turcu_dan Postat Noiembrie 19, 2015 Autor Partajează Postat Noiembrie 19, 2015 Te-ai descurcat cu corodatul MCPCB? Si la cat de artist esti, cum de nu ai facut sirurile egale ca lungime? Ce faci, scazi stacheta? Da, m-am descurcat, in principiu am procedat cum ai descris mai sus. Am prelucrat MCPCB-ul exact ca un PCB normal, suprafata de aluminiu n-a fost nevoie sa o maschez cu o banda de scotch, el vine cu ambele suprafete acoperite cu o protectie de plastic. Muchiile le-am acoperit cu oja, am incercat si cu marker, insa n-a fost destul de rezistent si dupa 3 min am vazut ca incepuse o reactie chimica. Dupa cum se vede si in pozele de mai sus, cablajul a fost afectat pe margini de solutia de corodat, a "mancat" putin din ele, din cauza asta sunt neregulate. Insa daca se foloseste oja nu-i nici o problema. Sirurile nu le-am facut egale pt ca m-am grabit si n-am pus asa mare pret pe aspect, cablajele urmand sa le integrez inr-o aplica, dar se mai poate lucra la partea estetica. Partea mai interesanta a fost lipirea led-urilor pe cablaj, care dupa cum a spus si @XAN77, are o capabilitate enorma de a disipa caldura, astfel ca nici cu un pistol de 100W nu prea reusesti sa topesti fludorul pe PCB. Solutia a fost lucrul pe talpa fierului de calcat, talpa avand undeva la 40 grade, incalzeste PCB-ul astfel incat sa se poata cositori pad-urile unde vin asezate led-urile. Dupa aplicarea cositorului, am asezat led-urile fiecare pe locasul sau, si l-am cositorit pe fiecare superficial doar intr-o parte, atat cat sa stea in locul sau. Dupa ce am terminat cu toate, a urmat partea interesanta..... am incins talpa fierului de calcat undeva la 80%, in 10-15 secunde fludorul de pe toata placuta s-a topit si toate led-urile s-au asezat frumos cum le vedeti in poza, au fost 2 exceptii pe care le-am asezat cu penseta, insa asta s-a intamplat din cauza cablajului care n-a iesit chiar perfect prin metoda transferului. Poate la urmatoarea realizare o sa fac un filmulet...... Asa ca nu-i chiar asa dificil sa realizezi un astfel de MCPCB. Trebuie doar putin exersat. Referitor la diferenta intre Edison vs Liteon, n-am avut timp sa fac o comparatie concludenta,( aceeasi incapere,) etc. Dar revin...... Pentru urmatorul modul cu led-uri de tip 3030, pe care-l vreau foarte compact, (pentru un proiector) care au dimensiuni mici, am achizitionat din curiozitate solder paste, acum vedem ce va iesi. Link spre comentariu
Dxxx Postat Noiembrie 19, 2015 Partajează Postat Noiembrie 19, 2015 Pai ce ai facut este o precositorire initiala (nu era necesara fixarea terminaleleor ca se autocentreaza) si apoi reflow. Exact despre asta discutam pe threadul vecin ("cositorirea ledului pe star"). Este acolo si link, nu-l mai caut acum. Subiectul l-am discutat la linkul respectiv in ianuarie - probabil ca la data respectiva a fost neglijat - oricum este pe aceeasi lungime de unda cu ce ai facut tu. Corect ar fi cu echipament /consumabile speciale de SMD - pasta de fludor si plita capabila de ciclu termic de reflow. Insa cu putina experienta faci exact ce ai facut tu cu rezultate identice. Mare atentie sa nu supraincalzesti, si atat incalzirea cat si racirea sa nu fie bruste! MCPCB - pai supracorodarea a venit tocmai de la faptul ca ai folosit folia de protectie (este pentru a proteja de zgariere si oxidare) care nu are adeziv puternic - incearca cum am zis eu, cu scotch lat si nu mai trece deloc, desigur cu conditia ca muchiile sa fie foarte bine acoperite cu oja. Link spre comentariu
turcu_dan Postat Noiembrie 19, 2015 Autor Partajează Postat Noiembrie 19, 2015 Abia acum am citit tutorialul despre cositorirea ledului pe star ... .. MCPCB-ul a fost afectat pe muchii/margini, unde a fost debitata placuta si a ramas aluminiul la vedere. Link spre comentariu
Dr.L Postat Noiembrie 19, 2015 Partajează Postat Noiembrie 19, 2015 Frumos! Spune si codul ledurilor, am impresia ca astea au CRI de 70! Link spre comentariu
turcu_dan Postat Noiembrie 23, 2015 Autor Partajează Postat Noiembrie 23, 2015 Revin cu detalii: se pare ca m-am inselat, led-urile nu au nici o problema de cromatica, m-a derutat lumina gagbuie/callda, avand 3000k fata de cele Edison care au intre 2670-3000k. Este o lumina de o culoare interesanta la 3000k, cumva putin galbuie, seria led-urilor este LTW-5630AZL30-EU, CRI>80. In week-end n-am mai lucrat nimic, desi mi-am propus sa fac inca 2 module a 45 led-uri fiecare. Link spre comentariu
XAN77 Postat Decembrie 12, 2015 Partajează Postat Decembrie 12, 2015 (editat) Am mai făcut o lampă cu 60 buc. 5630, folosind 2 radiatoare CPU pe care le-am montat în altă plafonieră. Mi se pare mie sau capabilitatea de răcire / necesarul de radiator a acestor leduri este mai bună față de un COB ? Adică la o putere instalată pe radiator de 10W (pe rimul radiator am pus un cablaj cu 35 leduri), temperatura radiatorului după o oră de funcționare este un pic sub temperatura la care ajungea COB-ul pe un radiator identic cu 5,4W (9V/0,6A). Mă refer la condiții asemănătoare de lucru, în plafoniere. Editat Decembrie 12, 2015 de XAN77 Link spre comentariu
Dxxx Postat Decembrie 12, 2015 Partajează Postat Decembrie 12, 2015 HiHi... Singura relevanta este temperatura jonctiunii, nu a radiatorului. In COB, R.Tjct-case trebuie sa fie foarte buna, in orice caz asa este la LIteOn, pe probate... COB-ul ca unitate in sine poate fi montat bine si de cineva mai putin priceput - deci sanse mari ca R.Tjct-rad sa fie mica. *** In cazul ledurilor discrete "5630" : [*]nu exista "5630" asta e doar cod de capsula. Deci ne dai un cod/producator [*]in mod sigur nu le-ai montat cu o R.Tjct-rad buna! [*]defapt capsula 5630 nici nu permite un montaj bun, din cate stiu majoritatea nu au pad termic, asa ceva gasesti la capsule mici gen 3,45x3,45mm insa la realizari "corecte" si in acelas timp scumpe. Adica daca puneai cree XPL da, se putea face transfer termic bun de la capsula de 3,45x3,45. [*]insa un singur XPL + reflow + steluta te-ar costa mai mult ca COBul LiteOn, si ai avea randament si putere maxima mai proasta... *** Deci ce ai facut tu este ca ai un montaj cu "5630" prost conectate la radiator, probabil jonctiunile ajung la 100 Grade, si ce ajunge la radiator se disipa imediat incat radiatorul sta la 30-40 grade. Pe partea cealalta ai COBul pe care ai reusit sa-l montezi bine, radiatorul ajunge la 50 grade insa din cauza drenajului bun ai probabil numai 65 grade pe jonctiune. Adica aparent incalzeste mai mult COBul, insa jonctiunile lui sunt mult mai reci. Ce rezulta din asta ca randament si speranta de viata poti deduce si singur. Link spre comentariu
XAN77 Postat Decembrie 12, 2015 Partajează Postat Decembrie 12, 2015 Este vorba de LTW-5630AZL30 care au și pad termic. Sunt prinse pe un cablaj ce are suport de aluminiu, între paduri de cupru de 1cmp. Padurile de cupru au fost în prealabil acoperite generos cu fludor. Cînd am pus mîna pe radiator am verificat și pe padurile cositoritede pe cablaj, fără să fie diferențe care să indice un contact termic prost. Nu am zis că stătea radiatorul la 30-40 de grade. Era undeva aproape de (dar sub) limita unde nu mai poți ține mîna pe el. Or fi 50-55. Joncțiunea ledurilor întradevăr nu am cu ce să o măsor. Link spre comentariu
Dxxx Postat Decembrie 12, 2015 Partajează Postat Decembrie 12, 2015 (editat) Pai de ce trebuia sa-ti scoatem cu clestele ca ledurile nu sunt "5630", ci LTW-5630AZL30 - credeai ca e prea complicat pentru noi? Credeam ca compari mere cu pere, inteleg insa ca nici ledurile nu sunt chinezisme ordinare si in plus au fost si temeinic montate. Tinand cont ca au RTj-c 15K/W inseamna ca sunt comparabile cu COBul, tinand cont de diferenta de putere. In acest caz devine greu de explicat, trebuie sa adancesti tu masuratorile, sa vezi daca ceva nu ai scapat. Poate ca interfata facuta de tine pe MC-PCB este mult mai buna si precis are suprafata de contact cu radiatorul mult mai mare fata de COB... zic si eu, dar numai tu poti sa investighezi complet. Sa ne comunici rezultatele, acum ca tot ne-ai facut curiosi... <ca deformare, plecand de la nivelul intrebarilor uzual puse pe aici, credeam ca sunt cine stie ce "5630" facute pe vapor, fara thermal-pad si montate si prost - cam asa se poarta uzual. Din moment ce situatia este radical diferita posibil sa fie chiar foarte bine montate si padurile alea sa ajute si ele destul de mult la disipatie, deci intr-adevar sa fie mai rece montajul cu discrete> Editat Decembrie 12, 2015 de Dxxx Link spre comentariu
XAN77 Postat Decembrie 12, 2015 Partajează Postat Decembrie 12, 2015 Faptul că COB-ul încinge radiatorul mai tare e clar că nu-l suspectez de contact termic prost. Aș fi putut suspecta de asta în cazul ledurilor smd dar cum ziceam am pus mîna pe fața cu cabljaul, printre rîndurile de leduri, și temperatura era doar ușor mai ridicată. Adică nu pare nimic în neregulă privind contactul. Cred că explicația stă în împărțirea sursei de căldură mare (COB-ul) în mai multe surse de căldură mai redusă (SMD-ul), avînd astfel o suprafață nativă mai mare de disipare. Și la prima mea lampă de cînd am început aceste experimente, cea din corpul de neon de 45cm, unde am pus 30 astfel de smd-uri ce însumează cam 9W, m-a mirat un pic că radiatorul care l-am pus nu pare echivalentul unuia de CPU și totuși era suficient. Acolo, dat fiind spațiul mic, am folosit 2 piese de aluminiu în formă de profil U lung de 8cm, lat de 4cm, aripi de 2cm și 2mm în carne. Pe acele piese de aluminiu am prins cele 2 cablaje de aluminiu de 2,8cm/17cm pe care se află cîte 15 leduri. Credeam că în interiorul U-ului va trebui să plusez cu ceva radiator dar nu a fost cazul. Am crezut că poate are un efect deosebit datorită carcasei corpului lămpii care e dintr-o tablă vopsită doar la exterior, iar pe interior fiind prinse U-urile. Dar această lampă fiind la baie nici nu prea funcționează foarte mult timp, deci are un avantaj oarecum. Link spre comentariu
Dr.L Postat Decembrie 12, 2015 Partajează Postat Decembrie 12, 2015 E totusi logic sa fie mai ok cu leduri discrete in detrimentul COB-ului: suprafata de contact e mult mai mare, fiecare led cedeaza caldura unei anumite parti din radtaor etc -> temperatura mai mica a jonctiunii -> randament mai mare -> temperatura mai mica a jonctiunii La COB, diodele sunt inghesuite intr-o suprafata mica, transferul nu are cum sa fie la fel de bun, pt ca nu se folosesc superconductori termici, e gramada mare, se incalzesc unele pe altele. Link spre comentariu
Dxxx Postat Decembrie 12, 2015 Partajează Postat Decembrie 12, 2015 Pare destul de clar ca daca ai folosit MC-PCB ca in poza (inteleg ca poza este de la pima realizare, dar tot cu MC-PCB) atunci o mare parte a disipatiei se face direct prin insulele de cupru. De asemenea si MC-PCBul in sine avand miezul de aluminiu va disipa si el destul, mai ales ca puterea per cip este redusa. Asta face ca rezistenta termica globala (adica rezstentele pentru fiecare 5630, puse in paralel) sa fie foarte mica, deci racirea mai buna decat in cazul COB. In plus, suprafetele foarte mari de contact prin comparatie cu un COB ajuta si ele la preluarea unei mari cantitati de caldura (adica rezistenta termica la interfatare este mica). Initial credeam ca este cazul "uzual" cu ledurile discrete proaste si prinse prost, caz in care ar fi fost valabil ce spuneam acolo. Acum avand datele complete si vazand si modul de lucru - fara economie la suprafata de MC-PCB reiese clar ca motivul este pur si simplu racire mai buna la varianta cu leduri discrete. Link spre comentariu
Dr.L Postat Decembrie 12, 2015 Partajează Postat Decembrie 12, 2015 Da, e o realizare calumea Link spre comentariu
Alexutz Postat Decembrie 12, 2015 Partajează Postat Decembrie 12, 2015 Intr-un corp din ala încape un profil "U" din aluminiu...se poate mari destul puterea. Link spre comentariu
Dxxx Postat Decembrie 13, 2015 Partajează Postat Decembrie 13, 2015 Daca ma psihanalizez incep sa ma ingrozesc ca nu am plecat de la ideea ca montajul este temeinic facut, ba chiar eram convins ca e facut prost - asta din cauza a ce vedem pe aici foarte des (din pacate). Adica ceva prost a inceput sa fie regula, nu exceptia. Mai tot timpul vorbim de "benzi led" sau "5050" sau "rezistenta serie" sau "chinezisme" - cam asta e nivelul. Daca ne uitam imprejur au napadit acum cu Craciunul... Ar trebui insa sa discutam de solutii de racire temeinica, de drivere boost, de Cree/Nichia/Seoul, de CRI, de unghi de emisie si optica secundara, de SMPSuri cu iesire CC etc... Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum