cipri_mury Postat Aprilie 30, 2015 Partajează Postat Aprilie 30, 2015 Dupa cum se poate observa si din profilul meu sunt incepator in ale electronicii si am mai cerut odata ajutorul in ceea ce priveste realizarea de cablaje dar nu am specificat ca ma intereseaza in special metoda markerului.In prima faza vroiam sa incep cu metoda transferului de toner dar metoda markerului este mai ieftina si dureaza mai putin fara nicio o indoiala plus ca mai trebuie sa exersez cu programul de proiectare pe care il detin.Revenind la metoda markerului stiu pasii care trebuie urmati dar nu m-am apucat sa o pun practica pana nu am studiat asta umpic din niste reviste de electronica si de pe internet.M-am uitat atent la scheme si la cablajele de pe placute dar parca traseele nu erau chiar aceleasi sau n-am observat eu bine?Pana acum am realizat doar montaje care aveau cablajul gata facut dar am zis ca este timpul sa incep a realiza si montaje de la zero.Motivul din care cer ajutorul este acela ca nu vreau sa stric placutele pe care voi da bani,deoarece daca am facut traseele gresit iar apoi am corodat... Link spre comentariu
elmar Postat Aprilie 30, 2015 Partajează Postat Aprilie 30, 2015 (editat) pai ...faceti-ma sa inteleg ...care metoda a markerului? cum doriti sa aplicati aceasta metoda? credeti ca e mai usor de desenat pe placuta (cablaj) cu markerul in loc sa folositi metoda tranferului de toner? dupa parerea mea metoda transferului de toner este cea mai usoara si foarte rapid se poate pune in practica ... ca sa desenati dvs direct pe placuta cu markerul cred ca va complicati prea mult ...si trebuie sa aveti ceva "mana de pictor" pentru asta! plus ca prima data tot cablajul trebuie desenat pe o hartie ...pe urma (dupa o verificare atenta) il redesenati pe placuta! Editat Aprilie 30, 2015 de elmar Link spre comentariu
UDAR Postat Aprilie 30, 2015 Partajează Postat Aprilie 30, 2015 Mai fac uneori cablaje - mici și simple , desigur - cu marker-ul. Proiectez cablajul - văzut desigur dinspre piese , fac apoi ”oglindirea” pe PC sau întrorcând hârtia pe care l-am desenat . Fixez foaia oglindită pe partea cu cupru și dau găurile prin hârtie cu cel mai mic burghiu ales - de obicei cu 0,8 . Îndepărtez hîrtia și lărgesc eventual unele găuri. Șlefuiesc apoi ușor găurile și după aia curăț bine toată placa . Avînd ca repere găurile și privind pe desenul oglindit , desenez traseele necesare . Nu trag trasee subțiri , dimpotrivă - cât de late permite situația , nu contează că sunt curenți mici , rezistența mecanică e mai bună la traseele late . După o uscare aproximativă revin pe suprafețele mari cu un al doilea strat - folosesc de obicei mai multe markere de diferite grosimi - și fac micile corecturi , dacă sunt necesare . ”Coc” apoi cablajul câteva zeci de minute pe caloriferul fierbinte sau unu - două minute cu aer cald. Corodez. Cu excepția aspectului mai puțin estetic , mai zdrențuit al traseelor , iese fără probleme. Și la această metodă , ca și la transferul de toner , curățarea plăcii este esențială. Poate aici n-ar fi chiar atît de critică dar nu merită riscat . Link spre comentariu
cipri_mury Postat Aprilie 30, 2015 Autor Partajează Postat Aprilie 30, 2015 Pai da dar pentru a folosi metoda transferului de toner mai intai trebuie proiectata schema pe calculator iar eu mai am de exersat la capitolul asta plus ca si pentru transferul tonerului este nevoie de indemanare altel o iei de la capat.Iar tonerul daca nu este de calitate poate sa nici nu se transfere in totalitate sau chiar sa curga din cate am auzit. Link spre comentariu
UDAR Postat Aprilie 30, 2015 Partajează Postat Aprilie 30, 2015 (editat) Desenul cablajului trebuie proiectat indiferent de metoda de imprimare folosită. Poți , desigur, cu creionul - și o gumă foarte bună - pe hârtie . Nu văd de ce ar mai face cineva astfel în ziua de azi. EDIT Acu, recitind, trag concluzia că ai unele neclarități privind delimitarea etapelor . 1.Mai întâi se proiectează cablajul după schema electrică . Aceasta etapa este obligatorie , indiferent de continuare . Se face în ziua de azi cu calculatorul pentru că e foarte comod . 2. Apoi , desenul obținut se imprimă pe placa de cablaj acoperită cu cupru. Metodele sunt multiple - cu tuș special , cu marker, cu transfer de toner , foto , serigrafie , etc. Există și metode mecanice dar nu le abordăm acum. Editat Aprilie 30, 2015 de UDAR Link spre comentariu
cipri_mury Postat Aprilie 30, 2015 Autor Partajează Postat Aprilie 30, 2015 Cunosc metodele si eu cea foto fiind super dar este costisitoare plus ca trebuie sa fi foarte atent cu lumina uv,cu soda caustica s.a.m.d.Metoda serigrafica sau cea CNC nu vor intra la mine in ecuatie niciodata.Eu vreau sa invat a folosi cat mai bine Express PCB pentru a proiecta si scheme electronice ceva mai complexe caci numai cu scheme simple(ex. licurici electronic)nu ma pot multumi. Link spre comentariu
Bandi Szasz Postat Aprilie 30, 2015 Partajează Postat Aprilie 30, 2015 (editat) Eu am incercat cu metoda de transfer dar cum nu detin o imprimanta laser si la xerox nu pot sa duc foile pe care vreau eu ci le fac pe al lor ( de pe care nu prea se transfera toner-ul ) am ajuns la metoda urmatoare: le fac pe PC, il printez ( pe inkjet) il duc si il trag la un xerox , dupa care cu fierul de calcat il pun pe pcb, cum cu hartia lor se transfera destul de putin toner dar de ajuns sa se vada, iau marker-ul ( edding 400 ) si desenez liniile peste urmele lasate de toner dupa care ii bag in clorura. Pana acuma am facut vro 10 cablaje si nu am avut probleme cu trasee intrerupte. Ca sa faci direct cu marker-ul e destul de greu findca tot trebuie desenat cu creionul ( macar unde vin gaurile) iar la un DIP de 20 pini sa stai sa masori 2.45mm intre fiecare pin e destul de greu. Incearca cu "Sprint-Layout 6.0" este destul de usor de folosit. Editat Aprilie 30, 2015 de bandi12 Link spre comentariu
UDAR Postat Aprilie 30, 2015 Partajează Postat Aprilie 30, 2015 Ca sa faci direct cu marker-ul e destul de greu findca tot trebuie desenat cu creionul ( macar unde vin gaurile) iar la un DIP de 20 pini sa stai sa masori 2.45mm intre fiecare pin e destul de greu. Păi am zis mai sus - dai întâi găurile ! Link spre comentariu
cipri_mury Postat Aprilie 30, 2015 Autor Partajează Postat Aprilie 30, 2015 Eu am auzit ca nu este indicat sa dai gaurile inainte de a coroda caci atunci clorura ferica(sau alta substanta folosita) poate afecta cuprul din interior(neacoperit cu nimic).Dar probabil ca fiecare cum s-a obisnuit. Link spre comentariu
UDAR Postat Aprilie 30, 2015 Partajează Postat Aprilie 30, 2015 Nu se întâmplă nimic. Rotești puțin vârful marker-ului în gaură. Oricum avantajele folosirii găurilor pe post de repere la desenare sunt infinit mai mari decât o eventuală corodare în jurul găurii - pe care eu n-am constatat-o. Dar , vorba ta , fiecare cum s-a obișnuit . Dacă crezi că e mai ușor cu rigla și creionul ... Link spre comentariu
cipri_mury Postat Aprilie 30, 2015 Autor Partajează Postat Aprilie 30, 2015 Bun dar de ce mi se pare mie ca traseele din schema nu sunt identice cu cele de pe placuta?Pana la urma din acest motiv n-am inceput sa realizez inca montaje de la zero.In cazul metodei markerului nu insemnezi piesele iar apoi faci si traseele dupa cum vezi in schema. Link spre comentariu
UDAR Postat Aprilie 30, 2015 Partajează Postat Aprilie 30, 2015 Habar n-am de ce ți se pare ție ..... Poate pentru că pe plăcuță sunt ”în oglindă”. Și nu , nu însemnezi întâi piesele . Dacă era o întrebare ... Fără supărare , cred că îți scapă niște lucruri de bază . Ca să lămurim lucrurile descrie amănunțit cum ai proceda tu ca să faci un cablaj cu marker-ul, presupunând că ai proiectat deja cablajul - cu ExpressPCB , că de el vorbeai . Link spre comentariu
belasajgo Postat Aprilie 30, 2015 Partajează Postat Aprilie 30, 2015 Acum cativa ani am avut de realizat ca proiect pentru facultate un multiplicator VGA (1 intrare, 4 iesiri). Si eu m-am decis sa realizez cablajul cu marker-ul (puteam fiecare sa facem cum vrem). Schema fiind destul de simpla, am desenat totul cu mana. Doar acolo unde au venit mufele VGA a trebuit sa am mai multa grija ca mufa sa se potriveasca, in rest totul am desenat ochiometric. Cablajul a aratat destul de ciudat (haios), intr-adevar a semanat mai mult cu o pictura decat cu un cablaj. Gaurile le-am facut dupa corodare. Dupa asamblare totul a functionat bine. Chiar si profesorul s-a mirat ca asa ciudat cum arata cablajul, montajul totusi functioneaza. Alti colegi care au avut cablaj realizat impecabil (prin metoda transferului de toner), au avut probleme cu montajul realizat ca nu le functiona (probabil la asamblare au gresit ceva, sau la proiectarea schemei). Pacat ca nu am facut o poza cu cablajul realizat, ca arata destul de interesant. Tot aici pe forum intr-un topic asemanator s-a recomandat acum cativa ani oja de unghii in loc de marker, eu inca nu am incercat dar am vazut la colegi cablaje desenate cu oja si intr-adevar parca cu oja de unghii ies cablajele un pic mai bine (cel putin estetic), oja acoperind mai gros suprafata cablajului ce nu trebuie sa fie corodata. Link spre comentariu
elmar Postat Aprilie 30, 2015 Partajează Postat Aprilie 30, 2015 (editat) pacat ca nu mai am cablaje facute de mine acum multi ani ...cand nu se inventase markerul rezistent la solutia de corodare... toate erau desenate(manual) cu oja apoi corodate...totusi nu puteai sa faci cablaje complexe cu trasee subtiri...sau poate eram eu "prea" incepator si nu-mi ieseau! acum nici nu pot sa concep sa fac un cablaj prin metoda desenului manual(sa zic asa)...mai ales cand vine vorba de componente smd...chiar daca nu e vorba de multe componete ...e destul de greu de realizat circuitul imprimat la intergate smd cu 32 de pini(de ex.) Editat Aprilie 30, 2015 de elmar Link spre comentariu
UDAR Postat Aprilie 30, 2015 Partajează Postat Aprilie 30, 2015 Păi nu cred că discutăm aici de smd ssop , nici măcar de smd în general ( eventual cu excepția a ceva 1206, SOT23 , etc ) . Discutam de cablaje pentru componente TH , și alea puține , cu integrate la 2,54mm , etc. Evident că la complexități ridicate metoda nu se mai justifică . Eu o mai folosesc uneori doar ca să nu stric o coală de PnP blue pentru un cablaj de 5 x 10 cm. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum