Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Control PWM motor + alimentare


Vizitator benny34

Postări Recomandate

Vizitator benny34

Buna seara, 

 

            Vin cu o problema legata de controlul prin PWM si alimentarea unui motor DC. Incerc sa comand un tranzistor NPN (D209L) insa nu reusesc sa imi dau seama cum anume ajung ca tranzistorul sa fie deschis complet. Am ajuns la concluzia sa il folosesc pe acesta datorita faptului ca imi permite o valoare mare pentru curent (motorul consuma in jur de 5-6A la 5V). Pe langa faptul ca se incalzeste destul de mult (ceea ce nu stiu daca este normal) nu reusesc sa il deschid complet si abia de se roteste motorul. Tensiunea de alimentare a motorului este de 5V (este cam subalimentat insa alimentat direct merge bine, prin tranzistor insa nu mai merge) iar tensiunea pe pinul care controleaza tranzistorul este tot de 5V. Am atasat partea din schema care controleaza motorul. Multumesc pentru sfaturi. Vreau sa mentionez ca tot ce tine de electronica o fac ca un hobby, neavand o facultate in domeniu. Deci este posibil sa imi fi scapat aspecte de baza.

 

post-244322-0-35757600-1442076216_thumb.png

 

 

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 8
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • gica70

    2

  • Marian

    1

  • Vlad Mihai

    1

  • Bandi Szasz

    1

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Daca motorul ia 5A cati amperi trebuie sa suporte in colector acel tranzistor? In nici-un caz nu se foloseste acel trz. vezi si tu trz de putere cu peste 10A (nu uita ca motorul ia un curent mai mare la pornire). Aici e indicat a se folosi un trz de tip Darlington sau unul MOS. Sunt o multime de scheme pe net (in punte, ai si inversarea sensului de rotatie), nu inteleg unde gasiti panaramele astea de scheme!.Deasemenea foloseste radiatoare pentru a usura functionarea acelui tranzistor. 

Scuze, acum am vazut ca pe schema e trecut si acel tranzistor de putere D209L care ar fi echivalent cu 2n2222! Oricum trz este nepotrivit pentru ce vrei tu pentru ca are un hfe mic.

Editat de gica70
Link spre comentariu

Cum am spus, cauta un trz darlington (la repezeala am gasit MJ11022, asta, asa, caun reper) si acea dioda poate fi una, de ex. 1N4007 (ai grija cum o montezi, se pune in paralel pe bornele motorului cu anodul la colector, ca in schema; numai ca acolo e simbolizata o dioda stabilizatoare).

P.S. Daca te uiti in datasheet ai sa vezi schema interna a trz si vei putea si tu sa-l compui din acel pe care il ai si pui primul un 2n2222, ca tot veni vorba despre el!

Editat de gica70
Link spre comentariu

Un trazistor la 5-6A cu o cadere de 0.7-1V inseamna o risipa de 6W normal ca se incalzeste. De ce nu incerci un Mosfet-N gen IRFZ44N pe care cade numai vro 0.1V la 10A care inseamna cam 1W. Cu trei tranzistori  ii faci prin PWM o comanda push-pull pe care il poti comanda lejer la 15Khz. 

 

Posted Image

Editat de bandi12
Link spre comentariu

Gica s-a mentionat ca alimentarea este de 5V, tu recomanzi un darlington, pai cum ramane cu Vcesat? Spre exemplu cel mentionat de tine vad in pdf minim 2V... Adica nu se foloseste darlington la o tensiune asa mica, din contra se evita pe cat posibil darlington.

 

Nu s-a precizat de la ce provine acea tensiune de comanda de 5V, pentru ca este posibil sa nici nu mai fie nevoie de totem poll, mai ales daca frecventa este mai mica. In rest sustin propunerea lui Bandi cu mosfetul, este alegerea evidenta in conditiile date.

Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...

Sustin si eu schema propusa de bandi cu mentiunea ca, primul tranzistor inverseaza semnalul, adica in loc de 10% vei avea 90% factor de umplere.Nu stiu daca e sa nu asta o problema,  dar ai putea sa o rezolvi cu urmatoarele sugestii:

-poti pune un tranzistor sa inversezi inca odata;

- inversezi direct din sursa de pwm (daca e uC);

-sau folosesti un driver dedicat de mosfet (in caz ca ai acces sa procuri asa ceva).

 

Succes,

Vlad

Link spre comentariu

^ Pentru intreaga schema, 1 logic la intrare inseamna motor alimentat sau motor blocat? Respectiv 10% umplere inseamna 10% sau 90% alimentare motor?

Sustin si eu schema propusa de bandi ...

Primul tranzistor trece din starea de conductie in cea blocata intr-un oarecare timp, adica tensiunea pe colector creste de la 0V la 1,2,3... Ce se petrece cu ceilalti doi tranzistori in acest timp? Oare nu conduc simultan? Oare R29 (valoare nementionata) cu R23 nu formeaza un divizor incapabil a bloca pnp-ul? Oare un driver dedicat n-ar fi mai simplu si mult mai sigur?

Editat de smilex2
Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...

Si Q11 inverseaza semnalul, deci 1 la intrare inseamna motor alimentat.

R29 trebuie sa fie de min 10 ori mai mare decat R23 pentru a evita riscul mentionat de smilex2.

Daca se doreste turatie variabila, comanda PWM este net superioara celei liniare; randament mult mai bun.

Dioda antiparalel cu motorul este obligatorie.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări