Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Negative Photoresist Anti-etching Photosensitive Blue Paint


Rudi1982

Postări Recomandate

Astazi am facut un cablaj si mi-am spus ca n-ar fi rau sa fac un mic tutorial foto.

Nu mi-am facut fotografii cu "masca de sudura" si manusi pana la coate dar consider ca macar niste amarati de ochelari sunt absolut necesari !!!

 

Incepem:

 

Subiectul ar fi LC-ESR-METER descris aici http://www.elforum.info/topic/94119-lc-esr-meter-atmega8a-pu/

 

1. Filmul pentru expunere

- proiectul a fost realizat de colegul nostru in SprintLayout V.6 

- filmul l-am printat pe un junghi de Samsung de la job desi iese mult mai bine pe o imprimanta inkjet performanta.Dat fiind ca acoperirea cu toner nu a fost OK am printat doua filme pe care ulterior le-am suprapus pentru a realiza o opacitate sigura.

Posted Image

 

Posted Image

 

2. Materialele pentru "sensibilizarea" cablajului

- operatiunile sunt realizate in bucataria consoartei la lumina generoasa a unei benzi de led-uri albe amplasata sub corpurile suspendate

- materiale: folia UV in ambalaj, PCB-ul dat cu smirghel fin si apoi curatat cu alcool izopropilic, foarfeca etc;

-  !!! foarte important "facaletul" extras dintr-un copiator ... rola presoare de la fuser

 

Posted Image

 

off topic ... incepe sa ma enerveze tinypic pentru ca imi cere cam des capscha ...

 

3. Aplicarea foliei pe PCB

- eu procedez in felul urmator: pe o bucatica de folie dezlipesc una din foliile de protectie, o rulez cam jumate de tura pe facalet si apoi o deplasez usor peste cablaj;

 

Posted Image

 

4. Asa arata folia fotorzistiva depusa.

Pare un pic de risipa dar la cat costa ... e ok !!!

 

Posted Image

 

... hmm nu mai pot atasa fotografii .. revin imediat :)

Link spre comentariu

5. Aplicarea filmului peste folie, asa, cam la ochi pentru ca nu e dublu stratificat 

 

Posted Image

 

Si cutia de expunere care nu este chiar un vis frumos pentru ca sunt 4 lampi destul de  puternice si pentru o expunere corecta trebuie sa ridic capacul cutiei cu sticla cam 10 cm (... evident daca nu mi-ar fi lene as modifica cutia :) )

 

Posted Image

 

 

6. Gata ! Placa a iesit de la bronzat. Fix 50s

 

Posted Image

 

Posted Image

 

7. Developare ! 

Aici este o mica problema in cazul traseelor foarte subtiri !!!

 

Posted Image

 

8. Spalare cu muuulta apa

 

Posted Image

 

9. Corodare (nu stiu de ce nu imi place termenul de gravare)

 

10. Rezultatul final !

Traseele subtiri de pe marginea PCB-ului sunt de 0.25 mm

 

Posted Image

 

Posted Image

 

 

Gata !!!

 

 

Timp de executie mai scurt decat realizarea acestui tutorial, aproximativ 35-40 min

Link spre comentariu

frumos  ti-a iesit !

 

din partea mea , se mai putea retusa PCB, dar asa cum e proiectat merge SUPER !

 

varianta mai mica postata de mine , parca face figuri la ESR..., dar mai studiezi

Link spre comentariu

:56  @mishu_g, vrei sa spui ca ai laminat filmul fotosensibil doar prin presiune? Fara caldura si au rezistat, fara sa se dezlipeasca, traseele de 10mils ?!!!

Editat de mars01
Link spre comentariu

:56  @mishu_g, vrei sa spui ca ai laminat filmul fotosensibil doar prin presiune? Fara caldura si au rezistat, fara sa se dezlipeasca, traseele de 10mils ?!!!

 

Uite ca de asta am uitat !!! 

De regula il incalzesc cu uscatorul de par dupa care mai trec de cateva ori cu valtul peste.

Prin aceasta metoda nu se asigura o fixare la fel de ferma ca si cu laminatorul dar la expunere minunea aia de fotorezist se lipeste foarte bine de cablaj (asta probabil si datorita lampilor pentru ca atunci cand scot placa de la expunere este calda)

 

Am vazut la un moment dat o masina de aplicat folie care folosea tot aer cald pentru fixare.

Cred ca partea de manufacturare a PCB-urilor ar trebui sa isi gaseasca un loc aparte pe forum impartita in cele 3 metode uzuale: toner transfer, foto pozitiv si foto negativ (eventual pentru cei old school ... acul de seringa si sigmaron ... cei mai batrani cunosc metoda :) )

Link spre comentariu

@mishu_g Un tutorial foarte bun dar mi se pare ca lipseste etapa finala si anume indepartarea stratului de fotorezist.Am precizat asta deoarece atunci era un tutorial complet 100% dupa parea mea si sper sa nu va suparati pe mine din acest motiv :speriat.Felicitari oricum  :aplauze pentru cablajul realizat caci si traseele foarte subtiri au iesit super.

Link spre comentariu

@mishu_g Un tutorial foarte bun dar mi se pare ca lipseste etapa finala si anume indepartarea stratului de fotorezist.Am precizat asta deoarece atunci era un tutorial complet 100% dupa parea mea si sper sa nu va suparati pe mine din acest motiv :speriat.Felicitari oricum  :aplauze pentru cablajul realizat caci si traseele foarte subtiri au iesit super.

 

Dau jos fotorezistul dupa ce gauresc cablajul deoarece se vad mai bine centrele gaurilor.

Fotorezistul se curata cu solutie de NAOH.

Editat de mishu_g
Link spre comentariu

Daca la final doresti sa aplici si solder mask folie (dynamask) curatarea locurilor neexpuse la UV(pad-urile) se face cu NA2CO3?Cred ca despre asta nu s-a discutat deloc in acest topic.

Link spre comentariu

Da, si pentru developarea filmului verde soldermask Dynamask 5000 se foloseste tot carbonat de sodiu Na2CO3.

PCB-urile arata superb dupa ce sunt acoperite cu Dynamask. Insa este destul de costisitor. Mai bine acoperi tot cu film photosensibil negativ in vreo 2 straturi si expui cu filmul de soldermask.

Nu rezista la acetona, alcool izopropilic si se cam zgarie usor dar cel putin se pot lipi usor componentele SMD.

Editat de mars01
Link spre comentariu

De ce metoda cu Dynamask este costisitoare costa mult foliile acelea(care din cate stiu eu nu se gasesc in Romania)?Cat despre PCB-urile acoperite cu Dynamask... n-am cuvinte arata impecabil dar deocamdata am vazut asa ceva doar pe internet caci cata lume(in special din Romania) lucreaza cu asa ceva? :rade:

Link spre comentariu

Eu tin prin frigider ceva folie Dynamask 5000 dar o pastrez pentru ocazii speciale :d Sper sa nu expire ...

Din pacate pe eBay este destul de scump acest film soldermask ca sa renteze sa cumperi, PCB-ul iese destul de scump si in aceste conditii mai bine faci PCB-urile in CN.

Link spre comentariu

Pe ebay o folie Dynamask 5000 de 0,3m x 1m costa 25$ deci nu mi se pare un pret foarte mare iar daca nu faci productie...Dar nu stiu cat costa transportul caci pana acum n-am comandat nimic de acolo.

Link spre comentariu

 

Nu rezista la acetona, alcool izopropilic si se cam zgarie usor dar cel putin se pot lipi usor componentele SMD.

 Eu zic ca are si rezistenta mecanica suficienta mai ales ca se poate lacui cu lac pentru pcb-uri V-66. Totul e sa te misti foarte repede, de la distanta si sa nu insisti intr-un loc; mai bine 2 straturi.

 

Ar mai fi metoda cu Soldermask lichid de la chinezoi.

Iese foarte bine insa trebuie mana buna la intins vopseaua in strat subtire si uniform (e si aici o smecherie buna aplicand lichidul cu un mic burete)

Daca la Fotorezist iti mai permiti greseli pentru ca bagi placa in NAOH si e  ca noua, cu totul altfel sta treaba cu soldermask-ul. Daca e un pic mai gros decat trebuie se exfoliaza si ramane in schimb cel subtire pe care practic nu prea mai ai cum sa il dai jos fara sa compromiti definitiv PCB-ul.

 

Voi incerca poate un tutorial legat de acesta. Daca ai rabdare merita pentru ca e foarte ieftin.

Cu prima ocazie imi cumpar si eu niste Dynamask sa vad cum e.Sunt convins ca arata profi.

Link spre comentariu

Metoda cu solder mask lichid nu o voi incerca niciodata deoarece multa lume se plange ca a acea vopsea este foarte grea de intins uniform in schimb cea cu solder mask folie (dynamask) ma tenteaza caci este mai rapida si mai curata(cu mult) din cate am vazut.

Link spre comentariu

Nu-i atat problema cu uniformizarea stratului de soldermask lichid cat faptul ca procedura este ... murdara. Na ... vopsea.

 

Iar cand am zis ca filmul Dynamask este scump pai avand in vedere ca filmul fotosensibil negativ este cca 14 .. 16 USD pentru 10 metri ..

 

Eu zic ca are si rezistenta mecanica suficienta mai ales ca se poate lacui cu lac pentru pcb-uri V-66. Totul e sa te misti foarte repede, de la distanta si sa nu insisti intr-un loc; mai bine 2 straturi.

 

Din pacate dupa un timp, din cauza expunerii continue la lumina ambianta se cam franjureaza, mai ales pe la margini. Probabil ca prin lacuire se stabilizeaza. Mie personal imi place culoarea indigo violaceu pe care o are acest film pe post de solder mask.

Editat de mars01
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări