ALEKS Postat Februarie 8, 2007 Partajează Postat Februarie 8, 2007 Exact spus in legatura cu imbunatatirile aduse tuburilor. Iar in ceea ce priveste transformatorul de iesire totul e sa lucrezi ingrijit iar rezultatele vor fi mai mult decat satisfacatoare si nu ma refer doar la constructia transformatorului ci evident la constructia amplificatorului in sine! Ideea de a alimenta filamentele in c.c. a survenit la (posibil) multa vreme dupa primele experimente in audio cu tuburile. Nu se intreaba nimeni cum cu un bloc de alimentare cu lampa redresoare, filtru R-L-R si un umil condensator de 47uF (chiar si de capacitati mai mici) se obtineau amplificatoare fara brumul suparator de retea? Curios nu? Intr-adevar VTP, multe aspecte practice s-au pierdut pe drum iar noi acum incercam sa facem din rahat bici, utilizand un bloc de alimentare stabilizata si condensatoare de capacitati uluitoare (pentru anii 1960) doar pentru a alimenta niste umile filamente de lampa preamplificatoare. Nu o spun cu rautate, chiar si eu in constructiile mele folosesc alimentarile stabilizate si filtrate corespunzator... dar ceva lipseste! Simplitatea constructiilor de alta data. Cineva spunea ca cu cat pui mai multa "piesaraie" intr-un montaj, cu atat devine mai putin probabil sa reproduca sunetele in felul in care doresti iar un cimitir de piese poate scadea fiabilitatea unui produs final. Acum este si partea plauzibila ale acestei afirmatii si partea mai putin plauzibila (dar iarasi ma abat de la subiect). Cat despre rezistenta de contact intre pinii auriti prin care topaie veseli electronii (parca asa era exprimarea) ... ce sa spun, e o mica imbunatatire insignifianta daca, precum cum spuneati, in difuzoare zbarnaie (in ciuda ascultatorului manios) cei 50Hz. Alex Link spre comentariu
adrian_pintea Postat Februarie 8, 2007 Partajează Postat Februarie 8, 2007 In mare parte a montajelor de pe vremuri , trafurile de iesire erau proiectate sa dea de la 100Hz si asa disparea brumul de 50hz Link spre comentariu
pusttiu Postat Februarie 9, 2007 Partajează Postat Februarie 9, 2007 citez si ma minunez..... in loc sa mai lucru la ampu meu cu 6c33, stau si citesc pe forum contre ( a se citi discutii in contradictoriu :P ) , parerea mea: nu mai ai ce imbunatati la o lampa..... erau cele mai bune pe cind nu existau tranzostoare si inca sunt cele mai bune. sa auzi cum suna o lampa produsa in 90si ceva si una din 70......toata stima pentru inaintasii nostri care nu faceau rabat de la calitate doar pt ca erau comunistii ...cum fac cei de acum in economia de piata ) vinzi mult si prost... ca sa ai castig maxim ) ..... legat de brum e alta poveste... daca pun ampu meu pe un dif din 70 nu o sa am brum,,,dar nici nu o sa mai aud 30hz cind il bag din generator.... fiecare epoca e cu limitarile ei... dupa mine tehnologia ,materialele folosite la fabricareA difuzoarelor sunt cele care au evoluat foarte mult in acesta perioada...rezultatele fiind net superiare anilor 60-70. oftopic : CAUT SCHEMA PETRU TRAF DE IESIRE PP 6C33C, HOME MADE, TESTAT de preferinta... (ca sa nu deschid alt topic...am lampile , am alimentarea nu am inca trafuri de iesire...o sa fac unul si daca imi place cum suna fac si pe al 2 -lea...daca nu o iau de la capat cu alt traf. mentionez ca nu mai folosesc cablajj in statii.....daca bunicii mei faceau ampuri cu lampi in aer...cred ca era un motiv. Link spre comentariu
VTP Postat Februarie 9, 2007 Partajează Postat Februarie 9, 2007 In mare parte a montajelor de pe vremuri , trafurile de iesire erau proiectate sa dea de la 100Hz si asa disparea brumul de 50hzFALS!Crezi ca statea cineva cu foarfeca si taia de la 99 hZ in jos? Link spre comentariu
Ovidanie Postat Februarie 10, 2007 Partajează Postat Februarie 10, 2007 Daca-i lampa atunci lampa sa fie! Ce rost are sa chinuiti o schema cu tuburi sa lucreze cu distorsiuni totale mai mici de 1% ?Nu mai suna a lampa si atunci in ce consta farmecul amplificatorului cu tuburi?Se reduce la estetica (felixx-felicitari!) sau este o provocare pentru constructor? Cit despre transformatoarele de iesire sunt convins ca functioneaza la 120Khz dar care-i atenuarea? 15db? Si transformatorul din Traviata reda pina la 250Khz dar la -70db. Link spre comentariu
VTP Postat Februarie 10, 2007 Partajează Postat Februarie 10, 2007 Daca-i lampa atunci lampa sa fie! Ce rost are sa chinuiti o schema cu tuburi sa lucreze cu distorsiuni totale mai mici de 1% ?Nu mai suna a lampa si atunci in ce consta farmecul amplificatorului cu tuburi?Se reduce la estetica (felixx-felicitari!) sau este o provocare pentru constructor? Cit despre transformatoarele de iesire sunt convins ca functioneaza la 120Khz dar care-i atenuarea? 15db? Si transformatorul din Traviata reda pina la 250Khz dar la -70db. Cine te-a mintit in halul asta? Ia exemplu de la ce spunea Lenin: Invatati, invatati, invatati! Asta te fereste sa spui lucruri negandite! Mai afla ca: - urechea umana sesizeaza distorsiunile armonice de la min. 3%; - urechea umana e mai putin sensibila la armonicile pare; - sunt transformatoare care functioneaza perfect linear cu mult sub si cu mult peste domeniul audio! Cel putin cu o octava! Link spre comentariu
Ovidanie Postat Februarie 10, 2007 Partajează Postat Februarie 10, 2007 ...urechea umana sesizeaza distorsiunile armonice de la min. 3%...Da, stiam asta din carti plus ca in timpul facultatii un profesor a povestit despre niste teste la cara a participat si domnul Sergiu Celibidache.Baetii doreau sa afle care distorsiuni deranjeaza cel mai mult si de la ce nivel sunt percepute....urechea umana e mai putin sensibila la armonicile pare... Am spus-o si eu.Si parerea mea e ca in asta consta farmecul amplificatoarelor cu tuburi : in distorsiuni de ordinul doi.Daca amplificatorul trebuie sa aiba un sunet neutru mai degraba il construesc cu tranzistori, e mai simplu si mai economic. ...sunt transformatoare care functioneaza perfect linear cu mult sub si cu mult peste domeniul audio... Da, daca pe un miez de 40 cm patrati vehiculam o putere de 20W este posibil.Transformatorul de iesire din Traviata l-am testat de curiozitate si la cei 4 cm patrati functioneaza perfect liniar pe tot domeniul audio dar la o putere de iesire de 0,2W. Haideti sa masuram altfel: Functie de frecventa sa vedem la ce putere intra transformatorul in saturatie si vom vedea atunci cit de liniare sunt transformatoarele.Am facut deja masuratori de genul asta si am postat : http://www.elforum.info/viewtopic.php?t=15103 Link spre comentariu
VTP Postat Februarie 11, 2007 Partajează Postat Februarie 11, 2007 @ ovidanie,Imi place ca esti perseverent, dar stii ce se spune de drumul spre iad!- nici Celibidache nu putea sa spuna daca ce aude sunt distorsiuni armonice sau de intemodulatie, dar probabil ca au stabilit un prag, valabil ptr. Celibidache;- farmecul unui amplificator nu consta in distorsiuni, indiferent de care, nici faptul ca raportul lor este favorabil auditiei.- un amplificator neutru nu este neaparat mai bun la auditie. Din experiente personale am observat ca melomanii adevarati, intre care multi instrumentisti sau cantareti, au preferat amplificatoarele cu tuburi celor solid state. Din cele solid state, au fost critici exact la cele care excelau in asa zisa neutralitate. Poti spune ca nu au dreptate, dar, pana la urma, produsele electronice care redau muzica sunt pentru a face placere utilizatorului, chiar daca tehnic nu sunt perfecte.Daca vreau sa construesc un amp. cu tranzistori, ce anume ai recomanda?Daca vreau sa constresc un amp. cu tuburi, ce transformatoare sa comand, si unde?Daca, in loc sa iau un amp. cu tuburi de 8-10 mii de euro, comand in kit de la Amplimo ( kit Van der Veen apox. 1.300 euro), e o decizie buna sau NU?Ai masurat transformatoarele de la Priboi? Sunt bune calitativ? Personal, dupa unele corectii de linearizare si reglaje de rutina, amplificatoarele Priboi au fost apreciate de melomanii care asculta atat simfonica dar si rock. Pe de alta parte, multi le contesta, mai mult pentru ca sunt din fosta USSR!Am mai ascultat cateva amplificatoare facute prin Rusia si ca sunet nu am avut ce sa le reprosez. E adevarat ca nu le-am avut la disectie, dar muzical vorbind mi-au placut mai mult ca sunet decat multe amplificatoare vestice, echipate cu componente "audiofile".Nu am mai gasit amp. echipate cu 6R3S-1 (priboi) sau cu tetroda 6P3C clasica, desi in timp am lucrat amp. care au fost bine apreciate ca sunet, comparativ cu solid state-uri de renume.Cred ca daca discutam pe concret va fi mai bine pentru toti si m-ar bucura sa aflu si alte opinii, mai ales ca in ultimii ani m-am concentra mai mult pe incinte. De altfel, nu mai am rabdare sa fac mecanica din greu la sasie!Astept parerile tale si ale celorlalti, poate ne mai "luminam" in domeniu fara aprecieri nefondate din spirit de contradictie.Ar fi interesanta o lista cu site-uri din ex USSR, mai ales ca in prezent, multe firme vestice din domeniu au proectanti si consultanta asigurata de ingineri de acolo! Link spre comentariu
Ovidanie Postat Februarie 11, 2007 Partajează Postat Februarie 11, 2007 Imi - nici Celibidache nu putea sa spuna daca ce aude sunt distorsiuni armonice sau de intemodulatie, dar probabil ca au stabilit un prag, valabil ptr. Celibidache;Probabil ca domnul Sergiu Celibidache nici nu stia ca exista mai multe feluri de distorsiuni, dar inginerii din acel laborator de acustica stiau exact ce fel de distorsiuni simuleaza si la ce nivel sunt.Cit despre distorsiuni si neutralitate...ceea ce adauga sunetului un amplificator cu tuburi e chiar sarea si piperul.Daca trebuie sa recomand o schema cu tranzistori as recomanda schema de mai jos in varianta cu tranzistoare complementare in final.Schema am vazut-o prima data intr-o revista bulgareasca cred ca in anul 1987.Desenul postat nu-mi apartine.Ce transformatoare sa comandati si unde?Ce-i asta,o intrebare capcana?Binenteles ca le veti calcula singur si probabil vor fi bobinate in atelierul de bobinaj al unui prieten.Amplificatoare echipate cu 6R3 am eu doua exemplare: http://www.ovidanie.evonet.ro/Crock.html Se pare ca am si transformatoarele de iesire din Priboi, saptamina asta postez fotografii si daca alea sunt fac si niste masuratori. Polemica noastra se datoreaza faptului ca avem pareri putin diferite, nu tin neaparat sa va contrazic si nici nu sustin ca ideile mele sunt adevaruri absolute.Oricum e o onoare sa discut cu dumneavoastra.Si acum ceva concret: Masuratori facute de mine pe doua transformatoare:unul rusesc -14,5 cm patrati si celalalt bobinat pentru mine de un prieten -18cm patrati.Ambele transformatoare sunt calculate pentru impedanta de sarcina 8 ohm. Rezultatele masuratorilor :HZ____RUSESC________BOBINAT20_______ 4,8W_______18.0W 30______ 15__________44.3 40_______27 _________4950_______39 _________50 100 ______51_________51.6 1000 _____57_________52.8 10,000____54_________51 15,000 ___53_________48 17,000 ___51 _________43.518,000 ___44 _________35 19,000 ___31_________31 20,000 ___19 _________25.8Cu datele astea in fata nu pot sa cred ca exista transformatoare atit de calitative incit la 20Hz 1Khz si 18Khz miezul magnetic sa satureze la aceeasi putere.Altfel privind datele pot declara transformatorul meu capabil sa debiteze 18W absolut liniar in toata banda audio.Sau il declar de 36W ,20Hz-20Khz la o atenuare de 3db? Link spre comentariu
zal Postat Februarie 11, 2007 Partajează Postat Februarie 11, 2007 In afara discutiei:Daca ati ajuns la tranzistori, macar corectati tipurile folosite ca sa tina la tensiunea aia. In diferentiale si sursele de curent constant BC174/256 B sau C, BD237/238 la piloti si prefinali si 2N3442, 3773, 6653, 6654 sau SDT9207 la finali. Condensatorul de 0,5uF paralel cu superdioda e de fapt de 50nF. Am facut in urma cu ani o schema mai simpla (cea de 75W din Tehnium) in mai multe exemplare si am fost multumit de rezultat. Link spre comentariu
Ovidanie Postat Februarie 11, 2007 Partajează Postat Februarie 11, 2007 Gata, am corectat. :smt003 Link spre comentariu
zal Postat Februarie 11, 2007 Partajează Postat Februarie 11, 2007 Nu trebuia sa o barbieresti de tot. Unele scheme care circula sint folosite fara nici o modificare la tensiuni mai mari ca sa scoata putere mai mare. Nu se tine cont ca trebuie schimbati tranzistorii si recalculate polarizarile lor. Asa faceam si eu in ''copilarie'' si uneori rezultatele erau spectaculoase. :violent3: Link spre comentariu
VTP Postat Februarie 12, 2007 Partajează Postat Februarie 12, 2007 @ ovidanie,Corect, importante nu sunt neaparat cifrele ci rezultatul auditiv. Am avut un amp. VEGA, al carui sunet a impresionat in special pe cei care sunt muzicieni, la teste fiind acoperit sa nu se vada "josnica" origine. L-am facut cadou unui prieten la aniversarea sa. "A scapat" de el tentat de sigla Marantz de pe un junghi de 2 bani gasit prin Cora! In definitiv asa se scrie istoria. Avea o topologie asemanatoare in final, amp. de tensiune cu discrete ( tip AO) si intrarea in final cu un integrat gen AO.Schema din Radio, Televizia i Electronica (Bulgaria) era, daca-mi aduc bine aminte, un amp. pro facut de industria lor. Topologia este de bun simt si normal ca functiona cu rezultate bune! Daca e sa judecam la bani marunti, topologiile nu s-au modificat radical in timp, nici nu s-a inventat "apa calda in Colentina", modificarile de eventuala rezolvare a unor probleme nu schimba neaparat baza topologiei.Ai sa razi, dar nu am nici un prieten cu posibilitati de a bobina un traf. de retea, daramite unul de iesire! Deci nu e nici un clenci!Personal, sunt multumit de Priboi-ul meu ( usor modificat) si nu mai deranjeaza strambaturile audiofile din nas ( mai ales dupa ce ascult si eu sistemele audiofile!) Am intrebat de transf. lui, mai ales dupa ce am vazut ca a ajuns pana la dracu' praznic in US!Desigur ca niste masuratori asupra transf. lui vor fi extrem de interesante nu numai ptr. mine! Mai sunt si altii care tac malc sa nu ajunga in gura audifililor! :snakeman: Cele doua Crock-uri sunt pentru sonorizari sau canti la chitara? Asa apar la prima vedere, cu destinatie de scena.Cat priveste rezultatul masuratorilor pe cele doua trafuri, e clar ca sunt diferite: unul e comercial, de serie, celalalt fara compromisuri, probabil limita este data de materialele disponibile.Daca e sa dam date, chiar daca le dam pe toate, putini vor sti diferenta. Zgarie branza se vor agata de 18W ca fiind prea putin, sau se vor agata de atenuarea de -3 dB! Comercial are 50W/8 ohmi, daca nu ai retineri si vrei sa vinzi! Doar asa procedeaza firme mari in f.multe cazuri.Astept niste masuratori!@zal,Si acum sunt o multime care maresc prosteste tensiunea pentru a obtine putere cu care nu au ce face.Cati inteleg sa faca un calcul simplu ca sa vada daca bagand 100 W - 200 W- 300W intr-o incinta vor ajunge sa sonorizeze Valea Prahovei de la un cap la altul, mai ales daca au difuzoare made in china! Invatatul e dificil pentru multi, iar, dupa ce au dat chiks din necunoastere si nici nu au invatat nimic, dau sfaturi la altii ca nu se poate face nimic serios in DIY!Evident ca la inceput, toti am facut greseli, poate mai facem si acum, dar daca nu tragem nici-o invatatura .............. :smt005 Poate ca odata vom sta fata in fata la o discutie legata de muzica si audio. Link spre comentariu
zal Postat Februarie 12, 2007 Partajează Postat Februarie 12, 2007 Dle VTP as fi onorat.Revenind la ''discutie'' cred ca sint putini care au simtit 100W adevarati.Vega respectiva nu era de fapt Sony? Au fost modele lucrate in RFG (cu tranz RCA si piese nemtesti), altele facute total de Sony si altele ansamblate in RFG cu piese japoneze.In ce priveste boala electronicii, masor de 10 ori si lipesc 1 data. :smt003 Poate de aia acum nu am o scula care sa cinte in casa desi am vreo 10 defecte. La mine e ca la instalatorul caruia ii curg robinetii. :smt005 Dle ovidanie, ca o curiozitate: trafo cu sectiunea de 18 cm* era cumva de la Rubin 102? Daca da, se pot afla datele de bobinaj, ca ma bate gindul sa bobinez 2 bucati. :prayer: Link spre comentariu
VTP Postat Februarie 12, 2007 Partajează Postat Februarie 12, 2007 @ zal,NU, alea erau WEGA, marfa de mana a 3 -a la vremea aceea!Acesta era un amplificator facut prin 1992, se numea Vega 50Y-122C, facand parte dupa standardul rusesc din clasaI-a. Avea un corector egalizator pe 5 benzi, realizat pe substrat de ceramica - gen hibrid - cu un sunet ciudat, dar care se excludea la CD direct. Finalul 2 x 25 W/8 ohmi, 2 x 35 W/4 ohmi putea livra varfuri de 2 x 100 W/8ohmi si 2 x 140 W/4 ohmi si avea un sunet comparabil cu al amplificatoarelor Luxman, desi nu aveau NICI o tangenta. Ce a fost a fost! Facerea de bine .....o copie a jucariei o mai am si acum! Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum