Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Imprimante pentru realizare PCB - toner transfer - marturii


mars01

Postări Recomandate

Timpi foto, cu PCB presensibilizat in fabrica.

 

Taiat la circular home-made : 2 minute, dureaza 15-20s taiatul, restul e pusul circularului pe masa.

 

Expus : 2m 30s.

 

Developat : 2 minute (incluzand pusul solutiei deja preparate in tavita).

 

Corodat : 15-30 minute dupa starea clorurii.

 

Taiat inca o data la dimensiunea finala : 10 secunde.

 

Total: 6m 40s + corodatul.

 

Timpi transfer toner.

 

Taiat la foarfeca : 10 secunde.

 

Incalzit fierul : Sa zicem 1 minut.

 

Calcat : 2 minute.

 

Pus la muiat: 10-15 minute (foaie foto).

 

Curatat: 3 minute.

 

Retusat : optional.

 

Corodat : 15-30 minute.

 

Taiat final la circular : 2 minute, ca nu il aveam deja pregatit.

 

Total : peste 20 de minute, fara corodat si fara smirgheluit (implicit curatat cuprul de sub unghii).

 

Pentru mine, si fac proiecte destul de variate pe baza lunara, cu foto scutesc timp si mizerie in atelier. 

 

LE: nu mentionez riscul unei aplicari gresite sau necuratarea adecvata inaintea etapei fierul de calcat. Ceea ce duce la refacerea completa.

 

De asemeni, imprimarea in oglinda, etc...

Link spre comentariu
Acum 22 minute, Mircea a spus:

Timpi foto, cu PCB presensibilizat in fabrica.

Taiat la circular home-made : 2 minute, dureaza 15-20s taiatul, restul e pusul circularului pe masa.

...

OK, cablaj presensibilzat. AQi incercat sa acoperi tu cablajul cu fotorezist(positiv 20)?

Nu toti au circular, multi taie cablajul la bombaier/foarfeca, nu au nici o ghilotina ptr taiat macar.

 

Acum 22 minute, Mircea a spus:

...

Taiat inca o data la dimensiunea finala : 10 secunde.

Total: 6m 40s + corodatul.

Timpi transfer toner.

Taiat la foarfeca : 10 secunde.

...

 

Taiat final la circular : 2 minute, ca nu il aveam deja pregatit.

...

Cum de la metoda foto il tai la dimensiuni in 10 secunde si la metoda cu toner dureaza 2 minuta ??!!

De ce la foto tai cablajul la polizor home-made si la transfer de tonet tai la foarfeca??!!

 

Ceva nu se leaga, sau poate vrei sa favorizezi metoda foto fata de cea cu transfer de toner.

 

 

P.S.

Nu am nimic cu tine @Mircea si cu metodele tale, dar sunt putin nelamurit.

Editat de GeoMar
Link spre comentariu

Dacă lucrezi cu PnP Blue nu există timpii de muiere și curățare. Rectific - există 10-20 secunde cât tragi folia jos ( peel ) sub apă de la robinet.

Lățime de 0.25-0.3 mm lejer, lățime de 0.15mm cu întreruperi uneori - marginea plăcii este marcată cu o astfel de linie. E cam scumpă - de unde iau eu a ajuns la 20lei coala A4 dar tot e mai ieftin decât cu cablaj presenzitivat. 

Cu folia asta am avut zero rateuri. 

Editat de UDAR
Link spre comentariu
Acum 8 minute, UDAR a spus:

Dacă lucrezi cu PnP Blue nu există timpii de muiere și curățare. Lățime de 0.25-0.3 mm lejer, lățime de 0.15mm cu întreruperi uneori - marginea plăcii este marcată cu o astfel de linie. E cam scumpă - de unde iau eu a ajuns la 20lei coala A4 dar tot e mai ieftin decât cu cablaj presenzitivat. 

Cu folia asta am avut zero rateuri. 

Da. este buna , dar totusi scumpa pentru o coala A4.

Am realizat si eu cablaje cu folie PNP:

Imagine0788.jpg

 

Imagine0772.jpg

 

Imagine0777.jpg

Editat de GeoMar
Link spre comentariu
1 hour ago, GeoMar said:

OK, cablaj presensibilzat. AQi incercat sa acoperi tu cablajul cu fotorezist(positiv 20)?

Nu toti au circular, multi taie cablajul la bombaier/foarfeca, nu au nici o ghilotina ptr taiat macar.

 

Cum de la metoda foto il tai la dimensiuni in 10 secunde si la metoda cu toner dureaza 2 minuta ??!!

De ce la foto tai cablajul la polizor home-made si la transfer de tonet tai la foarfeca??!!

 

Ceva nu se leaga, sau poate vrei sa favorizezi metoda foto fata de cea cu transfer de toner.

 

 

P.S.

Nu am nimic cu tine @Mircea si cu metodele tale, dar sunt putin nelamurit.

Stai linistit, discutam.

 

Nu am lucrat cu spray.

 

Tai in 10s caci am pierdut deja 2 minute la etapa 1. Deci nu trag spuza pe turta mea. Citeste tot.

 

La foto tai cu foarfeca caci imi e mai la indemana. La presensibilizat nu tai cu foarfeca caci se "ciobeste" stratul depus. La sfarsit tai la circular ca sa arate perfect drept. Mai frec si laturile pe pila. In orice caz. 

 

Circularul e facut cu disc diamantat si motor. E mai rapid, taie drept si praful e orientat catre podea in loc sa il inhalez eu ca la traforaj.

 

Totusi, o foaie sensibilizata 10×15 cm dubla costa 3$ pe eBay. Altfel, platesc 1$ pe o foaie normala de 12x12 cm. Plus 20c pe o foaie cat A4 foto. Ajung la cam 60% din costul foto (nu pun alti 10-15$ la fiecare 5 ani pe developator). Diferenta e mica, iar mizeria si timpul de executie (in cazul meu) sunt reduse. Nu pun la socoteala rateurile. Cand lucrezi cu trasee de 0.25 pana la 0.4, nu e greu sa ratezi. 

 

Nu folosesc PNP.

Link spre comentariu
Acum 2 ore, GeoMar a spus:

Nu toti au circular, multi taie cablajul la bombaier/foarfeca, nu au nici o ghilotina ptr taiat macar.

Eu am renunțat de ceva vreme la scule de tăiere și folosesc o riglă metalică și un ac de trasat foarte subțire cu care zgârii de câteva ori pe o parte, de câteva ori pe partea cealaltă, cu grijă să se suprapună zgârieturile, api se rupe ușor pe marginea mesei. Dau cu glasspapier de 120 pus pe o scândurica și ies margini perfecte. Eu lucrez exclusiv THT și în maxim doua ore am un cablaj 100x100mm gata, folosind transfer la rece, cu corodare, găurire, silk, lăcuire pe ambele fețe și uscare la cald, bun de lipit pe el. 

Link spre comentariu
  • 1 lună mai târziu...

Revin cu un mic update, am apucat sa procur cele necesare pentru metoda foto si azi am facut prima placuta (chiar dublu placat). Pot sa spun ca colegii care mi-au recomandat metoda foto au avut dreptate, fierul de calcat iese la pensie. Nu am incercat inca trasee foarte subtiri (cel mai subtire a fost de 0.5mm) dar treseele au iesit cu margini fine lucru care nu prea imi iesea cu fierul de calcat mai ales ca nu foloseam hartie speciala pentru toner transfer si iesau cam zimtate plus ca mai trebuiau  corectate cu marker pe ici colo. Am avut si cateva liniute subtirele ramase de la generarea automata a umplerii spatiilor goale sa nu trebuiasca corodat zone foarte mari si au iesit excelente si acele linii mai subtiri asa ca sunt convins ca pot trece si la 0.3 - 0.4mm.

 

Am folosit folie fotosensibila (dry film) pentru ca am deja cateva zeci de bucati de laminate si mi sa parut ca este mai usor decat cu vopsea si intradevar merge destul de usor de aplicat folia.

 

Cateva poze pentru cei interesati, in cazul in care mai doreste cineva sa incerce aceasta metoda pot da mai multe detalii ,nu am vrut sa fac foarte mult off-topic.

 

20210108-184038.jpg 

 

20210108-183847.jpg

 

20210108-183917.jpg

 

20210108-204214.jpg 

 

20210108-204222.jpg 

 

Editat de Bandi Szasz
Link spre comentariu

Mai ramane sa pui si o margine (sa desenezi un dreptunghi), ca sa poti taia frumos (aliniat) si drept placuta.

 

Aceeasi margine iti foloseste si ca sa aliniezi frumos cele 2 folii in caz de dublu placat. Practic faci un pliculet din cele 2 folii si bagi PCB-ul in plic.

 

Spor la treaba!

Link spre comentariu
  • 6 luni mai târziu...

Vine cu cartuș utilizabil. Merge bine pentru pcb am și eu. Am luat și un cartuș foarte ieftin compatibil pentru diverse dar pentru pcb folosesc cel original cu care vine imprimanta.

Link spre comentariu
Acum 12 ore, x_dadu a spus:

Vine cu cartuș utilizabil. Merge bine pentru pcb am și eu. Am luat și un cartuș foarte ieftin compatibil pentru diverse dar pentru pcb folosesc cel original cu care vine imprimanta.

Ai terminat cartusul original? Cam cate coli A4 aproximezi ca poti printa cu el?

Link spre comentariu
Acum 12 ore, TibiBzg a spus:

Ai terminat cartusul original? Cam cate coli A4 aproximezi ca poti printa cu el?

 

Cartusul original merge cam 1500 de pagini, insa cartusul cu care vine imprimanta este "starter cartridge" adica este umpluta cam la 25%. Insa nu te poti baza pe aceste numere pentru ca ele sunt calculate pentru pagini cu text iar pentru circuite se consuma mult mai mult pentru ca poti avea circuite mai maricele cu planuri mari de masa, etc... unde se depune mult toner. Eu am scos pana acuma cam 30 de circuite cu exact aceasi imprimanta, din fiecare circuit faceam si cate un desen in plus in caz ca nu merge din prima transferul, mai recent am trecut la metoda foto unde trebuie sa fac 2 exemplare pentru ca trebuie sa suprapun 2 folii iar la momentul actual mai am in jur de 15% toner din cartusul primit cu imprimanta umpluta cam pe la 25% (cel putin atata zice imprimanta ca mai are). Pentru hobby din cand in cand ajunge cartusul destul de mult timp si nu trebuie sa te chinui prea tare cu cele compatibile care sunt un fel de loterie, eu am imprimanta cam de 2 ani si ceva, daca fac 2 maxim 3 circuite pe luna.. 

Editat de Bandi Szasz
Link spre comentariu

Pentru cei care folosesc coli galbene, pentru transfer toner : ce tip de hartie selectati ? Am un Samsung ML2160, folosesc setarile Best, Dark, etc, etc si totusi, cu cartus original, tot mai apar puncte neacoperite. Pe coala galbena e OK, dar dupa calcare/corodare ... nu este acoperire 100 % cum as vrea.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări