asa ceva NU exista! Si asta o demonstreaza faptul ca sunt pe piata un numar cvasi infinit de incinte!!!! Si fiecare are adeptii ei, satisface niste gusturi specifice si asta e! O incinta universala nu exista!

Link spre comentariu

O incinta BLH sau TL este ceva mai dificil de executat si uneori, chiar de pus la punct. Incinta Voigt nu are o constructie complicata si se abordeaza usor daca componentele sunt taiate precis, ceea ce azi nu mai este o problema. Atat la BLH cat si la Voigt , utilizarea difuzoarelor de banda larga nu ridica probleme pentru ca acestea au in majoritatea cazurilor motoare puternice si Xmax mic, astfel ca nu sunt probleme majore la cuplarea cu amplificatoare cu tuburi care au un factor de amortizare mic.

Daca se utilizeaza o solutie pe 2 -3 cai, cea mai frecventa greseala este utilizarea unor woofere sau midwoofere cu Fs f.mic, sub 40 Hz, la care amortizarea proprie a difuzorului este slaba si basul suna profund, de multe ori colorat si netransparent. In plus, astfel de difuzoare au un SPL mic, insuficient pentru ceea ce se doreste.

Pentru un SPL ridicat, de cele mai multe ori sunt alese difuzoare din gama profesionala care indeplinesc cerintele de SPL, dar, nu toate sunt potrivite unui astfel de proiect, din care cauza treneaza ideea ca acestea nu sunt potrivite pentru incinte de casa. Si totusi o multime de firme produc atat gama pro (cu asa ceva au inceput marea lor majoritate ) cat si gama de "casa", exemplul cel mai elocvent:JBL.

Si mitul ca BLH sau VTP-ul sunt dulapuri e o prostie. Prin proiectare judicioasa un BLH este putin mai adanc decat un standfloor actual, iar VTP-ul nu are dimensiuni mai mari decat o incinta BR cu difuzoare de aceiasi dimensiune.

 

Se discuta mult pe tema conditiilor din camera de auditie. Nu cred ca ar trebui sa se uite ca putini au posibilitatea de as construi sau corecta f.bine conditiile de auditie cat mai corecte. De cele mai multe ori insa nu se respecta (din conditii obiective ) minimul de amplasare corecta pentru o auditie stereofonica. Incercati macar sa va plasati incintele cat mai bine pentru a le asculta in radiatie directa, si, apoi, incercati mici trucuri pentru a reduce efectele nedorite ale camerei.

Link spre comentariu

@VTPInsasi lungimea posturilor dvs imi spune ca nu e deloc simplu, ieftin si "cost effective" ca s-o dau si eu in englezisme.De fapt acest "cost effective" e o expresie care mi-a schimbat toate perceptiile despre domeniul audio...de aceea am ajuns sa ma impac destul de bine cu casti nici macar de cea mai buna calitate si sa ascult orice, pe orice da Dumnezeu....Toti oamenii in varsta pe care-i intalnesc de la o vreme imi spun ca atunci cand erau tineri nu aveau bani, iar acum ca au bani nu mai au chef...Mai exista si categoria nou infiintata a celor care sunt tineri, au bani si chef de ...manele, hard rock, dubstep si alte genuri muzicale pt care toate boxele de mai sus nu spun nimic...Eu intru deacum in categoria pregatitoare pt pensionare si ascult macar o data pe saptamana un concert de camera life.Nici astea nu-mi mai spun nimic.Nu mai cred in calitatea reproductibilitatii ci in originalitatea abordarii reprezentarii artistice.Aparatele pe care se reda o muzica nu ma mai pot face sa inghit o muzica sau un mesaj prost prin simpla procesare a semnalelor electrice.A devenit chiar plicticoasa ideea de a sta sa ascult muzica .Am ajuns ca o placa de sunet mediocra si doua casti de duzina sa ma poata introduce intr-o lume de vis daca mesajul are substanta.Multumesc soartei ca mi-am format cultura muzicala in epoca cea mai nasoala, a reproducerilor audio pe caseta.Creierul uman este cel mai performant si la indemana procesor audio si nu numai.Nu conteaza in ce camera asculti si pe ce jeguri de boxe asculti cata vreme ai deschisi toti porii sufletului.Nici o cantitate de bani si nici un sistem audio din lume nu pot inlocui propria ta sensibilitate ori ,dimpotriva, vidul...

Link spre comentariu

Iata, din infern, adevarul aproape pur!!!

Sunt de acord, conform propriei experiente, ca, in final, este cel mai bine sa intelegem ca timpul se scurge inexorabil, si, vom ajunge, acolo, unde popii iti spun ca este liniste si verdeata! DECI: ascultati muzica, atat timp cat mai puteti!!!

Toti melomanii trec prin diverse etape ale vietii de meloman: lupta pentru o reproducere cat mai buna a sunetului, schimband tot timpul si facand eforturi financiare pentru sistemul lor, urmeaza pentru unii o perioada de incrancenare, cautand Nirvana audio, schimband rezistente, ascultand condensatori si sarme de tot felul. Unii se trezesc si isi dau seama ca nimic nu e perfect, ca dusmanul binelui e mai binele, ca timpul trece si ...............incep sa redescopere muzica, lasand la o parte miturile si legendele din domeniul audio.

Cum toate lucrurile facute de om sunt imperfecte si in audio toate clasificarile sunt subiective, cu cat mai repede redescoperim muzica, cu atat suntem mai castigati!

Link spre comentariu
VTP totusi nu este acelasi lucru cand asculti muzica in masina pe difuzoare auto si alta este cand asculti aceeasi muzica pe niste boxe decente. Muzica eu zic ca o ascultam pentru starea sentimentala care ne-o produce. Cand ai ocazia sa asculti muzica pe niste boxe decente simti totusi niste trairi sentimentale (te ia cu fiori la anumite pasaje - uneori ti se ridica si parul pe mana). Eu nu am ajuns sa simt asa ceva intr-o masina desi am avut ocazia sa merg si cu masini destul de scumpe (destul de bine antifonate!). Am spus ca am facut niste teste pentru a evalua niste condensatori PIO. Am folosit doua pasaje in care "etalonul" a fost clinchetul unor clopotei (o melodie de christmas) si alt pasaj cu o trompeta. Daca Mundorf Supreme m-a facut sa inchid ochii si sa ma gandesc la Craciun (sau in cazul sunetului de trompeta sa simt ca "ma ridic spre cer") alti conzi PIO (care sunau inchis , fara detalii) m-au facut sa stramb din nas. Un sunet cristalin iti da un fior placut, o tiuiala in schimb te cam dezgusta. 
Eu fac parte din cei care doresc sa aud colinde doar de Craciun si nu in fiecare zi a anului. Decat sa ascult muzica proasta in fiecare zi in masina in drum spre servici prefer sa astept weekend-ul sa savurez cateva ore de muzica pe niste boxe decente.
 
In opinia mea desi supertweeterele Fostex T925A costa 900 de euro fata de difurile fullrange Fostex F200A care costa in jur de 1200 de euro, ele sunt responsabile de "magie"  + condensatorii Mundorf supreme. Ele sunt cele care fac sa vibreze ceva in interior. 
Link spre comentariu

In masina sunteti si conducator auto responsabil pentru ce se intampla in trafic, banuiesc...un accident rutier poate reprezenta suficient fior pentru o zi, banuiesc si sper, pt binele concetatenilor nostri , ca nu conduceti cu pedala de acceleratie urmarind ritmurile lui wagner!

Link spre comentariu

@adrian_pic,

 

Poate nu am fost inteles corect: fiecare are motivele sale proprii, evident subiective sa i se scoale parul din orice parte a corpului!

Nu am facut apologia auditiei in masina sau pe incinte de calitate acustica indoielnica. In ultimele 5 decade mi-am dat silinta sa invat cat mai mult din intreaga stiinta a acusticii, am cheltuit timp si bani ca sa trec prin toate etapele pe care le-am enumerat intr-un post anterior.

Ascult muzica si in masina, si acasa, in hol, in living, in camera mea, sau in "laboratorul" din pivnita, pe incinte industriale sau DIY care ma satisfac pe mine din punct de vedere al calitatii redarii. Fiecare sistem are caracteristicile lui acustice, sunt diferite timbral, dar nu sunt fixist, dupa ce am construit cateva zeci  de incinte, doar pentru a invata ceva! In felul acesta mi-am dat seama ca legea hi-fidelity-ului va ramane valabila inca mult timp ( "drumul spre inalta fidelitate nu duce nicaieri!").

In rest, va doresc sa ascultati si in masina muzica buna, si, cand vreti, sa faceti auditii cat mai reusite cu ce componente va asigura sentimente inaltatoare.

Va doresc SUCCES!

Link spre comentariu

Se aplica "less is more"; lampa in SE e mica, se umbla la buzunar pentru boxe.

 

Eu personal gasesc interesant ca "less" e bun de cautat si in zgomotul ambiental - asteptam frumusel pina ce orasul doarme, poluarea sonora atinge un minim si deja sistemul isi arata adevarata culoare.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări