Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Verificarea motoarelor ,,universale,, tip serie cu rotor bobinat


validae

Postări Recomandate

Click pe imagine pentru mărire
axhIFLd.jpeg
 
Multi colegi depanatori sau simpli utilizatori (interesați de depanare), se confruntă cu nevoia unei metode simple dar sigure de verificare a motoarelor din aparatura electrocasnică. Am mai prezentat de câteva ori aceasta metodă.... dar acum va fi gasita insa mult mai usor de catre oricine. Astfel, prin fixarea definitiva in prima pagina (sticky) voi evita de a o mai repeta mereu sau de a trimite un link spre un topic vechi unde a mai fost prezentata. Metoda nu-mi apartine mie, am gasit-o cu mai mult de 20 de ani in urma intr-o veche carte despre motoare electrice, tradusa din limba rusa....si de atunci eu o folosesc cu succes la orice motor cu rotorul bobinat.
 
 

Voi descrie aici o metoda relativ simpla prin care oricine poate sa verifice acasa daca un motor cu rotorul bobinat (zis si motor universal) este defect si mai ales unde anume este localizat defectul. Aceste motoare se intilnesc peste tot, de la rasnita electrica de cafea si aspirator, pana la uneltele electrice, bormasini, polizoare unghiulare (flex) etc.

 

Înainte de a verifica din punct de vedere electric motorul, asigurați-vă că rulmenții sunt în regulă, dacă uzura lor este accentuată, rotorul poate să frece în stator din cauza micșorării întrefierului (spațiul dintre rotor și stator), lucru ce poate cauza distrugerea rotorului.

 

Verificarea statorului și periilor. În primul rând verificați starea periilor de cărbune, iar dacă sunt uzate le înlocuiți cu unele cu același tip de duritate. Evitați să cumpărați perii foarte ieftine (2-3 Lei) din pieţe sau talciocuri.Unele perii ieftine sunt din grafit foarte moale sau un amestec de praf de grafit cu adeziv termic și veți avea surpriza să se uzeze doar în cinci minute de funcționare, mai mult chiar, pot cauza arderea rotorului, din cauza scurtcircuitării lamelelor colectorului prin praful acumulat în scurt timp.Se pot face și acasă perii foarte bune tăind cu o lamă de bomfaier dintr-o perie de dimensiuni mari, dar de o calitate cunoscută.Ajustarea dimensiunilor se face apoi cu șmirghel de granulație medie şi mică.Dacă arcurile periilor sunt slabe, se pot întări sau înlocui cu unele similare ca forță de tensionare. O perie cu presiune slabă pe colector provoacă de obicei o scânteiere exagerată.Dacă periile sunt în regulă se trece la verificarea bobinelor statorului.Acestea se măsoară comparativ între ele cu un ohmmetru.Dacă există o diferență sesizabilă între cele două bobine, cea cu rezistență mai mică este suspectă de scurtcircuit între spire. Scurtcircuitul (între spire alăturate cu izolație compromisă)într-o bobină statorică provoacă de obicei o scânteiere accentuată doar la peria cu care este înseriată. Dacă una din bobine este defectă, se vor înlocui obligatoriu ambele bobine statorice, pentru a avea caracteristici identice.Înlocuirea doar a bobinei defecte poate duce la diferențe sesizabile în funcționare din cauza posibilității de a folosi un conductorde bobinaj  cu grosime apropiată dar nu identică cu cel original. Dacă statorul este verificat și se consideră corespunzător, se trece la verificarea rotorului.

 

Înainte de a face măsurătorile respective, curățați bine cu șmirghel fin suprafața colectorului, astfel ca acesta să fie curat și lucios. Suflați praful rezultat dintre lamele. Adânciți canalele dintre lamele la circa 0,5mm cu un vârf ascuțit (ac, cutter), fără a zgâria însă suprafața exterioară a lamelelor. Rotiți ușor rotorul cu mâna și urmăriți atent porțiunea vizibilă pe colector a unei perii de cărbune.Dacă peria de cărbune se mișcă vizibil pe verticală în suport(se poate face o mică zgârietură pe cărbune ca reper) atunci colectorul este uzat neuniform (ovalizat) și necesită o corectare a diametrului pe un strung, unde e posibil.Dacă strunjirea nu e posibilă, nu mai utilizați acest rotor, înlocuiți-l cu unul nou.Folosirea unui motor cu rotorul uzat neuniform (ovalizat) duce la o defectare rapidă prin scânteiere exagerată.Se găsesc și de cumpărat rotoare, trebuie doar căutat atent pe internet, bineînțeles dacă afortul și costurile chiar merită asta.De obicei doar la aparatură scumpă, fiindcă la un flex de 50 Lei nu se justifică efortul.

Metoda de testare a rotorului.

Se înseriază cu o sursă de curent continuu cu tensiunea între circa 5V - 12V (baterii, acumulatori, alimentator de c.c. fix sau reglabil, etc) un bec de lanternă sau unul de poziții auto, de putere mică și se conectează la bornele celor două perii de cărbune, motorul fiind deconectat de la rețea.Becul trebuie să se aprindă slab spre mediu, dar oricum suficient de vizibil, el având rolul de a limita și stabiliza oarecum curentul prin bobinaj și de a semnala vizual în același timp faptul că rotorul este alimentat. Se rotește cu mâna ușor şi relativ constant rotorul, urmărind atent luminozitatea becului.

Becul trebuie să lumineze relativ constant, fără fluctuații mari.Dacă pe anumite porțiuni, becul se stinge brusc sau luminează ceva mai puternic decât în rest, atunci rotorul este clar defect, având scurtcircuite sau întreruperi în bobine. Măsurând tensiunea dintre fiecare două lamele alăturate ale colectorului, pe toată circumferința rotorului, se poate depista care sunt bobinele în scurtcircuit (tensiune nulă între două lamele) sau cu întreruperi (tensiune dublă între două lamele). Aparatul de măsură folosit poate fi un multimetru ieftin de orice fel, setat pe domeniul cel mai mic de tensiune continuă (maxim 1V), nu contează absolut deloc precizia, măsurătorile fiind doar comparative, nu cantitative.

Dacă între două lamele vecine ale colectorului tensiunea măsurată este mult mai mică decât la celelalte sau chiar nulă, atunci una sau chiar ambele bobine conectate la acele lamele sunt în scurtcircuit.Se va verifica totuși să nu existe accidental resturi metalice sau de carbon în canalul ce separă acele lamele, scurtcircuitându-le. Dacă tensiunea între două lamele alăturate este dublă faţă de celelalte perechi, atunci acolo avem o întrerupere a bobinajului sau a lipiturii/sertizării firului pe colector.

Se va verifica lipitura sau sertizarea mecanică a capetelor bobinajului la cele două lamele și se remediază dacă e cazul.

 

Imagini și o filmare a procedeului puteţi vedea mai jos.În imagini e un motor de la un vechi aspirator românesc (Ideal) cu rotorul defect.Datorită simplității constructive, orice alt motor similar și indiferent de putere, poate fi testat la fel.

În imagini se observă cum se măsoară între două lamele, măsurătorile relevând atât scurtcircuite (ex. 4,3 mV) cât şi bobine parțial întrerupte (ex. 125mV) faţă de valoarea medie de 20mV ce a fost măsurată între cele mai multe perechi de lamele vecine.Repet, valorile măsurate vor diferi mult între diverse tipuri de motoare, dar noi doar vom compara valorile dintre două lamele, indiferent care vor fi în fiecare caz.Nu luați ca referință absolută valorile din filmări, sunt valabile doar la amotorul din imagini.

uKfHTUj.jpg

bltGxNR.jpg

A7hpzM2.jpg

HS41zZR.jpg

BgWJyXG.jpg

Filmare cu fluctuația luminozității becului la un rotor cu defect.

https://imgur.com/UNmdNkI

 

 

Testare rotor.JPG

Link spre comentariu

Asta e un test imaginat de un meserias! Simplu, usor de facut , dotare tehnica minima , dar! - rezultate maxime! Pentru cineva care face des astfel de diagnoze , cu testul de mai sus are sanse foarte mari pentru o diagnoza corecta...

Jos palaria pentu colegul validae! :aplauze

Link spre comentariu

Vă mulțumesc pentru apreciere flomar60, dar singurul meu merit este doar acela de a fi ,,scos la lumină,, această metodă de diagnoză  dintr-o veche carte de motoare electrice rusească.Am citit metoda din acea carte cu mai mult de douăzeci ani în urmă, la recomandarea unui inginer cu experiență în domeniu, coleg de serviciu cu mine pe atunci....În acea carte se recomanda această metodă pentru diagnosticarea ,,în serie mare,, a rotoarelor bobinate. Din păcate nu mai știu cum se numea acea carte, era de prin anii 50 cred.....sper s-o mai găsesc, deși cine știe pe unde a ajuns....Eu am adaptat metoda la dotarea unui utilizator casnic, cu resurse modeste...Simplu vorbind, doar cu  o sursă de curent continuu și un bec potrivit se poate afla dacă un rotor e bun sau nu. Chiar și fără multimetru de multe ori.

Link spre comentariu

Am vazut ceva, mult mai sigur si simplu, la un bobinator in varsta. Era o bobina la 220V, facuta pe niste tole in forma de U, care aveau capetele taiate la 45 grade. Se punea rotorul pe acea bobina (nu conta puterea motorului), se alimenta bobina, si o lamela metalica elastica se punea in dreptul fiecarui pol. Polul la care lamela bazaia, avea bobina arsa.

Editat de vera
Link spre comentariu
La 12.05.2015 la 14:47, vera a spus:

Am vazut ceva, mult mai sigur si simplu, la un bobinator in varsta. Era o bobina la 220V, facuta pe niste tole in forma de U, care aveau capetele taiate la 45 grade. Se punea rotorul pe acea bobina (nu conta puterea motorului), se alimenta bobina, si o lamela metalica elastica se punea in dreptul fiecarui pol. Polul la care lamela bazaia, avea bobina arsa.

Metoda electromagnetului cu lamelă vibratoare indică de fapt doar scurtcircuitele din anumite bobine....și un astfel de electromagnet nu e totuși ceva ce găsești în orice gospodărie, având și niște limite față de tipurile de rotoare ,,testabile,,.

Pe când un bec și o baterie sau redresor se pot găsi relativ ușor......și motorul nici nu trebuie demontat măcar pentru testare... Știam de metoda electromagnetului cu lamelă vibratoare cu mult înainte de a avea măcar internet sau PC fiindcă la serviciu se folosea de mult metoda la atelierul de bobinaj.Dar repet, metoda expusă de mine e disponibilă oricui, înarmat doar cu o simplă lanternă cu bec, la care tragi două fire conectate la bornele întrerupătorului...și obții o lampă de testare.

Link spre comentariu

Confirm spusele colegului validae, electromagnetul cu lamela vibratoare era utilizat pt. detectarea spirelor in scc...intreruperea nu era detectata...

 Mai completa si mai accesibila - d.p.d.v. al depanarii- mi se pare metoda domniei sale....

Link spre comentariu

Intr-adevar @flomar, se detecteaza numai spirele in scurtcircuit, care cu metoda descrisa de @validae, nu stiu cat de exact se poate face (daca tinem seama ca bobinele nu au R identice). Intreruperea unei bobine se detecteaza usor cu metoda descrisa de @validae (bec si sursa).PS-ca sa nu fiu inteles gresit, metoda lui @validae detecteaza intreruperile si spirele in scurtcircuit, dar ultima determinare, cred ca este cam aproximativa.

Editat de vera
Link spre comentariu

Precizia determinărilor este foarte bună la metoda postată de mine, indiferent de natura defectului, având în vedere și faptul că la o singură măsurătoare se poate determina oricare dintre cele două defecte posibile. Trebuie însă asigurat un curent suficient prin rotor și proporțional cu puterea motorului, ca tensiunea disponibilă pe fiecare bobină (sau grup de bobine) să poată fi citită ușor. Asta se face așa cum am arătat în articol, prin alegerea unui bec cu putere suficientă și a unei surse capabile.Pentru motoare de puteri mari (peste 1kW) se poate folosi chiar o baterie auto sau redresor auto și un bec de far auto (cu ambele filamente în paralel).

Putem echivala rotorul verificat cu un grup de rezistențe de valori egale (bobinele) legate în serie prin lamelele colectorului.Alimentând rotorul (echivalat unui divizor rezistiv) în puncte simetrice (periile) și măsurând tensiunea pe fiecare pereche de lamele, măsurăm de fapt căderea de tensiune pe fiecare bobină (sau grup de bobine) aflate între acele lamele.Cum tensiunea trebuie să fie egală (ideal) între fiecare pereche de lamele, se deduce ușor natura defectului prin compararea tensiunilor.Scurtcircuitul va fi indicat mereu prin tensiune Zero sau foarte mică între două lamele, întreruperea fiind indicată de o tensiune semnificativ mai mare, până la dublu.

Link spre comentariu

Eu vă rog să verificați practic metoda....este testată în decursul multor ani și nu a dat rateu niciodată. Fiecare poate folosi metoda ce i se pare cea mai potrivită....

Link spre comentariu

vera, eu am testat practic , metoda mai -sus amintita de dvs. si ilustrata de colegul Voltus ,pe un dispozitiv asemanator....pt. detectarea spirelor in scc . o consider infailibila...dar, asa cum am spus mai sus, metoda sugerata de validae mi se pare mai completa si mai accesibila...

- avantaje - nu demontezi rotorul 

                  - se detecteaza intreruperile

                 - se detecteaza contacte imperfecte la lamelele colectorului                                                                                                                                                          

                - aparatura pt. test, la indemana tuturor

-dezavantaj- cand se utilizeaza aceasta metoda pt. prima data e nevoie de un test comparativ rotor defect/ rotor bun in cazul unui bobinaj cu 

rezistente diferite...alegerea unei sarcini care sa produca suficienta cadere de tensiune - sau nu!- face testul edificator!...parerea mea...

Link spre comentariu

Diferenta de rezistenta la rotoarele care nu sunt bobinate in (H) nu este chiar asa de mare incat sa creeze probleme in testare.In niciun caz nu cred ca e dubla rezistenta ultimei bobine comparativ cu prima.  Asa cum am mai scris mai sus, aceasta metoda este singura pe care o folosesc indiferent de tipul de bobinaj, fara probleme.

Link spre comentariu

@flomar de acord cu tine.@validae cateva spire in scurtcircuit, sunt suficiente ca sa apara flamele pe colector. Cateva spire in scurtcircuit, reprezinta tocmai diferenta R intre bobine-greu de pus in evidenta cu metoda descrisa de tine (care are spire in scurt si care este cu cea mai mica R).Alte defecte greu de pus in evidenta, sunt cele date de contactul imperfect la colector-fire insularizate/oxidate.

Link spre comentariu

Metoda asta cu becul si bateria e super. Rezultate maxime la simplitatea sculelor folosite . Suplimentar as propune si o verificare cu o rezistenta de putere in loc de bec. Becul avind o caracteristica de curent constant tinde sa aplatizeze fluctuatiile de curent si implicit tensiunea masura de voltmetru. Asta in cazul unui dubiu si a variatiilor mici ale tensiunilor masurate.

Link spre comentariu
Vizitator
Acest subiect este acum închis pentru alte răspunsuri.



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări