ionpat Postat Ianuarie 7, 2016 Partajează Postat Ianuarie 7, 2016 la cei auto,nu poti trage din ei mai mult de maxim 20% in comparatie de 50-60 si chiar 80-90%, facem o mica socoteala si =care sunt mai rentabili? acum am si eu acumulatori auto,12x180,inseriati, sunt in cautarea altor mai eficienti! Link spre comentariu
BazsoDombiAndras Postat Ianuarie 7, 2016 Autor Partajează Postat Ianuarie 7, 2016 (editat) tm07uxo, cand vorbest de alimentare alarma + iluminat gradina, probabil ca deja vorbesti de un sistem de marimea celui pe care il am eu (panouri 400W, 2x baterii 12V 150ah). Acumulatoarele auto merita folosite in astfel de sisteme doar daca le primesti gratis de undeva sau extrem de ieftin. Asta din cauza ca mor prematur in sistemele fotovoltaice. Cauza se ascunde in constructia bateriilor. Bateriile audo au placi de plumb multe si subtiri. Asta ca sa aiba plumbul suprafata cat mai mare si ca sa poata genera un curent enorm de mare pentru proniurea motorului. In schimb bateriile solare au paci de plumb mai putine dar groase. Asta ca sa tina in timp. La bateriile solare nu este nevoie de curenti enormi, deci e OK ca plumbul sa aiba suprafata mai mica, in schimb placile groase for vi roase de acid in timp mult mai lung pana cand se termina. O alta problema cu bateriile plumb-acid in general este ca nu le place sa fie descarcate mai mult de 50% sau chiar prefera sa stea incarcate peste 80% din capacitate. La masina nu prea e problema pt ca pornesti motorul si se incarca la loc ceea ce a scos din ele pornirea motorului. In schimb in sistemele fotovoltaice ai nevoie sa le decarci pe termen lung (toata ziua, toata noaptea). Baterrile cu placi groase rezista mult mai bine la descracari mai profunde, dar nici ele nu le agreeaza prea mult. De exemplu bateriile mele au a viata de approximativ 2000 de cicluri de incarcare daca le descarci cel mult pana la 75% (adica scoti din ele max 25%). Daca le descarci pana la 50%, deja tin numai 600-700 cicluri. Daca le decarci total, mor dupa 50-100 cicluri. In schimb o baterie auto cred ca moare dupa 5-10 cicluri daca o descarci total. Poate si mai repede. Editat Ianuarie 7, 2016 de BazsoDombiAndras Link spre comentariu
gica70 Postat Ianuarie 7, 2016 Partajează Postat Ianuarie 7, 2016 Felicitari pentru tot ce-ai construit. Deocamdata stocarea energiei electrice in baterii de acest tip este o problema; sper si eu ca odata cu ieftinirea fotovoltaicelor sa apara si baterii ieftine cu capacitati mari. Intr-adevar este o placere sa privesti acea curte verde cu acele panouri tantose! Link spre comentariu
MiniTehnicus Postat Ianuarie 7, 2016 Partajează Postat Ianuarie 7, 2016 Felicitari pentru sistem. Pentru reducerea cheltuielilor era bine sa montezi panourile pe acoperis sau peretele casei (se reduce lungimea cablurilor de alimentare). Pentru o eficienta mai mare se pot grupa 2panouri in serie si grupurile in paralel, se obtine o tensiune de peste 30v suficienta pentru incarcarea bateriilor. Cel mai eficient este sa ai panourile solare la o tensiune care sa fie cu cativa volti peste tensiunea maxima de incarcare a bateriilor adunata la caderea de pe regulator. La un regulator liniar, diferenta intre tensiunea de intrare si tensiunea de iesire este disipata pe radiatoarele regulatorului sau pe rezistente de putere, la un regulator in comutatie este exact acelasi lucru dar diferenta nu se mai transforma in caldura.Dar tot se pierde. Pentru o buna practica este util sa montezi cablurile electrice in canale de cablu (de plastic sau preferabil metalice) si sa nu folosesti "colaci". In cazul unor varfuri de tensiune, acesti "colaci" pot actiona ca o bobina de inductie.Nici fulgerul nu loveste de doua ori in acelasi loc dar mai bine sa se evite. La baterii de 100-200A 10mm2 este minim, uzual este de 16mm2. La baterii banuiesc ca ai folosit o presa pentru a prinde papucii, altfel apar probleme de contact. Nu vad circuitul de pamantare in poze, de obicei se folosete o bucata de platbanda de cupru de 5cm latime prinsa pe 2 suporti izolatori si cu gauri sau filet pentru prinderea cablurilor care vin de la aparate.Iar de acolo pleaca un cablu mai gros catre priza de pamant. Urmatorul proiect este sa instalezi un grup electrogen. Dupa care sa construiesti rezervoarele sa-l alimentezi cu biogaz. Asa se poate obtine o autonomie mult mai mare si se poate utiliza rezerva de putere pentru alimentarea electrocasnicelor din casa. Link spre comentariu
BazsoDombiAndras Postat Ianuarie 7, 2016 Autor Partajează Postat Ianuarie 7, 2016 Multumesc Casa din pacate are o orientare foarte proasta, nicicum nu am acoperis care se uita macar cat-de-cat la sud... Panourile sunt legate 4 in serie, ajungand la 72V tensiune, astfel pierderea pe cabluri este minima.Cablurile sunt puse in teava PE (teava de apa de 6 bari). Cablurile folosite sunt de 6mm2 si 10 mm2. Totul este pamantat. Panourile au pantare de 2.5 m lungime si 1m adancime cu platbanda. Separat restul este legat la pamantarea casei (dar nu si panourile pentru ca nu e sanatos sa legi pamantarile intre ele). Link spre comentariu
Bandi Szasz Postat Ianuarie 7, 2016 Partajează Postat Ianuarie 7, 2016 (editat) De multă vreme voiam să vă felicit domnule Andras pentru sistem. Am construit și eu un sistem foarte asemănător cam în același timp. Acum încerc tot felul de variante de optimizare și mă gândeam să cer aici un sfat dar parcă n-are legătură cu topicul așa că am să deschid unul nou. Eram curios aici dacă a-ți constatat o înbunătățire a puterii panourilor la rece. Eu am constatat că la un moment dat, când era soare perfect și -10 grd., controlerul încărca cu 12A (la cca.30V) ceea ce astă vară nu s-a întâmplat. Da este adevarat, la acelasi nivel de iluminare un panou rece poate genera mai mult decat un panou cald. Celulele fotovoltaice nu se inteleg bine cu caldura, cu cat e mai calda celula cu catata cade si randamentul. Eu in vara am pus stropitoarea pe panou rancindul cu apa si am ramas suprins cand am vazut ca panoul a inceput sa ofere mai mult, de la 4A a urcat pana la 4.6A. De acea este mai bine ca panoul sa fie montat pe un suport si nu culcat pe acoperis. Montat pe un suport si spatele panoului este expus aerului oferind o suprafata mai mare de racire. Editat Ianuarie 7, 2016 de bandi12 Link spre comentariu
BazsoDombiAndras Postat Ianuarie 7, 2016 Autor Partajează Postat Ianuarie 7, 2016 Si eu m-am gandit sa le racesc, dar mi-e frica sa nu crape de la variatia brusca de temperatura. Link spre comentariu
diamant Postat Ianuarie 7, 2016 Partajează Postat Ianuarie 7, 2016 (editat) Panourile fotovoltaice nu au fost facute sa fie racite artificial.Intr-adevar daca se arunca un lichid cu diferenta foarte mare de temperatura fata de cea a panoului , crapa.O solutie pentru a mai reduce din temperatura vara ar fi ca panourile sa fie lipite de ziduri pentru un transfer termic mai bun.Pe de alta parte eu m-am gandit sa lipesc pe spatele panourilor o serpentina din teava de cupru prin care sa circule apa menajera (pe care o folosesc zilnic) astfel impusc 2 cuci dintr-o lovitura: incalzesc apa gratis si racesc si panoul prin folosirea ei regulata ceea ce aduce apa rece in serpentina regulat. Cred ca daca trag apa la veceu cu apa calda se desfunda si canalizarea fara sa fie nevoie de chimicale Editat Ianuarie 7, 2016 de diamant Link spre comentariu
ionpat Postat Ianuarie 7, 2016 Partajează Postat Ianuarie 7, 2016 cred ca sigur o sa mearga,cu serpentina in spate, dar sa fie direct lipita pe spatele celulei,ori ar mai trebui un distantier( ceva gen folie- al ~cu,etc.)pus intre celula si serpentina ? Link spre comentariu
digix Postat Ianuarie 7, 2016 Partajează Postat Ianuarie 7, 2016 Ai masurat de curiozitate la doua panouri inseriate, aflate in sarcina, cum se ditribuie tensiunea pe fiecare ? La mine pe doua panouri noi, identice ca model, de 100W inseriate, e drept, pe un controler PWM, in sarcina apar diferente foarte mari intre tensiunile la bornele lor. Puse separat pe acelasi controler PWM, baterie de 12V fiecare isi face treaba bine, cred ca un controler MPPT nu este un moft. Link spre comentariu
BazsoDombiAndras Postat Ianuarie 7, 2016 Autor Partajează Postat Ianuarie 7, 2016 Nu m-am gandit ca panourile pot avea tensiuni diferite. Voi masura candva.. Controllerul MPPT nu e deloc un moft. In primul rand imi permite sa inseriez toate panourile, obtinand astfel o tensiune mare la transportul energiei pe distanta mare, scazand pierderile. In al doilea rand imi permite sa am doar 2 fire intre panouri si controller, nu 4, pentru ca poate scadea 72V la 24V. Astfel economisesc cam 300 lei pretul cablului aditional. In al treilea rand acest controller imi permite sa monitorizez productia si sa am acele grafice faine. Si-a meritat pe deplin pretul. Link spre comentariu
clausb Postat Ianuarie 7, 2016 Partajează Postat Ianuarie 7, 2016 M-ar interesa acel topic separat Unde-l pot gasi? topicul cu optimizare sistem offgrid Bateriile auto uzate dar în stare bună se pot face rost dacă ai cunoștințe la un magazin de profil. Când sunt -15grd. și vine un client cu un diesel de peste 2000cmc că vrea baterie nouă el va preda o baterie pe care vânzătorul mi-o dă mie și eu plătesc doar ecotaxa de cca.25-30lei. Dar numai după ce verific bateria. Am găsit astfel baterii care nu mai erau în stare să furnizeze curentul enorm de pornire necesar unui diesel mare dar care sunt încă în stare f.bună. Una am pus-o pe un 1600 benzină injecție și merge perfect și iarna. Iar dacă le uzez se pot schimba gratis când mai găsește vânzătorul câte una bună. Pt. dl tm07uxo într-adevăr există baterii excelente azi. Am o baterie pe care nu scrie marca, are doar sigla Peugeot, a funcționat pe Peugeotul meu (2000 HDI) 8 ani, a început să pornească mai greu la -20grd. apoi a stat cam descărcată 2 ani în garaj, acum funcționează foarte bine în bancul meu de 4 bat. x 80Ah. Link spre comentariu
BazsoDombiAndras Postat Ianuarie 20, 2016 Autor Partajează Postat Ianuarie 20, 2016 Buna ziua prieteni! As dori sa va cer sfatul in legatura cu extinderea sistemului meu fotovoltaic off-grid. Daca va uitati ia primul post din acest thread veti vedea ca am 2 acumulatoare solare de 12V 150Ah legate in serie pentru a forma un sistem de 24V, 150Ah. In ultimul timp am ajuns la concluzia ca nu am suficienta capacitate de stocare si as dori sa extind sistemul cu baterii aditionale. Ideea mea este sa adaug inca 2 baterii identice cu cele existente (acelasi producator, acelasi tip, aceeasi capacitate, exact acelasi tip de baterie). Aceste baterii noi ar fi legate tot in serie intre ele iar cele doua perechi de 24V ar fi legate in paralel (perechea veche cu perechea noua) pentru a forma un sistem de 24V 300 Ah (7.2 kWh). In general se spune ca nu e o idee prea buna sa combini baterii noi cu baterii vechi din cauza ca cele vechi au pierdut deja din capacitatea initiala. Insa perechea de baterii vechi pe care o am eu este aproape noua. Le-am folosit aproximativ 6 luni si le-am menajat destul de mult. In majoritatea timpului nu le-am descarcat sub 70% din capacitatea totala si niciodata sub 50%. Asadar as risca concluzia ca bateriile vechi ar fi aproape la fel ca cele noi din punct de vedere al capacitatii si ma gandesc sa incerc aceasta combinatie. Ce parere aveti? Aveti experienta cu astfel de cazuri? Credeti ca ar fi o idee buna? In ceea ce priveste incarcarea bateriilor, cei 400W care vin de la panourile fotovoltaice ar fi suficienti pentru a mentine bateriile incarcate. Multumesc anticipat pentru sfaturi! Link spre comentariu
cristi_908 Postat Ianuarie 21, 2016 Partajează Postat Ianuarie 21, 2016 Eu am un sistem de energie cu acumulatori de tractiune de 24v 1200 Ah format din acumulatori de 450 Ah pusi In paralel plus acumulatori de 300Ah pusi In paralel cu cei de 900Ah deci total 1200Ah nu am vazut nici o problema pentru ca am pus de diferite capacitati,ei find toti de tractiune. Link spre comentariu
gica70 Postat Ianuarie 21, 2016 Partajează Postat Ianuarie 21, 2016 (editat) Ideea de baza este sa fie toti de acelasi fel, acelasi tip si acelasi grad de incarcare inainte de a le lega in paralel (egalizare).Ar fi buna o monitorizare pentru fiecare baterie in parte, tensiune, curent si temperatura. Deasemenea atrag atentia asupra scurtcircuitelor care sunt cu atat mai periculoase (pot apare explozii puternice) cu cat sunt mai aproape de baterii; deci dimensionare corecta a sigurantelor (montate cat mai aproape de bornele/barele acumulatoarelor) si protejarea bornelor cu placi izolante duce la o exploatare eficienta si in siguranta. Eu am exploatat un sistem industrial (la un demaror a unui diesel-generator) care avea 4 baterii de 12/180Ah legate mixt adica in serie 2 grupuri de 2 baterii in paralel. Acest sistem de 24V avea 2 incarcatoare de 12/5A; pe fiecare grup de 2 baterii in paralel era legat cate un incarcator in regim tampon. Proiectantul stia ca acel generator era pornit foarte rar (odata la o saptamana cand faceam proba de functionare si atunci cand alimentarea de baza cadea). Deci la instalatii de 24V se pot pune si grupuri de celule de 12V pe fiecare baterie sau grup de 12V dar echilibrat si dimensionat corect. Editat Ianuarie 21, 2016 de gica70 Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum