Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Restaurari "Litoral" S-594T


kripton

Postări Recomandate

Va salut,

 

Voi incerca in cele  ce urmeaza sa arat episodic, diversele probleme ivite la acest tip de radioreceptor cauzate atat de trecerea anilor dar mai ales cele create din neglijenta, greseli de ulilizare si apoi interventii necorespunzatoare in incercarea de a repune aparatul  in functiune.Pentru inceput, voi scrie subiectul asa urmnd sa ramana de sine statator sau sa fie cumulat cu cel deschis de d-l Visky., vom stabili pe parcurs. Aici va fi vorba de mai multe aparate, fiecare cu problemele sale.“Litoral”  S- 594T este primul radioreceptor tranzistorizat proiectat si realizat in tara.Dintr-un inceput trebuie mentionat ca acest aparat este construit partial ( FI + AAF) prin cablare semiconventionala , pe placa de textolit capsata in diverse puncte pentru o dispunere cat mai logica a componentelor.Placa este plantata pe ambele parti . Partea de RF, este realizata conventional direct pe comutatorul de unde , configurat asa incat sa corespunda acestui scop. Voi incepe cu cel mai distrus dintre ,ele  pe care l-am refacut intru totul . Perioada de timp in care toate au fost repuse in functuine, indiferebt de problemele intalnite a fost de peste 2 ani cu intermitente. Initial nu am facut poze. Abia dupa ce am demontat partial aparatul m-am gandit ca ar fi bine sa pun cateva.Aparatul este acesta inainte de orice interventie.:

 

http://i60.tinypic.com/rho6qg.jpg

 

Am inceput prin demontarea comutatorului de unde care , pe langa stricaciunile inerente a fost distrus prin lucrari ne-indemantice, ajungand total inutilizabil . astfel ca a trebuit sa fie complet refacut, bucata cu bucata . Am inceput prin demontatrea componentelor si prima regleta.:

http://i59.tinypic.com/11slc0j.jpg

 

Se pot vedea componente straine aparatului., se vad cele doua bobine ale OL rupte precum si unele contacte din componenta regletei.Aparent aceasta regleta indeplineste doar functia de pornire/oprire a radioreceptorului avand doar doua contacte active. In realitate insa, pe aceasta regleta sunt montate aproape toate componentele schimbatorului de frecventa autooscilant. In acest scop, regleta a fost prevazuta cu 6 cose pe care este realizat montajul + inca una pentru cuplajul cu o antena, in total regleta contine doua contacte active si 7 cose. Deci 9 repere metalice. Dupa cum se vede in poza au existat doar contactele active ( cele doua de sus ) si numai 5 cose.Dintr-o regleta similara pe care erau numai cateva contacte active fixe, am extras cateva  pe care le-am taiat astfel incat sa corespunda lungimii , In partea stanga sunt cateva cose originale iar in dreapta se vad doua taiate confectionate  din contacte active ( ultimul ):

 

http://i60.tinypic.com/311lvdh.jpg

 

.Prin contacte active se inteleg acele contacte care fac parte din sectiunile active al comutatorului si cuprind reperele fixe  si contactele tip “cutit” aflate pe regletele mobile.Cosele astfel obtinute au fost indoite la 90 grade , la o distanta de 2,5 mm. de la un capat :http://i59.tinypic.com/2agkjm8.jpg

 

aici se pot vedea toate cele 9 repere metalice din componenta acestei reglete. ( regleta 1 ):

 

http://i57.tinypic.com/2ufvuwx.jpg

 

Dupa inca o curatare am trecut la montarea lor pe regleta, conform cerintelor montajului :

 

http://i57.tinypic.com/30w3zih.jpg

 

http://i60.tinypic.com/2vd5yty.jpg

 

 

.In continuare am demontat regletele 2 si 3 impreuna pentru a proteja unele componente ramase intacte:

 

http://i59.tinypic.com/6o2bgg.jpg

 

Aici se pot vedea mai bine si regletele contactelor mobile (contacte "cutit" ) care au ramas intregi :

 

http://i61.tinypic.com/23ldzzo.jpg

 

Se poate vedea aici starea contactelor din reglete, unele sunt indepartate, altele oxidate:

 

http://i59.tinypic.com/erzukl.jpg

 

Am recuperat componentele ramase intregi pentru a fi reutilizate . Am folosut un sunt termic ad-hoc si pompa de aspiratie ( nu e in poza ) :

 

http://i60.tinypic.com/2009r9w.jpg

 

Cele doua reglete s-au separat.si am trecut la contactele celei de-a doua,  corespunzatoare pozitiei UL  pe aceasta se afla 3 sectiuni de comutare plus una cosa de contact,;

 

... care au fost arcuite curatate si montate Asa arata regleta 2 :

 

http://i58.tinypic.com/2vi3vhz.jpg

 

http://i57.tinypic.com/28aq0wh.jpg

 

s-a procedat la fel si cu a 3-a regleta :

 

http://i60.tinypic.com/3fzbl.jpg

 

http://i62.tinypic.com/1zvv23q.jpg

 

Aici sunt toate 3 , avand contactele refacute elasticizate si montate.:

 

http://i59.tinypic.com/4il99v.jpg

 

Urmeaza partea metalica a comutatorului, sistemul de indexare a pozitiilor nu a fost sigur. in mod normal comutarea se face ferm in oricare sens sau ordine.fara greseala. Mai mult resorturile de revenire trebuie sa aiba suficienta elesticitate incat contactele sa culiseze ferrm si fara erori.:

 

http://i59.tinypic.com/eebt1.jpg

 

dupa rezolvarea cu bine a problemelor, a urmat montarea regletelor fixe. Pentru a vedea intrepatrunderea corecta a contactelor am montat prima data regleta din mijloc :

 

http://i57.tinypic.com/5np5x3.jpg

 

...urmata de regleta nr. 3 :

 

http://i57.tinypic.com/29av4sk.jpg

 

Apoi regleta 1, ultima :

 

http://i60.tinypic.com/2d01es2.jpg

 

http://i62.tinypic.com/2i78vet.jpg

 

Voi reveni ...

Link spre comentariu

Am continuat cu montarea principalelor componente pasive. Montarea s-a facut initial mecanic urmand ca inspre finalizarea ansamblului, componentele care au puncte comune de conectare sa fie lipite toate, o singura data pentru evitarea incalzirii repetate a regletelor de sustinere. Materialul acestora este sensibil la incalzire excesiva. Totodata paralel cu montarea, am desenat pozitia fiecarei componente si a conexiunilor comune:

 

http://i62.tinypic.com/zvsk6f.jpg

 

Sunt montate componentele originale , verificate si masurate riguros, am inlocuit componente cu altele numai unde a fost strict necesar.

 

http://i57.tinypic.com/30crmo6.jpg

 

In aceasta faza a trebuit sa ma opresc temporar deoarece urma montarea  unor componente lipsa

 

http://i59.tinypic.com/ezlgg4.jpg

 

..pe care le vom confectiona data viitoare.

Link spre comentariu

Am confectionat condensatoarele semireglabile deoarece printr-o intamplare am gasit conductor Cu Em+M de 0,2 mm.Pentru inceput am cositorit preventiv la un capat cateva bucati de conductor de Cu de cca. 2 mm. Cositorirea asigura o lipire usoara a condensatorului pe contactele-suport , lungimea initiala este de cca 50-55mm.http://i57.tinypic.com/110f3vr.jpgAm confectionat mai multe , aici sunt numai doua , la un aparat trebuie sa fie cate 4 bucati. Infasurarea conductoarului izolat pe suportul de Cu ( "armatura interioara" ) s-a facut cu ajutorul unei mici masini de gaurit :http://i57.tinypic.com/59ym9k.jpgAici in lucru :http://i62.tinypic.com/2zhqqfc.jpgsi aici finalizate :http://i57.tinypic.com/vi2wr5.jpgPentru siguranta plajei de acord au fost ceva mai lungi, capacitatea max. dupa impregnare a fost ( foarte aprox ) spre 60 - 65 pFIn mod normal doar unul trebuia sa fie usor peste 50 pF ( valoarea nu este scrisa pe schema ) dar asta s-a stiut abia la final.

Link spre comentariu

Va salut,Initial nu am avut intentia sa postez cele de fata, voiam sa repun in functiune acest aparat prin tot ce se poate, nu spun ca deocamdata cele vazute sunt deosebit de interesante dar din inertia inceputului lucrurile au perpetuat si nu ma asteptam la ce a urmat .Vom vedea pe parcurs si nu in ultimul rand va multumesc pentru ajutorul din care ... a iesit inca un aparat... functional. si nu numai atat. Dar mai sunt multe etape de parcurs.O alta problema la acest aparat a fost condensatorul variabil. Am vazut de la inceput ca lipseste o placa din rotor dar nici asa nu mai prezenta siguranta, unele dintre placi aveau joc , probabil din pricina deselor interventii.Adevarul este ca atat CV cat si intreg aparatul este foarte vulnerabil chiar la simpla schimbare a bateriilor cand se pot atinge accidental placile rotorului CV daca acesta nu s-a inchis preventiv. Nu orice utilizator stia cand acesta este inchis si de multe ori ... mai uitam . La fel si etajul RF unde condensatoarele semireglabile ( cele de mai sus ) sunt foarte usor de agatat sau de lovit . Ar fi fost foarte bine daca aceste parti ale aparatului, mai ales CV ar fost protejate cu o carcasa . http://i57.tinypic.com/5d32ut.jpg http://i61.tinypic.com/avl8g5.jpg Desi l-am repus in functiune, am tinut sa fac in asa fel sa fie intreg pentru ca la aliniere sa nu fie nevoie de modificarea unor valori ale altor componente din circuitele aferente. Si asa, aparatul este dificil de abordat si din alte privinte si pe cat posibil am inlaturat complicatiile .Astfel am hotarat sa schimb rotorul CV cu unul de la un tip similar. Radioreceptoarele "Miorita" , primele 3 variante au fost echipate cu acelasi tip de CV cu usoare diferente la stator si axul de antrenare. Voi arata aceste diferente dar mai intai , cum se demonteaza Cv "Litoral" pentru a nu distruge butonul de acord care este lipit din fabrica pe axul metalic de antrenare .Prima data se roteste butonul asa incat orificiul sa fie in dreptul unui surub de la sistemul de antrenare: http://i60.tinypic.com/23tfsb4.jpg Dupa ce se desface , se procedeaza la fel cu al doilea ; surubelnita este dreapta , trebuie sa incapa in orificiul din buton. Se trece la demontare rotorului : http://i62.tinypic.com/314s2s0.jpg Voi arata diferentele intre cele doua CV . http://i57.tinypic.com/2e58wzk.jpg In stanga este CV de la "Miorita" si axul de antrenare mai scurt si cu o gaura in stator. Aici aceleasi componente vazute de jos : http://i58.tinypic.com/308b7f6.jpg Am efectuat transferul rotorului si montarea anexelor : http://i59.tinypic.com/u1rnb.jpghttp://i58.tinypic.com/2dkxw8k.jpg Dupa "egalizarea" capacitatii maxime am verificat ansamblul la socuri pe ambele sectiuni la cca 60V ca si loviri laterale cu un ciocan de cauciuc. Nu au fost probleme iar sistemul mecanic de antrenare functioneaza ireprosabil. http://i61.tinypic.com/bi9yro.jpg In final am atasat conexiunile de masa. Acestea trebuie conectate inainte deoarece dupa montarea Cv pe sasiu spatiul este extrem de ingust si nu permite :http://i58.tinypic.com/zltc1j.jpg    

Link spre comentariu

Va salut,Deseori in aparatele pe care vrem sa le repunem in functiune, ca in acest caz, intalnim bobine care au carcasele rupte ,uneori ramase atarnate in firele infasurarilor de pe ele. Ma voi referi aici la cele din aparatele romanesti, cu doua sau patru sectiuni ( galeti ) din plastic , utilizate incepand din anii 59 atat in aparatele stationare cat si in unele portabile cu precizarea ca acelasi tip de carcase a fost folosit si la infasurarile din filtrele FI - MA din aproape toate radioreceptoarele produse de "Electronica" .http://i59.tinypic.com/33kdk7o.jpgIntotdeauna acestea se rup de la baza, mai precis in prima sectiune invecinata bazei de prindere in suport. Sub nici o forma sa nu se incerce relipirea imediata a bobinei asa cum este intrucat desi aparent se poate , la orice incercare de reacordare suportul bobinei va ceda imediat fara a mai aminti blocarea miezului in interior. In cazul impregnarii infasurarii cu ceara, relipirea este sortitat esecului din start.Cand se intalneste o bobina rupta, nu se va indeparta ci se vor taia firele cu grija sau cand este cazul se scoate miezul si se introduce in loc un obiect la indemana ( scobitoare, chibrit, cui etc ) si se cauta recuperarea bazei o data cu bobina .http://i59.tinypic.com/309t53l.jpgAstfel exista posibilitatea de a numara spirele si identifica locul terminalelor. Dupa desfasurarea partiala sau totala a infasurarilor , carcasa recuperata se poate remedia usor cu materiale si scule la indemana oricui. Este nevoie de cateva bucati de hartie,  3 burghie si putin adeziv. Am folosit 3 burghie frecvent intalnite in magazinele de profil, din cele foarte ieftine, calitatile specifice nu ne intereseaza aici. Acestea sa aiba diametrele de 3 mm, 3,2 mm si 3,5 mm.http://i58.tinypic.com/34g930w.jpgIn mijloc este burghiul de 3 mm. in stanga cel de 3,2 mm si cel de 3,5 in dreapta. Bucattile de hartie au cca 25x25mm, taiate din fila de matematica.Ceea ce urmeaza este foarte simplu : se prelucreaza interiorul carcasei succesiv cu cele 3 burghie in ordinea grosimii crescatoare . Nu am alimentat masina de gaurit, am fixat burghiele in mandrina si am rectificat diametrul interior manual, prin rotirea carcasei pe burghiu.Gaura initiala este de 3 mm , se incepe cu acest burghiu pentru scoaterea eventualelor impuritati ramase . Am continuat cu celelalte doua, in ordine, atat in carcasa cat si in baza acesteia:http://i58.tinypic.com/295sitg.jpg

http://i61.tinypic.com/2cz7bjt.jpgUrmeaza rularea, mai bine zis pre-rularea bucatilor de hartie pe suportul de 3 mm, fara adeziv, hartia libera va ramane usor rulata:http://i59.tinypic.com/os4rk9.jpg...se infasoara strans o singura data hartia pe acelasi suport si se pune o picatura ( generoasa ) de adeziv. Am folosit superglue :http://i59.tinypic.com/102k139.jpgInfasurarea hartiei a fost facuta foarte repede, urmata rapid de scoaterea acesteia de pe suport , altfel exista riscul sa nu mai iasa. Daca totusi se intampla asa ceva , se razuieste cu un cutit, suprafata suportului sa ramana curata si se face alta incercare. Se pot folosi manusi , alt adeziv sau se umezesc degetele imediat in vas cu apa. :http://i61.tinypic.com/1e78g9.jpgRevin curand...

Link spre comentariu

Am confectionat mai multe tuburi de hartie care, pastrate, pot fi utile in alte situatii similare.http://i59.tinypic.com/2r2py10.jpgAm prelucrat cu smirghel fin exteriorul tubului obtinut, astfel incat sa intre relativ usor atat in carcasa cat si in baza acesteia dupa care am aplicat un strat subtire de "Poxipol" atat pe tub cat si in interiorul celor doua repere:http://i60.tinypic.com/28gt35l.jpg... aducand baza carcasei la locul ei :http://i62.tinypic.com/2dgl63k.jpgDupa "uscare" :http://i59.tinypic.com/21estbc.jpg... am taiat tubul:http://i62.tinypic.com/a2c9qp.jpgSi in final bobina :http://i59.tinypic.com/kez2nt.jpgAsa cum am mai mentionat , cele descrise sunt realizate cu cele mai simple mijloace, la indemana oricui, fara pretentia unor realizari estetice de top  sau expozitie; sunt repere recuperate dar cu reusita garantata si functionare fara cusur; toate sunt verificate riguros, sistemele mecanice functionand ireprosabil iar celelalte verificate prin comparatii cu subansamble originale. Astfel bobinele refacute in acest mod corespund fara diferente semnificative si se incadreaza perfect in limitele tolerantelor admise pentru un acord lejer si in parametrii montajului.

Link spre comentariu

Endpoint Security by Bitdefender blocked this page.

 

A phishing attempt has been detected on this page. Access from your browser has been blocked.

 

Din pacate asa arata pozele care le vad eu!

Prezentarea este oricum interesanta si fara ele. Felicitari pentru rabdare, perseverenta si determinare!

 

Link spre comentariu

la mine se deschid toate pozele atat pe internet explorer cat si pe google chrome  (system de operare windows 7 service pack 1) , iar ca antivirus folosesc NOD32 cu update la zi.

 Felicitari pentru prezentarea amanuntita insotita de poze .

 

P.S pentru cei care nu reusesc sa deschida pozele, recomand sa dea copy la link-uri si paste in alt browser. sau sa-si faca update la zi la flash player. Eventual instalarea ultimei versiuni de flash player.

Editat de twinvortex
Link spre comentariu

Eu ma Windows XP cu lincenta si ESET Smart Security ultima versiune 8 cu licenta si ... pozele nu se deschid, in Crome

Browserul Chrome nu mai asigura asistenta la sistemul de operare windows XP, va recomand sa instalati Mozilla si veti elimina aceasta problema. Cu stima Editat de twinvortex
Link spre comentariu

Va salut,Pozele se vad cu Xp, Mozilla , Win 7.Urmeaza cateva detalii pentru realizarea unei bobine cum este cea din textul anterior.Calitatea pozelor nu este cea mai buna.  Am urmarit ideea realizarii in sine.Pentru fixarea si consolidarea capetelor infasurarii, cand mai sunt de bobinat cca. 15-20 spire, se monteaza pe carcasa un fir textil ( ata de cusut ) peste care se continua infasurarea. Pentru a nu incurca, firul se intoduce prin carcasa astfel incat ambele capete sa fie de aceeasi parte :http://i61.tinypic.com/mkaxza.jpgDaca in portiunea de bobinaj ramasa, exista si o priza ca in acest caz, firul se monteaza la cateva spire inainte de scoaterea acesteia si se pozitioneaza exact unde trebuie sa fie priza infasurarii ( Spira intreaga, jumatate de spira ):http://i60.tinypic.com/2q9w8k1.jpgSe delimiteaza priza, se continua bobinarea spirelor ramase iar la final se scoate capatul firului de ata din carcasa si se face dublu nod :http://i57.tinypic.com/1p75p4.jpg... dupa care urmeaza un nod simplu. In acest mod se consolideaza atat priza infasurarii cat si capatul terminal.Daca bobina contine mai multe infasurari se procedeaza la fel cu fiecare. Cand infasurarea contine spire putine, firul textil se aplica inainte de inceperea bobinarii :http://i62.tinypic.com/v45eh1.jpg...a doua infasurare si intreaga bobina finalizata :http://i58.tinypic.com/2iggei8.jpgEste bobina OL/UM "Litoral"

Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări