Marius Rotundu Postat Iulie 14, 2015 Partajează Postat Iulie 14, 2015 Va salut dragi colegi, dupa cum spune si numele topicului, aceasta este prima mea incercare de lucru cu tuburile si sper ca nu si ultima . M-am decis dupa foarte multa lectura pe forum(uri) sa construiesc un amplificator un PP ultralinear maxim 25W, si pentru ca nu vreau bajbai, am apelat la un specialist, in cazul meu D-nul Valderama caruia doresc sa-i multumesc inca odata pe aceasta cale pentru sfaturi si suport. La sfatul dumnealui am abordat amplificatorul Mullard 520 a carui schema se poate vedea aici : http://www.preservationsound.com/wp-content/uploads/2011/09/Mullard_520_schem.jpg Discutiile au avut loc pe privat intrucat nu sunt momentan in tara, acest amplificator "materializandu-se" undeva prin luna Noiembrie cand ma intorc, pana atunci voi aduna componentele. Una dintre problemele de rezolvat este alimentarea, iata sugestiile d-nlui Valderama: "pentru versiunea diode redresoare siliciu(1000V/1A ,30A_vârf de scurtă durată ,exemplu 1N4007 cu rezistenţa de limitare curent la încărcare 5Ω/5W) se potriveşte ca transformator de intrare http://www.soselectr...mmond/372JX.pdf condensatori de filtraj/netezire/înmagazinare după diode 470μF/400V doi înseriaţi cu rezistenţe(100KΩ/2W) de echilibrare paralel pe armături (filtraj varianta stereo ,capacităţi netezire evident din actualitate) practic primul condensator din filtru 235μF/800V pentru varianta stereo(similar si pentru C12 220μF/400V doi inseriati cu rezistenţe(220KΩ/1w) de echilibrare paralel pe armături circa 110μF/800V ,astfel inductanţa din filtru poate fi de numai 4H-5H în varianta stereo(două etaje finale)." Transformatorul de alimentare si filtrul inductiv sunt realizate de userul daniel_88 tot la indicatiile d-lui Valderama dupa cum urmeaza: "Inductanţa L1 un miez E+I de secţiune 9-10cm2 (preferabil tola E14)cu carcasa de bobinaj din material bun izolator(sticlo-textolit 1mm îmbinat/lipit epoxi) se umple carcasa aproape de refuz să lăsa doar 1,5mm între bobinaj şi fereastra tolei pentru izolaţie de bună calitate şi ceva aer ,se umple cu Ø 0,45-0,5mm CuEm se scot capete conexiune din bobinaj multifilar cu izolaţie bună ,atenţie trebuie întrefier 0,3mm la întolare E_uri grupate separat , I_uri grupate separat. Inductanţa L1 astfel realizată ţine două etaje finale(versiunea stereo) ,inductanţele de tip filtru(precum L1) nu necesită secţiune mare CuEm ,componentă ac/riplu prin înfăşurarea L1 fiind relativ mică. PS uitam sa precizez infasurarea 315Vac-0Vac-315Vac trebuie bobinata cu Ø 0,45-0,5mm CuEm, primarul sa fie bobinat cu Ø 0,6-0,65mm CuEm la înfăşurarea de filament(6,3Vca în sarcină) preferabil cu priză mediană(2x3,15Vac în sarcină) aceasta înfăşurare trebuie să poată furniza 8A în sarcina fără să scadă tensiunea sub 6,2Vca-6,3vca ,practic în gol înfăşurarea de filament arată cira 6,5Vca-6,6Vac(densitatea maxim 3A/mm2) cu alte cuvinte conductor cupru-emailat Ø 1,3mm patru fire bobinate simultan pentru 3,3Vca (cele patru începuturi şi cele patru sfârşituri ale înfăşurărilor scoase prin aceleaşi orificii carcasă ,imperios egale înfăşurările 3,3Vac) câte două bobine conectate în paralel început cu început sfârşit cu sfârşit şi apoi grupurile astfel formate serie(sfârşit de la un grup înseriat cu început de la următorul grup). Iata o alta citare din discutia pe privat: "Am incercat sa inteleg modul de functionare, sa invat ceva din aceasta experienta, si am gasit inca o schema in care R9 are valoarea 82K iar conzii c6-c7 au 0.5uF asa ca am facut o simulare cu proteus si am observat trei "fenomene". 1 - cu rezistor de 8k2 amplificarea este mai mare - probabil ca si distorsiunile 2 - cu capacitor de 0.05uF apar niste "ciudatenii" la frecvente joase 3 - sinusoidele nu au aceeasi marime, una e mai mare dupa ECC83 Ma repet este doar o simulare dar de obicei proteus nu prea minte. Inteleg ca R9 trebuie sa fie 82K, care este valoarea corecta a capacitorilor? De asemeni cu grupul R15-C8, care aduce FB in EF86 mai am ceva nelemuriri, pentru impedante diferite a incintelor acustice trebuie valoare diferita? sau doar conectez FB in infasurarea de 16Ohm a trafo iar difuzorul pe 8 sau 4 in functie de impedanta." Si raspunsul d-nului Valderama: "R15 şi R4 stabileşte câştigul în tensiune pentru amplificator ,să luăm un amplificator oarecare ,dacă dorim aceeaşi putere în sarcină la ieşire(să stabilim/zicem 20W) desigur câştigul în tensiune trebuie modificat pentru aceeaşi sensibilitate la intrare.În schema dată câştigul rămâne relativ constant în banda audio dacă bucla de reacţie negativă se păstrează ca în schemă ,prizele 4Ω şi 8 Ω se reflectă la anozi cu aproximativ acelaşi valoarea în banda audio dată. Desigur tensiunile la ieşire pe aceste prize sunt mai mci în rapoarte de 0,707 mai exact dacă pe ieşirea de 16Ω am avea 17,88854Vef pentru 20W în sarcină de 16Ω pe ieşirea de 8Ω vom găsi 17,88854Vef X 0,707=12,64Vef adică tot 20W în sarcina de 8Ω acum dacă vrem să vedem cum stă ieşire de 4Ω avem 17,88854Vef X 0,707 X 0,707= 17,88854 X 0,5 = 8,94427Vef tot 20V practic rapoartele în tensiune sunt 0,707 în sens descrescător sau 1,4142 în sens crescător de fapt discuta de √2 sau 2/√2. Cu alte cuvinte pentru o putere dată în sarcina şi o sensibilitate dată la intrare schema trebuie lăsată aşa cum se afla R15 conectată la ieşirea 16Ω chiar dacă conectăm sarcina(8Ω) la ieşirea 8Ω sau sarcina(4Ω) la ieşirea 4Ω. Condensatoarele de 50nF(cuplaj)cuplează aparent slab anozi defazorului(ECC83) la gc-finale(EL34) ,dar nu trebuie să uităm că ne găsim în buclă închisă cu amplificatorul cel mult aceste cuplaje pot fi majorate la 100nF. referitor la diferenţă de amplitudine la anozi ECC83(defazor) dacă citeşti cu atenţie documentaţia Mulllard remarci următoarea formulare "R12 to be greater then R11" (ASTA CÂND CELE DOUĂ SECŢIUNI ECC83 SUNT IDENTICE) ,practic echilibru de amplitudine la ieşire din defazor se reglaza din valoarea R12." Pentru transformatoare de iesire voi folosi doua Hammond 1650H care urmeaza sa soseasca, le-am gasit cu greu in tara. Finalele EL 34 or sa fie Electro-Harmonix si nu stiu inca diferitele valori pentru componentele pasive ce tip trebuie sa fie (condensatoare paper-oil, etc). M-am decis sa deschid acest topic in beneficiul tuturor userilor interesati si bineinteles al meu, pentru a invata cu ce se "mananca" lampile )) Link spre comentariu
Vizitator viobio Postat Iulie 15, 2015 Partajează Postat Iulie 15, 2015 Ai doua greșeli în schema desenata de tine1 ai figurat pinii 4,5,9 de la ECC83 conectați la masa,nu are cum sa fie asa,te prinzi de ce.2 nodul de rețea format din capetele rezistentelor R13,14,17,18 se leagă la masa,cum este pe schema,amificatorul este nefuncțional.Succes Link spre comentariu
Marius Rotundu Postat Iulie 15, 2015 Autor Partajează Postat Iulie 15, 2015 (editat) Va multumesc de corectura, atasez noul desen. Editat Iulie 15, 2015 de Marius Rotundu Link spre comentariu
Vizitator viobio Postat Iulie 15, 2015 Partajează Postat Iulie 15, 2015 Va multumesc de corectura, atasez noul desenDacă nu legi un capăt din secundarul trafului de ieșire la masa.....nu funcționează reacția negativa! Link spre comentariu
Marius Rotundu Postat Iulie 15, 2015 Autor Partajează Postat Iulie 15, 2015 Multumesc, am corectat. O intrebare daca se poate si anume pentru condensatorii c7 c6 si c3 neaparat trebuie tip paper-oil? Link spre comentariu
Vizitator viobio Postat Iulie 15, 2015 Partajează Postat Iulie 15, 2015 Multumesc, am corectat. O intrebare daca se poate si anume pentru condensatorii c7 c6 si c3 neaparat trebuie tip paper-oil?Consider "stresul" cu paper oil o bazaconie audiofila,nu am folosit niciodată asa ceva și nu o sa folosesc,pune polipropilena de la Wima MKP,MKS. Cumperi mai mulți,ii masori sa ai valori cit mai egale pe ambele canale,sunt ieftini.Paper oil, o sa găsești fabricați în anii 50...70,au curent de fuga mare,tolerante mari,nu e treaba buna cu ei,dacă vrei sa pui conzi buni pune polipropilena, găsești pe tubetown.de multe mărci. Link spre comentariu
Marius Rotundu Postat Iulie 15, 2015 Autor Partajează Postat Iulie 15, 2015 (editat) In loc de 0.05µF merge 0.047 iar in loc de 0.25 sa pun 0.22µF? c5 c7 c6 si c3 ma refer. Editat Iulie 15, 2015 de Marius Rotundu Link spre comentariu
Vizitator viobio Postat Iulie 15, 2015 Partajează Postat Iulie 15, 2015 (editat) Eu as pune asaC5 470nfC3 100nfC6,C7 100..220nf în funcție de răspunsul la frecvente joase a amplificatorului. Editat Iulie 15, 2015 de viobio Link spre comentariu
Marius Rotundu Postat Iulie 15, 2015 Autor Partajează Postat Iulie 15, 2015 (editat) Multumesc pentru sfaturi, am comandat toate rezistoarele in afara de 470Ohmi//3W, de asemeni toate componentele sursei. Mai raman capacitoarele, lampile si soclurile. Daca se poate sa ma sfatuiti unde as putea sa gasesc lampile si soclurile. Controlul volumului si comutarea intrarilor va fi cu relee si telecomanda, am comandat un potentiometru dublu "alps" cu motor, iar microcontroller-ul care va face telecomanda va controla si modul soft-start pentru filamente si tensiunea anodica. Am gasit si o telecomanda, e ceva foarte slim de la un modul de leduri rgb, va trebui sa o decodez pentru a putea sa o folosesc. Nu m-am hotarat ce carcasa o sa folosesc, dar slava domnului mai am timp. Editat Iulie 15, 2015 de Marius Rotundu 1 Link spre comentariu
Vizitator viobio Postat Iulie 15, 2015 Partajează Postat Iulie 15, 2015 Pe tubetown.de găsești tot ce ai nevoie Link spre comentariu
Marius Rotundu Postat Iulie 15, 2015 Autor Partajează Postat Iulie 15, 2015 Ar fi vreo problema daca as concepe un cablaj pentru acest amplificator sau este mai bine sa-l constuiesc in aer dupa metoda clasica? Alta intrebare, ce parere aveti de TAD RT164 http://www.magazinuldemuzica.ro/TAD-RT164-Tube-EL34B-STR-Quartett-_-60542.html se merita? modificarea sunetului este notabila fata de EL34 clasic? Link spre comentariu
mila Postat Iulie 15, 2015 Partajează Postat Iulie 15, 2015 (editat) Ce surse de semnal, ce nivel de tensiune au sursele pe iesire si pe ce impedanta?................... Lampi, lampi dar suntem in iulie 2015 Editat Iulie 15, 2015 de mila Link spre comentariu
Marius Rotundu Postat Iulie 15, 2015 Autor Partajează Postat Iulie 15, 2015 Amplificatorul este destinat auditiilor hi-fi de zi cu zi, sursele fiind laptop, cd deck, tv sau mp3/telefon, cd deck-ul va avea nivelul cel mai mic. Link spre comentariu
mila Postat Iulie 15, 2015 Partajează Postat Iulie 15, 2015 (editat) Pai atunci EF86 pe intrare e prea mult @Valderama poate propune un alt tub .In anii 60 era poate ok, azi nivelele de iesire din aparate sunt mai mari si nu se justifica pe intrare EF86 Cred ca o trioda cu u intre 20-30 e ok Editat Iulie 15, 2015 de mila Link spre comentariu
Marius Rotundu Postat Iulie 15, 2015 Autor Partajează Postat Iulie 15, 2015 Sa inteleg ca ar trebui sa atenuez semnalul daca nu se modifica schema? Eu ma gandeam sa fac si un pre cu corector de ton:) 1 Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum