ALEKS Postat Octombrie 19, 2015 Partajează Postat Octombrie 19, 2015 Salut, Va rog sa-mi explicati, de ce unii proiectanti de aparatura audio de pe timpuri, au ales sa utilizeze drept cuplaj in etajul de preamplificator, condensatori electrolitici de 0.47uF in detrimentul condensatorilor cu film (metalizat sau nu). Nu am schema electrica a respectivului aparat din pacate dar il reconditionez si doresc sa inlocuiesc electroliticii cu condensatori solizi. Nu stiu daca e o practica buna in acest context. Multumesc, Link spre comentariu
UDAR Postat Octombrie 19, 2015 Partajează Postat Octombrie 19, 2015 La momentul ăla , probabil , condensatorii metalizați erau rari( sau nu erau deloc , încă ) iar cei cu folie metalică erau mari și scumpi. Înlocuirea lor cu condensatori moderni cu film nu ar trebui să înrăutățească în principiu performanțele ( Dacă nu cumva sunt soluții de circuit cu totul particulare ) . Nu e însă nici sigur că le vor îmbunătăți. Link spre comentariu
ALEKS Postat Octombrie 19, 2015 Autor Partajează Postat Octombrie 19, 2015 (editat) Multumesc, nu urmaresc imbunatatirea calitatilor audio. Respectivii condensatori sunt montati pe cuplajul intre etaje, de exemplu: linie-preamplificator, sau preamplificator-driver diferential, etc. Mai mult ma intereseaza fiabilitatea in timp si evident, evitarea inrautatirii caracteristicilor audio. De asemenea m-ar interesa sa stiu, daca as putea inlocui, in acelasi mod, condensatorii de 1uF polarizati, tot cu condensatori nepolarizati cu film. Vorbim strict de etaje de cuplaj. Restul de aplicatii, gen stabilizarea PSF-ului, etc. ramane neatinsa, exact cum a gandit-o proiectantul. Evident, acelasi scop, reducerea intervalului de mentenanta si minimizarea costurilor unei reparatii ulterioare (dupa alti 20+ ani de functionare). Editat Octombrie 19, 2015 de ALEKS Link spre comentariu
ALEKS Postat Octombrie 21, 2015 Autor Partajează Postat Octombrie 21, 2015 (editat) Nici o idee referitoare la inlocuirea condensatorilor electrolitici, polarizati cu valori intre 1uF si 2.2uF din calea de semnal cu altii nepolarizati de aceleasi valori? In ziua de azi gasim lesne condensatori cu film de dimensiuni foarte mici care nu strica estetica interna a aparatului si care ar putea aduce un plus de performanta din punct de vedere al ratei de defectare a componentelor in timp. Intrebarea mea vine pe fondul neintelegerii: - utilizarii unor condensatori polarizati in locuri in care este prezent strict semnal alternativ (cuplajul cu intrarea intr-un preamplificator de exemplu) - practicilor unor restauratori de a inlocui condensatori din calea de semnal de 4.7uF polarizati cu 1uF nepolarizati -- diferente clare de capacitate Sa luam si un caz practic, in fragmentul de schema de mai jos, este prezent un condensator de cuplaj de 1uF intr-un etaj intermediar. Cu alte cuvinte nu este cazul de care aminteam mai sus: cuplaj intre mufa RCA si primul etaj preamplificator. In acest caz, este fezabila inlocuirea lui cu 1uF nepolarizat? Multumesc, Editat Octombrie 21, 2015 de ALEKS Link spre comentariu
carageae Postat Decembrie 16, 2015 Partajează Postat Decembrie 16, 2015 Parerea, mea, ca simplu amator, e ca niciunde un condensator electrolitic nu e mai bun decat altele...condensatoarele electrolitice sunt un compromis intre pret, calitate si dimensiuni. Sunt amplificatoare de fitze care folosesc condensatoare nepolarizate si in etajele de alimentare, pana la urma sa nu uitam ca sursa de alimentare e in circuitul de semnal, fie ca ne convine asta sau nu... Daca ai loc pt. condensatoare nepolarizate, da-i bice, n-are ce sa se intample...iar daca ceva suna mai rau ca inainte...poti reveni oricand la electrolitice. In aparatele vechi pe lampi, condensatoare nepolarizate defecte am gasit doar in aparatele in care electroliticele erau praf...n-am avut pe mana niciun aparat construit inainte de 1970 la care sa gasesc condensatoare nepolarizate defecte si electroliticele bune... Link spre comentariu
ALEKS Postat Septembrie 20, 2016 Autor Partajează Postat Septembrie 20, 2016 Dezgrop dupa multa vreme topicul fiindca nu am gasit, inca, un raspuns la intrebarea de ce unii restauratori de aparatura vintage aleg sa inlocuiasca condensatorii din etajele de cuplare cu altii cu alte valori. Spre exemplu 470nF cu 1uF (nepolarizat, bineinteles). Si mai ales am observat ca recomanda valori diferite in functie de natura dielectricului condensatorilor ce urmeaza a fi utilizati. Schimband valorile pieselor din circuitul RC, se modifica cert si frecventa de taiere la -3 dB a filtrului de tip FTS sau FTJ, dupa caz si necesitate in proiectarea schemei electrice. Undeva trebuie sa fie un schepsis. Ori respectivii stiu ceva ce nu stiu eu, ori pun piesele dupa cum ii taie capul. Pe unele forumuri am vazut ca unii restauratori incearca sa obtina F3 intre anumite limite. De multe ori am vazut majorari sau micsorari si de cate 2 ordine de marime. Spre exemplu pentru un FTJ s-a optat pentru 5.4 MHz in locul valorii de 1.5 MHz. Era vorba despre eliminarea deviatiilor de faza la 20 kHz. Limitele acestea nu cred sa fie trecute in manualele service. Am vazut cateva manuale service de-a lungul restaurarilor. Dar nimic legat de frecventele de taiere pe filtrele etajelor schemelor. Sunt doar curios... de aici veneau si intrebarile mele precedente, pe care le-am formulat defectuos. De fapt discutia doream s-o deviez in directia aceasta. Diferente intre condensatori, dupa clasa dielectricului, in etajele de cuplare. Precum si alterarea F3 ce survine inerent. Cum se afecteaza sunetul? Si de ce. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum