Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Recomandare led-uri auto


Vizitator vladmarcu

Postări Recomandate

Vizitator vladmarcu

Salut! Va rog sa va dati cu parerea despre ledurile atasate sau sa-mi recomandati ceva mai fiabil.Sunt leduri Cree de 3w bucata si au canbus. Tot ce am mai avut nu au rezistat prea mult. Nu am masurat, dar am auzit ca tensiunea cu motorul pornit este cam mare la masina mea, dar si ledurile au fost chinezarii.Va multumesc!post-225628-0-25913100-1426450205_thumb.jpg

Editat de vladmarcu
Link spre comentariu
  • Răspunsuri 16
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • Dxxx

    7

  • Chiriac Dragos

    2

  • mihaicozac

    1

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Orice led traieste mult si bine daca este de calitate si daca este racit corespunzator.

Evident ca se presupune ca este alimentat corect... nu discutam de distrugeri neghioabe...

 

Numai in combinatia celor doua prezente concomitent  obtii viata "nesimtit" de lunga care este tipica ledurilor.

 

Relativ recent am furnizat driver + leduri unui coleg care cumparase (la un pret as zice foarte mare) becuri auto cu leduri Cree - care au sucombat practic imediat (saptamani).

 

Faptul ca erau sau nu chinezisme nu il cunosc, insa modul de alimentare nu era deloc rezonabil: 4 leduri erau practic in paralel, iar curentul insumat din toate trecea printr-al cincilea (cel frontal, care mergea deci la curent de 4 ori cat al celorlalte).

Driverul era serial pasiv cu rezistente - nici un soi de protectie anti-surge

Ce s-a facut:

- driver in comutatie

- protectie pe alimentarea driverului cu TVSuri

- modificarea cablajului la 2 catene serie fiecare de cate doua leduri, apoi curentul insumat din cele 2 catene trecand prin ledul frontal (deci curent dublu, nu de 4 ori mai mare). Tensiunea auto este potrivita pentru a alimenta catene led (power/white) formate din 3 jonctiuni serie.

 

Dar tot ce am descris este doar aducerea la normalitate, din pacate racirea ansamblului nu putea fi modificata.

Deci a trebuit sa-i interzic montarea in farul principal sau functionarea la putere mare (driverul si ledurile duceau mult mai mult).

 

Daca asupra puterii marite in relatie cu incalzirea nu trebuie sa comentez, cu farul posibil ca unii sa nu inteleaga interdictia:

- farul avea becuri cu halogen, care ajung in functionarea normala la mii de grade, deci se racesc prin radiatie directa preponderent in infrarosu.

- radiatia respectiva frige tot ce este in jur, inclusiv ledurile din incinta, daca ele nu au alveola separata total si preferabil izolata termic.

 

Din acest motiv eu nu recomand leduri pe auto decat daca farurile / incinta este special destinata ledurilor sau modata corespunzator.

De principiu, asta trebuie sa includa o racire bine proiectata si realizata, care sa evacueze caldura in afara farului propriu-zis.

Editat de Dxxx
Link spre comentariu

Daca ai compartiment total separat si sunt pe pozitie probabil ca ajung 50lumeni - la o astfel de valoare se ajunge usor.

 

Daca insa vrei sa cumperi "de-a gata" nu pot sa-ti dau nici un sfat, ti-am explicat cam cum sunt realizate astfel de montaje (din punctul meu de vedere = gresit).

In plus chiar si la 50lm, pe care cu un led bun de ultima generatie ii obtii pe la 1/3W , in pofida puterii mici tot trebuie sa-l racesti bine, mai ales ca alveola ta separata probabil ca este inchisa, deci convectia este zero.

La o astfel de putere evident ca merge un driver pasiv (rezistenta inseriata) insa bine ar fi un driver activ, in comutatie. Oricare ar fi, bine ar fi sa stea in afara "becului", la distanta, ca sa nu adauge temperatura acolo unde nu vrei.

Asa ca incet-incet ajungem macar la scara redusa la o modare a farului. Si asta este necesar.

 

Orice solutie care pretinde ca inlocuieste direct becul cu un montaj led, chiar la 0,3W eu zic ca daca nu sigur, macar probabil, nu va face bine nici alimentarea nici racirea, asa ca fiabilitatea proprie a unui led bun de 50.000 ore+ va fi compromisa.

 

Desigur ca stiu cate oferte de inlocuitori de becuri auto cu led exista, insa sansa mare este sa primesti miste SMDuri montate pe PCB normal, nici urma de MCPCB, iar driverul pasiv cu rezistente serie, in timp ce radiatorul sau ceva similar = inexistent.

La asa ceva, daca se depasesc cele 1000 ore tipice de functionare bec incandescenta eu ma mir.

Editat de Dxxx
Link spre comentariu
Vizitator vladmarcu

Intradevar, compartimentul este inchis si nu vad pe unde ar putea pierde caldura. Din explicatiile date, nu pot decat sa ma multumesc cu niste leduri care sa ma tina cel mult un an (1000 ore). Am dat vina in totalitate pe tensiunea prea mare care ajunge la becuri cand motorul este pornit, dar se pare ca racirea este principala problema.Ledurile pt pozitii sunt cate doua pe far in partea superioara a acestuia.Masina este MB clasa C pana in 2011.post-225628-0-03976300-1426539197_thumb.jpg

Editat de vladmarcu
Link spre comentariu

Pai si daca tot te implici/chinuiesti de ce nu vrei sa faci o singura data si bine?

La 0,3W x bucati din cate inteleg (sau mai probabil 0,15W x 2) nu trebuie decat o bucata de aluminiu groasa de 1-2mm si cateva zeci de cm2. Trebuie insa sa fie dispusa in exteriorul farului, pe cat se poate vertical (convectie) si fara surse radiative in apropiere (spre exemplu circuitul de racire, cu apa la 90 grade).

Este foarte posibil sa gasesti un loc unde sa poti strecura/lipi acest mic radiator pe far spre exterior fata de axa masinii.

Nu cred sa fie problema. Problema este cum ajunge caldura la ea, de obicei un heatpipe ar fi perfect, dar merge si conductie directa prin metal daca calea poate fi facuta scurta.

 

Cu un driver cu protectie surge (cateva zeci de lei) si doua leduri Cree mult supradimensionate (cam 10 lei ambele) ai o solutie care rezista 50.000 ore, dupa calculul tau vreo 50 ani.

Link spre comentariu
Vizitator vladmarcu

As face treaba asta doar daca as folosi niste led-uri puternice. Led-urile atasate in primul post cica au 3w bucata, deci 9w/bec. Le-am luat astazi, nu mi se par asa puternice. Au aceeasi lumina cu un smd 5630. Ar functiona schema data de tine cu niste led-uri mai puternice? Eventual 3 led-uri pe bec? Pana la urma aceste led-uri practic nu ma ajuta cu nimic. Vreau doar sa fac masina mai frumoasa. Este o pasiune de-a mea. Deci, la fel de important ca solutia sa fie fiabila este ca si led-urile sa lumineze bine.Mari modificari la far nu as vrea sa fac, dar daca efectul e scontat ma bag.

Editat de vladmarcu
Link spre comentariu

Un led Cree de 3W alimentat la 1,5W lumineaza o camera intreaga, iar direct la el nu te poti uita...

5050, 5630, 7020 - nu sunt leduri, sunt tipuri de carcase, in ele pot fi "impachetate" jonctiuni mai mult sau mai putin performante - dar toate sunt SMDuri de putere mica / cel mult medie.

 

Ledurile Cree emiter seamana cu SMDurile dar sunt leduri serioase, de putere, cu o cale de drenaj termic performanta. Vizavi de dimensiuni sunt foarte puternice.

 

 

Pai la ce vrei tu primul pas ar fi temperatura de culoare - care sa fie imperecheata cu celelalte becuri din far.

Nu am dat nici o schema, doar schema de principiu: protectie antisurge -> driver -> led.

Pe pozitie nu vad ce putere mare sa pui, nici de ce, nu vrei sa orbesti colegii de trafic. Desigur ca poti merge insa spre 100-200lm dar cu atentie la focalizarea fasciculului.

Da, la 12V auto cel mai bine se potrivesc montajele cu 3 leduri in serie.

 

Cu sau fara radiator extern? - pai nu am inteles, te bagi sau nu?

Solutia cea mai buna este cea descrisa, cu radiator dispus extern fata de far = modare far.

Daca insa musai sa introduci led in far cu tot cu solutia de racire - ai varianta ledurilor cu randament maxim - insa scumpa bine, dar depasind 200lm/W. Avand randament foarte bun degaja relativ mai putina caldura si se poate sa ajunga un mic radiator local in forma globului fostului bec.

Link spre comentariu
Vizitator vladmarcu

Ca sa intelegi mai bine compartimentul pozitiilor in far si soclul becului pun un link

Care ar fi costul aproximativ al solutiei cu racirea in interiorul farului? Editat de vladmarcu
Link spre comentariu

Daca este la fel de inghesuit... dificil. Singurul mod de a rezolva cat de cat racirea ar fi o banda de aluminiu care sa treca prin conectorul respectiv si sa se raceasca in spate.

 

Daca nu, doar ceva minuscul in locul conectorului.

Ramane si unde "infigi" driverul o fi el micut, dar totusi.

Singura rezolvarea ar putea sa vina de la spatiul dintre conector si capacul respectiv, acolo sa intre si un mic radiator si driverul. Insa trebuie masurat si vazut.

 

Ca costuri evident ca cel mai bine iesi cu solutiile chinezesti de inlocuire directa, fara protectie, cu driver pasiv si led prost SMD.

Daca vrei ceva bun poti alege leduri Cree intre 5 si 40 lei in functie de pretentia de randament, si probabil ca va fi vorba de una singura.

Un driver adevarat in comutatie achizitionat costa si el ~ 30 lei, insa unul facut va fi si mai bun si posibil sa fie direct adaptat spatiului, nu ar trebui sa fie mai scump + ca se poate include in structura lui surge protection.

Pentru ca prevad putere foarte mica posibil ca sa fie justificata folosirea unui driver pasiv cu rezistenta serie, dar avand protectie anti-surge. Asta trebuie insa apreciat ca fezabilitate pentru ca de obicei are randament mai bun cu o catena de 2-3 leduri.

Link spre comentariu
Vizitator vladmarcu

Acum am montat ledurile atasate. Vad cat vor fi de fiabile. Sunt primele leduri cree pe care le am, dar sincer nu am mari asteptari. Daca aceste leduri ma vor dezamagi, sunt dispus sa ne intalnim si sa proiectam o solutie sigura.post-225628-0-68070000-1426700746_thumb.jpgpost-225628-0-10521800-1426700793_thumb.jpg

Link spre comentariu

- daca cele doua componente negre cilindrice cel mai aproape de conector sunt TVSuri

- daca PCBul este metal-core (MC-PCB)

- daca ledurile sunt Cree

- daca curentul este unul relativ mic (sub 100mA)

... atunci cred ca mai bine nici nu poti sa faci daca doresti o varianta compatibila cu soclul si cu racirea integrata in ea.

 

Din pacate nu ai nici o garantie ca in functie se va mentine o temperatura adecvata, pentru ca asta depinde mai mult ca toate de incinta, iar incinta este a masinii.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări