Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Ce spun cu adevarat datele din foile de catalog ale lampilor


Vizitator

Postări Recomandate

Dl.Lazaroiu, reparatia unui aparat presupune aducerea acestuia  in parametrii functionali. Logic este ca la inlocuirea unor piese sa se foloseasca altele cu aceeasi parametri. Sunt aparate de clasa HI-FI sau High_End unde nu se pun piese la nimereala, acestea trebuie selectate. Eu nu vad nimic ''aberant'' in a selecta piesele si a obtine  parametrii initiali ai oricarui aparat. In schimb vad ''aberant'' faptul ca foarte multi construiesc aparate si sunt fermi convinsi ca au atins performantele din simulare  fara sa selecteze nici o piesa si fara sa faca nici o masuratoare in afara de a pune un osciloscop pe o sarcina relativ neinductiva.

 

https://www.sokoll-technologies.de/Museum/Auto/Dokumente/Datenblatt_RS1003_Siemens.pdf

http://www.jogis-roehrenbude.de/Leserbriefe/Hans-Koch-RS1003-Amp/RS1003.htm

De ce nu ridicati caracteristicile de grila si anodice reale cu µTracer ?

  Buna dimineata dl.Stefan!

Vedeti dv.!,tocmai aici este problema cu tuburile ,ca sa spun asa,non-audio.Va inchipuiti (!!!) ca am ridicat caracteristicile cu uTracer pentru RS1003/SRS551si rezulta ca in foile de catalog in procent de +/-3%,stiu si aplicatia de aici  http://www.jogis-roehrenbude.de/Leserbriefe/Hans-Koch-RS1003-Amp/RS1003.htm si mai mult decat atat am si schimbat cateva mailuri cu un coleg de pe DIY si chiar am realizat un test cu aceste tuburi,dar problema este ca intr-o aplicatie audio deci ceva pentru care acest tub nu a fost proiectat nu mai are nicio treaba cu datele de catalog.

  Asta vreau sa subliniez si anume: daca vom proiecta un montaj cu tuburi electronice de orice fel,baza de pornire este si va ramane foaia de catalog cu conditia sa ne incadram in aplicatiile pentru care a fost proiectat acest tub,altfel toate amplificatoarele sau montajele cu tuburi care nu corespund acestei cerinte se vor incadra in categorii speciale sau cazuri particulare pentru care pot fi de acord cu dv. in ceea ce priveste dispersia parametrilor comparativ cu datele de catalog.

  Daca vom construi un etaj final cu o lampa dedicata pentru audio si lampa este noua (NOS) nu o sa aiba niciodata o diferenta de parametri fata de foaia de catalog mai mare de +/-5% sa zicem maxim 7%,indiferent cine ce ar zice,dar daca vom dori sa construim cu o lampa audio un etaj final RF,sau un etaj final de BO atunci va pot garanta ca nu vom gasi niciun PSF convenabil si care sa fie undeva in caracteristicile de catalog si asta pentru ca am ales un alt regim de functionare comparativ cu ce a fost gandit si proiectat acel tub si reciproca este valabila.

  Sa fim seriosi dl.Stefan!,foile de catalog au fost facute de ingineri seriosi,iar firmele producatoare de tuburi nu s-ar fi complicat sa le faca publice daca tolerantele dintre practica si teorie sunt de 30%...40%,altfel insemna ca de peste 100 de ani am trait intr-o mare minciuna (oricum traim intr-o mare minciuna,dar asta-i alta problema!),sa fie oare toate facute de Volkswagen ???? :rade:

 

P.S ca sa lamuresc si treaba cu "aberant",sa zicem ca vom avea la depanat un preamplificator profesional,sau orice alt aparat cu tuburi electronice,fabricat in regim DIY sau industrial,undeva departe de atelierul unde a ajuns sa fie reparat,eu v-as intreba: de unde stim ce dispersie fata de foile de catalog  au avut tuburile originale si cat de mult difereau intre ele,sau oare acel fabricant

a proiectat  acel preamp cu ce tuburi avea pe stoc cautand niste perechi?

Poate tuburile originale nu aveau dispersie sau aveau dar era de doar 1%...2%,sau probabil erau imperecheate tuburi cu dispersie de 40% fata de datele de catalog,sau 30% sau de ce nu de 10%,...pana la urma cred ca putem alege o intreaga gama de procente,intr-un final il vom repara dar NICIODATA ,conform teoriei de mai sus nu vom sti cum a sunat el original si asta pentru ca nu vom mai gasi niciodata tuburi asemanatoare 100% cu cele originale cu care a fost echipat in momentul plecari pe piata,vedeti  de ce am spus "aberant" ?!

Editat de LMOlimpiu
Link spre comentariu

Ca intotdeauna, postarile lui don Lazaroiu sant interesante, la subiect, din care se poate invata...fara gargara inutila de dragul postarii.Si mai sant cativa useri ai caror postari prezinta valoare pentru aceasta sectiune-numarati pe o mana.

Scuze pentru off dar nu m-am putut abtine.

Link spre comentariu

Exact ca si la silicioase, cind se repara un amplificator in care finalii, (nu toti) au fost strapunsi, este absolut necesar sa se schimbe toti finalii cu altii, imperecheati cit mai bine posibil, eventual si prefinalii, si recalibrat biasul.

 

Bine, se mai si repara de catre unii, mai mult sau mai putin cirpaci; schimba cu ce are la indemina doar ce s-a defectat, merge, gata ia-l, eu ti-am luat banul...

 

Asta nu e reparatie din pacate...

Link spre comentariu

Se pot admite 3% diferente pe lot, se pot admite pana la 3%diferente intre loturi si se pot iar admite diferente intre diferite firme care produc acelasi tub de max 5%.Nu comparam mere cu pere de ex 6H2P cu ECC83 sau 6F3P cu ECL82.

Sper ca vorbim numai de tuburile NOS/NIB si nu de productia actuala JJ si chestii de asigurarea calitatii conforme cu ISO TS :rade:  iar imi vine in minte Wolkswagen, astia nu au audituri?

Editat de mila
Link spre comentariu

se pot admite 3% diferente pe lot, se pot admite pana la 3%diferente intre loturi si se pot iar admite diferente intre diferite firme care produc acelasi tub de max 5%.Nu comparam mere cu pere de ex 6H2P cu ECC83 sau 6F3P cu ECL82.

mDA! Corect. Unele lampi rusesti mult laudate nu sunt nici pe departe de ceea ce se pretind, chiar militare. Asta pentru cine a masurat. Cele industriale europene sunt MULT mai bune.

Link spre comentariu

Am testat un lot de 10 tuburi rusesti (NOI , NEFOLOSITE,fabricate in 1992 saptamana a 3-a),model 6N3P-EV cu RoeTest V8.1

Posted Image

 

Posted Image

 

Posted Image

 

Aici e tabelul cu rezultatele masuratorilor

 

Posted Image

System_1% reprezinta valoarea curentului anodic masurat si exprimat in % fata de datele de catalog pt sistemul nr 1 (trioda nr 1 din balon)

Gm_1 transconductanta exprimata in mA/V , mai e notata si cu S, pt sistemul 1

µ_1 factorul de amplificare sistem 1

Ri_1 rezistenta interna  sistem 1

Mai jos sunt in format pdf protocoalele de masura.

6n3p-e russ_#154_%89_06.10.2015_23.16.44.pdf

6n3p-e russ_#155_%73_06.10.2015_23.17.59.pdf

6n3p-e russ_#156_%99_06.10.2015_23.18.40.pdf

6n3p-e russ_#160_%100_06.10.2015_23.19.16.pdf

6n3p-e russ_#161_%80_06.10.2015_23.19.48.pdf

6n3p-e russ_#162_%83_06.10.2015_23.20.23.pdf

6n3p-e russ_#163_%78_06.10.2015_23.21.18.pdf

6n3p-e russ_#164_%87_06.10.2015_23.22.02.pdf

6n3p-e russ_#165_%112_06.10.2015_23.22.32.pdf

6n3p-e russ_#166_%81_06.10.2015_23.23.02.pdf

Editat de Vizitator
Link spre comentariu

  Buna dimineata dl.Stefan!

Vedeti dv.!,tocmai aici este problema cu tuburile ,ca sa spun asa,non-audio.Va inchipuiti (!!!) ca am ridicat caracteristicile cu uTracer pentru RS1003/SRS551si rezulta ca in foile de catalog in procent de +/-3%,stiu si aplicatia de aici  http://www.jogis-roehrenbude.de/Leserbriefe/Hans-Koch-RS1003-Amp/RS1003.htm si mai mult decat atat am si schimbat cateva mailuri cu un coleg de pe DIY si chiar am realizat un test cu aceste tuburi,dar problema este ca intr-o aplicatie audio deci ceva pentru care acest tub nu a fost proiectat nu mai are nicio treaba cu datele de catalog.

  Asta vreau sa subliniez si anume: daca vom proiecta un montaj cu tuburi electronice de orice fel,baza de pornire este si va ramane foaia de catalog cu conditia sa ne incadram in aplicatiile pentru care a fost proiectat acest tub,altfel toate amplificatoarele sau montajele cu tuburi care nu corespund acestei cerinte se vor incadra in categorii speciale sau cazuri particulare pentru care pot fi de acord cu dv. in ceea ce priveste dispersia parametrilor comparativ cu datele de catalog.

  Daca vom construi un etaj final cu o lampa dedicata pentru audio si lampa este noua (NOS) nu o sa aiba niciodata o diferenta de parametri fata de foaia de catalog mai mare de +/-5% sa zicem maxim 7%,indiferent cine ce ar zice,dar daca vom dori sa construim cu o lampa audio un etaj final RF,sau un etaj final de BO atunci va pot garanta ca nu vom gasi niciun PSF convenabil si care sa fie undeva in caracteristicile de catalog si asta pentru ca am ales un alt regim de functionare comparativ cu ce a fost gandit si proiectat acel tub si reciproca este valabila.

  Sa fim seriosi dl.Stefan!,foile de catalog au fost facute de ingineri seriosi,iar firmele producatoare de tuburi nu s-ar fi complicat sa le faca publice daca tolerantele dintre practica si teorie sunt de 30%...40%,altfel insemna ca de peste 100 de ani am trait intr-o mare minciuna (oricum traim intr-o mare minciuna,dar asta-i alta problema!),sa fie oare toate facute de Volkswagen ???? :rade:

 

P.S ca sa lamuresc si treaba cu "aberant",sa zicem ca vom avea la depanat un preamplificator profesional,sau orice alt aparat cu tuburi electronice,fabricat in regim DIY sau industrial,undeva departe de atelierul unde a ajuns sa fie reparat,eu v-as intreba: de unde stim ce dispersie fata de foile de catalog  au avut tuburile originale si cat de mult difereau intre ele,sau oare acel fabricant

a proiectat  acel preamp cu ce tuburi avea pe stoc cautand niste perechi?

Poate tuburile originale nu aveau dispersie sau aveau dar era de doar 1%...2%,sau probabil erau imperecheate tuburi cu dispersie de 40% fata de datele de catalog,sau 30% sau de ce nu de 10%,...pana la urma cred ca putem alege o intreaga gama de procente,intr-un final il vom repara dar NICIODATA ,conform teoriei de mai sus nu vom sti cum a sunat el original si asta pentru ca nu vom mai gasi niciodata tuburi asemanatoare 100% cu cele originale cu care a fost echipat in momentul plecari pe piata,vedeti  de ce am spus "aberant" ?!

Domnule Lazaroiu,imi pare rau dar trebuie sa va contrazic.RS1003 chiar Siemens mentioneaza in foaia de catalog ca se poate utiliza in amplificatoare de joasa frecventa.

Posted Image

Legat de dispersia parametrilor eu zic ca asta tine de ...politica firmei. Nu poti sa faci lampi ieftine si in acelasi timp bune. Sunt decat doua variante, ieftine si proaste sau scumpe si bune. Ca mai nimerim ieftine si bune sau scumpe si proaste e doar intamplare. Nu stiu cate fabrici de tuburi electronice sau mici ateliere unde se restaureaza lampi ati vazut dvs dar eu pot sa spun ca pe cele din Germania le stiu pe toate. Mai am totusi doua in vizor, una in Franta si cea a lui Dr. Kron, cu toate ca nu ma astept sa vad ceva noutati. Oricum,momentan cel mai complet atelier il are Dr.Walz, care se ocupa de lampi de prin '83 , deci cu 10 ani inaintea lui Riccardo Kron si in plus e si Dr in chimie. Problema dispersiei de parametrii am discutat-o cu mai multi constructori de lampi si toti sunt de aceeasi parere.

Eu din cate stiu lampile de RF folosite in audio au tendinta de a oscila in domeniul MHz_ilor dar se poate controla fenomenul. Am patit_o si eu la masurarea unora. E un fenomen normal.

 

Legat de foile de catalog si inginerii seriosi...sa stiti ca sectorul vanzare nu are nici o treaba cu  proiectarea sau cu productia. Totusi unii producatori au mentionat ca datele din catalog sunt date ca valori medii, nu s-a specificat in clar toleranta pt ca ...nu avea rost. Am pus chiar poze din cataloage Valvo si Siemens.

Nu stiu de ce va explic toate astea cand stiti bine cum era pe timpul ...raposatului, aceeasi poveste.

 

Legat de pre_ul ala de 7 mile. Domnule Lazaroiu, din pacate sunt printre singurii care pot ''repara'' turbarile lui Dr. Fuß. Am mentionat numai ''doctori'' in postarea asta , dar nah, asta e ...

Toate service_urile din Germania  nu vor sa auda de Hi_end_urile lui Bernhard pt ca nu au scheme, sunt multe improvizatii (perfect functionale dar aiurea pozitionate fizic), daca faci o singura greseala esti in ...pom, adica iti bubuie toata placa, iar daca nu-i cunosti stilul de lucru mai bine nu te apuci, risti sa strici tot aparatul.

Bernhard sa stiti ca e o capacitate, are multe aparate realizate atat in analog cat si in digital. Cu lampi sa stiti ca nu are prea multe, doar pre_ul asta e semnificativ. In schimb la amplificatoare cu siliciu i-a eclipsat pe multi. ma rog alte povesti.

Asa cum am zis, ii stiu stilul de lucru si sunt 100% convins ca foloseste doar piese ultra selectate in punctele cheie. Ca mai pune el cate un C din ala ieftin pe ici pe colo e alta poveste, trebuie sa se mai si intoarca la reparat candva aparatul, nu ??  Doar nu e singurul, fac asta firme celebre. Numai eu le pun low_esr/105°, FM_serie sau CD, dar fac asta pt ca nu am timp si de garantii, prefer  sa-mi aduca altceva la reparat decat sa aud ca ..s-a stricat.

Si tot legat de pre_ul ala, primele bucati au fost echipate in etajele de intrare cu E88CC Siemens si apoi a trecut la 5702WA legate in mod trioda. Nu stiu daca ati observat ECC83 si EL84 din iesire, OP_urile si CCS_urile. Seamana pe undeva cu SP10 de la ARC, dar mai are si altceva.

Legat de cum suna sau masoara spectral pre_ul ala va spun ca e ceva deosebit. 

Link spre comentariu

Domnule Lazaroiu,imi pare rau dar trebuie sa va contrazic.RS1003 chiar Siemens mentioneaza in foaia de catalog ca se poate utiliza in amplificatoare de joasa frecventa.

Posted Image

 

  Chiar nu m-ati contrazis cu nimic ci doar ati intarit cele spuse de mine.

Daca cititi cu atentie cateva posturi mai sus o sa gasiti propozitia unde eu chiar am cerut date de catalog pentru aplicatii audio specifice tubului RS1003 pentru ca eu nu le-am gasit,informatia/informatiile la care dv. aveti acces reprezinta unul dintre multe alte avantaje pe care cineva care locuieste in strainatate le poate avea,dar asta nu pentru mult timp intrucat "progresul stiintific" al netului creste in progresie geometrica si atunci un specialist din orice domeniu va avea acces la mult mai multe informatii.

Asadar daca SIEMENS specifica in foaia de catalog pentru RS1003 ca poate fi utilizata in audio,inseamna ca asa este.

Va dau dreptate 100%,un amplificator indiferent cu ce dispozitive active este construit,nu poate sa masoare bine si sa sune prost sau sa masoare prost si sa sune bine,dar secretul unui sunet pa placul fiecaruia consta tot in gusturi deci va fi ceva subiectiv si nu putem face absolut NIMIC.

*******************************************************************************************************************

Si inca o chestie pentru care nu ar trebui sa va suparati si cred ca intelegeti ce vreau sa spun si chiar v-as ruga sa nu uitati ca sunteti roman,in 1988 cand eram in China pentru a "pune pe picioare" o fabrica intr-o alta foarte mare fabrica m-am amuzat teribil cand am vazut sute de oameni ce se adresau unul altuia cu "d-le director!" ca sa aflu mai tarziu ca in acea fabrica erau cateva mii de directori chiar cu numiri pe cartile de munca...,adica aproape toti muncitori!

*******************************************************************************************************************

P.S partea cea mai jenanta a unei postari foarte lungi este ca in general nu este citita toata si mai ales nu este citita cu atentie,asta este!

Editat de LMOlimpiu
Link spre comentariu

da, D-l @LMOlimpiu are dreptate posturile lungi sunt citite pe sarite sau partial, la un moment dat intr-un post lung chiar si autorul se contrazice usor....si atunci sa vezi polemica.

revenim

deci care e curba gauss pentru EL34 Siemens sau TFK ? sunt foarte interesat si de o comparatie cu generatia actuala ruseasca sau JJ

Link spre comentariu

Putem spune asa:

Tai balon, pun filament+ catod noi, repar vacuum in VCL11, tub nazist ca nou, performante posibile +/-30% din original, recomand pentru reconditionare aparate din vremea razboiului al II-lea mondial.

Fara legatura o noua intrebare

Cu ce e mai buna EL6 sau EL12 fata de EL34?

Editat de mila
Link spre comentariu

La cat costa VCL11 NOS sau varianta inlocuitoare nu cred ca se merita a pompa vacuumul....in plus materialele si costurile depasesc de cel putin trei ori valoarea lampii iar un DKE se vrea ...original.

Link spre comentariu

Putem spune asa:

Tai balon, pun filament+ catod noi, repar vacuum in VCL11, tub nazist ca nou, performante posibile +/-30% din original, recomand pentru reconditionare aparate din vremea razboiului al II-lea mondial.

Fara legatura o noua intrebare

Cu ce e mai buna EL6 sau EL12 fata de EL34?

  Sa fim seriosi,EL34 e mult superioara unui EL6 sau chiar a unui EL12 fie el si special,dar un EL34 montat intr-un radioreceptor din ani '35...'40 ar fi ca si cum am monta la un automobil  <Oliver Lodge> din 1894 in loc de roti originale,jante si pneuri de AUDI R8.

  Sincer sa fiu nu as refuza niste EL6 sau chiar EL5 pentru un stereo PP macar de dragul aspectului vintage ! :reytre

 

P.S intrebare:

Cat de original va fi considerat un DKE daca in loc de VCL11 montam un ECL11 cu traf de filament sau chiar un UCL11 ???

Editat de LMOlimpiu
Link spre comentariu

Valoarea de colectie a unui aparat scade vertiginos daca nu contine piesele originale. O varianta ar fi o ''Replica'' a tuburilor defecte dar asta numai in cazul aparatelor foarte vechi si scumpe. Lampi precum VCL11, EL6 sau EL12, nu stiu cum sa zic dar nu sunt ..raritati. 

 

On_topic

Observ ca nu a ''comentat'' nimeni postarea #42, cea cu lampile rusesti 6N3P-EV, cu toate ca s-au descarcat pdf_urile cu masuratorile.

Se pare ca decat eu si @misa am masurat lampi ...cu dispersii ale parametrilor, restul sunt toate ok, exact ca in foaia de catalog.

Ca sa fiu inteles corect, mentionez ca nu fac reclama niciunui producator de lampi, nu vand aparate cu lampi in Romania, nu am nici un interes material in treaba asta si nici nu vreau sa stric afacerile cuiva. Am deschis topicul asta pt cei care cumpara lampi noi in ideea de a fi informati corect in legatura cu ce e pe piata. 

Link spre comentariu
Vizitator viobio

Bun acest topic .In lucrul cu tuburi exista o problema destul de spinoasa,uzura inegala a tuburilor,preul reparat de initiatorul topicului a avut acest defect,tuburi uzate.Sa ne gindim ca tuburile montate in preu au fost imperecheate la singe si cu caracteristicile comforme cu graficele de catalog,finalitatea care a fost,dupa un timp sunetul a fost aiurea ,din cauza uzurii inegale,ar fi fost bine sa se puna pe Traser tuburile care au fost schimbate.Deci,alergam dupa tuburi cit mai comforme cu graficele dar tubul pt ca e rautacios nu vrea sa stea in grafice decit o perioada de timp.Eu exempu din partea mea,Simbata trecuta am reparat si schimbat tuburile finale in amplificatorul chitaristului Romeo Dediu - Holograf,acum aproximativ doi ani si citeva luni am schimbat tot eu finalele,un quartet EL34 SED,imperecheate perfect,imperechere masurata de mine in mai multe puncte de functionare,cind am scos tuburile din socluri am masurat tuburile care trebuiau schimbate,am vazut pe catometru ce mai vazusem de n ori,o uzura inegala a tuburilor ,rezultatele masurarii au fost cam asa:tubul 1 ,emisie 50%tubul 2 ,emisie 65%tubul 3 ,emisie 65%tubul 4 ,emisie 70%Este foarte bine ca se prezinta astfel de topice ca acesta,numai ca tehnologia anilor 20 e foarte imprecisa ,tubul ne cam invinge.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări