Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Negative Photoresist Anti-etching Photosensitive Blue Paint


Rudi1982

Postări Recomandate

@Rudi1982: corect, solutia de developare pentru Negative Dry Film Photoresist este o solutie de carbonat de sodiu (sau carbonat de potasiu) cu o concentratie de 0.8 ... 1% (cca 8 ... 10 grame la 1 litru de apa). Ideal temperatura de developare este de cca 37 ... 40 centigrade.

 

Solutia de curatare (dupa ce PCB-ul a fost corodat) este facuta din hidroxid de sodiu (soda caustica) in concentratie de cca 5% sau ceva mai mult. Daca avem o conc. prea mare a solutiei de hidroxid de sodiu, cuprul care ramane (traseele) tinde sa se oxideze, ingalbeneasca, si trebuie curatat din nou cu solutie de otet si sare de bucatarie.

 

Filmul fotografic care se suprapune peste PCB-ul senzitivat in prealabil cu filmul fotosensibil negativ, va fi tiparit negativ. Adica acolo unde dorim ca sa ramana cuprul (de ex traseele) va fi expus la UV iar acolo unde dorim ca cuprul sa fie dizolvat, va fi protejat de radiatia UV. Se poate folosi pentru aceasta Sprint Layout. Permite importul fisierelor Gerber si tiparirea acestora in negativ. Eu pentru aceasta am cumparat licenta ca pentru altceva nu il folosesc.

 

@GeoMar: exact acel film il am si eu. Rezista bine in timp daca este tinut la frigider (protejat de umezeala). Eu am film care l-am cumparat acum mai bine de un an si inca il pot folosi desi pe la margini s-a depreciat o banda de cca 0.5 ... 1cm.

 

Se poate calca cu fierul de calcat doar ca trebuie masurat temperatura pe talpa fierului de calcat sa nu depaseasca 105 centigrade.

Doar ca in acest caz va trebui multa atentie atunci cand se "lipeste" filmul pe PCB (inainte de "calcare") astfel incat sa nu apara cute. Cutele = dezastru. Daca apar cute, mai ales unde sunt trasee si le intrerupe, trebuie indepartat filmul tot si reluata procedura. Evident este posbil ca sa lasati asa PCB_ul si sa prelucrati dupa corodare, refacand traseele intrerupte cu fir wrapping.

 

In acest caz procedura este sa se curete PCB-ul, se dezlipeste folia fina de pe filmul fotosensibil si apoi se lipeste aceasta cu grija peste PCB, trecand cu degetul gradual pentru a lipi si a nu ramane bule de aer prizoniere sau cute. Apoi se "calca". S.a.m.d.

 

@cipry_mury: corect. Se poate lucra la lumina bec-ului, cu moderatie insa. Adica eu tin doar unul din becurile economice aprins si ma pozitionez in partea opusa fata de unde bate lumina. De regula, daca este soare puternic afara, trag draperiile dar nu ma chinui prea tare sa "etansez".

 

Cat despre expunere, cum spuneam, cu o placa cu LED-uri (se poate face si cu benzi de LED-uri UV), timpul de expunere pentru acest film este de cca 30 .. 45 secunde de la o distanta de cca 10 ...15 cm de PCB (pentru o distribuire cat mai uniforma a luminii UV peste PCB).

Editat de mars01
Link spre comentariu

Ca o paranteza, probabil ca asa este in Windows XP. In Windows 7 mai intai selectezi si apoi right click si Invert Colors.

 

Asadar, pentru cei care folosesc export in .bmp, poze, probabil ca aceasta este o varianta de luat in calcul.

 

Dar eu nu folosesc poze. De fiecare data au fost ceva erori de scalare. Ba nu stii in ce dpi este poza, ba una ba alta. Eu folosesc fisierele Gerber, verific sincronizarea cu gaurile din fisierul Excellon, fisierul Excellon il transform in GCode cu ajutorul FlatCam si il trimit catre MACH3 care imi controleaza router-ul CNC iar acesta imi da gaurile.

 

Pentru cei ca mine care folosesc fisierele Excellon/Gerber si care vor rezolutia mare data de fisierele vectoriale, folosirea de programe gen Sprint Layout care poate importa fisere Gerber si printa in negativ este esentiala. Pana la Sprint Layout ori ma foloseam de un script sub Linux ori foloseam Inkscape pentru realizarea negativelor.

 

Pentru mine pozele nu imi ofera o rezolutie suficienta si in plus trebuie sa am grija sa nu apara gaurile in paduri.

Link spre comentariu
  • 1 lună mai târziu...

Completez si eu cele scrise de @mars01 pentru ca folosesc aceasta metoda de cativa ani.

 

- In primul rand mare atentie la tipul de folie achizitionat: se gaseste atat la bucati taiate A4 sau A5 cat si la rola.Eu nu cumpar bucati gata taiate pentru ca aproape in toate cazurile au venit cu cute sau bule.

- Cea mai usoara metoda de a lipi folia pe cablaj este sub apa pentru ca se reduce mult riscul sa apara cute sau bule iar in cazul aparitiei acestora sunt usor de eliminat.

- Atat aplicarea foliei cat si restul operatiunilor le fac la lumina data de benzi cu led-uri albe si nu mi s-a parut ca ar afecta stratul fotosensibil.

- Personal folosesc o cutie de expunere care are 4 tuburi recuperate dintr-un aparat de bronzat si timpul de expunere este de 40-50 s distanta intre tuburi si cablaj fiind de aproximativ 12 cm

- Pentru fixarea foliei pe cablaj am incercat varianta cu fierul de calcat dar am "prajit" folia cam de fiecare data si de o vreme folosesc alt procedeu: incalzesc sandwich-ul cu un uscator de par sau il las in cuptorul electric setat pe 100 grd si apoi trec peste cu o rola presoare recuperata dintr-un fuser de copiator. Evident metoda cu laminatorul este mult mai buna dar deocamdata nu am unul disponibil !!!

- La indepartarea foliei folosesc o solutie pentru curatat articolele de bucatarie din inox luata din LIDL (flacon cu atomizor ca si cel de curatat geamuri). De fapt este o solutie diluata de NAOH

- Folia de proasta calitate nu o arunc, ea poate fi utilizata cu succes pentru silk-screen

 

Iata un exemplu realizat de curand (poate nu este cel mai fericit exemplu pentru ca am realizat prin aceasta metoda si trasee de 0.3mm)

Posted Image

 

... cam atat ... daca imi mai amintesc mai scriu  

Link spre comentariu

Frumoase cablaje felicitari!N-am incercat pana acum nicio  varianta a metodei foto dar aceasta ma tenteaza cel mai mult chiar daca am auzit ca este cea mai pretentioasa.Imi place si ca se poate lucra pe lumina.@mars01  preciza mai sus ca se poate lucra si pe lumina naturala daca tragi draperiile.

Link spre comentariu

Frumoase cablaje felicitari!N-am incercat pana acum nicio  varianta a metodei foto dar aceasta ma tenteaza cel mai mult chiar daca am auzit ca este cea mai pretentioasa.Imi place si ca se poate lucra pe lumina.@mars01  preciza mai sus ca se poate lucra si pe lumina naturala daca tragi draperiile.

Nu stiu daca este chiar cea mai pretentioasa dar cred ca este cea mai ieftina metoda foto.

Nu am incercat pe lumina naturala dar la iluminarea cu led-uri nu am avut probleme.

Cablajele de mai sus le-am realizat pe sticlotextolit fabricat inainte de '89 si ma asteptam la un rateu pentru ca stratul de cupru este destul de gros si a durat cam mult corodatul

Link spre comentariu

Am auzit ca atunci cand folosesti aceasta metoda stratul de cupru trebuie sa fie curat ca lacrima plus ca este indicat sa lucrezi cu manusi latex pentru a nu afecta stratul fotosensibil.Au precizat mai multi pe acest forum ca este cea mai ieftina metoda.Cat costa o rola din aceea albastra de film fotosensibil?In Romania nu se gaseste asa ceva?Dvs. de unde va procurati daca nu este cu suparare?

Link spre comentariu

Pe la chinezi e vreo 20 USD rola de 0.3x10m, mai dai ceva bani pe revelator si e ok 

Daca tot am ajuns la preturi, stie cineva pe unde s-ar gasi sticlotextolit simplu placat la preturi ok ?

Link spre comentariu

Depinde si ce dimensiuni doriti sa aiba placa.De exemplu eu am luat cu 16 ron placa de 300x260mm dar nu chiar acuma recent caci nu comand prea des si atunci numai tin minte de pe ce site.Cautati cu google si veti gasi multe preturi ok.Si apropo de chinezi stiu ca ei au de toate  dar am auzit ca dureaza si o luna de cand faci comanda pana soseste.

Link spre comentariu

Cauta pe forum la vanzari userul sesamcave.

Da, am luat de la el sunt foarte bune, chiar le recomand pentru aceasta metoda de lucru insa imi trebuia ceva la format A4 in asa fel incat sa pot sensibiliza un lot de placi cu pierderi minime de fotorezist.

Link spre comentariu

Am cumparat si eu de la chinezi acest film pozitiv http://www.aliexpress.com/item/5-meter-30cm-Photosensitive-dry-film-instead-of-thermal-transfer-production-PCB-board-photosensitive-film-longth/1783412168.html?spm=2114.031010208.3.22.3U3dlN&ws_ab_test=201526_3,201527_3_3_2_1_5_4,201409_5  si as vrea sa-l testez, dar NU am solutia pentru developare.

 

Am cautat tot la chinezi si am gasiit asta http://www.ebay.com/itm/20g-Photoresist-Powder-Dry-Film-Developer-for-DIY-PCB-BJ3-JY/181680134873?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D20131003132420%26meid%3D6f80bc69d59c44f8a64124ed32baf07f%26pid%3D100005%26rk%3D1%26rkt%3D6%26sd%3D390544534868  dar ce vad in descriere, este pentru film negativ.

 

Intreb pe cei care au folosit film pozitiv, se poarte folosi solutia pentru developare de la film negativ si la film pozitiv? Nu as vrea sa o cumpar degeaba.

 

Multumec anticipat pentru raspuns.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări