Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Masurare amperaj pentru un motor de la aeroterma auto 12v


Vizitator nab

Postări Recomandate

Buna ziua. Bine v-am gasit. E primul meu post aici.

Se da: un acumulator auto 12v, 72 ah si o aeroterma produsa de Valeo de pe un autorism pentru care am urmatoarele date, dar de care nu sunt 100% sigur:

- Voltage [V] (T25): 12
- Power Consumption [W] (T26): 150
- Diameter (Fan/Weel) [mm] (T27): 147
- Speed [1/min] (T31): 3300
- Rotation: Counter-Clockwise (T32)

As vrea sa aflu ce curent maxim in Amperi am pe el la turatia lui cand e pus direct la acumuluator, adica ar corespunde cred treptei IV de viteza (ultima) la panoul de control de pe plansa de bord a autoturismului.

M-am gandit sa nu ard aparatul de masura, mai ales la pornirea motorului, cand va trage mai multi amperi, cred;  corectati-ma daca gresesc, nu am decat notiuni de baza in domeniu. 

Pentru asta m-am gandit sa pun in serie motorul cu aparatul de  masura (setat pe masurare amperaj) iar in paralel cu ampermetrul sa pun un cablu conductor mai grosca sa protejez aparatul de  masura in prima faza. Dupa pornirea motorului aerotermei, cand acesta va ajunge la turatia lui maxima de functionare, scot acel cablu gros conductor si masor amperajul, care din ce deduc eu n-ar trebui sa-mi arda aparatul de masura daca il folosesc 3-4 secunde doar sa fac citirea. 

E bine cum procedez?

Editat de nab
Link spre comentariu
  • Răspunsuri 9
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • iop95

    2

  • QQme

    2

  • Relav

    1

  • flomar60

    1

Top autori în acest subiect

Daca multimetrul nu poate masura peste 10A, faci un sunt dintr-o sarma de cupru de 1.5-2mm, iei o sarcina a carui curent il cunosti (sa zicem 10A) si "reglezi" suntul mergand cu testerul pana obtii 0,01mV. 0.10V va corespunde unui curent de 100A.

Link spre comentariu

Uite inca o idee:

Curentul nominal este intr-adevar 12.5A. Asta inseamna ca rezistenta echivalenta a motorului in timpul functionarii este de aprox. 1Ohm.

Inseriezi o rezistenta de 10 ori mai mica, adica de 0.1Ohmi, alimentezi motorul cu rezistenta in serie si, cand a ajuns la turatie stabila, masori cu aparatul de masura pus pe volti DC tensiunea pe rezistenta de 0.1Ohmi. Curentul prin motor este egal cu tensiunea masurata impartita la 0.1Ohmi, adica de zece ori valoarea numerica a tensiunii masurate. In felul asta nu ai nicio grija cu aparatul.

Rez de 0.1 ohmi o faci din 5 rezistente de 0.47 Ohmi conectate in paralel. Valoarea totala exacta ar fi de 0.094Ohmi.

Puterea totala insumata a rezistentelor trebuie sa fie de cel putin 15W ptr un test de scurta durata. Deci puterea fiecarei rez de 0.47Ohmi trebuie sa fie de minim 3W.

 

Ptr precizie marita, poti sa pui rezistenta serie de 20 de ori mai mica decat cea echivalenta a motorului si sa refaci calculele, desi cred ca 10% e suficient.

Editat de cirip
Link spre comentariu

In primul rand trebuie vazut ce anume reprezinta datele de pe aeroterma respectiva. Puterea consumata se refera la rezistenta din aeroterma si nu la motor; la toate motoarele se publica puterea nominala la ax (adica cea dezvoltata si nu cea consumata). Motorul respectiv (pe post de ventilator) probabil are in jur de 15-20W, deci un curent nominal de aprox. 1.5-2A; cel mai mare curent in absoarbe in momentul conectarii la baterie, fiind limitat doar de rezistenta rotorica si a cablurilor (+ceva cadere de tensiune pe perii); probabil este in jur de 8-10A. La turatia de 3000rpm, curentul consumat depinde de sarcina motorului.

Link spre comentariu

Aeroterma este luata de pe un autoturism, de tip radiator + ventilator. Ventilatorul impinge aerul printr-un radiator tip fagure  (caloriferul din interiorul masinii). Datele tehnice pe care le-am postat mai sus se refera exact la ce se vede in poza. Nu stiu daca doar la motor, sau la ansamblul motor + ventilatorul ce-l echipeaza. Eu inclin sa cred ca se refera la a doua varianta.

Poze:

Posted Image

Posted Image

Citind ce mi-ati scris mai sus, vreau sa va multumesc din suflet la toti pentru raspunsurile prompte. 

Am sa distrug carcasa de plastic in care sta motorul, dau jos si ventilatorul de pe motor si astfel cred ca voi putea masura mai in siguranta amperajul fiindca ma gandesc ca astfel motorul va fi liber de sarcina.  Numai cand ma uit la ventilator, ma gandesc ca se consuma ceva curent pentru a invinge rezistenta aerului ce trebuie impins (suflat).

 

Acum,  sa va zic ce vreau sa fac cu el. Vreau sa-l pun in combinatie cu un acumulator plumb/gel de 12 Ah in vederea echiparii unui navomodel radiocomandat tip trimaran cu greutatea de 10 kg aproximativ ( cu tot cu acumulator). Nu urmaresc sa am viteza, ci doar cuplu motor bun si o autonomie rezonabila. 

Editat de nab
Link spre comentariu

Daca-i scoateti turbina se masoara curentul de mers in gol, cam 1A dupa stabilizarea turatiei initial va fi un curent mult mai mare 5-10A functie de rez.ohmica a bobinajului, masuratio si I=U/R

Link spre comentariu

Dupa noile date, e f posibil ca puterea consumata sa se refere la motor in sine, in configuratia si la turatia respectiva.

Deci motorul are o putere nominala de aprox. 120-130W.

Asta inseamna un curent nominal de aprox. 10A si un cuplu de aprox. 0.35Nm (la 3300rpm). Cuplul de pornire poate fi de 10-15 ori mai mare.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări