Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Sudura bloc motor U650


Florin berdila

Postări Recomandate

Vreu sa ma ajutati cu un sfat am la un prieten un bloc motor tractor fisurat si curge apa si vreau sal sudez este din fonta am cumparat electrozi de fonta si inox dar nu stiu etapele trebuie incalzit si apoi sudat si la capetele fisuri trebuie gaurit si bagat suruburi asa ma sfatuit cineva dumneavoastra ce ma sfatuiti?

Link spre comentariu

Vreu sa ma ajutati cu un sfat am la un prieten un bloc motor tractor fisurat si curge apa si vreau sal sudez este din fonta am cumparat electrozi de fonta si inox dar nu stiu etapele trebuie incalzit si apoi sudat si la capetele fisuri trebuie gaurit si bagat suruburi asa ma sfatuit cineva dumneavoastra ce ma sfatuiti?

 

 

Colegul Florin, ştiu că nu vă ardea urechile de mine, cu toate istea, iaca îndemn a răspunde şi eu.

Cine va dat sfatul nu a greşit, e musai, ca în capetele fisurii să găuriţi blocul motor şi să introduceţi acele şuruburi. Găurile au menirea de a preveni propagarea fisurii în timpul sudării, iar dopurile filetate (şuruburile) au menirea de a ajuta în astuparea găurilor, să nu cugă baia de metal topit prin gaură.

Fonta din care este construit blocul motorului D110 (ăla de U650M) este o fontă maleabilă, asta vrea să însemne că nu aveţi nevoie de preîncălzirea blocului. Dacă va venit ideea să îndemnaţi cu autogenul pe lîngă el, sau cu arzătorul pentru pîrlit porci, mai bine renunţaţi, riscaţi să induceţi tensiuni interne şi să amorsaţi fisuri tocmai la încălzire. Că tehnologiile de sudare a fontei impun preîncălziri e adevărat, numai că ele nu se fac oricum. Dacă nu se fac ca la carte, ele însăle devin o problemă.

Acu' vreo douăzeci şi mai bine de ceva ani, la Topoloveni, era un centru de reparaţii capitale motoare de tractor, ei recondiţionau blocurile motor cu defecte de palier prin încărcare cu electrozi. Blocurile nu erau preîncălzite, erau la temperatura camerei, adică undeva la vreo douăzeci de grade. Ca şi electrozi de încărcare foloseau electrozi bazici (Superbaz), regimul de sudare, adică curentul, era curentul înscris pe pachetul de electrozi pentru diametrul respectiv, electrozi de 3,25. Sudarea se făcea la Triodină.

Secretul la recondiţionarea asta consta în faptul că sudorul ştia meserie, nu îndemna la depuneri inutile, nu încărca excesiv, dar nici nu arăta sudura ca şi cum şi-ar fi suflat mucii cineva.

Concluzia ar fi:

Nu aveţi nevoie de preîncălzire, chestia asta chiar strică dacă nu e făcută bine, dar nici nu este indicat să sudaţi un bloc motor a cărui temperatură este de minus cîteva grade, adică afară.

Faptul că aveţi electrozi de fontă iar e un lucru bun, în fapt n-o să prelucraţi mecanic blocul după ce îl sudaţi (zic eu că mergea şi bazicii). Electozii de inox zic să-i ţineţi pentru altceva, nu pentru sudat fonta, eventual pentru cîrlige de împletit ploăvăre. Elementul cel mai important în recondiţionarea asta este sudorul, adică unul care chiar ştie să sudeze.

Link spre comentariu

Eu stiu ca fonta se preincalzeste pentru a nu aparea tensiuni interne in urma sudarii.Deasemenea dupa sudare blocul, se va raci lent.

Colegu'@rasputin, spune ca blocul motor este facut din fonta maleabila.Sigur este o fonta mai speciala,dar nici intr-un caz maleabila.Cine a vazut fonta maleabila cred ca stie cum se comporta acea fonta.Fonta maleabila are proprietati mult asemenatoare otelului,in sensul ca se poate indoi(nu atit de mult ca si otelul).Aceste proprietati se obtin prin tratament de maleabilizare.Spun asta pentru ca in urma cu vreo 30 si ceva de ani am lucrat intr-o turnatorie unde se produceau piese din fonta maleabila.

Link spre comentariu

Dupa cum credeam ca stiti sint mai multe metode de a suda fonta printre care si cea "la rece" impropriu spus insa in acest mod fonta nu se preincalzeste, este specificat si in fisa tehnica a electrozilor....

Link spre comentariu

Aşa ca simplu fapt divers, fără a-i fi de prea mare ajutor colegului Florin, îndemn a vorbi despre fontă.

Aşa este, fonta maleabilă este rezultatul unui tratament termic. Tratamentul însă se aplică unui sortiment de fontă preexistent, asta face să putem vorbi de: Fontă maleabilă albă (Fma), Fontă maleabilă neagră (Fmn). Legat de Fmn, acesta este singurul sortiment de fontă maleabilă ce suportă, iar STAS-ul după care se fabrică o şi certifică, îndoiri asemănătoare cu ale oţelului, anume că la rece, o bară din această fontă poate fi îndoită la un unghi de 30 de grade.

Mai există un sortiment de fontă maleabilă ce pleacă de la fonta cu structură perlitică (altfel numită şi cu grafit nodular, Fgn), sortimentul se numeşte Fontă maleabilă perlitică (Fmp).

Potrivit celor povestite, dacă avem o carcasă, batiu de maşină uneltă, bloc de motor, realizat dintr-un anume sortiment de fontă şi după turnare se fac necesare operaţii mecanice de prelucrare, atunci piesa respectivă este supusă tratamentului de maleabilizare. Ca şi compoziţie chimică nu se schimbă nimic (asta ar fi chiar o cerinţă) se schimbă însă forma şi mărimea nodulilor de grafit, de aici proprietăţi mecanice oarecum diferite de ale sortimentului de fontă ce a fost folosit la turnarea piesei.

 

Legat de problema colegului Florin. Se poate suda la rece blocul motor dacă îl sudaţi electric, dacă apare tentaţia sudării autogene, atunci e musai să se preîncălzească blocul. Preîncălzirea înseamnă vreo 6-7 sute de grade celsius, tot blocul nu doar zona cordonului de sudură.

Link spre comentariu

Mi sa fisurat cordonu lam incalzit dar nimic nu a fost lipsit de nereguli am avut electrozi NIFE5 si inca uni la care nu era nevoie de preincalzire dar se crapa cordonu de sudura de ce? Ma terminat azi va rog sa ma crediti dar eu nu renunt decat cand nu voi mai fi .si inca ceva de ce cand sudez primul strat imi raman bile de sudura si pori cu zgura? Tot la dumneavoastra gasesc unde am gresit azi

Link spre comentariu
  • 3 ani mai târziu...

Domnilor am o intrebare ,am un radiator de aluminiu cu capac de plastic ,capacul sa spart am facut altul din tabla de aluminiu dar de capacul de plastic se prindea suportul de tabla ,acum va intreb cum prind tabla de capacul de aluminiu ?

Link spre comentariu

Daca radiatorul este din Al atunci singura metoda e sudura in argon,sau cu electrozi pentru sudat aluminiu,unde trebuie sa ai ''mina'' formata. Pentru asta trebuie sa faci capacul din aluminiu.

Link spre comentariu

Faci o ureche din aluminiu de care se prinde suportul si o brazezi pe capacul facut de tine.

Sudura e mai complicata daca tabla e subtire, risti sa o gauresti, brazarea e mult mai sigura.

Link spre comentariu

Probabil suportul este din otel...prinderea de fostul capac din plastic era mecanica.

Trebuia sudata o ureche adecvata de capacul executat de tine...acum e tardiv, cel mai probabil l-ai atasat prin lipire de radiator.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări