Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

senzor lumina & microcontroler


Postări Recomandate

Va salut!

am facut un montaj care se joaca cu lumina interioara din habitaclul masinii si vreau s-o dotez cu un senzor de lumina care senzor sa offere informatii microcontrolerului cu privire la lasarea serii, adica lumina din interiorul masinii sa se aprinda doar seara....

cum sa fac?

am cautat pe google ceva scheme exempe, dar nu gasesc ceea ce m-ar incanta pe mine:

minim de piese, fara potentiometru, reglaj strict soft,

de preferabil fotorezistente ca d-astea am mai multe,

LE:

o prima idee dar nu-s sigur de ea:

stiu ca rezistenta electrica a fotorezistorului scade o data cu cresterea intensitatii fluxului luminos aplicat pe suprafata sensibilaa fotorezistorului.

dar, avand in vedere afirmatia de mai sus, as proceda in felul urmator:

fac un divizor rezistiv, format dintr-un rezistor si o fotorezistenta, si pe bornele fotorezistentei conectez un pin al uC, pe care activez ADC-ul si-i masor tensiunea la borne...

ce e gresit in acest lucru?

ceva nu-mi "miroase" a bine;

multumesc anticipat!

Editat de ardiles
Link spre comentariu

Pai oricum lumina este temporizata pentru interiorul masinii. Vrei sa se aprinda lumina la lasarea serii chiar daca nu esti in masina? Se duce de tot bateria. Microcontroller? Te complici (interfata masinii), sunt lampi pe baterii care se aprind singure la lasarea serii, plus ca sunt alimentate si de la lumina solara. Fii mai explicit.

Link spre comentariu

aaah, s-a inteles gresit din explicatia mea!

 

nu, lumina din masina se aprinde automat cand descui masina! vreau ca acest senzor de lumina sa aprinda lumina din interior cand descui masina, doar daca e seara!

 

apoi dcaa merge bine, merg si pe un senzor de lumini de intalnire automate  :))

Link spre comentariu

Salut!

 

Reglarea functie de lumina soarelui s-ar putea sa nu fie cea mai bune solutie. Daca pica o umbra pe senzor, un nor ceva, se strica aranjamentul.

Sigur poti sa montezi cativa senzori care intra intr-o logica de tip AND (adica ceva de genul daca senzorul 1 indica ceva si senzorul 2 indica acelasi ceva, atunci sigur acel "ceva" este real).

 

Ai putea face altceva.

Poti folosi un RTC gen DS1307 (ieftin) si sa controlezi activarea luminii in habitaclu functie de ora si ... data. Spun 'data' pentru ca rasaritul/asfintitul soarelui este variabil de-a lungul anului si iti poti face un look - up table de constante stocate in FLASH cu orele de rasarit si asfintit pentru fiecare zi din an. Apoi compari la fiecare minut, sa zicem, ora raportata de DS1307 cu constantele corespunzatoare zilei respective si iei decizia daca se aprind luminile sau nu.

Si scapi de montare senzori si alte alea.

Dezavantajul evident este ca trebuie sa schimbi bateria la RTC, odata la cativa ani (probabil mai mult de 3 ani, maxim 5 ani).

 

Ar respecta astfel cerintele tale ca sa fie un minim de componente electronice si ponderea maxima a software-ului in proiect.

 

Filozofia mea a fost ca orice modificare in masina sa fie cat mai putin evidenta si sa nu schimbe decat aspecte functionale, nu si cele de estetica (cu exceptia culorii la LED-uri :) ).

 

LE: RTC-ul cu DS1307 este ieftin dar ar fi mai bun DS3231 (mult mai precis).

Editat de mars01
Link spre comentariu

@ardiles e foarte bine ce ai zis. Poti face ceva ca in desenul alaturat.

In punctul A vei avea 2,5V atunci cand intensitatea luminii face ca fotorezistenta sa fie 100K.

Daca inversezi fotorezistenta cu rezistenta fixa, vei avea micsorarea tensiunii in A la intuneric.

Condensatorul introduce o "inertie", utila ca sa eviti comutari repetate in zona apropiata de prag.

Valorile componentelor pot fi modificate dupa dorinta.

 

Cat priveste "intalnirea automata", sunt pesimist; fondul luminos fata de care trebuie sa faca detectia variaza tot timpul (crepuscul, lumini stradale etc.) si te cam joci cu focul daca lasi un automat sa decida o manevra care se poate solda cu accident.

post-184838-0-59336200-1440492204_thumb.png

Editat de Ticu
Link spre comentariu

Ticu, de cand a aparut noul Audi A8, fiecare isi doreste sa aiba acele functii. Sunt de acord cu tine.

In spatele la ce a facut Audi este munca multor ingineri, efectuata timp de ani de zile. Comutarea fazei lungi in faza scurta cand se detecteaza automat obstacole este un motiv pentru care noul Audi A8 nu este acceptat pe piata americana. Deocamdata.

Editat de mars01
Link spre comentariu

@ticu, multumesc!

tocmai asta e problema cu luminile de drum/intalnire, variaza lumina  din cauza luminii stradale si nu gasesc pozitie pentru senzorul respectiv. e la stadiul de idee.

avand in vedere ce e mai sus, s-ar putea ca si ceea ce vreau sa fac sa fie influentat de lumina stradala... dar nu e ceva grav.

Link spre comentariu

Foarte greu spre imposibil ( în condiții de amator ) pentru că toate sursele de lumină artificială încercă , măcar în parte , să imite lumina zilei .

Mai mult , lumina zilei e într-un fel ziua , în altfel seara , într-un fel când e înnorat , altfel când e soare ...

Cu alte cuvinte nu există o componentă care să fie tot timpul prezentă în lumina zilei și să lipsească de fiecare dată din lumina artificială ( nici invers , desigur ) .

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări