Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Modificare turatie motor


Vizitator Craiu Ovidiu

Postări Recomandate

Vizitator Craiu Ovidiu

Salutare!

Doresc sa imi transform centrifuga apicola manuala intr-una actionata de motor. Pentru asta am la dispozitie un motor de masina de spalat (Albalux, cred) alimentat la 220 cu doi condensatori montati. Cred ca este motor cu perii ca nu am vazut carbune pe la el. Puterea motorului este de 300w iar turatia  de 1200 rotatii pe minut. Aceasta rotatie este prea mare asa ca am de gand sa o aduc undeva sub 700 prin intermediul angrenajelor. Problema consta in felul urmator:

 

Motorul trebuie sa plece incet si sa ajunga la turatia maxima dupa care sa decelereze incet. Problema este ca daca se opreste brusc (ceea ce pare a avea tendinta) atunci mi se rup fagurii. Cineva mi-a zis ca trebuie facuta "o schema cu impulsuri". Sincer nu stiu ce este si cum se face. Cum as putea sa reglez turatia motorului. Un potentiometru nu merge?

 

Va rog frumos sa ma ajutati si sa imi oferiti explicatii adecvate unui incepator.

Va multumesc!

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 34
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • miron1947

    6

  • vera

    5

  • daniel_88

    5

  • suspectu

    5

Top autori în acest subiect

...Motorul trebuie sa plece incet si sa ajunga la turatia maxima dupa care sa decelereze incet. Problema este ca daca se opreste brusc (ceea ce pare a avea tendinta) atunci mi se rup fagurii....

Cel mai ieftin, intrunirea acestor conditii se obtine cu un motor cu perii, nu cu cel asincron disponibil. Modalitatile sunt doua: ori cu PWM ( impulsuri), ori cu controlul fazei (un variator simplificat).

Fiind vorba de o putere mica, procurarea unui astfel de motor nu e dificila.

Folosirea motorului asincron ar presupune comanda in frecventa.

Link spre comentariu

A mea este cu motor asincron, dar asa am cumparat-o. Are un panou de comanda  cu microcontroler, din el reglez si turatia si sensul deoarece e reversibila. Acelasi panou controleaza si o frana inertiala care decelereaza usor. Deci, se poate si cu asincron, dar se complica si treaba. Cum a spus si domnul Emil matei, solutia cea mai ieftina si simpla de implementat estea cea cu motor cu carbuni si control PWM, astfel poti controla turatia prin potentiometru, dar si sensul, desi daca e o centrifuga tangentiala nu prea are rost. Frana inertiala o poti implementa usor, un disc si cu ceva saboti, care sa fie tinuti sub tensiune de niste arcuri, a caror tensiune sa o poti stabili experimental, prin strangerea sau slabirea unor suruburi.Un solenoid care atunci cand dai comanda de pornire a motorului sa decupleze frana iar trebuie sa adaugi, altfel fortezi motorul si uzezi si frana ATENTIE: ea trebuie sa decelereze treptat nu brusc. Bafta.

Editat de daniel_88
Link spre comentariu

300w e destul de putin, decat sa fac asta electronic cred ca ar fi mult mai simplu adaugarea unor greutati pentru inertie care ar trebui sa rezolve si problema accelerarii de a franarii.

Nu ma pricep la electronica dar eu am folosit cu succes variator normal de lumina (modul de-ala care se pune la intrerupator in perete 500w) si am controlat turatia motoarelor.

Transmisia poate sa fie si 1 la 1 si limitarea de viteza din variator, pentru a nu ii mari cuplul si franarea prin raport de 2 la 1.

Editat de suspectu
Link spre comentariu

Solutia aceasta,implica( prea) multe probleme! :95  Frana centrifugala(contragreutati,arcuri,sistem de reglaj,sabotii...etc),implica proiectarea de la ..zero,tinand cont de greutatea cuvei,viteza de rotatie(inertie mare),piesele disponibile,etc...Daca poti atasa un volant,(greutatea o stabilesti experimental),motorul o va accelera mai incet dar la decuplarea motorului....din inertie se va opri...suficient de lent? :nas:  Cand faci calculele,trebuie tinut cont ca incarcatura, nu este aceeasi de fiecare data...etc.Concluzia :Solutia..."mecanica" nu e viabila! :95

Link spre comentariu

Nici macar nu ai incercat si ai ajuns la concluzia ca nu este viabila ?

Am un motor identic, 300w de masina de spalat cu axul modificat filet la ambele capete cu sens diferit, si montat doua pietre de polizor pe el. Facut polizor de banc. Chiar daca folosesc pietre mici ca diametru ii ia cateva secune bune pana reuseste sa le invarta la turatia maxima, si cel putin de 4-5 ori mai mult ii ia la oprire. Probabil ca se invarte inca 20secunde din inertie pana se opreste treptat, cu pietre de polizor mici !

Daca ne uitam la diametrul unei centrifuge, probabil niste greutati minore pe fundul ei, asezate echilibrate intre ele, ar rezolva complet problema.

Link spre comentariu
Vizitator Craiu Ovidiu

Motorul are doi condensatori pe care sunt trecute urmatoarele specificatii:

 

3.75 mF

380V

50 Hz

 

Domnule Miron, din schema pusa la dispozitie nu inteleg mare lucru. Banuiesc ca sunt de cumparat scheme ca acelea gata asamblate.

Pe mine nu ma intereseaza franarea. Am multe posibilitati de a face o frana mecanica sau pot sa nu o fac deloc. Pot sa o opresc si cu mana chiar daca nu e elegant sau sa o las sa se opreasca singura. Ideea era sa incep cu o turatie mai mica pentru ca sunt unii faguri destul de grei si risc sa ii rup daca se atinge repede turatia maxima. Cineva spunea ca ar merge cu un potentiometru pentru bec. Voi incerca si va voi spune rezultatul. Cert este ca daca leg in serie  un alt consumator de curent turatia scade consistent. La fel si puterea.

Editat de Craiu Ovidiu
Link spre comentariu

300 W sunt putini? Pai a mea are 0,18 kW (180 W), si duce 6 rame. Singura solutie , ca sa nu te complici cu contragreutati si ce mai spui acolo e solutia data de domnul Emil. Poti implementa PWM si la 300 de vati...doi IRFP460 sigur pot duce sarcina de 300 W. Dar parerea mea e ca nimic nu se compara cu motor asincron, reductor (pe piata se gasesc la preturi bune motor+reductor), un panou de comanda cu mc. Cred ca se poate adapta si un mic convertor de frecventa cu care sa dictezi turatia. Cat despre frana, ti-am explicat mai sus, simplu si frumos: un disc de frana (de bicicleta de ex.),impreuna cu sabotii, dar tensionati permanent atata timp cat motorul nu este pornit (alimentat), iar in momentul cand alimentezi motorul sa iti decupleze frana un solenoid (poti lua de ex. un bendix de electromotor, recuperat). Cu convertorul ai si soft start, deoarece intra in turatie treptat, nu porneste brusc.

Link spre comentariu

Atentie, la motorul asincron, NU se utilizeaza regulator de bec cu incandescenta. Se vor arde ambele.Reglarea turatiei, in lim. f mici, se poate face cu R aditionala (ex. ventilatoarele vechi, cu 2 turatii). In nici un caz nu se utilizeaza ac. metoda, acolo unde este vorba de cuplu mare.Motorul asincron, cu pornire pe C, are cuplu de pornire mic. Ca sa creasca ac. cuplu, in unele cazuri, sunt utilizate 2 C, unul mare pt. pornire si unul mai mic pt. functionare (diferite variante). Cand este nevoie de cuplu mare de pornire, la ac. tip de motor, se utilizeaza releele de pornire-ex, motocompresoarele de la agregatele frigorifice.Din cele aratate mai sus, rezulta ca nu trebuie marita masa partii in miscare (inertie mare), deoarece motorul s-ar putea sa nu porneasca (se arde).Cel mai economic, asa cum a sugerat si em2006, este utilizarea unui motor universal (masinile de spalat noi, sunt dotate cu asa ceva), la care varierea turatiei se face f usor (si ieftin). In plus, ac. motoare au cuplu de pornire mai mare, decat suratele lor asincrone.

Editat de vera
Link spre comentariu

din schema pusa la dispozitie nu inteleg mare lucru. Banuiesc ca sunt de cumparat scheme ca acelea gata asamblate.

 

Montajul trebuie construit de dvs. si functioneaza similar(acesta este cu unda plina) cu actionarea intermitenta a un intreupator.

O solutie mecanica pentru pornire progresiva poate fi un ambreial centrifugal, iar pentru oprire un sistem de roata libera(ca la bicicleta sau Trabant viteza IV), adica lasat sa se opresca singur in timp.

Editat de miron1947
Link spre comentariu
Vizitator Craiu Ovidiu

Eu am recomandat convertizorul de frecventa, variatorul de tensiue scade turatia dar scade si puterea. Dar fiecare alege solutia potrivita.

 

Ok, unde gasesc un convertizor de frecventa bun pentru acest motor si care ar fi pretul?

 

Pana acum am asa: motorul de care va vorbeam, angrenajul de la un flex (are raport 3/1) la 3 turatii ale motorului face o turatie axul angrenajului. Imi demultiplica cu 3 viteza de rotatie a motorului. O turatie de 400 ar fi ideala.  Imi mai trebuie convertizorul de frecventa. Ideal ar fi ca sa urce treptat viteza pana la 60 de turatii pe minut, adica 180 de turatii la motor.

 

 

Daca ma leg cu axul motorului direct de axul angrenajului e bine sau mai bine ar fi sa folosesc un sistem fulie pentru axul angrenajului+fulie ax motor legate cu o curea.

 

Daca pun variator de tensiune exista riscul de a se arde motorul?

 

Legat de ce mi-ati mai recomandat nu prea am la dispozitie prea multe parti mecanice. Mi-a mai trecut prin minte sa mai fac un sistem ca la bicicleta cu schimbator de viteze, insa si costurile sunt destule si experienta e mica.

Link spre comentariu

Convertizorul de frecventa, este o piesa destul de scumpa (ca pret, cred ca depaseste valoarea unui motor universal cu reglaj cu tot). In plus, nici acesta nu pastreaza puterea constanta (la turatii mici, frecventa mica, deci tensiune mica si invers la turatii mari-la curent constant, cel maxim admis, de motorul in cauza).PS-nu am vazut (poate exista) motor asincron, cu pornire pe condensator, alimentat de convertizor de frecventa.PPS-pt. ac tip de motor, dupa parerea mea, cea mai eleganta metoda, este utilizarea unu ambreiaj electromagnetic (la ac. se poate face reglaj simplu de putere).

Editat de vera
Link spre comentariu

O turatie de 400 ar fi ideala.  Imi mai trebuie convertizorul de frecventa. Ideal ar fi ca sa urce treptat viteza pana la 60 de turatii pe minut, adica 180 de turatii la motor.

 

Nu mai stiu unde am vazut(pe care forum) o discutie similara si D-l in cauza utiliza un motor de stergator de parbriz, acesta are incorporat si un reductor cu snec(raport de cca 20/1).

Editat de miron1947
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări