Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Imprimante pentru realizare PCB - toner transfer - marturii


mars01

Postări Recomandate

Canon LBP6000,cu  cartusul original reincarcat ies ok  cablajele cu trasee subtiti, la traseele groase nu depune suficient toner, dar corectez cu markerul si se rezolva. Am incercat si un cartus SKYPRINT dar am avut rezultate slabe si am renuntat la el.

Link spre comentariu
  • 5 săptămâni mai târziu...

Până la urmă am cumpărat o imprimantă Xerox Phaser 3020. Am făcut un prim cablaj (2 module micuțe pe aceeași placă). Nu sunt supermulțumit, dar e ok. Cred că am făcut și ceva greșeală când am călcat foaia, probabil am mișcat un pic. Voi fi mai atent data viitoare. A trebuit să retușez un pic cu markerul. Retușuri sunt necesare mai mereu, dar ca acum mai rar. Atașez ceva poze:

https://postimg.cc/bG1XLcB7

https://postimg.cc/XGWRz1Mp

https://postimg.cc/H8sfpJkm

https://postimg.cc/nMF8KWYW

https://postimg.cc/xJPwDGYg

Editat de x_dadu
Link spre comentariu

@x_dadu Am aceeasi imprimanta si ce pot spune ca conteaza foarte mult tipul hartiei. Eu pana acuma foloseam hartie de ambalat cadouri (rola ce se gaseste prin toate magazinele) pentru ca nu coboream sub trasee de 0.7mm, mergea aproape perfect insa dureaza mult pana se curata hartia, intai o bagam in apa fierbinte si o lasam cateva zeci de minute pana se desprindea o parte din hartie dupa care o lasam de obicei peste noapte in apa si doar a doua zi insistam mai mult pe ultimele bucatele de hartie ramasa. Cu hartia asta de ambalat oricat de tare as apasa cu fierul de calcat tonerul nu se intinde. Acuma pentru ca as avea nevoie de niste circuite cu componente mai mici (QFP) si am nevoie de trasee de 0.4 - 0.5mm am inceput sa experimentez cu suportul de la autocolant de pe care se ia uimitor de repede hartia si nici nu raman foarte multe urme de toner pe ea insa am observat ca conteaza foarte mult cat de tare apas cu fierul de calcat, daca apas la fel de tare ca si pentru hartia de ambalat tonerul se intinde exact ca in pozele tale.

Editat de Bandi Szasz
Link spre comentariu

 Bandi.La ultimul experiment pot sa-ti spun ca ar merge o presa controlata in presiunea de apasare,eventual cu un platou incalzit.Cam greu realizabil ca amator.Am vazut multe experimente,mai demult,cu greutati puse pe placa fier calcat.Existau reusite la o anume greutate pe cmp,deci o anume presiune.

 Daca nu ma insel ceva in genul asta are userul petreelectronic care executa la comanda pcb-uri.

Editat de BRANCA
Link spre comentariu

Atita chinuiala pt un rezultat mediocru. 

Dece nu treceți pe tehnologia foto care merge perfect și puteți face traseie oricit de subțiri, la limita de rezoluție a imprimantei, de fiecare data fără probleme. 

Va trebuie doar o lampa UV improvizata și spray fotopozitiv. Developarea se face cu soluție Triumpf diluata. 

De cind am trecut la tehnologia foto nu am mai ratat nici un PCB. Eu imprim pe folie de plastic pt retroproiector și suprapun doua folii. Merge și cu o singura folie dar devin critice timpul de expunere, grosimea stratului fotosensibil și concentrația soluție de developat. 

Link spre comentariu

@sesebe  Ma bate si pe mine gandul de ceva timp sa incerc cu metoda foto, as face o cutiuta de test cu LED-uri pentru expunere. Sunt curios daca pentru placute dublu strat (cam 80% din placutele mele sunt dublu strat ca folosesc mai mult smd-uri) ar merge expus pe rand cate o fata si pe cel deja expus sa-l acopar cu ceva sau trebuie neaparat expus ambele fete in acelasi timp (sursa de lumina sus / jos)?  Spray-ul acela (KONTAKT Positive 20 daca nu gresesc) cam cat tine ca si acela e vro 100 de lei (nu ca as face eu extraordinar de multe PCB-uri dar totusi daca iese cat pt 2 pcb uri cat un A4...). Folia aia transparenta vad ca e cam 60lei un bax de 100 (daca am cautat ce trebuie). Solutia aia Triumpf de care zici e solutia aia de curatat/degresat ?

Link spre comentariu

Eu expun cu becuri CCFL. 2 sus si 2 jos ca sa fac dublu strat. Placuta sensibila intre cele 2 folii retroproiectoare imprimate si totul presat intre 2 geamuri de 2mm (de la tablouri IKEA). 

 

Placutele le cumpar pe eBay de la wonderco deja sensibilizate. Expunere 2 min 30 sec. 

 

Pot pune o poza cu "scula". O folosesc de ani de zile. 

Link spre comentariu

Tine foarte multe placi. Depinede de indeminare dar trebuie sa te gindesti ca este ca si cum ai vopsi ceva si daca iti iese de fiecare data uniform din prima atunci nu ai pierderi mari pt ca nu trebuie sa o iei de la capat.

Expunerea merge pe rind. Chiar nu stiu cum poti da cu spray pe ambele fete simultan si sa iasa si bine.

Da, la solutia de curatat ma refer. Defapt solutia ar fi de soda caustica dar aia e mai greu de gasit si are si regim special pe cind solutia de curat se gaseste la orice colt de strada si merge chiar mai usor pt ca are concemtratie tocmai potrivita ca sa nu arda tare degetele dar sa fie si suficient de concentrata ca sa necesite diluare si sa poti obtine ce concentratii doresti.

Ai sa vezi ca dupa primele rateuri de la inceput pina iti dai mina, dupa ce te prinzi cum sa lucrezi bine, ai sa te gindesti ca dece naiba nu ai trecut mai demult la asta.

 

Ps: placutele le poti cumpara si gata spray-ate dar eu am avut ceva probleme cu alea - se developau cam greu cu solutia mea.

Editat de sesebe
Link spre comentariu

 Bandi.N-am lucrat cu spray Kontakt.Din experienta iti spun ca iti trebuie indemanare cand vrei sa aplici un strat uniform cu orice fel de spray.Vezi ca exista si metoda cu film uscat "photoresist dry film".Ar merita incercata,daca ai acces la asa ceva.Vezi pe net ca e plin de clipuri.

Link spre comentariu

Nu as zice ca sunt chiar afon in vopsit cu spray insa nici mare expert. M-am uitat la cateva video-uri cu varianta cu spray si intradevar e mai problematica aplicarea (particule de praf, uniformitate). Am gasit si metoda cu film si chiar ca pare mai usor, nu am la indemana asa ceva insa dau comanda din China de proba  (pe TME au doar sul mare de zeci de metrii), in alta parte mai aproape nu prea am gasit. Pentru developat am vazut ca au ceva solutie la TME, pungulita de 22g pt 0.5l de apa si nu e scump (vro 6lei). Inainte sa trec la pcb-uri gata date as incerca intai cu cele normale pentru ca am stock-ul facut cu cateva zeci de placi.

Link spre comentariu
Acum 12 ore, sesebe a spus:

Atita chinuiala pt un rezultat mediocru. 

Dece nu treceți pe tehnologia foto

Eu am făcut și foto, acum mai mulți ani, atât cu spray positiv20 cât și cu plăci cu suprafața foto sensibilă gata aplicată. Am încă lampa UV formată din bec gen iluminare stradală de 80W pe balast de 125.

Pentru mine metoda pnp este mai ușoară, mai puține operațiuni, mai rapidă, chinuială e mai degrabă cu foto.

Acum doar ce am schimbat imprimanta, o ”citesc” eu după 2-3 cablaje și-mi reglez mâna când țin fieru de călcat :D

Link spre comentariu

 Dadu.Presiunea de apasare e relativa.Eu as vedea mai usor detasat placa de la fierul de calcat si pus pcb-ul peste ea.Apasat cu o greutate pusa deasupra.Unii recomanda 130-150°c in loc de temp max.Ideal ar fi o presa controlata,cu manometru.

 N-ai incercat metoda lui Geo,la rece?Vad ca o aplica cu succes si Zvonacfirst.Posibil ca la asta particulele de toner sa se lipeasca intre ele mai bine.

Link spre comentariu
La 30.11.2020 la 18:05, sesebe a spus:

Atita chinuiala pt un rezultat mediocru. 

Dece nu treceți pe tehnologia foto care merge perfect și puteți face traseie oricit de subțiri, la limita de rezoluție a imprimantei, de fiecare data fără probleme. 

...

Este mai rapid transferul de toner, atat la cald, cat si la rece.

Metoda foto este OK -> superioara celei cu transfer de toner, dar este o mai mare consumatoare de resurse.

Nu mai spun ca daca ai placute sensibilizate deja de fabrica, DAR din loturi diferite, difera si timpii de expunere.

De aplicat uniform Positiv 20 ... si aici sunt destule dileme, eu unul nu prea am reusit un cablaj perfect (ca cel sensibilizat de fabrica) cu toate ca foloseam o centrifuga pentru centrifugarea cablajulu dupa pulverizare cu Positiv 20, basca ca, consumi spray-ul pe teste de acoperire si NU este prea ieftin.

In perioada cand realizam cablaje la cerere, am testat si Positiv 20 (sa acopar eu placa), cablaj de fabrica sensibilizat, dar pana la urma am renuntat, multe consumabile, timp mai mult pierdut la realizare si toti vor un pret cat mai mic per cablaj.

Link spre comentariu

Timpi foto, cu PCB presensibilizat in fabrica.

 

Taiat la circular home-made : 2 minute, dureaza 15-20s taiatul, restul e pusul circularului pe masa.

 

Expus : 2m 30s.

 

Developat : 2 minute (incluzand pusul solutiei deja preparate in tavita).

 

Corodat : 15-30 minute dupa starea clorurii.

 

Taiat inca o data la dimensiunea finala : 10 secunde.

 

Total: 6m 40s + corodatul.

 

Timpi transfer toner.

 

Taiat la foarfeca : 10 secunde.

 

Incalzit fierul : Sa zicem 1 minut.

 

Calcat : 2 minute.

 

Pus la muiat: 10-15 minute (foaie foto).

 

Curatat: 3 minute.

 

Retusat : optional.

 

Corodat : 15-30 minute.

 

Taiat final la circular : 2 minute, ca nu il aveam deja pregatit.

 

Total : peste 20 de minute, fara corodat si fara smirgheluit (implicit curatat cuprul de sub unghii).

 

Pentru mine, si fac proiecte destul de variate pe baza lunara, cu foto scutesc timp si mizerie in atelier. 

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări