mars01 Postat August 8, 2015 Partajează Postat August 8, 2015 (editat) Am deschis acest topic pentru ca exista multe marturii de realizari reusite a PCB-urilor folosind metoda toner transfer. Dar nu exista decat marturii verbale gen "Da, merge, ies cablaje foarte bine" dar nu am gasit un topic in care fiecare sa posteze ce imprimanta are si poze cu realizarile sale. Cum ceea ce este bun pentru unul este posibil sa fie nesatisfacator pentru altul, consider ca este necesar sa avem un loc unde sa postam marturii obiective, poze cu realizarile proprii. Pentru a pastra topicul curat recomand ca fiecare sa se rezume la a posta: 1. Imprimanta LASER folosita: Nume producator / Model / Varianta 2. Intr-un mod succint o prezentare a procedurii folosite. 3. Atasare poze cat mai reprezentative pentru calitatea obtinuta la modul general. Nu poze care arata cea mai buna realizare dar nici cele mai proaste rezultate. Media. In ceea ce priveste modalitatea de a realiza PCB prin toner transfer, probabil ca nu ati cauta o imprimanta potrivita daca nu ati avea idee despre cum se face. In plus, sunt deja descrieri bune ale procedurii, chiar aici pe forum. Asa ca nu este cazul sa dati detalii foarte in amanunt decat daca este ceva iesit din comun sau considerati ca este esential atunci cand folositi acea imprimanta Laser. ------------------------------------------------------------------------------ Incep eu. 1. Imprimanta LASER HP1022N si imprimanta LASER ML3051ND 2. Curatare cu smirghel, spalare cu sapun sub jet apa, curatare cu alcool isopropilic, uscare, laminare foaie lucioasa imprimata laser cu pattern-ul PCB-ului peste materialul PCB. Laminarea se face la 185C. Pattern-ul este cu componente majoritate SMD cu capsule: 0402, SOIC, SOT23-5. Trasee 10mils (0.25mm). 3. Poze: Editat August 8, 2015 de mars01 Link spre comentariu
mars01 Postat August 8, 2015 Autor Partajează Postat August 8, 2015 OK. Desi imi sunt inutile am corodat placutele prezentate anterior pentru a se vedea diferenta intre cele doua tipuri de toner (HP si SAMSUNG). Pt SAMSUNG ML3051ND: Pt HP 1022N: Link spre comentariu
mars01 Postat August 10, 2015 Autor Partajează Postat August 10, 2015 (editat) 1. Atasez examplare de PCB realizate cu toner transfer pentru alte doua tipuri de imprimante la care am acces: HP LaserJet 3390 (multifunctionala) si o imprimanta color HP Color Pro M475DW, tot multifunctionala. Sunt imprimantele de la servici. 2. Procedura de lucru este aceasi de mai sus. Nu au fost realizate cu grija, la curatare am zgariat putin tonerul cu unghia dar este doar intr-un colt. Hartia folosita a fost hartie nepretentioasa dintr-o revista gratuita Electronica - Azi (este revista cu reclame asa ca nu-i o pierdere). Pattern-ul PCB este acelasi de mai sus, cu trasee 10mils (0.254mm), footprint-uri 0402, SOT23-5, SOIC. 3. Si acum pozele. HP LaserJet 3390 (cartus reincarcat cu toner compatibil) HP Color Pro M475DW (cartus original la prima utilizare) - s-a tiparit numai cu cartusul negru Editat August 10, 2015 de mars01 Link spre comentariu
pinky Postat August 11, 2015 Partajează Postat August 11, 2015 (editat) Ma alatur si eu. Nu fac prea des cablaje si de aceea am ales si eu varianta cu transfer toner. Desigur ca imprimanta folosita are un rol important dar si etapele ulterioare sunt importante. Eu am folosit HP 1320. Asta am acasa, desi as fi putut sa imprim color la serviciu, dar cred ca am fost prea lenes. - Hartia folosita - zilele trecute am gasit de cumparat hartie glasata si am avut rezultate mult mai bune decat cu hartie lucioasa sau hartie foto. Hartia glasata cumparata de mine are o fata acoperita cu o culoare care se cam sterge. M-am gandit ca daca culoarea se sterge relativ usor, tonerul nu se lipeste foatre tare de hartie si ramane mai mult pe cablaj. - Transferul - eu il fac cu calcatorul. Am vazut ca se mai foloseste varianta cu cuptor de imprimanta. Nu am gasit detalii despre cum se modifica un astfel de cuptor. M-ar interesa intrucat am la dispozitie cateva cuptoare de imprimante. - Indepartarea hartiei - rezultate excelente cu soda caustica. Soda caustica este folosita industrial la inmuierea celulozei ( hartie ). Soda caustica se gaseste in solutiile de curatat aragaze si cuptoare. Cea mai mare concentratie o are produsul facut de SANO. Initial am incercat cu apa calda si detergent de vase, cu rezultate foarte proaste. - Corodarea - am incercat cu clorura ferica dar rezultatele sunt jalnice. Am reusit sa procur vreo 100 ml acid azotic. L-am diluat cu apa 1:1 ca sa nu fie prea agresiv. Corodarea se face in mai putin de 1 minut iar solutia nu are timp sa se infiltreze in toner. Rezultatele se vad in imagini. Acum si cateva poze: Editat August 11, 2015 de pinky Link spre comentariu
pinky Postat August 13, 2015 Partajează Postat August 13, 2015 Tot cu transfer de toner am facut asta: Imprimanta color HP CP4025 pusa sa tipareasca color. Am scazut temperatura la calcator, la Bumbac. Am constatat ca temperatura trebuie sa fie suficient de mica cat sa nu modifice culoarea hartiei. Astfel nu se imprastie tonerul. Peste hartia imprimata am pus o foaie de prosop de hartie. Indepartarea hartiei am facut-o tot cu soda caustica ( NaOH 10% ). Dupa ce s-a dus cea mai mare parte de hartie, am curatat usor cu o periuta de dinti. S-a dus toata hartia si cateva segmente de toner care nu erau fixate pe cablaj. Ulterior am corectat cu un ac de cusut inmuiat in vopsea. Se vad corecturile in a doua poza. Cablajul este un adaptor de TSOP48. Va dati seama de dimensiuni, grosime trasee si distanta intre trasee. A trebuit sa fac corecturile cu lupa. Eu sunt foarte incantat de ce a iesit. De acuma stiu ca o sa pot face si trasee mai fine. Link spre comentariu
alcon Postat August 13, 2015 Partajează Postat August 13, 2015 In final ar fi binevenit un clasament cu trei tipuri de imprimante ieftine dar cu randamentul cel mai mare, varianta "scump dar bun" nu se califica. Link spre comentariu
mars01 Postat August 13, 2015 Autor Partajează Postat August 13, 2015 (editat) Sunt sigur ca se poate face acest lucru dar ar fi bine ca acest topic sa ramana strict pentru marturii legate de imprimante laser si rezultatele obtinute in realizarea de PCB-uri prin metoda toner transfer. Poate postati rezultatele pe care le-ati avut si modelul de imprimanta folosit? Cred ca este suficient daca postati si numai partea cu traseele ale unor montaje deja realizate (cu piesele pe ele) dar al caror PCB a fost realizat prin metoda toner transfer. Daca nu aveti acum disponibil un PCB corodat si realizat prin metoda toner transfer. Multumesc! Editat August 13, 2015 de mars01 Link spre comentariu
pinky Postat August 13, 2015 Partajează Postat August 13, 2015 (editat) La acel adaptor TSOP48 am ales sa tiparesc color deoarece aveam de facut trasee destul de subtiri si foarte apropiate. Asa ca am ales varianta color ca sa fiu sigur ca se va depune un strat suficient de toner. Am imprimat foaia la serviciu. Categoric era mai ieftin sa-l cumpar de pe e-bay dar nu am timp sa astept 4-5 saptamani pana vine. Acasa am o imprimanta HP 1320 care nu depune foarte mult toner pe hartie. Parerea mea este ca orice imprimanta laser este buna. Pana anul trecut am folosit un antic Lexmark 4029. Diferenta uriasa a facut-o agentul de corodare. Poti sa folosesti mama imprimantelor. Daca celelalte etape nu sunt realizate corespunzator, vei obtine o petarda de cablaj. Eu curat cablajul cu burete de vase si detergent de vase. Editat August 13, 2015 de pinky Link spre comentariu
bobinatorul Postat August 13, 2015 Partajează Postat August 13, 2015 ML-2165 Nu e cel mai grozav dar nici cel mai jalnic rezultat obtinut 1.Curatat pcb NUMAI cu praf de curatat(TIX,AJAX)diferenta e foarte marefata de smirghel2.Imprimarea pe coala de colant special(cine e curios ma poate contactapentru a incerca)cel mai bun suport din ce am incercat inclusiv hartie foto.Asa cum se vede si in poza se transfera in procent de 99.99%,plus ca nu ramane lipita deloc3.Corodare cu clorura ferica incalzita si sub jetul unei pompe mai speciale as zice eu(pentru substante chimice).Procesul dureaza intre 5 si max.10 minute,functie de suprafata.4.Silkscreen-ul intradevar cu smirghel pentru o aderenta mai buna plus spray plastic pestepentru protectie Link spre comentariu
manolo Postat August 13, 2015 Partajează Postat August 13, 2015 Eu sint curios dar nu te contactez,despre acest colant a mai vorbit si nea bobina ,dar cred ca nu a fost bagat in seama, deci rezultate bune se obtine cu oracal 641 , care costa in jur de 15 ron mp. Link spre comentariu
bobinatorul Postat August 13, 2015 Partajează Postat August 13, 2015 Doamne fereste nu era vorba de bani,habar nu am cat costa, il ofer gratis(suportul colantului) intradevar folosesc si oracal nu stiu ce cod dar mai bun mi se pare AVERY DENNISON..Ramane mult support in urma colantarilor si oricum se arunca. Link spre comentariu
vera Postat August 13, 2015 Partajează Postat August 13, 2015 (editat) Nu am facut cablaje, cu ajutorul imprimantei, ci cu marker si am corodat cu corura ferica. Din experienta va spun, placa de cablaj nu se curata cu smirghel, burete de bucatarie sau tix. Acestea lasa niste canale mari sub care intra substanta care corodeaza, cu consecintele de rigoare.Eu indepartez oxidul de pe cablaj cu guma, dupa care o desenez cu marker rezistent la apa si o corodez cu clorura ferica incalzita la 60-70 gradeC (o tin sub jet de apa calda 5-10 minute, ca sa corodeze repede). Traseele ies cu margine continua (nu evantai) iar grosimea Cu este uniforma de-a lungul lor.Scuze daca stiati ac. amanunte. Editat August 13, 2015 de vera Link spre comentariu
manolo Postat August 13, 2015 Partajează Postat August 13, 2015 Doamne fereste nu era vorba de bani,habar nu am cat costa, il ofer gratis(suportul colantului) intradevar folosesc si oracal nu stiu ce cod dar mai bun mi se pare AVERY DENNISON..Ramane mult support in urma colantarilor si oricum se arunca. AVERY DENNISON este un nume de firma nu de produs ,ce am indicat eu este un material,nu am insinuat ca ceri bani ,pretul indicat de mine este cu cit am cumparat. Link spre comentariu
ALVIN Postat August 13, 2015 Partajează Postat August 13, 2015 Nu am facut cablaje, cu ajutorul imprimantei, ci cu marker si am corodat cu corura ferica. Din experienta va spun, placa de cablaj nu se curata cu smirghel, burete de bucatarie sau tix. Acestea lasa niste canale mari sub care intra substanta care corodeaza, cu consecintele de rigoare.Eu indepartez oxidul de pe cablaj cu guma, dupa care o desenez cu marker rezistent la apa si o corodez cu clorura ferica incalzita la 60-70 gradeC (o tin sub jet de apa calda 5-10 minute, ca sa corodeze repede). Traseele ies cu margine continua (nu evantai) iar grosimea Cu este uniforma de-a lungul lor.Scuze daca stiati ac. amanunte. Multumesc pentru pont, urmatorul cablaj o sa-l fac asa. Link spre comentariu
spark Postat August 13, 2015 Partajează Postat August 13, 2015 bobinatorule __cablajele arata super (pentru made home) sa vedem dupa ce stergi tonerul , daca nu ramine zimtata marginea traseielor sau daca nu s-au ingustat eu cam asa patesc __la imprimanta (lexmark) iese super dar dupa corodare dezastru (pentru unele trasee (0.25mm) folosesc hirtie HiTec-150 (de la tekro.ro__) dar este pe terminate Oracal este bun_dar nu se gaseste in toate orasele iar pe comanda........ :nerv daca cineva mai gaseste cineva noutati in suport pentru imprimare sa ne spuna si noua @mars01 ai avut ceva de munca_felicitari pentru studiu Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum