Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

legare releu conjunctor-disjunctor R300 EMT ( IMS, Carpati, Bucegi) cu dinam Magneti Marelli 12v 80W( 18A)


smoala

Postări Recomandate

Buna seara. am si eu o rugaminte: Mai stie cineva sa lege un releu regulator din acelea folosite pe marcile de mai sus in anii "60-"70, pana la aparitia alternatorului si pe la noi ?

 Am o ruda cu un tractor FIAT de 96 HP tot cam din acea perioada si al carui releu a murit prin decedare de tot si definitiv,  a bagat taranu fro 14 faruri, 3 girofaruri, stopuri nenumarate si i sa tras cand a mai legat si o remorca si care avea cablul de alimentare a stopurilor ros la sasiu. Concluzia: toate bobinele din releu sau facut scrum, rezistentele aditionale topite si nemasurabile, intrun cuvant: nereparabil. Gasit pe E-Bay la minim 150 euro+taxe, cade varianta.

 

Releul original era IR 50 FA 80w 12v. folosit pe FIAT 500, 850 si nu stiu ce model de Lancia.

 

 ce posedam: dinam Magneti Marelli in stare perfecta de functionare, probat prin punerea excitatiei la +( la baterie direct) si masurare a tensiunii pe baterie (de 150A) si in 5-7 secunde a ajuns la 14,7-14,8 V.  Borne iesire: D+ care vine de la carbuni surub M6, celalalt carbune la masa, D- inceput stator direct la masa dinam si DF iesire stator care venea la DF releu (excitatie).

 

 Un releu conjunctor-disjunctor din 1963 , nou-nout, (pastrat in sifonier) MODEL R 300, fabricat de EM Timisoara si care are o singura problema, nu scrie niciunde pe sau langa cele trei borne nimic asa ca nu am reusit nici o analogie cu cel italian, nici la borne, bobine sau contacte si e pacat de el sa-l leg la plesneala. Acest releu sa folosit pe marcile de mai sus insa e imposibil de gasit o schema electrica de la vreuna din ele. Releul este acela super obisnuit si care sa folosit pe zeci-sute de mii de masini, pana prin anii "70.

 

Poze nu pot posta, fiindca nu stiu cum.

Am uitat sa spun: CADE varianta ALTERNATOR si din motiv mecanic si din motiv de suflet (te doare) sa arunci dinamul.

In concluzie mai stie cineva cum se leaga?

Link spre comentariu
  • 3 săptămâni mai târziu...
  • Răspunsuri 4
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • smoala

    2

  • blazeu

    1

  • ionel costin

    1

  • jivu

    1

Top autori în acest subiect

Poate e cam tarziu, insa sunt solutii:

1 Nu cunosc tipul de regulator, insa bornele ar trebui sa fie identificabile

prin stantare (ceva de gen D si B pentru dinam si baterie), precum si 

un surub mai mic pentru excitatie, acest circuit fiind pentru un curent mult mai mic.

2 Ar trebui sa se poata demonta capacul (toate constructiile pe care le-am vazut eu

au capac fixat cu suruburi), stuatie in care se pot vedea cei 3 electromagneti;

conjunctor-disjunctorul e usor de identificat, avand contactele cele mai mari

(mai exista un element specific, cateva spire cu sarma grosa PESTE o bobina

cu sarma mai subtire, spre deosebire de electromagnetul de curent unde e bobinata 

NUMAI o infasurare cu sarma groasa). Contactul spre dinam e punctul de unde se 

alimenteaza bobinele de tensiune si circuitul de excitatie - prin contactele normal

inchise ale regulatoarelor de tensiune si curent. Dinamul se amorseaza prin 

magnetizarea remanenta a pieselor polare a inductorului, realizate din otel

electrotehnic masiv, astfel ca nu are nevoie de excitatie initiala.

In final, "cuiul" e identificarea corecta a bornelor dinam si baterie...

Sper sa va fie de folos sugestiile mele insa tot priceperea omului de 

la fata locului e cea mai importanta!

 

Succes!

Link spre comentariu
  • 3 luni mai târziu...

Multe scuze pentru intarziere, rezolvat problema foarte simplu: gasit la un taran in curte un autocamion Bucegi in perfecta stare de functionare, inclusiv cu verificarea tehnica la zi + rovigneta pe un an !  A fost simplu, avea acelasi tip de releu, nu erau stantate bornele, insa avea eticheta cu legaturile pe capac. a fost treaba de 5 minute sa-l conectez, mai dificil a fost identificarea firelor la tractor care erau cat de cat modificate, nu mai treceau prin contact si ampermetru dar sa rezolvat. Multumesc pentru sfaturi.

Link spre comentariu
  • 5 luni mai târziu...

am eu un releu de acest model la vinzare  postat

bornele sunt usor de identificat  la surubul de 6mm vine borna 67 releu 67 dinam  la surubul de 5mm vine borna 51 releu 51 dinam  iar la 30 vine borna de = contact 12 sau 24v  iar becul de control vine intre borna 67 si 30

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări