Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

moator cc comandat de un contactor


Sandu 64

Postări Recomandate

Posted ImagePosted Image

Cu ajutorul contactorului de 10A vreau sa comand un motoras cc(stergator de parbriz) sa mearga in ambele sensuri

Motorasul trebuie sa-mi roteasca un dispozitiv 365 de grade dupa care se schimba sensul si revine la pozitia initiala

- la apasarea butonului B1 bobina c1 a contactorului se alimenteaza si cupleaza contactele normal deschise de la contactor 

   motorul va functiona pina cind L1(limitator)intrerupe alimentarea bobinei

-cu bobina nealimentata motorul se va alimenta prin contactele normal inchise si se va roti in sens invers pina cind L0 intrerupe alimentarea

Teoretic ar trebui sa functioneze ,dar am 2 nelamuriri

1 -motorul face trecerea de la un sens la celalalt destul de brusc si e posibil sa nu se opresaca de tot cind primeste comanda inversa

2-bobina contactorului trebuie alimentata in alternativ?(daca alimentez in DC se incalzeste in AC nu)

ps contactul auxiliar este pentru automentinere

Link spre comentariu

Ca schema sa fie functionala, L1 trebuie sa fie normal inchis.Contactorul poate functiona si in cc, daca limitezi curentul prin bobina, cu o R.Daca nu exista un timp mort intre schimbarea sensurilor, vor apare niste varfuri de curent f mari, care pot duce la defectarea motorului si a contactelor din circuit.Cred ca cel mai comod, este sa utilizezi relee de UPS, care au contacte pt. curenti mari (gasesti relee la 12, 24 si 48V).

Editat de vera
Link spre comentariu

De ce nu faci un montaj cu punte H sau niste relee mai mici alimentate la 12/24 V daca tot ai motor de 12/24v ? Ar fi buna si o pozitie de mijloc, trecere prin zero..ca sa nu fortezi motorul chiar asa.

Link spre comentariu

@vera Am preferat contactorul entru ca are contacte ferme si cred ca face fata tensiunilor induse

L1si L0 trbuie sa fie inchis ,bobina o voi alimentain AC daca nu gasesc R potrivita sa nu se incalzeasca

@Rx-Tx Nu stiu nimic despre puntea H

La schimbarea sensului nu are cum sa se alimenteze motorul simultan in ambele sensuri ,dar posibil sa nu se opreasca din rotatie cind primeste comanda de inversare

Editat de Sandu 64
Link spre comentariu

La schimbarea sensului vor apărea totuși niște vârfuri mari de curent, fiindcă motorul va fi frânat brusc în timp ce deja se învârte în sens opus noii comenzi. Poate n-ar strica să-i puneți în serie o rezistență de putere cu valoare de maxim 1 Ohm, care să preia acele vârfuri mari.Pentru binele motorului...mai ales dacă schimbarea de sens este frecventă sau regimul de lucru continuu.

Link spre comentariu

schimbarea o sa fie frecventa 800 de ori in 8 ore

 

Avind in vedere un consum de 3A motor de 12v rezistenta de citi wati trebuie sa fie?

Editat de Sandu 64
Link spre comentariu

Minim 10W ar fi necesar la o rezistență de maxim 1Ohm.Puteți tatona valoarea optimă punând în paralel rezistențe de valori mai mari, de câțiva Ohmi. Se poate însă și bobina din sârmă de nichelină mai groasă, pe un suport ceramic de genul celor de radiator casnic.Sau chiar din nichelină de rezistență de reșou nefolosită (cea folosită e casantă) puse mai multe fire de circa 10 cm în paralel și prinse într-o placă de borne solidă de ebonită.

Link spre comentariu

În funcție de valoare, va cauza o oarecare cădere de tensiune...dar dacă valoarea va fi sub 1 Ohm, nu se va simți pierderea de putere.

Link spre comentariu

La 1 ohm, 3A, 12V => motorul va fi alimentat cu aproximativ 9V (daca cei 12V sunt 12V si nu mai mult). Se va simti ceva pierdere de putere, nu?! Ca si cuplul e proportional cu curentul, care depinde de tensiunea la bornele motorului.

 

Poate un servo de RC ar face o treaba mai buna. Va trebui un pic "ajustat" ca sa se roteasca 365 de grade. Dar macar il poti controla la grad, ceea ce un limitator de cursa in regim amator nu o face. Evident, electronica se complica un pic, dar si calitatea miscarii se amelioreaza. Socurile de curent (datorate inertiei sarcinii, daca e cazul) sunt mai mici.

Editat de thunderer
Link spre comentariu

@thunderer

Daca din punct de vedere electronic e ma-i complicat nu-i de mine habar nu am cum arata servo de RC

oprirea din rotatie nu trebuie sa fie f precisa cred ca o pot face cu limitatorul pentru ca motorul se roteste cu viteza mica(motor de stergator de parbriz la care adaug inca un reductor si o sa fie alimentat cu un regulatorPWM)

Link spre comentariu

Am gresit spunand ca electronica e mai complicata, e doar o chestiune de programare a unui microcontroller. Unde pot oferi suport.

Link spre comentariu

daca poti sa-mi postezi schema ...sa am o idee despre ce e vorba

motorul inca nu=l am ,dar prefewr motoras stergator parbriz:(se gaseste usor,suficient de puternic turatie mica si relativ ieftin)

Link spre comentariu

comanzi un releu cu 3 serii a cate 2 contacte ..pe doua din mijloc alimentare restul pt motor incrusisate +,-..si-,+..usor ca buna ziua plus rezistenta de care mentiona dm validaee

Link spre comentariu

Daca am acest contactor si pot sa=l folosesc de ce sa cumpar un releu?

poata sa-mi spuna cineva cum se calculeaza numarul de spire pentru bobina contactorului din primul post?

bobina e la24v si trebuie sa o alimentez la 15v ca

sectiunea miezului 1,6*1,4,

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări