Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Sursa 5V de la 200V ( cu transformator )

Iliescu Mihai

Postări Recomandate

Buna seara!

E prima data cand vreau sa ma " joc " cu AC, pana acum toate aplicatiile facute si tot ce am facut a fost cu DC.

Precizez din prima ca sunt student la electronica, deci partea de teorie am auzit-o de prea multe ori, ma intereseaza partea practica.

Vreau sa pot alimenta cu mai sus prezentata sursa o priza USB. ( De exemplu, folosing asta: http://www.maximintegrated.com/en/products/interface/universal-serial-bus/MAX14667.html#popuppdf - pentru cine nu are timp si rabdare, este un integrat care trebuie alimentat in principiu la o tensiune de 5 V si poate alimenta doua usb-uri cu 1A sau 2A - selectabil - ma rog la partea de DC nu am problema - e o schema oricum banala dar o fac pentru a invata partea de AC )

Am un transformator de la 220V la 9V ( AC evident ): http://www.tme.eu/ro/details/bvei3022001/transformatoare-pcb/hahn/bv-ei-302-2001/

Acum stiu ca mai am nevoie de o punte redresoare, un condensator si un stabilizator ( asta il am deja, de la maxim 12V parca la 5V, este unul de la texas nu mai pun link - e asemanator cu LM7805, SMD, si mai mic ).

Puntea redresoare, cum trebuie sa o fac am citit pe net dar nu prea am inteles foarte multe chestii, in principiu stiu ca trebuie sa am 4 diode ( vreau sa o fac eu nu sa iau un integrat - ca am vazut ca exista gata facute ). Ce tip de diode trebuie folosite?

Am deja pe acasa 2 tipuri de SMD-uri, unele Schottky si unele Zener, cred ca cele Schottky sunt potrivite, nu?

Asta este linkul : http://www.tme.eu/ro/details/mbrs2040lt3g/diode-schottky-smd/on-semiconductor/

Partea de condensator aici nu am nicio idee care sunt specificatiile pe baza caruia trebuie sa aleg tipul lui si daca acesta poate fi SMD.

Multumesc mult si o seara buna!

Editat de Iliescu Mihai
Link spre comentariu
  • Răspunsuri 20
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

• Iliescu Mihai

7

• UDAR

5

• Mircea

5

• Electronicserver

2

Top autori în acest subiect

Nu te supăra , oi fi auzit partea de teorie dar ....  

Cum vrei să obții 5V/2A , eventual de două ori,  dintr-un transformator de 1.8VA adică probabil în jur de 1W pe DC ?

Și încă ceva , integratul ăla de la Maxim nu încarcă , el doar mimează unul sau mai multe  încărcătoare particulare.

Deci , pentru a alimenta o priză cu 2A ( sau două cu 1A ) ai nevoie de un transformator care să furnizeze minim 2,8A ac  la o tensiune de minim 

7-8 Vac , o punte redresoare de minim 4-5A sau patru diode de minim 3A , un stabilizator de minim 2A . Filtrajul , în funcție de ce alegi concret pentru cele de mai sus minim 4700µF la o tensiune suficientă ( probabil 16V ) 

Link spre comentariu

Am vazut ca are doar 1.8VA, ma gandeam ca merge ca e aproape 2VA , si sa le fac pe ambele canale de 1A.

Ok, in cazul asta, o sa dau comanda de un transformator de 2.8VA desi cred ca trebuie si ceva mai mult ( peste 3VA ) ca sa pot face unul din USB-uri sa aibe 2A si celalalt 1A.

Atunci o sa iau si puntea redresoare de 5 A, si dau comanda si de un capacitor, la intrebarea daca poate sa fie smd, o sa ma uit acum, desi banuiesc ca smd ar fi foarte scump.

Multumesc pentru clarificare !

O singura chestie nu o inteleg, cum adica nu incarca? Pai da, el face un fel de " priza " adica bagi in el telefonul si se incarca, eu asa am inteles din datasheet. Sau poate te referi la faptul ca nu poate incarca o baterie, ca nu are partea de monitorizare, egalizare pe celule, bla bla..

Editat de Iliescu Mihai
Link spre comentariu

Din nou iartă-mă , dar nu ai priceput nimic ! Trebuie 2.8 A nu VA - teoria , bat-o vina ! Deci ca să ai la ieșire pe DC 5V*2A = 10W trebuie - cu toate pierderile - minim 20-25VA , poate chiar mai mult - asta dacă dă tensiunea optimă adică vreo 7-8Vac . Dacă dă mai puțin , nu ajunge . Dacă dă mai mult se pierde diferența pe stabilizator .

Și acum integratul . Pe schema din DS se vede clar că atât IC cât și Bus-ul USB se alimentează din sursa DC de sus , la +5V . Integratul se conectează doar la pinii de date spre USB.

EDIT Să detaliez puțin . Încărcătorul ( controlerul de încărcare mai exact ) se află în telefon, tabletă, etc. Din exterior este de  ajuns  să-i dai 5V la un curent suficient . Totuși , unii mari fabricanți au introdus o măsură de ”protecție” - aparatul nu încarcă bateria ( sau o încarcă cu un curent foarte mic ) dacă nu vede o sursă ”genuine” . Această recunoaștere se face cu ajutorul pinilor de date ai portului USB. Asta face integratul - ”păcălește” telefonul , spunându-i că e o sursă originală.

Editat de UDAR
Link spre comentariu

Oricum le-ai pune o sa iasa ceva mare. De ce nu te orientezi catre ceva ca asta: Posted Image sau ca asta Posted Image.

Evita orice chestie la 1-2$ gen eBay.

PS: scuze ca-ti pun linkuri cu conectori ne-Romanesti, dar intelegi tu ideea.

LE: Primul e de la Belkin, al doilea de la Leviton. Firme cu aprobari pe bune (din punct de vedere protectie).

Editat de thunderer
Link spre comentariu

Da, exact, toate montajele care le-am facut erau direct alimentate DC ( USB, Li-po, diverse surse gata facute ), vroiam sa fac si partea de AC to DC just for fun :d.

Multumesc pentru sugestii thunderer ! Dar vreau doar sa ma " joc ", sunt convins ca o sa iasa mai mare, mai scump si mai urat, dar e facut de mine si tocmai mi-am luat statie cu aer cald si pasta pentru lipit si vroiam sa le testez, si cum alt circuit la care lucrez pentru un proiect e deabea in faza de proiect vroiam sa fac un pcb rapid si asta era o idee buna :)

Link spre comentariu

@thunderer @Electronicserver 

Rămâne problema identificării . Nu mă ocup cu așa ceva deci nu am multe exemple concrete dar la tableta fiicei mele ( Samsung Galaxy Note - nu știu cât ) nu mergea cu o sursă USB normală chiar dacă aceasta putea furniza 2A ( externă, desigur ) . A pus o clonă Samsung și a mers.

Oricum , cred că nu de nebuni au făcut băieții  de la Maxim integratul ăla . 

Link spre comentariu

UDAR - acum am vazut LE-ul tau, am inteles scopul integratului. De altfel scrie clar acolo ca e pentru APPLE si SAMSUNG. Deci banuiesc ca sunt folosite chiar in sursele originale probabil.

Inca o observatie:vad ca la 20-25VA sunt FOARTE scumpe...

Editat de Iliescu Mihai
Link spre comentariu

Nici nu stiu daca e mufa USB normala(chioara)sau daca are si conexiuni pt pinii de date,am dat doar un exemplu ca un raspuns al colegului thunderer,adica se gasesc si in RO prostii din astea.

Link spre comentariu

Inca o observatie:vad ca la 20-25VA sunt FOARTE scumpe...

Dacă te referi la transformatoarele alea capsulate , da , sunt foarte scumpe . Poți folosi un transformator China pe care îl găsești la magazinele online de la noi și , cu siguranță, în multe magazine din București. Ai avea nevoie de unul de 9v la 3A . Atenție , la câteva magazine online am văzut exprimări de genul 2x9V / 3A asta însemnând 9V/3A dacă îl folosești în schema cu priză mediană respectiv 18V/1.5A dacă lucrezi în punte . Și , desigur , amperii ăia reprezintă o perspectivă optimistă asupra produsului ....

Editat de UDAR
Link spre comentariu

@udar: folosesc cu succes un incarcator LG (generatie acum 10 ani) pe un S4. Nu stiu de limitari la Samsung, sunt cateva cunoscute la Apple, in schimb.Uite un Belkin de merge pe S4. Tocmai verificat.

post-179324-0-86420400-1430678783_thumb.jpg

Editat de thunderer
Link spre comentariu

Nu insist , am și menționat că nu pot cita multe cazuri . Dar , totuși , integratul de la Maxim , la ce-o fi bun ? 

Link spre comentariu

Unele dispozitive mai pretentioase accepta sau nu sa se incarce in anumite conditii.

Altele detecteaza daca sunt conectate la PC pe USB sau la incarcator,original-neoriginal si in functie de asta se face si incarcare mai rapida sau mai lenta.

De ex. la iPhone conectat pe USB considera ca maxim curent disponibil 500mA,pe incarcatorul original maxim 1A.

(Mai nou am modificat un incarcator portabil de iPhone ca nu mergea la Samsung,in graba mare am facut scurt intre pinii D+ si D- apoi am vazut ca merge si pe iPhone si in log-uri aparea ca max 2A curentul sursei.)

Cam asa emulau unii un incarcator de iPhone

Posted Image

La pagina 6 din datasheet e data schema interna.

Are doua variante asemanatoare cu asta de mai sus plus inca una in care e legat D+ si D- de la USB la un loc si 500k la masa

O varianta de divizor pentru iPhone

O varianta pentru Samsung

Varianta cu scurt intre D+ si D- pentru restul. Varianta asta parca era vorba sa fie standard pentru incarcarea pe USB,telefonul detecteaza scurt intre el si trece pe incarcare daca are 5V,calculatorul furnizeaza un curent mai mare pe portul USB pentru a incarca dispozitivul.

Editat de gabiz_ro
Link spre comentariu

Din principiu prefer incarcatoarele originale la telefoanele de azi (adica scumpe). Dar la aplicatii cu controllere (de ex o comunicatie 2.4GHz) prefer un astfel de alimentator. E compact si se "muleaza" bine pe priza.@udar, nu incerc sa te conving de nimic :) . Discut si propun de dragul discutiei. Poate ajuta pe cineva.PS: de cand am descoperit TPS-urile de la TI, sunt obsedat de amperi intr-o capsula SOIC. O idee cu randament exceptional de la TI.@gabiz, posibil ca acele rezistente sa fie in mufa originala pe cablu. Atunci chiar nu mai conteaza de unde iei cei 5V.

Editat de thunderer
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum

• Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări