Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Spot downlight vs spotlight


Postări Recomandate

Pai si in cazul de fata este vorba sa iau leduri intre 10-16W si sa le folosesc undeva pe la 5W. Oricum iau zilele astea un driver si il testez pe un cob de 10W. Dar abia acum am tradus ce vroia sa zica @Dxxx aici :

 

In plus tine cont ca COBurile LiteOn pe care ti le recomand au tensiune necesara 32-40V

PT4115 este bine sa ii dai un maxim de  30V. 

 

Link spre comentariu

Eu iti sugeram utilizarea in zona de randament maxim, adica numai la 1,5-2W unde producatorul da in jur de 230lm/W, in felul asta ai avea putere foarte mica de disipat, iar fluxul luminos ar fi pentru un singur COB pe la 400lm.

Asta inseamna in total pe 16 COBuri 6500lm asta este deja mult mai mult decat cei 2000lm pe care ii consider suficienti, poate deveni chiar deranjant de mult - adica in mod clar nici nu iti trebuie mai multa putere.

 

La acesti parametri, daca folosesti surse in comutatie cu iesire curent constant (SMPS-CC) atunci poti alimenta intre 3 si 8 bucati dintr-o singura sursa.

Adica poti sa te incadrezi spre exemplu cam in 300 lei pentru piesele esentiale (led + alimentare) vorbind de COB LiteOn si SMPS-CC = patru bucati, China. (cred ca nu mai trebuie mentionat, in acest mod nu trebuie nici un driver, sursa face totul)

 

Solutia Cree ar insemna spre 400 lei numai diodele + montaj pe interfata termica (steluta) dar lejer vei ajunge pe la 800 lei daca vrei varianta de leduri de top.

Partea interesanta este ca "varianta de top" Cree XPL, costand 800+ lei va avea randament putin peste 150lm/W (si pentru asta platesti banii in plus), in timp ce pe LiteOn ai randament peste 200lm/W.

Nu cred ca mai merita comentarii, mai ales ca din DS la Cree ai CRI=75 iar la LiteOn=80, adica si componenta spectrala e mai buna pe varianta ieftina.

Desigur ramane daca crezi mai curand un lider de piata (Cree) sau o firma mare dar nespecializata - oare datele or fi similar de riguroase?

 

Ce se mai poate zice este ca probabil LiteOn foloseste la COBuri cipuri (EN=chips) de la firmele consacrate, posibil chiar Cree sau ceva similar gen Nichia, Osram, Seoul.

 

 

PS cred ca glumesti cu 5W efectiv pe COBuri LiteOn.

 

Asta inseamna ~850 lm/COB, si in total 13.600 lumeni, adica clasic pe incandescent ar insemna mai mult de 15 becuri de 100W - ceea ce e desigur excesiv, chiar dureros, daca nu e sala de operatii.

PS - 2

Poate cele spuse aici te mai ajuta la varianta de alimentare

Editat de Dxxx
Link spre comentariu

Cu Cree eu m-am lămurit, am luat din curiozitate 20 de XP-E cică neutral white, la 4800K, CRI peste 75, şi mi se pare că au o tentă de culoare ciudată, verzuie, în orice caz obiectele luminate de ele arată mai nenatural faţă de ledurile Epistar de 4500K de duzină.

Link spre comentariu

O solutie pt racirea tavanului e sa fie puse si niste ventilatoare care merg incet (sa nu se auda), in spatele grilelor (care aparusera in urma cu cateva posturi).

In felul asta, aerul va mai si circula.

 

In legatura cu cantitatea prea mare de lumina: nu e o problema. Eu am >50.000lm instalati:

http://www.elforum.info/topic/48394-cu-sa-alimentez-900-1000-leduri-cu-o-singura-sursa/page-2?do=findComment&comment=475431

http://www.elforum.info/topic/48394-cu-sa-alimentez-900-1000-leduri-cu-o-singura-sursa/?p=492198

Iar de atunci am mai adaugat un HID de 75W (6300lm parca), care atarna de tavan.

Nu-i nicio problema sa le aprind pe toate (in afara de consum :rade:).

Link spre comentariu

Evident ca pragurile de toleranta si cel de confort sunt subiective, mai mult ca orice receptor biologic sensibilitatea merge logaritmic, pentru ca senzorul sa aiba un domeniu de functionare foarte larg.

Adica o marire subiectiv la dublu va insemna defapt o marire de putere semnificativ  mai mare. Ca este doi la puterea a doua si este de 4 ori  / sau ca este logaritmic si este de 10 ori - nu matematica este esenta aici ci ideea ca senzorul, adica ochiul se adapteaza la diferente foarte mari.

 

Daca un electronist vrea sa lucreze la bancul de lucru doar cu lumina de la spoturi / sau si mai si, de la iluminare prin reflexie - este evident ca trebuie mega-puteri, cum zice Dr.L. In plus adaptarea este rapida, poate sa fie deranjant doar la inceput cand venim de la lumina "normala".

Oricum socul va fi mult mai mic decat iesirea din casa in soare intr-o zi de vara insorita...

Totusi cazul normal nu este acesta, uzual ai fluxuri mari numai local de la o lampa pentru lucru/citit care iti va da ce este necesar numai in zona actiunii.

 

Eu am intr-o camera similara doua faze, una  cateva sute lm si alta cei 2000 care sunt confortabili pentru activitati uzuale, insa citit/lucru fin numai cu suplimentare locala.

 

Cred deci ca orice peste 2000lm va fi confortabil, si in interesul racirii (care din start e departe de ideal) merita un regim de lucru spre puteri foarte mici ca indice din puterea maxima - foarte probabil ca ar fi suficiente si puteri sub 1W per spot. Evident doar daca foloseste COBurile de 16W care la o astfel de putere au un randament naucitor...

 

Cu ventilatia relativ usoara, fara zgomot - este o idee foarte buna, in caz ca va fi necesara.

Eu tot cred ca solutia este randament maxim + pozitionarea oricarui alt dispozitiv care disipa la distanta de cavitatea spoturilor.

Mentiunea este ca ventilatoarele trebuie puse ca extractoare (deci sa scoata aerul) iar calea de suctiune sa fie un tub indreptat in sus si cu deschiderea cat mai apropiata de pnctul cel mai inalt al plafonului. Adica sa scoata aerul din zona cea mai inalta a incintei, ca inteleg ca plafonul este inclinat.

Editat de Dxxx
Link spre comentariu

Oki doki , va multumesc pentru interventii. 

 

....atunci poti alimenta intre 3 si 8 bucati dintr-o singura sursa.....SMPS-CC = patru bucati.

 

 Inteleg ca se leaga in paralel. Daca avem o zona cu 9 leduri la 36V si 100-150mA nu este de ajuns o singura sursa de 36V si 1.35A ? Ar fi vre-un beneficiu sa "sparg" aceasta zona in 2 ?

Plafonul in cauza este drept, plafonul din alta camera are model dar in acea zona nu sunt spoturi. La ventilator m-am gandit si eu dar nu prea ma incanta solutia. Chestii in miscare, intretinere, zgomot la un moment dat...Asta ar fi o solutie doar in caz de forta majora.

Link spre comentariu

Stai nitelus, nu te ambala!

 

Ledurile (COB, in acest caz) se pot lega in paralel numai dupa un driver/limitator de curent / generator de curent constant. In plus, pentru a fi sigur ca impartirea curentului se face in parti egale se fac 2 operatii:

- imperechere (binning) ca sa selectezi leduri asemanatoare ca Vf la Ix (asta e optional, dar bine de facut)

- legarea unor mici rezistente de egalizare (cu atat mai mici cu cat imperecherea e mai buna); se calculeaza. Desi disipa ceva-ceva asta poate fi foarte bine la ordinul de 1:50 din puterea ledurilor

 

Defapt exista si operatia nr. 3 - adica verificarea ca intr-adevar curentii sunt egali.

 

 

 

Evident ca dupa o sursa normala (in tensiune constanta) in nici un caz nu poti pune leduri in paralel cu rezistente de echilibrare.

In acest caz rezistentele trebuie sa fie mult mai mari ca valoare, adica devin drivere seriale pasive rezistive (''rezitente de limitare") si ideea este ca dispa mult si stabilizeza foarte prost curentul - asta e cu totul altceva fata de ce era mai sus.

O astfel de solutie nu este recomandabila pentru nici un circuit de putere, este pentru leduri de semnalizare/panou de cateva zeci de milivati maximum.

 

Deci explic si concret:

Ce spuneam eu era o sursa cu iesire curent constant, dupa care poti pune leduri in paralel, cu egalizare.

Sau o sursa cu iesire curent constant, capabila de 70V sau mai mult pe iesire, la care conectezi cate 2 COBuri inseriate, si se pot pune mai multe astfel de grupe in paralel, bineinteles cu rezistente de echilibrare.

Nu e vorba de o sursa normala, simpla care are iesire in tensiune constanta!!!

 

2. beneficiul de a "sparge" in grupuri este posibilitatea de a le aprinde independent obtinand reglarea luminozitatii.

Conditia care te obliga sa le "spargi" este capabilitatea surselor de curent constant de a acoperi puteri mici. In plus fiind chinezisme recomand o incarcare de numai 50%, asa ca discutam de 5-6 COBuri per sursa sau mai putin, la cei 2W pe care ii recomandam.

Avantajul solutiei este costul ridicol de mic si randamente bune.

 

3. am mai tot spus-o modul corect de a rezolva racirea este zona de randament maxim pentru COB + supradimensionare radiator

Editat de Dxxx
Link spre comentariu

 OK, postul asta o sa fie putin mai lung si cam amestecat.

 Bineinteles ca era vorba de o sursa cu curent constant, ca asta deja o stiam si o stabilisem, nelamurirea era de ce nu se poate doar una. Am vazut surse cu iesire de curent constant intre 700mA si 1400mA -50W, la o astfel de sursa as manca din ea 30-40%  la 9 leduri. Alegerea curentului se face prin legarea unei rezistente calculate intre 2 pini, daca s-a ars rezistenta intra default un curent de 700mA(depinde de sursa). Sursa este dimabila: 1-10V, PWM, Dali. Asa ca ramane intrebarea :

 

 O sursa cu specificatiile de mai sus, facuta de o firma responsabila duce cele 9 leduri ? Sunt alte chihite care ma impiedica sa o folosesc ?

 

Mai vad un avantaj la o astfel de sursa. In caz ca mi se pare insuficienta lumina de la leduri, mai cresc un pic curentul din sursa.

 

Controlul intensitatii

 

Intensitatea luminii ramane batuta in cuie, se face prin dimare. Am mai multe motive pentru asta. Spatiul este lung, se vede pe schita aproape 6m, daca aprind doar 2 spoturi undeva, o sa fie intuneric in cealalta parte. Asta este si motivul de am inghesuit atatea spoturi, pentru o lumina uniforma, slaba sau puternica dupa nevoie, dar uniforma. 

 

Sa revin la schema cu ledurile in paralel.

 

Deja au aparut piese in plus :) rezistente de egalizare. Ce se intampla daca se arde o rezistenta ? Daca se arde un led deja stiu, se muta curentul la celelalte.

 

Punctul 3 , iarasi este batut in cuie, ca nu degeaba am discutat pana acum. Vor fi leduri de 16-20W(inca nu stiu marca) si un spot cu diametrul de 140mm din aluminiu cu radiator cat mai generos. Ledul o sa fie folosit la o putere de 2W iar daca lumina mi se pare insuficienta mai umblam un pic la curent.

 

 

Link spre comentariu

OK, vezi de aia sunt mai multi interlocutori, incet-incet ne intelegem.

 

Cu sursa - ce spui tu este perfecta, imi cer scuze de insistenta cu curent constant, sunt multi nestiutori pe aici.

Sursa este ceea ce spuneam ca costa mult, dar daca nu e asta problema, atunci este chiar idealul, este relativ dificil ca sa implementezi dimming pe asa ceva, oricum costa in plus.

 

O chestie nu e coerenta: sursa ai spus ca da curent selectabil ca valoare, dar constant in intervalul 0,7-1,4A. Bun. Si atunci care este tensiunea maxim debitata??? imi iese 35-36V din calculul cu 50W.

Un COB uzual merge intre 32V si 39V, asa ca daca pana la 35V sunt disponibili - atunci la puteri mici (curenti 50-200mA) Vf tipic este sub 35V, deci merge.

 

"O sursa cu specificatiile de mai sus, facuta de o firma responsabila duce cele 9 leduri ?"

Aici avem o problema. Daca pui 16 leduri merge dar cu 9 leduri inseamna ca prin fiecare curentul minim posibil va fi 700mA:9, iar dimensionarea de care discutam era pentru numai 50mA, deci vei avea curent un picutz mai mare ca si putere mai mare. Nu mi se pare tragic, dar parca era mai bine cu 16 leduri.

Esti intre 2 limitari: tensiunea maxima a sursei si curentul minim prin led.

Ca putere ai oricum mari rezerve, si cum sursa e sigur de calitate nu e nici o problema sa "duca".

 

"Ce se intampla daca se arde o rezistenta ?"

Mai m-a intrebat UDAR odata in genul asta - orice componenta se defecteaza undeva poate antrena defectarea a mai multe sau mai putine altele din jur. Indicele de defectare al rezistentelor bine dimensionate este minuscul.

Daca s-ar arde (R=infinit) nu se intampla dect ca divizarea curentului se va face la 8 nu la 9. Dar vei vedea COBul mort (ar fi OK, dar nu ar lumina).

Daca defectul ar fi in scurt-circuit atunci posibil sa ia cu ea si COBul, dar ti-am zis asta este pentru cine tine cu ursul, nu cu mine...

 

Pusul ledurilor simplu in paralel este o gaselnita barbara de produse chinezesti.

Daca iti iei timpul sa imperechezi COBurile vei sti abaterea intre maxim si minim, sa zicem 30mV. Atunci daca accepti 10% eroare de curent vei pune o rezistenta calculata la 30mv x 10 = 300mV. Daca vrei eroare de numai 5% atunci vei pune una pentru 600mV (evident calcul prin legea Ohm = tensiune pe intensitate).

La 600mV puterea pierduta va fi 0,6: 33V din puterea ledului, adica  1,8%, adica foarte putin.

 

Rezistenta respectiva iti permite si proba functionarii = masurarea imprastierii curentilor prin COB - daca rezistentele erau egale, atunci tensiunea pe ele este proportionala cu curentul prin COB, deci va trebui ca sa nu ai tensiuni cu diferente peste 5% in exemplul dat.

Editat de Dxxx
Link spre comentariu
  Nu este nevoie de scuze, vroiam doar sa fac o recapitulare a datelor pe  care le cunosc si cam ceea ce doresc. 
Cred ca  o sa raman la aceasta varianta cu legarea spoturilor in paralel. @Dxxx – in legatura cu problema costurilor , nu ma dau banii afara din casa dar este vorba de o instalatie de iluminat electrica la casa de la care am cateva cerinte:
-simpla si intuitiva
-la nevoie sa se poata modifica fara sa daram pereti/tavan
-robusta, sa functioneze minim 10 ani fara intervetii(doar daca ai ghinion si sunt defecte de fabricatie) dar atunci sa fie usor de inlocuit
-o mai fi si altele dar atat imi trece acum prin cap :)
Initial am plecat de la ideea sa „sparg” livingul in 3-4 zone, asta inseamna 4 intrerupatoare, dar in continuarea livingului exista inca o incapere despartita de living doar imaginar care are si ea doar 4 spoturi si o lustra, de aici se intra in bucatarie care are si asta 1 sau 2 intrerupatoare. Cum suntem moderni si comozi trebuie sa controlam oricare din aceste zone din mai multe puncte asa ca la  un moment dat ajungeam sa am pe perete 7 intrerupatoare, pai ce fac frate aici, pian ? Am trecut la planul 2 sa folosesc teleruptoare cu 3-4 secvente, cu buton de revenire. A picat si ideea asta. Am ajuns la varianta de acum, 2 zone cu variator de intensitate. Am putere mai mare in leduri dar setez intensitatea luminii la minimul necesar pentru uz zilnic. Cand am nevoie de lumina mai multa umblu la variator.
Pana aici a fost ceva umplutura se poate sari peste acest text dar de aici sa revenim la oile noastre, pardon ledurile.
Cum m-am gandit sa realizez acest lucru.
Sursele de care am pomenit in postul de mai sus pot fi controlate/dimate cu 1-10V, PWM, Push button sau Dali.
 
Push button
 
Un buton cu revenire de la Schneider, Legrand arata bine si nici nu sunt prea scumpe(fata de un variator). Functionare : apasare scurta –on/off, apasare prelungita -dim up , pauza- apasare prelungita din nou -dim down, dupa on/off revine la intensitatea setata in memorie(aia minima de care vorbeam mai sus) Se poate lega un numar „nelimitat” de butoane si controlul se poate face de la oricare din butoane.
 
Dali
 
Aici devine interesant. Se pot pune interfete digitale, touch screen, controlate de pc, telefon mobil sau cu un adaptor revenim la butoane cu revenire normale. Se pot inseria 64 de „CC DALI Driver” si se leaga practic in paralel cu 2 fire. In orice loc al locuintei daca ai acces la aceste 2 fire poti controla orice bec/led conectat la unu din driverele de mai sus.
Momentan planul de bataie sta cam asa :
-fug sa refac/continui cablarea  locuintei in spiritul proiectului mai sus mentionat
-sa ma hotarasc asupra spoturilor si a ledurilor
- dupa ce aleg ledurile sa aleg si driverele corelate cu puterea ledurilor.
 
@Dxxx -iti multumesc pentru ajutor si raman dator cu cateva beri. 
Sunt in continuare deschis la adaugiri,critici ce pot aduce imbunatatiri proiectului.
Cateva modele de surse despre care vorbeam: LCM-60DA , Ltech -CC DALI Driver DALI-
 
 In poze se vad dimmere adresabile touch screen. 
 

post-248475-0-57271300-1439022422_thumb.jpg

post-248475-0-88409100-1439022422_thumb.jpg

Link spre comentariu

Pai totul e OK, si e bine ca vrei sa coordonezi si sa sincronizezi in timp realizarea practica.

 

Ramane sa stabilesti daca sursa  si COBurile sunt compatibile, si variante vor exista.

Despre modul de conectare sper ca te-ai lamurit.

 

Mai discutam pe parcurs.

Link spre comentariu

Eu pe holuri, casa scărilor şi afară mi-am pus senzori IR conectaţi la câte un dimmer cu Arduino Nano. Astfel în repaus lumina stă cam la 15% din intensitate, iar la detectarea unei prezenţe intensitatea creşte cam în 600ms la maximum, ca să nu te orbească brusc, scăderea însă are loc mai lent, în cca. 10 secunde. Fiecare zonă are la capete câte un senzor IR legaţi în paralel, astfel din orice parte vii reacţionează. Oprirea totală a luminii se face prin întrerupător, afară prin senzorul de lumină.

Editat de mihaicozac
Link spre comentariu

La mine holul de intrare este si casa scarii si totul este cam inghesuit, o sa merg pe cap scara si in hol si la scara. La scara nu ar strica un bec de urgenta, ceva care sa fie aprins in caz de pica curentul, deoarece este cam intuneric. In schimb becul de afara trebuie sa fie cu senzor de prezenta + senzor lumina, Senzorul de lumina ar trebui sa aprinda ca la @mihaicozac doar ceva la suta din intensitate iar cel de prezenta 100%.

Link spre comentariu

Becului de urgenta ii sta cel mai bine cu leduri SMD de exemplu Cree XPL si alimentat din 1 (2) celula litiu-ion (un 18650 ar fi ieftin, fiabil si suficient).

Evident ca ar merge bine sa aiba niste automatizari aferente:

- incarcator "smart" care sa nu intre decat la descarcare sub un prag

- autoaprindere cu senzor lumina prin circuit alimentat de la retea

- autoaprindere cu senzor de tensiune retea pe alimentare baterii

Editat de Dxxx
Link spre comentariu
  • 3 săptămâni mai târziu...

Revin cu ceva teste facute. Am testat intr-o camera de 2 x 2.5m. Am folosit 1 COB Liteon de 16W(4000K) si un COB Epistar de 10W(4700K) ambele pe aceleasi tipuri de radiatoare si cu o sursa de curent constant reglabila( made by @Dxxx). Pacat ca nu au ambele aceiasi temperatura de culoare. Dar :

- Epistarul pana in 7W se comporta perfect, de la  7W mi se pare ca distorsioneaza culorile(devine deranjant la ochi).

-Liteon testat la 2,4,7,12W din treapta in treapta lumineaza din ce in ce mai tare fara sa deranjeze. 

-Liteon 1.9W vs Epistar 1.7W -persoanele pe care le-am invitat in camera au spus ca se vede mai bine cu Epistarul. 

-La 4W cu ambele s-au declarat multumiti si au aparut controverse. Ceva in genul "lumina galbena imi place mai mult" vs "mie cea alba mi se pare mai buna".

-La 7 W, Liteon- oo ce bine se vede, Epistar deja incepea sa devina deranjant. 

Una peste alta in aceasta camera de 5mp, tinand cont ca ledurile erau montate pe spoturi si ca sa obtin o lumina uniforma a trebuit sa pun 2 spoturi (doar Liteon am pus).Ca punct de reper am luat camera destinatie -baie. Situatia pentru ochiul meu sta cam asa :

- 2 x 1W     =440 lumeni  -lumina acceptabila spre slaba.

- 2 x 2.1W  =800 lumeni  -lumina buna, se poate folosi fara probleme

- 2 x 3.5W  =1100lumeni  -lumina foarte buna, incepand de aici in sus "cantitatea de lumina" este foarte multa dar culmea ca nu deranjeaza.

Dupa cum se vede pentru teste a fost folosita aparatura performanta si omologata de mama natura. In atasament avem 2 poze unite, facute la aproximativ 2W cu aceleasi setari la aparat.

 

post-248475-0-00305200-1441056579_thumb.jpg

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări