Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Sistem fotovoltaic - impamantare si sigurante


BazsoDombiAndras

Postări Recomandate

 la tensiune mica sigurantele, disjuctoarele de alternativ fac fata si in curent continuu, asta pana la 24v, pentru sigurante de 230 vac, la tensine mai mare se schimba treaba, eu am sistemul pe 120v la incarcare completa 140 v in acest caz nu mai pot folosi sigurante de alternativ, ca nu pot rupe arcul in curent continuu si ard cu flacara chiar daca sun ignifugate, arcul ala le incalzeste foarte rau.

cand faceti asa ceva trebuie sa aveti in minte un invertor de sudura, pe la 26 30 arcul devine foarte dificil de stins.

 

Deci pentru sisteme la tensiune joasa si puteri mici puteti folosi si disjuctoare de alternativ. la 24 v e posbil ca o decuplare in sarcina sa se lase cu afectarea disjuctorului desi pana la urma poate intrerupe curentul, la tensiuni mai mari ies din calcul.

 

Pot fi folosite sigurante cu nisip de exemplu 10 x 38 mm care au avantajul ca au niste socluri de panou care se potrivesc prefect in locul sigurantelor automate de alternativ deci vor arata bine in tablou.

 

 Varianta mai scumpa e cu disjuctoare speciale de curent continuu cu camera cu vid.

 Aceste sigurante cu nisip 10 x 38 sunt recomandate pentru sirurile de panouri de pana la 1 kv.

pentru legarea in paralel a mai multor siruri de panouri puteti folosi cate o astfel de siguranta pe sir si un sumator cu diode, asfel scurcircuitarea unui singur sir nu afecteza restul sistemului si nu prezinta risc de incendiu.

in cazul in care doriti totusi sa decuplati un sir in sarcina poate varianta cea mai ieftina e sa taiati firul cu patentul de undeva de linga capat si sa-l indepartati cat puteti de repde, in caz ca nu ati instalat disjuctoare de curent continuu. sau acoperiti cel putin 1/3 din panouri ca sa anulati curentul.

 

 daca exista atmosfera exploziva, amestec de gaze exploziv, nu incercati sa decuplati sau sa taiati vreun fir deoarece explodeaza, puteti decupla doar disjuctoarele cu camera cu vid, sau opri echipamentul electronic care nu contine intrupatoare sau relee nu decuplind ci trecandu-l in stand by.

 

 Eu folsesc aditional un gen de protectie electronica cu shunt . un mic tiristor si mosfet, la supracurent caderea de tensiune pe shunt deschide tiristorul si acesta trage poarta mosfet-ului la masa blocandu-l acest cen de protectie rezista si la scurt si ramine zavorita. blocata, se poate debloca manual prin straparea tiristorului cu un push button. timplul de actionare e de cateva zeci de ns dar poate fi introdusa si o temporizare, trebuie avut insa in vedere sa nu fie de depasita temperatura maxima admisibila a mosfet-ului fapt ce duce la distrugerea lui si compromiterea acestei protectii fiind asa rapida poate proteja chiar si echipament electronic mosfeturile sau IGBT-urile din invertor nu au timp sa se arda chiar si in cazul unei defectari catastrofale a circuitului de comanda.

 protectia e sigura si in mediu exploziv.

 

Povestea asta cu mediu expolziv nu char o aiureala, nu uitati ca probabil aveti un banc de acumulatoare care elibereaza amestecuri explozive asa ca e bine sa fiti preventivi.

Link spre comentariu

Va multumesc pentru explicatia detaliata!

 

Eu am considerat ca un sistem fotovoltaic oricum nu e ieftin si daca m-am bagat in treaba asta, nu merita sa fac economie chair la sigurante, asa ca am pus o siguranta automata DC adevarata intre regulator si baterii: http://www.comenzielectrice.ro/detalii-produs/elmark/siguranta-curent-continuu-2p-20a-6ka-c-elmark-11232

 

Intre panouri si regulator am pus niste gPV-uri: http://www.ebay.com/itm/391082680134?_trksid=p2059210.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

 

Iar intre invertor si consumatori am pus o siguranta automata conventionala de 10A cu curba de declansare tip C.

 

In afara de asta mai are si regulatorul de incarcare o siguranta fuzibila de 20A incorporata.

 

Sistemul meu va fi unul la 24V, cu 4 panouri de 100W legate in serie (in jur de 72V total redus de regulator la 24V). Voi folosi 2 baterii deep cycle de 12V, 120 Ah.

 

Treaba asta cu gazele ma cam ingrijoreaza si pe mine. Mi-e frica de scantei pentru ca regulatorul, bateriile si invertorul se afla (se vor afla) in acceasi incapere cu cazanul care functioneaza cu gaze naturale. Bateriile vor fi sigilate (fara intretinere), teoretic nu prea emana gaze. Altfel cred ca ar afecta senzorul de gaz care e instalat pentru gazele naturale cu care se realizeaza incalizrea locuintei. Ideea e ca daca s-ar intampla sa am o scurgere de gaze naturale, nu as vrea sa se intemple o explozie din cauza vreiunei scantei de la instalatia solara. Deci incerc sa fiu pe cat se poate de prudent.

Link spre comentariu

Senzorul de gaz natural nu cred ca detectează hidrogenul.

N-as fi sigur. Intr-o zi sotia a facut sapun de casa si a stropit sapunul cu alcool izopropilic, iar sezorul, pac!

Link spre comentariu

Va multumesc pentru explicatia detaliata!

 

Eu am considerat ca un sistem fotovoltaic oricum nu e ieftin si daca m-am bagat in treaba asta, nu merita sa fac economie chair la sigurante, asa ca am pus o siguranta automata DC adevarata intre regulator si baterii

Până la urmă trebuie sau nu siguranțe între regulator și baterii. Într-un topic paralel userul ”rinaldoparaipan” spune că nu. Că dacă pică siguranța și rămâne controlerul fără baterii se arde. Dar mă întreb, dacă se duce ceva în electronica regulatorului (mai ales că deocamdată am o chinezărie cu pretenții de mppt) și pune în scurt bateria mai apuc să salvez ceva din instalația mea. Sau din toată casa.

Pentru moment nu am. Doar între panouri - regulator și baterii - invertor. Acum construiesc noul panou cu siguranțe și relee pt. circuitul de 220Vca spre consumatorii finali. Când va fi gata pun o poză cu el.

Link spre comentariu

Buna!

 

Eu as mai avea o intrebare. Care este modalitatea corecta ("ca la carte") de a termina un cablu intr-o siguranta automata in asa fel incat suprafata de contact sa fie cat mai mare si sa nu se incalzeasca? Ma refer la faptul ca daca introduc un cablu de cupru solid intr-o siguranta automata si strang surubul siguratei, datorita caracterului rotund al firului, suprafata de contact nu va fi prea mare. Am vazut metode de a indoi capatul firului in forma de U, astfel se cam dubleaza suprafata, dar tot nu e prea mare. Nu exista ceva papuci care se pot nitui pe capatul cablului si care se introduc in soclul sigurantei? Daca exista, cum se numesc si cum arata?

 

Multumesc!

Link spre comentariu

La unele cabluri deja nu mai am optiunea de flexibil, e deja montat cu cablu solid, nu mai pot schimba. Ma gandeam sa cositoresc o bucata scurta de cablu flexibil la capat, dar parca nu e metoda cea mai buna... La ce fel de pini te referi?

Editat de BazsoDombiAndras
Link spre comentariu

Am folosit și eu cupru solid pentru traseul panouri regulator și m-am întrebat același lucru. Până la urmă am bătut cu ciocănelul capătul sârmei de 6mmp.obținând o secțiune pătrată ce s-a potrivit mai bine în lăcașul cu șurub.

Link spre comentariu

Am folosit și eu cupru solid pentru traseul panouri regulator și m-am întrebat același lucru. Până la urmă am bătut cu ciocănelul capătul sârmei de 6mmp.obținând o secțiune pătrată ce s-a potrivit mai bine în lăcașul cu șurub.

Ai incercat sa vezi daca se incalzeste? Cati amperi vor trece pe acolo? La mine teoretic vor fi max 15-16A.

Link spre comentariu

"Până la urmă am bătut cu ciocănelul capătul sârmei de 6mmp.obținând o secțiune pătrată ce s-a potrivit mai bine în lăcașul cu șurub." Aceasta sectiune mergea cositorita pentru o mai buna rezistenta mecanica si contact mai bun.  Merge si varianta indoirii in forma de "U" a firului si apoi cositorita, astfel se inlatura coroziunea firului.  Eventual indoit in forma de "U", ciocanit putin, apoi cositorit.

Link spre comentariu

Întodeauna cositoresc capetele sârmelor. Dacă e lițat și trebuie să intre în contact rectangular bat un pic blocul cositorit in formă pătrată pentru contact mai bun (pe post de pin). În plus, cositorit nu se oxidează.

La mine trec acum maxim 10-11A dar cu aceeași metodă am legat în alt loc o sârmă de 6mmp unde treceau cca.20A. Și nu se încălzea deloc.

Dar nu am primit nici un răspuns cu privire la siguranța dintre controler și baterii. Poate mă lămurește cineva.

Link spre comentariu

E bine sa fie siguranta; e adevarat ca un incarcator trebuie sa asigure un curent constant de incarcare (functie de tip/capacitate/stare acc) dar nu trebuie tratat (sau confundat) ca o sursa de curent constant ideala ... care nu poate lasata fara sarcina. Probabil de aici si ideea ca incarcatorul ar avea probleme daca se deconecteaza de la acumulatori...

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări