Dxxx Postat Mai 31, 2015 Partajează Postat Mai 31, 2015 (editat) Da, ai dreptate ca sunt doua catene in paralel deci rezistenta totala echivalenta este 165R pe galben si 495 pe rosu. ASTA TEORETIC, ca ne mananca amanuntele: Dar... la curent mai mic Vf scade asa ca ai o nedeterminare. In plus Vf rosu este mult mai mic ca Vf galben. Nu se intelege din schema cate jonctiuni ai pus, deci nici cat anume concret va cadea pe rezistenta. Daca caderea pe rezistenta este mica atunci scaderea Vf pe rosu poate determina cresterea tensiunii pe rezistenta si de 3 ori, deci curentul va fi egal rosu-portocaliu... sau poate chiar raportul se va inversa. In plus pe conectarea "pozitii" vad cum functioneaza protectia cu Zenner, ca are curentul limitat prin rezistenta din stanga de 330R, insa pe pozitia "semnalizare" Zennerul nu are limitare, la primul puls semnificativ se poate arde chiar protectia. Cum spuneam, pentru o solutie simpla schema chiar imi place... Dar, ca sa eliminam nedeterminarile si bajbaiala solutia corecta este cu 2 drivere active, pe fiecare ramra unul, cu curent si raport intre curenti bine precizat. Daca driverul este activ dar serial terbuie prevazuta racire suprdimensionata (asta este mediul auto...) asa ca pana la urma costul racirii acopera diferenta pana la valoarea unui driver in comutatie. Deci : driver in comutatie, punct! Editat Mai 31, 2015 de Dxxx Link spre comentariu
mihaicozac Postat Mai 31, 2015 Partajează Postat Mai 31, 2015 Din câte ştiu eu ledurile roşii şi galbene au acelaşi Vf, 1,6-2V. Cât priveşte numărul de leduri înseriate, i-am scris mai sus că la 16 găuri cel mai simplu e cu 2 stringuri de câte 8 leduri, credeam că se subînţelege despre ce e vorba. Iar protecţia este într-adevăr expusă direct la semnalizare, însă nu cred să fie vreo problemă, diodele zenner sau TVS-urile pot absorbi energii mari pe timp scurt, am văzut o grămadă de aparate industriale sau auto cu diode de protecţie conectate direct pe alimentare, ce lipseşte însă într-adevăr din schemă este o siguranţă fuzibilă, conectabilă la firul de la contactul central din dreapta. Un driver în comutaţie nu cred că se justifică la curenţi de 10-50mA, deci sub 2W, cum e cazul aici, pe lângă asta dacă lui kotezzyno i se pare dificilă schema aşa cum este, ce să mai zicem dacă se adaugă o SCC PWM: Kotezzyno, poate ar fi mai bine să mergi cu schema la un electronist, el va înţelege despre ce e vorba şi îţi poate procura de ce ai nevoie. Singura problemă e releul, care trebuie să fie cu 2 perechi de contacte comutatoare, sau cum am mai zis, 2 relee obişnuite auto cu bobinele legate paralel. Link spre comentariu
Dxxx Postat Mai 31, 2015 Partajează Postat Mai 31, 2015 Da, tu ai rumegat un pic schema, eu doar m-am uitat oarecum superficial. - cu Vf, in general cel mai mic este la rosu, ca lungimea de unda fiind mai mare are nevoie de mai putina energie, dar adevarat ca nu pot fi mari diferente. - fiind instalatie de 24 V defapt tensiunea in functionare este 27,5V-28,5V deci cele 8 jonctiuni scad sa zicem 16V maxim si ramane bine peste 10V pe rezistenta (se poate insa si 16V). - asta e veste buna pentru precizia curentului, si intr-adevar astfel dimensionat ai raport 1:3 destul de probabil. - insa curentul prin ledurile galbene este peste 30mA (poate chiar 50mA) cam mare, depinde ce leduri sunt folosite. - puterea rezistentei ar fi minim 300mW, dar daca tensiunea pe leduri e mult mai mica puterea poate creste mult, pentru ca merge cu patratul tensiunii. Adica ~ 1W. Deci eu as vedea rezistentele undeva intre 500R si 1k, probabil cu cea din stanga mai mare decat cele doua din dreapta. In plus as vedea protectia cu un singur TVS bidirectional care evident ca rezista la energii imense, pentru asta e facut (spre deosebire de Zenner) Daca precizia curentului este multumitoare cu rezistenta serie sunt de acord, insa orice driver activ va da curent constant nu o aproximatie. Poate in lumina simplitatii schemei merge un driver tot serial dar activ, cu un sigur IC sa zicem 317 si o singura rezistenta de sesizare intre iesire si terminalul de feed-back. Daca curentul este mic scapa si fara radiator. Link spre comentariu
kotezzyno Postat Iunie 4, 2015 Autor Partajează Postat Iunie 4, 2015 sa vad poate o fac in Circuit Wizard sa vada si ochiul meu cum merge Link spre comentariu
kotezzyno Postat Iunie 4, 2015 Autor Partajează Postat Iunie 4, 2015 (editat) Vreau sa multumesc lui Mihai si Dxxx, am stat si am gandit, de pe telefon nu am putut sa inteleg schema dar acum pe calculator altfel o vad, merge perfect, pun si niste screen-uri voi reveni cu ceva poze "REALE" bine inteles P.S dar am o intrebare daca in loc de rezistenta de 330 pun una de 1.5K ohm de 1W nu are fii ma bine? Editat Iunie 4, 2015 de kotezzyno Link spre comentariu
kotezzyno Postat Iunie 5, 2015 Autor Partajează Postat Iunie 5, 2015 am gasit ledurile astea sunt bune? aici se pot vedea Link spre comentariu
Dxxx Postat Iunie 5, 2015 Partajează Postat Iunie 5, 2015 Eu as lua ceva Kingbright nu Optosupply la aceasta gama de pret. Rezistentele pot fi toate marite cum am sugerat deja, rezultatul fiind insa o scadere a luminozitatii. Eu sincer cred ca dimensionarea corecta pentru 24V instalatie / LEDuri normale de 20mA as recomanda ca rezistentele sa fie in gama 1K-1K5, cu cea singura din stanga poate chiar pana la 2K-2K2. Si in timpul testelor trebuie masurati curentii, iarasi impresia mea este ca pentru pozitie ar trebui sa fie intre 2 si 5mA iar pe semnalizare spre maximum cat rezista LEDul, probabil 20mA. Puterea rezistentelor o calculezi masurand si curentul si tensiunea, si reziltatul il inmultesti cel putin cu 2. Link spre comentariu
kotezzyno Postat Iunie 5, 2015 Autor Partajează Postat Iunie 5, 2015 unde pot gasi de la kingbright, ai vrun pont? Link spre comentariu
Dxxx Postat Iunie 5, 2015 Partajează Postat Iunie 5, 2015 (editat) Pai daca nu ai gasit acolo... ramane sa cauti tu, daca nu, merge si Optosupply, numai respecta datele din DS. Oricum cu rezisente de 2-3 ori mai mari daca ledurile sunt de 20mA. Vezi ca ce ai gasit tu nu corespunde, nu e anti-paralel ci este cu catod comun, nu o poti monta in felul asta! Editat Iunie 5, 2015 de Dxxx Link spre comentariu
Dr.L Postat Iunie 5, 2015 Partajează Postat Iunie 5, 2015 20mA in mod continuu (adica fara pauze) cam omoara ledurile alea (si toate de genul). Mergi pe 10-15mA daca vrei sa te tina calumea. Cu semnalizarile te poti duce la 20mA. Link spre comentariu
mihaicozac Postat Iunie 5, 2015 Partajează Postat Iunie 5, 2015 (editat) Păi semnalizarea merge mult mai rar faţă de poziţii, şi şi atunci când merge factorul de umplere este de 50%, deci curentul mediu prin diodele galbene se poate considera 12mA. Pe lângă asta catalogul spune că ledurile alea merg până la 30mA. Am considerat necesar un curent cât mai mare posibil prin galben, ca să sară mai bine în ochi. Oricum ar trebui verificat pe viu cum se schimbă lumina, însă eu cam acolo cred că e necesarul. Referitor la leduri, schema este pt. cele pe care le-ai găsit în primul post, pt. unele cu anodul sau catodul comun schema se modifică substanţial. Rezistenţe de 1k5 poţi pune doar dacă legi toate ledurile în paralel, însă fiecare va fi cu rezistenţa lui, deci ai nevoie de 36 rezistenţe în total, pe lângă asta cel de 330R comun de la poziţii trebuie micşorat la 36R, iar toată şandramaua se va încălzi ca naiba. De aceea e mai bine să laşi serii de 8 cu rezistenţele din figură. Dacă ai mai multe disponibile de 1k5 poţi lega 5 în paralel şi obţii 300R. Editat Iunie 5, 2015 de mihaicozac Link spre comentariu
kotezzyno Postat Iunie 5, 2015 Autor Partajează Postat Iunie 5, 2015 Pai daca nu ai gasit acolo... ramane sa cauti tu, daca nu, merge si Optosupply, numai respecta datele din DS. Oricum cu rezisente de 2-3 ori mai mari daca ledurile sunt de 20mA. Vezi ca ce ai gasit tu nu corespunde, nu e anti-paralel ci este cu catod comun, nu o poti monta in felul asta! Adica ledurile de pe tme ce am gasit nu sunt bune pentru schema asta? Link spre comentariu
kotezzyno Postat Iunie 6, 2015 Autor Partajează Postat Iunie 6, 2015 daca nu de unde as putea procura asa leduri ca nu gasesc Link spre comentariu
kotezzyno Postat Iunie 7, 2015 Autor Partajează Postat Iunie 7, 2015 vrun pont unde as putea gasi leduri antiparalel? Link spre comentariu
Dxxx Postat Iunie 7, 2015 Partajează Postat Iunie 7, 2015 Nu inteleg de ce te cramponezi de antiparalel... Se gasesc si antiparalel insa combinatia rosu + galben lipseste. Deci ai varianta de a modifica tipul ledului: - fie bicolor cu catod comun insa schema nu ar mai putea fi cu stringuri si atunci devine complicat si neeficient. - fie pur si simplu cu leduri separate pentru ca nu va fi nici o problema, gasesti variante mai mici incat sa pui 2 leduri pe amprenta celui singur - plus ca in aceasta varianta driverul / conectarea devine mai simpla. Vezi si ce am zis pe threadul coleg: In general o instalatie serioasa pentru domeniul auto/moto (pentru ca tensiunea are variatii relativ mari) contine: - driver in comutatie (nu banda cu limitator pasiv = rezistente inseriate). Permite luminozitate constanta si curent precis stabilit cu disipatie minima independent de variatiile tensiunii. - montaj protectie anti-surge. - leduri de calitate. - solutie de racire supradimensionata. +/- logica de control independenta sau legata la computerul vehiculului. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum