Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Despre monitoarele de studio


bogdanc2011

Postări Recomandate

Sunt implicat în producţia muzicală şi totuşi nu am alocat până acum un buget pentru nişte monitoare de studio. Mă descurc cu nişte incinte bassreflex de la o combină muzicală şi oricum marea parte a mixajului îl fac în nişte căşti în pe care le cunosc ca sunet.

Chiar şi aşa, în mare parte am reuşit să scot nişte mixaje decente, poate cu mai mult efort decât cineva într-un studio adevărat, dar totuşi...

Şi stau şi mă gândesc dacă nu cumva te descurci la fel de bine cu nişte boxe decente într-o cameră tratată. Cu ce sunt atât de speciale aceste monitoare şi, mai ales, de ce e aşa complicat să le construieşti? (am luat şi varianta asta în calcul).

Apoi, din ce am înţeles, incintele închise au cel mai natural răspuns în frecvenţă (şi sunt şi mai uşor de proiectat), cele bassreflex având exact rolul de a sublinia bassul. Şi cum majoritatea monitoarelor sunt bassreflex, de unde mai reiese caracterul lor liniar?

Din majoritatea review-urilor şi discuţiilor am înţeles că trebuie să-ţi obişnuieşti urechea cu orice tip de cască sau boxă, indiferent că e monitor sau hi-fi.

Link spre comentariu

Exista doua feluri de monitoare de studiou, nearfield si farfield; majoritatea sunt nearfield.

Studiourile serioase folosesc incinte [ultra] high-end ca monitoare farfield.

Incintele Bas-Reflex nu subliniaza basul ci reprezinta o solutie contructiva impusa de parametrii constructivi ai difuzoarelor.

Ca incintele inchise dau cel mai curat bas este partea a doua, dar trebuie inteles ca nu fac asta cu difuzoare pt BR.

Difuzoarele pt incinte inchise nu coboara atat de jos in frecventa precum cele pt incintele BR (la acelasi diametru si gama de pret).

Difuzoarele pt BR pot fi folosite in incinte inchise cu reducerea drastica a excursiei in frecv. joase (si a volumului incintelor). Reciproca nu este insa valabila.

Din pacate, marea majoritate a monitoareleor de studiou sunt "pocnitori" din pdv audiofil, chiar si in cazul celor scumpe (5-10k).

Daca vrei sa reduci riscul surprizelor ai foarte multe de citit.

Link spre comentariu

Legat de monitoarele de studio sunt multe de spus. In opinia mea conteaza foarte mult ce vrei de la ele.

Multe monitoare de studio nu sunt deloc liniare sau corecte tonal - dar sunt foarte bune pentru a simula un sunet de boombox, radio de bucatarie, radio in masina, etc - adica fix unde muzica comerciala este ascultata cel mai des. Din acest motiv cam toate studiorurile au si astfel de monitoare.

 

Altele sunt liniare si corecte tonal. Acestea sunt folosite in cazul in care chiar vrei sa auzi corect ceea ce e pe inregistrare si se folosesc pentru muzica mai pretentioasa. De multe ori pe acest post se regasesc si boxe hi-fi.

 

Apoi sunt monitoarele de studio mari si scumpe. boxe cu difuzoare de 12", 15" sau chiar mai mari. Acestea sunt folosite de studiourile foarte mari la productii foarte scumpe. Si aici se regasesc uneori boxe hi-fi.

Editat de ahegyes
Link spre comentariu

De la nişte boxe (că le zice monitoare sau hi-fi) caut să nu-mi coloreze (prea mult) sunetul. Adică ceea ce mixez pe ele să se translateze bine pe alte boxe/căşti.

Mă interesează foarte mult şi relaţia dintre tratarea fonică a camerei şi boxe.

Link spre comentariu

Pentru ca esti, dupa cum se spune "in bransa" e bine sa ai o parere avizata, cu atat mai mult cu cat la noi predomina semidoctismul sau paranoia de a se impune din interese obscure.

Iti recomand site-ul lui Phil Ward, ca sa vezi daca iti poate oferi o opinie avizata:PHIL WARD

 

In Sound on Sound a publicat un articol din care iti poti face o idee corecta asupra subiectului care te intereseaza:

MONITORS versus HI-FI SPEAKERS

 

MONITORS versus HI-FI SPEAKERS

 

Atat la procurarea de incinte monitor cat si la tratarea spatiului de lucru e bine sa te documentezi de la profesionistii din domeniu, astfel ca vei sti la ce sa te astepti de la investitia ta.

Sunt multe aspecte care trebuie intelese si filtrate atent daca vrei ceva de calitate. (Exemplu: linearitatea caracteristicii incintei NU garanteaza neutralitatea timbrica!)

Link spre comentariu

Mai oameni mai, mi se pare mie sau VTP a luat-o pe aratura???

"power-handling and compression" - caracteristicile care se discuta in link-ul respectiv...... ce legatura are cu intrebarea omului? DA - daca ar fi vorba despre sonorizarea in CLUB - unde ai nevoie de 100+dB as intelege. Dar cine saracie face monitorizare in studio, MIX sau master cu 100 de dB????

Link spre comentariu

Pt elemente de teorie despre tratarea acustica a spatiului de auditie sau a studioului de iregistrare poti citi in romaneste pe site-ul lui Justian Flaviu Oros.

Pt incinte monitoare de studiou cat mai bune, trebuie sa precizezi un buget. Altfel  fiecare se va gandi la altceva.

Link spre comentariu

Nu m-am gândit la un buget, mă uitam acum ceva timp la nişte proiecte de aici http://www.diy-audio.ro/ . Dacă ar fi să le fac eu, probabil m-aş putea întinde mai mult ca preţ, pentru că aş lua componentele pe rând.

Foarte interesante articolele, mi-au întărit ideea de a merge pe incinte închise. Chiar şi incintele VTP sunt în plan pentru un sistem separat (că bănuiesc că nu merg ca nearfield-uri). 

Mai oameni mai, mi se pare mie sau VTP a luat-o pe aratura???

"power-handling and compression" - caracteristicile care se discuta in link-ul respectiv...... ce legatura are cu intrebarea omului? DA - daca ar fi vorba despre sonorizarea in CLUB - unde ai nevoie de 100+dB as intelege. Dar cine saracie face monitorizare in studio, MIX sau master cu 100 de dB????

 

Chestia aia se referă la rezerva de putere. De exemplu, un amplificator cu o putere mai mare se va auzi mai "aerisit" (necompresat) deoarece nu se "chinuie" să lucreze. Odată ce un amplificator lucrează spre pragul de sus, apar distorsiuni şi compresie. Cred că la fel se aplică şi la boxe.

Link spre comentariu

@bogdanc2011,

 

Citeste atent ca articolul trateaza exact ce te intereseaza. Nu trebuie sa iei de buna ce NU intelege altcineva! (sau vrea sa arate ca e "specialist"!)

Utilizarea corecta a unui amplificator, lasandu-i o rezerva de putere va insemna o functionare corecta, fara distorsiuni de limitare a semnalului. Evident ca un amplificator potent te va ajuta sa ai o putere "de lucru" mai mare.

Compresia termica este altceva, si se refera la incalzirea bobinei difuzorului. Daca iti aduci aminte formula rezistivitatii unui fir conductor functie de temperatura vei avea raspunsul la compresia termica.

Daca vei aplica o putere relativ mare pe o durata suficient de lunga, bobina se va incalzi, si, ce este important pentru ceea ce lucrezi, se va modifica echilibrul timbric al incintei !!!

Link spre comentariu

VTP draga vad ca bati campii cu aceasi gratie ca in trecut.

Pt. monitorizare intr-un studio mic nu ai nevoie mai mult de 2-3W maximum si tu vorbesti de power compresion. Vise placute!

Link spre comentariu

Va certati aiurea; High power monitoring. Si, in alta ordine de idei, si eu mi-as lua scule de un catralion de W, si un rau nesecat de capabilitate, indiferent...

 

Genelec 1036A, parietal... 131dB

Posted Image

 

Posted Image

 

Posted Image

Link spre comentariu

Barefoot Micromain 27 - si - Barefoot Micromain 27 Gen2

 

http://vintageking.com/barefoot-sound-micromain-27-gen2-pair

 

Dupa cum se vede in link-ul de mai sus sunt 2 modele diferite, in sensul ca exista si o varianta Gen2 - care e mai noua.

 

Gen2 - din punct de vedere constructiv are un TW - Scanspeak (Revelator sau Iluminator), 2 midbasi Vifa - cu motor Underhung si un dif de sub 10" care nu l-am recunoscut 100% dar seamana cu un dif Peerless.

 

Amplificare: Hypex 250W si 500W pentru sub cu filtrare activa. Hypex - sunt amplificatoare in comutatie si sunt foarte populare in zona hi-fi.

NU mai spun de difuzoare - care - sunt prin EXCELENTA difuzoare hi-fi.

 

Din cate vad eu - aceste monitoare au o stransa legatura cu audiofilia, toate componentele fiind imprumutate din zona hi-fi.

Pret - 10.000$ - unii il pot considera mare, altii il pot considera mic. Ideea e ca si pretul pare a fi tot din lumea hi-fi.

Link spre comentariu

@bogdanc2011,

 

Citeste atent ca articolul trateaza exact ce te intereseaza. Nu trebuie sa iei de buna ce NU intelege altcineva! (sau vrea sa arate ca e "specialist"!)

Utilizarea corecta a unui amplificator, lasandu-i o rezerva de putere va insemna o functionare corecta, fara distorsiuni de limitare a semnalului. Evident ca un amplificator potent te va ajuta sa ai o putere "de lucru" mai mare.

Compresia termica este altceva, si se refera la incalzirea bobinei difuzorului. Daca iti aduci aminte formula rezistivitatii unui fir conductor functie de temperatura vei avea raspunsul la compresia termica.

Daca vei aplica o putere relativ mare pe o durata suficient de lunga, bobina se va incalzi, si, ce este important pentru ceea ce lucrezi, se va modifica echilibrul timbric al incintei !!!

Am înţeles acum! Mulţumesc!

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări