Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Acumulatori si tensiuni


Vizitator cipd

Postări Recomandate

Vizitator cipd

Salut, cateva intrebari pentru cei priceputi, imi cer scuze de la bun inceput daca nu am postat unde trebuie si rog un moderator sa-mi mute topicul in sectiunea potrivita daca e cazul.

 

Bun, am o casa de marcat mai veche care are un acumulator Ni-Mh 6V 1500mAh (5 "celule"?). Precizez ca acumulatorul este usor accesibil fara a trebui desfacuta casa, pur si simplu are un locas separat la spate cu mufa cu tot, doar il scoti si il bagi la loc. Ei, acumulatorul nu mai tine aproape deloc, practic casa de marcat porneste dar se inchide la prima tentativa de bon. Masurat cu multimetrul are 6.73V, dar banuiesc ca si-a cam trait viata, casa e foarte veche. Sa-l schimb, pretul unuia nou e de ~100 ron (la o firma de case de marcat locala).

 

Acum, eu am un acumulator Li-Ion de 7.2V (2 celule?) aproape nou. Acumulatorul are acelasi tip de mufa (chiar identica), de 3 pini ca si cel de 6V (rosu, alb, negru). Am observat ca atat timp cat acumulatorul Li-Ion nu are mai mult de ~7.4V (masurat cu multimetrul) casa de marcat merge perfect cu el, scoate bon dupa bon, nu da nicio eroare etc. Deci parfum. Aseara am uitat casa de marcat la incarcat pese noapte, si azi la pornire imi afisa eroare "H_BAT" si se inchidea automat. Am scos acumulatorul Li-Ion si l-am masurat, avea ~8.3V. Asa incat am conectat la el 4 ventilatoare de 12V legate in paralel (chiar nu stiam cu ce altceva sa-l consum) si l-am lasat asa o vreme buna sa se mai descarce, tot incercandu-l din timp in timp la casa de marcat -  pana tensiunea a ajuns cam pe la ~7.5V, abia atunci nu am mai primit eroare de la casa si a pornit. Evident asa merge brici, bonuri, teste etc.

 

"Pe net" am citit ca acumulatorii Ni-Mh au o tensiune maxima de incarcare pe celula de 1.44V, deci 1.44x5=7.2V pt cel vechi? si ma gandesc ca, probabil, casa de marcat fiind "proiectata" sa lucreze cu cel Ni-Mh de 6V, se blocheaza/nu permite/nu lucreaza cu o tensiune mai mare decat cea maxima de incarcare? (cum a fost in cazul meu, eroarea high battery la 8.3V cand cel Li-Ion era prea incarcat). Atunci, cum as putea sa folosesc acumulatorul Li-Ion in locul celui vechi fara sa ma chinui cu masuratori, etc? Pot oare sa-i limitez "incarcarea" pana la stiu eu 7.3-7.4V? Sau ar merge poate sa-i pun vreo rezistenta, dioda ceva pe firul rosu sa scad ~1V din tensiune? (sper ca nu zic prostii :d). Ce implicatii si riscuri sunt? Sau ce altceva as putea sa fac, dati-mi un sfat.

 

Chiar n-as vrea sa dau 1 milion pe alt acumulator. Asta cu Li-Ion cat timp nu-l incarc peste 7.4 merge parfum, si chiar tine foarte bine.

 

PS. Mai am un acumulator plumb acid mai vechi 6V/1.3Ah (cu 2 fire) dar multimetrul indica vreo ~2V, mai are vreo sansa? :) Stiu ca la cei Ni/Li daca celula scadea sub un prag nu mai aveai ce-i face, la astia Pb n-am idee.

 

Multumesc,

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 13
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • validae

    2

  • turcu_dan

    2

  • loleksibolek

    2

  • leo 17

    1

Top autori în acest subiect

Vizitator cipd

Da, am uitat sa precizez. La locul unde functioneaza nu am curent (e doar o locatie temporara oricum, cat de temporara - nu stiu nici eu).

 

Altmiteri, conectata la priza (are incarcator de 12V/0.5A) functioneaza ok chiar si cu acumulatorul vechi. De fapt, de aici si nebuneala, ca nu am curent in noua locatie si atunci am observat ca acumulatorul vechi nu tine deloc, desi arata ca-i incarcat full.

Link spre comentariu

Oare n-o merge sa conectezi acumulatorul inseriat cu o dioda?tensiunea ar scadea din cauza caderii pe dioda,si de incarcat in noua locatie si asa n-ai cum sa-l incarci neavand  220.

Link spre comentariu
Vizitator cipd

Nu pot sa-l incarc in noua locatie, da, dar pun totusi casa la incarcat cand ajung acasa, si ar insemna sa decuplez/cuplez iar dioda aceea dupa caz si as fi vrut o solutie mai eleganta. Practic sa pun acumulatorul in locasul lui si sa uit de el, simplu, ca si cu cel vechi.

 

Daca las dioda si la incarcare, ce probleme pot aparea? Cand acumulatorul e la incarcat (practic cand casa de marcat e pusa in priza acasa) la bornele acumulatorului am 8 si ceva, sub 9 (din ce-mi amintesc, am sa ma uit maine din nou).

 

Exista un circuit intern in casa de marcat, langa mufa de la incarcator sunt si 2 leduri rosu si verde, de regula cand se stinge cel rosu se aprinde cel verde si incarcarea s-a terminat.

Link spre comentariu
Vizitator cipd

Incet incet imi dau seama ca nu prea are rost ce vreau sa fac pana la urma, in primul rand pentru ca acumulatorii Li-Ion au un regim specific de incarcare iar casa mea de marcat are un circuit intern gandit pentru Nimh. Ba mai mult probabil a fost o mare prostie sa-l las pe cel Li-Ion la incarcat in casa de marcat, probabil puteam sa-l stric. Asa, ar trebui seara scos, pus intr-un circuit de incarcare specific pt Li-Ion si dimineata pus la loc in casa de marcat si deja ma complic.

 

Am vazut pe internet la magazine online cu componente electronice preturi bunicele la acumulatori Nimh. Am vazut si pachete de 5 inseriati cum imi trebuie mie dar cu capacitate mica (vreo 5-600), mie mi-ar trebuie vreun 1500-2000. Neinseriati am vazut si de capacitati mai mari. Daca cumpar 5 (de aceeasi capacitate evident) si ii inseriez eu, e recomandat sa folosesc stiu eu un anumit fel de lita, etc? Deasemenea, acumulatorul Nimh vechi avea si un al 3 fir alb, un termistor am inteles ca se cheama? Cat de importanta este lipsa lui?

Editat de cipd
Link spre comentariu

Poți cumpăra acumulatori separați și să-i montezi într-un suport (boxă de baterii) modificat astfel ca ei să încapă în locașul casei de marcat.Sau poți chiar construi relativ ușor un astfel de suport din țeavă de PVC cu diametrul interior potrivit.Dacă vrei să lipești acumulatorii, trebuie s-o faci rapid pentru a nu-i supraîncălzi.Ca fire de conexiune poți folosi conductor lițat sau chiar fâșii de tablă subțire de oțel recuperată de la baterii uzate. Trebuie neapărat conectat și acel termistor așa cum era la acumulatorul original, fiindcă el oprește încărcarea la atingerea unei temperaturi limită a acumulatorilor.

Link spre comentariu

Incarcatorul din casa nu e chiar foarte destept, as zice deloc .Altfel ar fi oprit incarcarea la limita maxima admisa pe Ni-Mh. deaceea a si crescut tensiune peste limita cel cu LI-In avind alta caracteristica de incarcare.

Poti inseria pe traseul accumlatorului doua diode antiparalel , de 1-2Amp. Trebui sa verifici ce diode iti trebuie .Pentru cadere mai mare diode normale , pentru mai mica diode schottky. Sunt la magazin, costa pina intr-un leu buc. In felul asta poti si incarca accumlatorul si descarca . Si cum zice colegul e bine cu un accumlator de masina mai mic .Poate fi si mai vechi, oricum are capacitate destula pentru ce iti trebuie tie.

Elementi noi poti pune, dar trebuie sudati intre ei . Deobicei nu merg lipiti cu cositor . nu adera la materialul din care sunt facuti. Sunt magazine care au aparat de sudat.

Link spre comentariu

Dacă inițiatorul topicului ar pune o poză cu acumulatorul Li-Ion pe care vrea să-l folosească la casa de marcat, sunt sigur că se găsește o soluție. E foarte posibil ca acel acumulator să aibă un circuit de protecție dedicat inclus, care ar simplifica problema încărcării lui.Diferența de tensiune în plus se rezolvă ușor.

Link spre comentariu
  • 7 luni mai târziu...

 Salutare .. am o nedumerire cu privire la incarcarea acumulatorului auto. Se stie ca o incarcare buna a acumulatorului, se realizeaza intre 13.9-14.4V. Am tot auzit pe unii mecanici/electricieni auto zicand ca daca pornesti multi consumatori din dotarea masinii gen (dezaburire luneta/oglinzi/ faza lunga/scurta,/ AC/ incalzire in scaune, etc....) bateria nu se mai incarca in conditii optime, si ca de fapt, daca ai ajuns la destinatie cu consumatorii porniti si ai oprit motorul, ai consumat curent destul de mult din baterie . Am facut acest test ieri cand am inocuit acumulatorul cu unul nou, tensiunea la relanti scade de la 14.4V in gol, la 14.2 cu accesoriile de mai sus pornite. In acest caz eu consider ca acumulatorul nu se descarca, atata timp cat tensiunea pe baterie este 14V. Am dreptate sau gresesc? Daca as considera ca se consuma curent din baterie, atunci ar trebui sa am la bornele ei o tensiune mai mica de 14V, nu?.

Link spre comentariu

Am tot auzit pe unii mecanici/electricieni

Ia intreaba-i pe mecanicii/electricienii auto care e legea lui Ohm sau care e valoarea curentului  la un bec de 55w/12v.O sa te lamuresti...

Editat de loleksibolek
Link spre comentariu

daca scade la 14,2v inseamna ca alternatorul acopera consumul consumatorilor enumerati si ....mai si incarca acumulatorul.trebuie totusi lasati mecanicii aia de dacii deoparte,tehnologia avanseaza cu viteze mari,dar cum se vede...pe langa dansii.

am inlocuit mai de mult un stabilizator de la un alternator de Hyundai accent si pe el scria 13,5v. cu toti consumatorii porniti tot 13,5v ramanea pe bornele acc-ului.

scuzati off-topicul!

Editat de ovy83
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări