Damage Postat August 3, 2015 Partajează Postat August 3, 2015 Salutare, proiectul ar fi iluminarea unei locuinte cu spoturi cu led incastrate in tavan.Inaltimea tavanului este de 2.6m. Spot downlight (cele cu dispersor) sau spotlight( cu reflector si clare). Care credeti ca se potrivesc acestui scop. Link spre comentariu
Alexutz Postat August 3, 2015 Partajează Postat August 3, 2015 Nici unele. Sunt de proasta calitate. Daca iei mai multe si se arde unul singur obtii o asimetrie a iluminarii. Fie le schimbi pe toate fie iei de nevoie acelasi tip. Unii vor spune ca "au de 5 ani si le merge"...e norocul lor...banii sunt ai tai. Link spre comentariu
Dxxx Postat August 3, 2015 Partajează Postat August 3, 2015 (editat) Nu pot sa calific ca este un ansamblu bun sau nu dupa o poza, si de multe ori produse cu aspect asemanator au caracteristici diferite. Pune si tu un link cu furnizorul! Ce este esential este racirea: cat de inalt este spatiul dintre tavanul real si cel fals? Pentru ca ascolo este montat radiatorul (vizibil in poza) si este posibil fie sa stea in aer mult si racoros, fie sa se ambaleze intr-un volum mic in care se produce o sauna... Si punctual la intrebare: de departe este de preferat varianta mata deoarece uzual/la acesta data densitatea de radiatie este foarte mare si a privi chiar scurt/accidental direct in lumina este neplacut, chiar dureros. Editat August 3, 2015 de Dxxx Link spre comentariu
Alexutz Postat August 3, 2015 Partajează Postat August 3, 2015 Spotul din mijloc pare a fi cu led de 30W de eficienta scazuta cu radiatoare din tabla de 0.5. Fara cooler, in spatiu inchis, convectia are de suferit. Asteptam detalii. Link spre comentariu
Damage Postat August 3, 2015 Autor Partajează Postat August 3, 2015 (editat) Nu am fost eu clar in exprimare, pozele au fost puse doar pentru a arata tipul spotului, adica mat, mat doar in centru sau clar. Dupa cum a spus @Dxxx, probabil ca varianta mata este de preferat. Ma gandeam doar ca nu cumva sa se piarda din cantitatea de lumina. Restul intrebarilor ce au curs de la colegi le voi expune pe rand si le le vom dezbate pana iese ce trebuie. Urmeaza si celelate date ale problemei. Distanta dintre plafonul fals si placa de beton din pacate este cam mica , aproximativ 7-8cm . Niste spoturi intre 7-10W zic ca eu ca ar fi suficiente iar acestea au inaltimi cuprinse intre 4 si 6 cm. Despre spoturi, eu zic asa, sa iau doar carcase de spoturi de 10W si sa le dotez cu leduri Cree. Deocamdata am o oferta pentru urmatoarele carcase. L.e- spoturile vor fi aprinse toate o data foarte rar, in general o sa fie aprinsa zona1 sau doar zona 2 si o sa fie dimabile dar despre asta discutam mai tarziu. Editat August 3, 2015 de Damage Link spre comentariu
Dxxx Postat August 3, 2015 Partajează Postat August 3, 2015 1. spoturile din oferta mi se par toate "overrated" adica nu vor raci corespunzator nici jumatate din puterea specificata. Eu as alege de principiu altceva cu racire ca lumea, iar daca as fi constrans la astea as lua varianta 2 specificata 10-12W insa am impresia (pana la masuratori concrete) ca nu as pune, mai ales in spatiul restrans pentru convectie, decat ceva sub 4W. Evident ca ecranul mat va avea si atenuare, insa ca sa faci omleta trebuie sparte oua... deci e pretul normal pentru confortul ochisorilor... 2. "sa iau doar carcase de spoturi de 10W si sa le dotez" sper ca stii ce zici si ce vrei sa faci, trebuie ca circuitul termic sa fie corect realizat 3. din schita vad ceva sub 20mp si un numar de 15 spoturi - corect? Experienta proprie imi spune ca luminarea ambientala este de ajuns la 500lm si cea de vedere normala cam la 2000lm, cu nota ca astea sunt cam valori minime si se poate merge pana la dublu, chiar triplu. Impartind la 15 spoturi ajungem la 130-400lm per spot. Considerand un randament bun, de 150lm/W (asta ca vad ca ai propus Cree, deci vrei ceva bun) se ajunge pe la 2,5W per spot - ceea ce este pamantesc/realizabil. Tine cont ca discut de puterea reala, nu cea declarat de un "fabricant" pentru ca ei de obicei umfla flagrant puterile, adica ceva ce masurat ia din retea 2,5-3W ei il dau de 10W si peste... 4. chiar si 2,5W pot sa fie prea multi pentru spoturile respective puse in spatiul disponibil. 5. leduri - despre Cree jos palaria, defapt din cate stiu eu sunt singurul pe aici care se/s-a ocupat de asa ceva. Problema cu ele este ca costa relativ mult. Nu am "studiul" terminat, dar pot sa-ti zic ca iti recomand cu argumente serioase solutia LiteOn. Cu COBuri de 16W obtii la cei numai 2,5W randamante peste 180lm/W (excelent) si pretul este atractiv. Atentie la solutia de alimentare, defapt am in pregatire un articol/thread despre variantele disponibile si recomandabile. 1 Link spre comentariu
Damage Postat August 3, 2015 Autor Partajează Postat August 3, 2015 1.-Ok, am inteles, mai studiem. 2. Pasta termica, prindere mecanica....aici stiu despre ce este vorba 3. Sa fie real vreo 20mp si 15 spoturi impartite in doua zone. Zona 1 o sa fie folosita doar cand se trece prin camera iar zona 2 (6 sau 7spoturi) fiind deasupra canapelelor este posibil sa fie folosita mai intens. Chiar daca au putere mai mare decat este necesar, dupa cum am spus o sa fie dimabile, le setez standart la o putere mai mica si doar la nevoie o sa folosesc si restul de putere. Sa inteleg ca un cob CREE/LiteOn de 10w real ar avea doar 2.5-3W ? Iar pentru a acoperi necesarul de lumeni in cazul meu trebuie sa fie undeva pe la 16W ? 4. Pentru aerisire ma gandeam ca in zone mai putin vizibile sa montez 2 grile de aerisire in plafon, banuiesc ca o sa ajute la aerisirea spatiului. O sa revin la solutia de alimentare ma tarziu, ca si aici am nelamuriri. Intre timp am mai primit 2 oferte dar ca sa zic asa.....nu ma prea incanta modelul si inaltimea este cam la limita. O sa mai studiez ,poate obtin niste radiatoare custom. Link spre comentariu
Alexutz Postat August 3, 2015 Partajează Postat August 3, 2015 Nu inteleg blocajul asta in optimizarea unor produse indoielnice. Sunt destule topicuri cu surse care crapa, leduri care flicare samd. Din punctul meu de vedere un corp cu led merita investitia daca cel putin 2 din cele 3 elemente sunt ok: sursa de curent constant, ledul si radiatorul. As adauga si estetica. Mai adaugam dimensiunile...exista spoturi cu diametre variate si nu cred ca peste 5-10 ani vor rezista pe piata. Astupam gaurile... Am putea lua spre exemplu un proiector de 50W fara caracteristici prea multe, un COB fixat parcimonios cu vasilina siliconica care da pe laturi, un radiator nefinisat, vopsit si nu eloxat, din care nu merita sa recuperezi sau refolosesti nimic. Problema apare si la spoturile cu led de 7...16W sperand ca modificarea driverului sau alegerea unui led mai "slab" schimba radical situatia. N-am mai apucat sa fac poza unui becoled de 10W/1000lm warm cu minusul "aproape" la retea, legat la anozii diodelor redresoare prin I sense de cativa ohmi. Prefer dispersia luminii in tavan: http://postimg.org/gallery/2u87f5hnu/4aee71f6/ Cu suprafete adecvate si alegerea unui curent inferior celui nominal (din datasheet) vor tine destule mii de ore. Radiatoarele de 1mp (lumina portocalie) sunt gaurite pentru placutele STAR, distanta 20mm intre gauri plecand de la ideea ca leduri pe STAR se vor gasi si peste 5 ani, adica n-am taiat si gaurit degeaba. COB-uri de diverse diametre se gasesc, e plina piata dar parca nu renteaza manopera. Link spre comentariu
Damage Postat August 3, 2015 Autor Partajează Postat August 3, 2015 ....poate obtin niste radiatoare custom. Sa inteleg ca datorita frazei de mai sus s-a pornit prapadul Eu la radiatoare custom ma refeream ca fabricantul sa ofere alt model de radiator. ...........Nu inteleg blocajul asta in optimizarea unor produse indoielnice. .........Astupam gaurile... Nu astupam gaurile, eventual schimbam doar cobul sau luam spot mai mare , in fine tine si de gusturi. Link spre comentariu
Dxxx Postat August 4, 2015 Partajează Postat August 4, 2015 (editat) Circula multe idei contradictorii sau pe care nu le inteleg, asa ca incerc sa raspund la obiect: - din pacate pe aici sunt multi care nu au mai montat (... corect...) o componenta pe radiator asa ca fac diverse greseli si apoi se mira de ce crapa leduri bune. Daca stii despre ce este vorba bravo, defapt sa stii ca racirea este problema majora la leduri, aici nu merg aproximatii, in timp ce la rest evident ca trebuie un bun-simt minimal dar nu sunt mari fineturi - intrinsec LEDurile sunt cele mai bune dispozitive pentru dimming. Insa ai tu drivere/surse de CC cu intrare PWM??? Pretul pentru asa ceva e mare. Solutia ta cea mai simpla este un comutator dublu/triplu care sa puna in functie mai putine sau mai multe spoturi. - un led tipic Cree merge in regim normal de exploatare la 25-33% din puterea maxima (cea specificata). Un COB uzual insa poate fi solicitat spre puterea maxima. Daca intelegi "subtilitatile" din DS asta este oarecum dat acolo. Insa: de multe ori este preferabil sa folosim ledurile (mult) sub aceste puteri recomandate, din cateva motive: 1. randament - sa luam valorile din DS pentru Liteon, 16W (prima cifra e puterea, W / cea de-a doua cifra este randamentul lm/W): [*]1,5 - 236 [*]5 - 161 [*]10 - 140 [*]16 - 120 deci practic la 1/10 din putere ai randament dublu fata de 100% 2 racirea - pentru puteri mari (ca procent din maxim) este prea costisitoare, insa devine mai simpla/mica/ieftina la indici de incarcare mici, adica e mai ieftin sa iau un led de putere mare + un radiator redus decat un led de putere mica si un radiator prea performant. - daca poti sa produci tiraj este perfect, insa iti trebuie gauri si sus si jos. Numai jos egal cu zero! In acest caz singura solutie este radiatoare mai bune sau randamente mari pe led - vezi mai sus. - la noua oferta vad si eu ceva care seamana a radiator normal, desigur asta e doar la exterior si depinde daca calea termica e corect realizata in intregime. Editat August 4, 2015 de Dxxx Link spre comentariu
Dr.L Postat August 4, 2015 Partajează Postat August 4, 2015 @Damage Si aerul cald se aduna sus si acolo ramane daca nu e evacuat. Singura evacuare (pasiva) ramane conductia tavanului si putin si a peretilor, adica ff slaba. Daca faci activitati pe tavan vara (te chinui sa montezi o lustra, zugravesti etc), o sa vezi cum sta treaba cu caldura adunata acolo. Link spre comentariu
Damage Postat August 4, 2015 Autor Partajează Postat August 4, 2015 (editat) @Dxxx –am inteles idea cu ledul supradimensionat. Oricum au aparut si oferte cu radiatoare serioase. Cu tirajul nu cred ca am cum sa rezolv. Grile doar in partea de jos pot face. @Dr.L – am o parte a tavanului mai ridicata (asa este modelul) si dadeam cu glet pe acolo, parca era sauna. Cand ma dadeam jos de acolo parca coboram in frigider asa diferenta mare era. Sa trec si la partea mai complicata sursele…@Dxxx –si asa am multe intrerupatoare daca mai despart si zonele astea 2 in alte bucati , nu o sa mai stiu pe ce butoane sa apas pana aprind o lumina, raman la ideea cu dimatul. Acum ceva timp m-am jucat cu cateva leduri RGB chinezesti si unele RGBW din SUA, Ledengin. Sursele de curent constant le am facute in jurul lui PT4115, cu curent reglabil din jumperi si control PWM de la un controler DMX. Banuiesc ca pot folosi aceste surse si pentru a controla un cob de max 1.2A si 30V in care ma incadrez cu brio. Este corect ? In imagini se vad sursele folosite in mai multe variante constructive, si un spot cu radiator serios pentru led de max 12W spun ei. Editat August 4, 2015 de Damage Link spre comentariu
Dxxx Postat August 5, 2015 Partajează Postat August 5, 2015 (editat) Deci ce spuneam eu si DrL se refera la fix acelas lucru - cu sau fara deschideri jos tot o masa captiva de aer cald vei avea, inevitabil. Convectie zero. Dar se va ceda energie prin conductie, cum spunea catre masa zidurilor. Concluzia este una singura: 1. trebuie sa mergi pe randament maxim cum spuneam, cu indici de incarcare mici, pentru ca la randamente mari vei avea putina caldura generata 2. trebuie radiatoare foarte mult supradimensionate ca sa faca fata si in situatia concreta, care nu poate fi evitata. Ultima poza arata intr-adevar bine, insa convinge-te ca nu e doar la suprafata, ci chiar e bine facut circuitul termic. Ce schema ai pus, pare sa fie drivere in comutatie - si cum au intrare de "dim" unde poti aplica un semnal PWM. Evident si corect. Multe drivere de leduri / fie si COB in comutatie au o astfel de intrare, asta nu este rar. Se poate face chiar si reglaj in curent continuu, adica curentul sa fie continuu, dar sa variezi intensitatea. In toate aceste scheme ai insa mai intai o sursa de curent continuu + un driver. Exista insa si surse in comutatie cu iesire in curent constant (deci o singura unitate, care face ambele functii) : mici, usoare, ieftine, randament bun. Insa la astea nu prea poti sa faci dimming in nici un mod, doar on/off cum sugeram eu. Instalarea si cablarea ar fi insa mult mai simple, nu stiu de ce ti se pare complicat. La varianta cu dimming iti trebuie o unitate centrala cu sursa (relativ mare) pentru CC, un generator PWM cu potentiometrul accesibil user. Probabil ca de aici pana la becuri va fi o magistrala CC (2 fire groase probabil) si firul de PWM, iar fiecare "spot" probabil va avea driverul lui. Asta e o mare problema pentru ca driverul va produce si el caldura, pe care nu o vrei si pe ea in spatiul inchis. Contravarianta cu surse cu iesire CC ar fi o unitate centrala cu un numar mai mare de astfel de surse si cu comutatoare acesibile userului. Spre leduri vor pleca direct un numar mai mare de fire dar de curent relativ mai mic si in spoturi nu vor exista decat ledurile, fara nici un driver (in functie de tipul sursei cu iesire CC, la una singura vei cupla unul sau mai multe leduri serie/paralel). In plus tine cont ca COBurile LiteOn pe care ti le recomand au tensiune necesara 32-40V, iar pentru aplicatia ta cred ca discutam de curenti sub 100mA. Editat August 5, 2015 de Dxxx Link spre comentariu
Damage Postat August 5, 2015 Autor Partajează Postat August 5, 2015 (editat) La varianta cu dimming iti trebuie o unitate centrala cu sursa (relativ mare) pentru CC, un generator PWM cu potentiometrul accesibil user. Probabil ca de aici pana la becuri va fi o magistrala CC (2 fire groase probabil) si firul de PWM, iar fiecare "spot" probabil va avea driverul lui. Asta e o mare problema pentru ca driverul va produce si el caldura, pe care nu o vrei si pe ea in spatiul inchis De exemplu : in exterior o sursa de 36V/ 3A si un generator PWM. De la sursa pleaca 2 fire (1.5mmp ?) si de la PWM tot 2 fire (0.5-1mmp -?). Lungimea cablurilor ar fi de vreo ..15m Toate astea ajung in driverul meu de mai sus care este langa led. Aici pui problema incalzirii acestui driver, pai eu la ledurile RGB de 10W la aceste surse am vazut o caldura infima, de neluat in seama. In aceasta varianta care ar fi grosimea ideala a cablurilor ? Dar semnalul PWM este influentat la aceasta lungime ? L.E -tot azi cei care au ofertat spotul de mai sus au mai propus o varianta ,spun ei ca are racirea mai buna decat a spotului de mai sus. Acesta are un diametru de 140mm si inaltime 550mm. Editat August 5, 2015 de Damage Link spre comentariu
Alexutz Postat August 5, 2015 Partajează Postat August 5, 2015 Daca masori RGB-ul ai sa obtii aproximativ 5W. Ledurile rosii au 5.65V (3 inseriate) la maxim 300mA cat da driverul. Am masurat 200mA...asa ca nici pe white (toate stringurile la maxim) nu tragi 10W din driver. 7W consuma un alb rece din proiectoarele no name de 10W. Caderea pe cabluri e compensata de scc care scoate si peste 39V functie de curentul tras. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum