XAN77 Postat Decembrie 13, 2015 Partajează Postat Decembrie 13, 2015 Dar de ce să te psihanalizezi singur, te putem ajuta Nu am vrut să comentez off topic inițial, dar acum am prins momentul. Am observat că ai o atitudine de guru al ledurilor pe aici și ne vezi oarecum niște habarniști, să nu zic altfel, pe ăștia mai noi pe secțiunea leduri. E adevărat că pînă în noiembrie anul acesta nu cred că intrasem vreodată pe acest sector al forumului, dar asta nu mă face novice în electronică. Sper că nu deranjez dar eu așa am perceput intervențiile tale, mai arțăgoase. Revenind la ledurile mele, am crezut că este evident că sunt leduri LITEON, nu am postat de aiurea în acest topic. Altfel scriam la topicul cu nelămuriri, nu o să-mi fie rușine niciodată să întreb ce nu știu, da măcar acordați-ne un minim de credit. Și că tot e vorba de leduri LITEON, azi am pus 2 COB-uri M03 (35V/350mA) pe un cooler de AMD, la care am păstrat ventilatorul, și am alimentat ledurile (serie) cu 200mA, deci 14W. Cînd începuse să se cam încingă radiatorul am pornit ventilatorul cu 6V, radiatorul a revenit la temperatura camerei. Am mai scăzut tensiunea la 5V unde fan-ul păpa 37mA și radiatorul era tot rece. Se schimbă radical situația cu un ventilator. Intuiesc că se pot pune cîteva zeci de W de leduri în aceste condiții. Link spre comentariu
Dxxx Postat Decembrie 13, 2015 Partajează Postat Decembrie 13, 2015 Pai da, tu ai perfecta dreptate, dar trebuie sa ma si crezi ca esti exceptia - adica ai postat unde trebuie, ai facut un montaj temeinic etc... Majoritatea nou-venitilor sunt total diferiti de tine, iar multi devin si impertinenti. Este evident ca in acest moment nu te consider habarnist, nu deranjezi, si nici nu am motive de a fi artagos. De principiu coolerele de CPU nu au tiraj natural in pozitia uzuala pentru folosire cu LED/COB. Adica aripioarele nu sunt dispuse vertical. In plus, cum a mai spus Dr.L., distanta intre aripioare optima pentru tiraj natural este mai mare, proiectarea profilului optimal este un soi de arta... In momentul in care pornesti ventilatia fortata toate aceste dezavantaje pentru convectie/pasiv devin avantaje si chiar un debit de aer mic va face o foarte mare diferenta. Realizarile industriale de radiatoare pentru puteri mari - RT sub 1K/W se cam inscriu pe urmatoarele directii: - profil cu sectiune tip stea (ariioarele sunt verticale), cu diametre mari, bine peste 10cm - aripioare divers orientate, cuplate pe sistem de heat-pipes - racire cu ventilatie activa Link spre comentariu
XAN77 Postat Decembrie 13, 2015 Partajează Postat Decembrie 13, 2015 E clar că dacă e spațiu, răcirea activă este de preferat. Este impropriu spus ”dacă există spațiu” tocmai pentru că folosind răcire activă se face economie la radiator și cred că se cîștigă la spațiu nu se pierde. Mai rămîne necesară, pe lîngă alimentarea ventilatorului, o protecție pentur cazul în care fanul cedează. Cum vedeți o asemena protecție? Mă gîndeam și eu la cîteva versiuni: 1. siguranță termică; sunt ieftine, dar am văzut că se găsesc la minim 66 grade, nu știu cît de ok este plus că sunt de unică folosință 2. termostat cu bimetal cum folosesc colegii la invertoarele de sudură; cam voluminoase pentru un radiator mai micuț și mai scumpicele, dar se găsesc la temperaturi de orice fel și cu toleranțe mici. Cred că se pot imagina și versiuni mai electronice dar trebuie cît mai simplă ca să fie mai sigură protecția. Realizarile industriale de radiatoare pentru puteri mari - RT sub 1K/W se cam inscriu pe urmatoarele directii: - profil cu sectiune tip stea (ariioarele sunt verticale), cu diametre mari, bine peste 10cm - aripioare divers orientate, cuplate pe sistem de heat-pipes - racire cu ventilatie activa Ce fel de protecții or folosi ! Link spre comentariu
Dxxx Postat Decembrie 14, 2015 Partajează Postat Decembrie 14, 2015 Protectia universala este mai simpla tipologic decat crezi tu: un senzor de temperatura + o referinta de tensiune + un comparator - adica uzual 1 sau chiar 1/2 circuit integrat, sau doar o mica parte dintr-un microprocesor. Montajul comanda direct driverul , fie "dimming" fie on/off. Radiatoarele cu ventilatie activa se justifica doar pentru puteri mari si in locurile unde zgomotul si curentul de aer nu conteaza. Ele sunt ca volum de cateva ori bune, dar posibil si de zeci de ori, mai mici decat solutiile pasive. Cu protectia si fiabilitatea se mai poate aborda si asa: daca s-o strica ventilatorul imi permit sa se strice totul!. Spre exemplu la coolerele pentru leduri Sunon ventilatorul are speranta de viata apropiata de cea a ledului... Link spre comentariu
turcu_dan Postat Decembrie 15, 2015 Autor Partajează Postat Decembrie 15, 2015 Referitor la discutia de pe pagina precedenta, vreau sa mentionez ca la led-urile de tip LITEON LTW-5630AZL30LITEON LTW-3030DZL30 nu exista o problema de transfer a caldurii catre radiator cand acestea sunt montate pe MCPCB. Am 45 de led-uri LTW-5630AZL30 montate pe o placuta de 10x5.5cm, transferul de caldura e foarte bun, asta fara sa pun pasta siliconica intre pad-urile termice, desi initial am avut intentia. Deci...... cine are de gand sa lucreze cu ele, o poate face fara frica. Pana de sarbatori o sa prezint 2 lampi cu LTW-5630AZL30, fiecare lampa are 90led-uri si 4500lm, sunt folosite la iluminarea garajului. Link spre comentariu
turcu_dan Postat Decembrie 26, 2015 Autor Partajează Postat Decembrie 26, 2015 (editat) Prezint 2 lampi cu LTW-5630AZL30, fiecare lampa are 2 grupuri a cate 45 led-uri, fiecare grup este alimentat dintr-o sursa proprie. Sursele sunt ManWell, racirea este asigurata de un radiator generos, 36 grade dupa 2 ore de functionare. O lampa are 4500lm si un consum de 38W cu tot cu pierderile ce cad pe sursele de alimentare. Lampile le-am montat in garaj, am un total de 9000lm la un consum de aproximativ 76-80W, suficienta lumina incat sa vezi si sa poti lucra orice. Led-urile au o incarcare de aproximativ 90%, nu m-a interesat o eficienta mare pt. ca lampile sunt aprinse cca 10 min/zi, cat scot masina din garaj, exceptand zilele in care mai muncesc cate ceva si merg mai mult. Oricum, probabil ca nu-si vor scoate investitia niciodata, sau poate in zeci de ani, asa ca le-am alimentat spre max admis in foaia de catalog...... Daca merg 5-6 ani e suficient, oricum mai mult ca sigur in viitor vor aparea led-uri mai eficiente, si probabil ca le vom inlocui pe cele din zilele noastre. Sarbatori fericite!!! Editat Decembrie 26, 2015 de turcu_dan Link spre comentariu
XAN77 Postat Decembrie 26, 2015 Partajează Postat Decembrie 26, 2015 Bravo, felicitări. Arată bine. Raportul preț/lumeni e foarte avantajos la ledurile alea. Sursele alea ți-au ridicat investiția. Da stai și liniștit. Link spre comentariu
Dxxx Postat Decembrie 26, 2015 Partajează Postat Decembrie 26, 2015 (editat) Foarte frumos. Daca racirea este supradimensionata si jonctiunile nu depasesc 85 grade, nu sunt motive sa nu tinzi spre 50.000 ore de functionare, iar la regimul mentionat asta inseamna sute de ani... Indicele de incarcare mic este important atunci cand doresti randamente mari. Dar asta nu inseamna ca la indici de incarcare mari neaparat ai viata redusa. Singura observatie - in vederea unei bune raciri ar fi fost necesar sa cobori corpul de pe plafon, incat aerul cald sa aiba spatiu unde sa se ridice - asta daca nu cumva te bazezi pe conductia radioator-placa beton??? Editat Decembrie 26, 2015 de Dxxx Link spre comentariu
turcu_dan Postat Decembrie 28, 2015 Autor Partajează Postat Decembrie 28, 2015 Nu ma bazez pe conductia radioator-placa beton, testele le-am facut aproape in aceleasi conditii. Doar ca partea de sus a radiatorului am acoperit cu o bucata de pal presat. In conditile astea temperatura a ajuns la 36 de grade. Probabil ca dupa montajul pe tavan, sa absoarba putin din caldura placa de beton, da este posibil. Link spre comentariu
florinellll Postat Decembrie 31, 2015 Partajează Postat Decembrie 31, 2015 (editat) Interesant ,insa un led de 100w sau matrice led cum doriti sa ii zicem costa 30lei Cat a costat toata Instalatia? Se pare ca dispui de 3600lumeni Tie de unde ti-au iesit 9000?? LED Dimensions Chip Surface Area Lumen Flux Power Draw 3528 LED 3.5 mm x 2.8 mm 9.8 mm² 6-8 lumens 20-30 mA @ 2.8-3.4 Volts 5050 LED 5.0 mm x 5.0 mm 25 mm² 16-22 lumens 60 mA @ 2.8-3.4 Volts 5630 LED 5.6 mm x 3.0 mm 16.8 mm² 45-50 lumens 150 mA @ 2.8-3.4 Volts Editat Decembrie 31, 2015 de florinellll Link spre comentariu
turcu_dan Postat Decembrie 31, 2015 Autor Partajează Postat Decembrie 31, 2015 (editat) Aplicatia este realizata cu LITEON LTW-5630AZL30-EU,LED; SMD; 5630; alb cald; 42,5-60,5lm; 3000(typ)K; ≥80; 120°; 120mA, pdf-ul: ( http://www.tme.eu/ro/Document/aa279faf639f9e5ad5dbc0ae6c764b68/LTW-5630AZL.pdf ). Sursa ce alimenteaza un modul de 45 bucati este capabila de 350mA, cele 45 de bucati sunt impartite in serii de 15 led-uri, deci vine un curent de 116.6mA/seria de led-ri, daca te uiti in pdf, o sa vezi ca la 120mA un led are 53lm. Eu am facut un calcul aproximativ, si am luat 50lm/led. Atunci, 50lm x 45led-uri x 2 (module/lampa)= 4500lm x 2 lampi = 9000lm. Sa va inchipuiti un flux de lumina lumina asa de puternic, incat nu mai ai nevoie de iluminat nici pe bancul de lucru unde lipesti piese. Stiu ca un led de 100w, sau matrice led china costa 30-40lei, insa nu e corect sa comparam direct aceste 2 tipuri led-uri. Chiar daca nu sunt Cree, sunt calitative, au un raport incarcare/luminozitate bun, deasemenea un CRI>=80, eu am facut o comparatie led 10W china si 10W alcatuiti din LITEON LTW-5630AZL30-EU, diferenta este enorma. Led-urile in sine nu sunt asa scumpe, pretul mare a fost dictat de cele 4 surse Manwell (aprox 150 Ron), restul de componente a costat undeva la 50 ron, cu radiatoare second si cablaj cu suport AL pe care-l aveam deja. Din cate vad un led china se lauda tot cu 9000lm100W, eu am obtinut 9000lm lm 68W trasi din retea cu tot cu pierderile pe pe surse. Si sa nu uitam ca si pentru varianta china ai nevoie de radiator, sursa care costa daca o iei bunicica, si nu cred ca storci 9000lm din el. Mai multe detalii pot da si colegii care le-au folosit deja...... Se pare ca si ei sunt multumiti de raportul pret/calitate. Parerea mea ......pentru iluminatul interior merita sa dai ceva banuti in plus, la exterior se poate merge si pe varianta propusa de tine, spre ex inlocuitul proiectoarelor din curte. Editat Decembrie 31, 2015 de turcu_dan Link spre comentariu
Dxxx Postat Decembrie 31, 2015 Partajează Postat Decembrie 31, 2015 Da, apar si avocati pentru astfel de COBuri si in mod clar ei considera indice de incarcare 100%. Sa nu mai zic ca nu sunt interesati nici de randament , nici de CRI, ce sa mai zic de speranta de viata... Si cu ei este greu sa ai o discutie serioasa... Pentru cei cu experienta (Dan, sau Alexutz au multe realizari puse aici) incep insa sa primeze aceste conditii in mod natural. Cum vede un cunoscator - sta cam asa: [*]primordial racirea [*]LED/COB = CRI / randament / viata / raport pret-calitate [*]alimentare / optica secundara etc Evident ca tot calculul, cat si motivele alegerii solutiei prezentate de Dan sunt exact cum trebuie (si pe placul meu). LiteOn chiar are produse din gama foarte buna si excelenta ca raport pret/calitate. De multe ori gasesti la ei destul de ieftin produse cel putin comparabile, daca nu mai bune, fata de liderii de piata - Cree, Nichia, Osram, Seoul. La realizarea lui Dan se poate sa criticam designul sau estetica, dar functional va bate oricand COBul ieftin chinezesc propus. Ce sa mai vaorbim ca poate sterge pe jos cu majoritatea solutiilor disponibile in comert si mult mai scumpe... Link spre comentariu
aygun Postat Ianuarie 1, 2016 Partajează Postat Ianuarie 1, 2016 Lasand polemicile la o parte , eu consider ca cel mai bun lucru este ala pe care il ai. Ca e LiteOn, Cree , Nichia ...... Ciuciunghenia , prea putin conteaza. Important este ceea ce am eu si cat imi permit sa dau pe acea solutie. Degeaba am 9000 lumeni daca eu pierd din lumina aceea 60% iluminanad inutil o zona pe care nu o folosesc iar din zona respectiva folosesc 20% pentru lucrul efectiv. Personal , sunt adeptul iluminatului ambiental. Veioze , scafe, spoturi , in zone dedicate nu pentru toata camera. Bancul meu de lucru are iluminat local cu Led-uri de 10W precum si o lupa reglabila cu iluminat LED Ring. In rest , in camera atelier si birou am pus patru CFL-uri de 18W Philips. Camera fetei e iluminata de un lampadar sau de o lampa de lucru pentru teme. Iar ca o paranteza , ochiul uman este al naibii de adaptabil si de inselator de multe ori. Link spre comentariu
florinellll Postat Ianuarie 2, 2016 Partajează Postat Ianuarie 2, 2016 (editat) Absolut corect Garajul meu are 7 cu 4metri ,am incercat cu un led de 50w foarte bun foarte puternic ,insa fluxul luminos era concentrat in anumite zone Am rezolvat prin "imprastierea" a 6 leduri de 10w pe plafon rezultatul foarte bun iluminare mult mai uniforma Traiasca China chiar daca unii o contesta,, datorita" Ei" avem acces la componente ieftine Matricea led de 50w produsa de japonezi costa in urma cu 5 ani 600lei,va mai jucati voi cu leduri la pretul asta?? Un televizor Panasonic de 68cm costa in anul 1989, 60.000lei si Dacia 80.000lei NU MAI ARUNCATI CU PIETRE IN CHINA Editat Ianuarie 2, 2016 de florinellll Link spre comentariu
of-of Postat Ianuarie 2, 2016 Partajează Postat Ianuarie 2, 2016 Formidabil, insirati tone de cifre si de parametrii si de fapt sunt la oha. Cum adica 9 mii de lumeni bazati pe o apreciere subiectiva si o comparatie de pe un carton chinezesc ? Cam asta e solutia de viitor, expusa de florinel, leduri distribuite, cob-urile si retrofitarile sunt doar niste etape care mai mult franeaza. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum