Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

bobinare electromotor


Vizitator Razvan Vasile Florea

Postări Recomandate

Vizitator Razvan Vasile Florea

am un electromotor de atv pe care am incercat sa-l aduc la viata si nu-mi iese ceva.

cand am pus mana pe el era prea ars ca sa-mi pot da seama cum trebuie bobinat corect.

l-am bobinat de vreo 3 ori pana acum si de fiecare data s-a ars dupa vreo 10 secunde in sarcina, in gol merge foarte bine

puteti sa ma ajutati sa vad ce fac gresit?

Posted ImagePosted ImagePosted ImagePosted ImagePosted ImagePosted Image

 

ce cred eu e ca la viteza mare spirele zboara, se freaca de magneti si se rup

cum sa le fac sa nu se mai rupa, sa pun fir cu sectiune mai mica? banuiesc ca nu o sa mai am cuplu?

Editat de Razvan Vasile Florea
Link spre comentariu
  • Răspunsuri 20
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • validae

    6

  • GEO 53 BN

    3

  • pop_ady44

    3

  • allexx1968

    1

Top autori în acest subiect

Poate ca bobinajul trebuia lacuit dupa bobinare.Ai respectat diametrul sirmei , numarul de spire,sensul de bobinare?Poate trebuia sa apelezi la un bobinator autorizat.Cositoreste legaturile la colector.Sirma fiind destul de grosuta si curentul care trece prin bobinaj este destul de important.

Editat de GEO 53 BN
Link spre comentariu

Când l-ai desfăcut, ai notat care era lamela de început (referință) și toate datele bobinajului ? Ai lăcuit bobinajul după bobinare ? Ai respectat exact grosimea sârmei și pasul bobinelor ? Porțiunea de sârmă ce intră sub urechea de contact a lamelei colectorului trebuie curățată perfect de lac.Un contact imperfect acolo e dezastruos.

Dacă l-ai bobinat deja de trei ori înseamnă fie că ai oarecare experiență în bobinajul motoarelor, fie că ai o răbdare ieșită din comun. Am bobinat și eu câteva rotoare și știu cum e. 

În ancoșele rotorului, după bobinare trebuiau introduse forțat niște pene de fixare din carton electrotehnic (preșpan) sau din sticlotextolit de 0,5mm pentru asigurarea bobinajului. Este adevărat că la turație mare spirele au tendința de a se împrăștia din cauza forței centrifuge, dar pentru asta se impregnează cu lac bobinajul și eventual se închid ancoșele cu pene de siguranță.

Editat de validae
Link spre comentariu

Nu are rost sa se chinuie se vede  clar ca are spira in rotor scurtcircuitata .

O sa mearga in gol mult si bine dar in sarciina va avea frana acea bucata ce este arsa .

Am incercat si eu sa fac odata un astfel de electromotor ,care avea o bobina arsa(scurtcircuitata)

M-a lamurit un nene de la un atelier ce defect are SI MI-O DEMONSTRAT SI PRACTIC 

Editat de pop_ady44
Link spre comentariu

Având în vedere că nu sunt foarte multe spire, eu zic că merită reparat. Colegul vrea să afle unde a greșit, dacă-i spunem că nu are rost să continue, asta nu-l ajută cu nimic.

Link spre comentariu

Io nu-i spui ca nu are rost 

i spun sa se uite la rotor unde se vede clar 2 spire negre 

MULTUMIT?

 

ori este cu magneti permanenti si tu bobinezi rotorul?

Editat de pop_ady44
Link spre comentariu

Buna

Poi daca nu a notat de la bun inceput sensul de bobinare,numarul de spire, pasul bobinelor si un punct zero(de unde sa inceapa bobinajul)

nu o sa-l mai repare in veci.Diametru sarmei nu e foarte important daca mai are bobinajul ars.Se poate masura ulterior.Dar cele enumerate  trebuiau

notate de la inceput.

Va avea nevoie de unul nou sau de unul identic pentru a-l repara pe cel defect.

Spor la toate

Alex

Link spre comentariu

Eu încă mai aștept inițiatorul topicului să răspundă la ce am întrebat în postarea #3. Referitor la spirele în scurtcircuit, alea le-am văzut de prima dată, omul a spus clar că e a treia rebobinare eșuată. Repet, el trebuie să afle ce a greșit ca să nu mai repete ulterior. Pentru asta trebuie ca el să vină cu niște răspunsuri....altfel vorbim între noi și ne dăm păreri....

Link spre comentariu
Vizitator Razvan Vasile Florea

salutare

nu am notat nimic la inceput, spirele erau 90% rupte, doar vreo 3 bobini de cate 6 spire erau cat de cat intacte si m-am luat dupa ele

chiar am cautat de unde sa incept bobinarea dar interioarele erau distruse nu am avut de unde sa vad

 

nr de spire era 6

sensul e bun, cat a mers, a pornit motorul la atv

sarma e exact ca cea originala

l-am lacuit abia la a treia bobinare - problema e ca s-au ars firele in interior, deci nu cred ca atingerea litei de magneti mai e valabila

firele alea negre le-am vazut, de asta l-am si pozat

la contactul lamelelor am curatat lacul si am masurat cu aparatul de masura contactele (la primele 2 rebobinari posibil sa fi fost un contact imperfect)

 

punctul de plecare nu il stiu,

are 24 de bobini a cate 6 spire

este posibil sa se fi dezizolat o spira si sa fi facut scurt?

Link spre comentariu

Lamela de început se determină astfel: se ia o riglă și se trasează exact pe centrul fiecărei lamele a colectorului o linie pe toată  lungimea.Se observă apoi care dintre liniile mediene se prelungește exact pe mijlocul uneia din ancoșe (spațiul dintre doi poli ai rotorului).De la acea lamelă se începe bobinarea. Acest lucru contează pentru că afectează axa neutră a motorului și implicit turația și buna comutație. Trebuie verificat și colectorul să nu aibă scurtcircuit între lamele, înainte de începerea bobinării. Fiind un electromotor de joasă tensiune, străpungerea izolației de micafolie dintre lamelele colectorului este improbabilă, dar nu și imposibilă, mai ales prin conturnare din cauza prafului de cărbune.Un scurtcircuit între lamele va distruge și bobina aferentă prin supraâncălzire (în bobina scurtcircuitată se induc curenți foarte mari). Ar trebui comparat cu un rotor bun, pentru a nu fi greșit pasul de bobinare.Sfatul unui bobinator cu experiență ar fi foarte util, e mai ușor să vezi ,,pe viu,, cum se face.

Link spre comentariu
Vizitator Razvan Vasile Florea

cred ca jumatate din lamele pica fix la mijlocul unei ancose

deasemenea exista un 'I' desenat in dreptul unei lamele care pica pe mijloc

in partea opusa este scris 200 , de pe lamela aceasta incepe si se termina bobinarea

 

am observat acum ca ultima bobina de 6 spire are numai 5, fiind la extremitate e posibil sa se fi rupt la atingere cu magnetii si s-o fi scurtcircuitat pe alta

 

 

o sa incerc sa le bobinez mai strans ca sa incapa mai bine si ultima infasurare.

sper ca a patra bobinare sa fie cu succes

 

multumesc mult colegilor pentru informatii

Link spre comentariu

Dupa cite vad eu numarul de poli ai rotorului este par,iar spire sa fi "zburat" in timpul functionarii,nu prea vad.Poate ca ar fi bine de introdus in fiecare canal al rotorului bucatele de carton electrotehnic subtire,sau folie din plastic speciala,rezistenta la temperatura(cu mai nou se foloseste),pentru a se evita eventualele deteriorari ale izolatiei sirmei si cum spunea colegul @validae,introducerea fortata a unor bucati de prespan(pene) care ar preveni "zborul" spirelor.Lacuirea si cositorirea legaturilor la colector,este obligatorie.E posibil ca sirma originala sa fi fost dublu lacuita,adica doua straturi de izolatie.

Editat de GEO 53 BN
Link spre comentariu
Vizitator Razvan Vasile Florea

Dupa cite vad eu numarul de poli ai rotorului este par,iar spire sa fi "zburat" in timpul functionarii,nu prea vad.Poate ca ar fi bine de introdus in fiecare canal al rotorului bucatele de carton electrotehnic subtire,sau folie din plastic speciala,rezistenta la temperatura(cu mai nou se foloseste),pentru a se evita eventualele deteriorari ale izolatiei sirmei si cum spunea colegul @validae,introducerea fortata a unor bucati de prespan(pene) care ar preveni "zborul" spirelor.Lacuirea si cositorirea legaturilor la colector,este obligatorie.E posibil ca sirma originala sa fi fost dublu lacuita,adica doua straturi de izolatie.

 

au zburat, le-am gasit maruntite cand l-am desfacut

doua bobini de cate 6 au fire rupte

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări