Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

2 SCHEME RADIO UM SUPERHETERODINA, CARE ESTE MAI BUNA


incubus

Postări Recomandate

Desi optiunea cu circuit integrat pare tentanta si simpla, in realitate nu e chiar asa din urmatoarele motive:

1)Nu scapati de monoacord (sincronizarea dintre oscilatorul local si circuitul selector de RF)

2)Integratele au amplificare mare si daca nu au un cablaj cu plan de masa corect realizat, oscileaza de le merg fulgii. Nu va imaginati ca merge "cu fire".

3)Orice "accident" fie el lipire gresita, alimentare inversa sau pe unde nu trebuie sau chiar o descarcare electrostatica se soldeaza cu distrugerea integratului. Si sa nu va imaginati ca nu se intampla. E numai chestiune de timp. Inlocuirea s-ar putea sa nu fie la indemana.

4)Va trebuiesc filtre ceramice. Le aveti?

 

In cazul dvs. in care doriti sa reveniti la electronica dupa 40 de ani de pauza, cred ca un montaj cu componente discrete si cu amplificare directa ar fi mai potrivit ptr inceput. Pe masura ce va re-intrati in mana, puteti aborda montaje mai complicate. Un receptor reflex cu numai 2 tranzistoare ptr unde medii a fost publicat in Radioreceptia A-Z. Imi amintesc ca l-am realizat si a functionat multumitor ptr vremea aceea. Daca detectia functioneaza, adaugati si un etaj audio cu LM386, cum sugera si Nea Bobina.

 

Spor!

Editat de cirip
Link spre comentariu

Desi optiunea cu circuit integrat pare tentanta si simpla, in realitate nu e chiar asa din urmatoarele motive:

1)Nu scapati de monoacord (sincronizarea dintre oscilatorul local si circuitul selector de RF)

2)Integratele au amplificare mare si daca nu au un cablaj cu plan de masa corect realizat, oscileaza de le merg fulgii. Nu va imaginati ca merge "cu fire".

3)Orice "accident" fie el lipire gresita, alimentare inversa sau pe unde nu trebuie sau chiar o descarcare electrostatica se soldeaza cu distrugerea integratului. Si sa nu va imaginati ca nu se intampla. E numai chestiune de timp. Inlocuirea s-ar putea sa nu fie la indemana.

4)Va trebuiesc filtre ceramice. Le aveti?

 

In cazul dvs. in care doriti sa reveniti la electronica dupa 40 de ani de pauza, cred ca un montaj cu componente discrete si cu amplificare directa ar fi mai potrivit ptr inceput. Pe masura ce va re-intrati in mana, puteti aborda montaje mai complicate. Un receptor reflex cu numai 2 tranzistoare ptr unde medii a fost publicat in Radioreceptia A-Z. Imi amintesc ca l-am realizat si a functionat multumitor ptr vremea aceea. Daca detectia functioneaza, adaugati si un etaj audio cu LM386, cum sugera si Nea Bobina.

 

Spor!

Multumesc din nou tuturor celor care au intervenit cu sfaturi si explicatii.

Nu vreau decat un kit cu care sa realizez un radio portabil supeheterodina. Doar atat, nu ma apuc de electonica. Nu am piese decat cateva rezistente, condensatori si tranzistori 2N3055, cateva scule de baza.Am nostalgia sa fac ce n-am facut acum 40 de ani: radioul cu superheterodina si de aceea caut o schema mai buna. Pana una alta m-am hotarat la schema montajului din kitul acela scump de la Kaito Electronics Inc. pe care voi incerca sa o asamblez. Schema este aceasta:

Posted Image

As vrea daca puteti sa veniti cu pareri si cu o analiza referitoare la aceasta schema si la alegerea facuta

Editat de incubus
Link spre comentariu

Pai e absolut O .K . ( parerea mea ) . Mixer auto - oscilator , 2 FI , detector " chior " si joasa integrata . Din 2 - 3 radiouri defecte de la vechituri ... cred ca gasiti componente destule . Atentie la filtrul piezo si la bobine ... mai ales cea de OL si cuplaj cu FI . Restul sant clasice , cred ca pot fi recuperate gata confectionate . Trebuie doar corect identificate , si masurate inainte de plantare . La dezlipire se mai intampla surprize ... Daca se confectioneaza ad - hoc , e alta treaba . Spor la treaba , mi se pare o schema " clasica " de receptor portativ economic ...

Link spre comentariu

Schema de mai sus face parte dintr-un kit. Ce ati vrut sa spuneti cu "detector chior si atentie la filtrul piezo si la bobine..mai ales cea de OL cu FI"? As vrea sa stiu de exemplu pe bara de ferita de ce sunt 2 bobine care au legaturi intre ele. Nu putea sa fie doar una mare si cea mica? Cele 3 diode D2 D3 D4 ce rol au. Nu putea sa fie decat una? Filtrul acela piezo ce rol are.Fata de schemele prezentate anterior aceasta cum va pare?Sunt 2 rezistoare R1 si R8 cu*, ce reprezinta acea*?...sper mai multe pareri. Multumesc

Editat de incubus
Link spre comentariu

Nu vad vreo legatura intre cele doua bobine de pe bara de ferita, in afara de masa...sunt doua bobine, din motiv de adaptare la impedanta de intrare a primului tranzistor.Daca acesta era un FET era de ajuns o bobina.Cele trei diode sunt protectie la inversarea tensiunii de alimentare, in caz de conectare inversa, tensiunea nu va depasi 2,1V, iar filtrul ceramic pe 455 KHz e absolut necesar, in caz ca trafurile de FI nu sunt bine acordate, scade doar randamentul de transfer al acestora, nu se modifica frecventa intermediara, poate trece prin ele doar 455 KHz datorita filtrului. Nu e valabil fireste si pentru traful OL. la rezistoarele R1 si R8 se poate tatona valoarea pentru rezultate optime.Etajul final e cuplat la potentiometru printr-un electrolitic de 1uF, puneti un nepolarizat acolo, de aceeasi valoare. Nu va asteptati la rezultate nemaipomenite, radioreceptorul e un fel de "Cora" un pic mai modernizat.

Editat de Spitfire
Link spre comentariu

Schema de mai sus face parte dintr-un kit. Ce ati vrut sa spuneti cu "detector chior si atentie la filtrul piezo si la bobine..mai ales cea de OL cu FI"? As vrea sa stiu de exemplu pe bara de ferita de ce sunt 2 bobine care au legaturi intre ele. Nu putea sa fie doar una mare si cea mica? Cele 3 diode D2 D3 D4 ce rol au. Nu putea sa fie decat una? Filtrul acela piezo ce rol are.Fata de schemele prezentate anterior aceasta cum va pare?Sunt 2 rezistoare R1 si R8 cu*, ce reprezinta acea*?...sper mai multe pareri. Multumesc

Pai ...am spus detector chior . Am vrut sa subliniez ca este forma cea mai simpla . Exista si cu dublare de tensiune , si alte metode mai " subtile " , cum ar fi detectia sincrona , nu cred ca e cazul sa aprofundez . Am spus atentie la filtru piezo . Exista diferite filtre de FI 455 kHz , in aceeasi montura . difera banda de trecere , atenuarea , etc . Unele pot fi de MF , se intalnesc pe la receptoare dubla conversie , sau chiar la telefoane cordless ... exista sansa sa achizitionati o astfel de placa . deci , atentie la inscriptionare . Am spus atentie la bobine ... cea de oscilator - mixer are acelasi numar de terminale cu cele de FI ... care au condensator incorporat . Tot in ipoteza recuperarii de pe vreo placa , am mentionat explicit ! ... Montarea inversata ( ca pozitie in schema ) , duce la surprize mai greu de identificat . Cam atat ...

Editat de gauss
Link spre comentariu

...la rezistoarele R1 si R8 se poate tatona valoarea pentru rezultate optime.Etajul final e cuplat la potentiometru printr-un electrolitic de 1uF, puneti un nepolarizat acolo, de aceeasi valoare. Nu va asteptati la rezultate nemaipomenite, radioreceptorul e un fel de "Cora" un pic mai modernizat.

In locul R1 si R8 nu s-au gandit sa puna niste semiregalbili? Ce anume influenteaza/ce efect aduc modificarea valoarii acestora. Imi puteti spune de ce ati sugerat schimbarea acelui electolitic 1uF cu unul nepolarizat? Nu am avut ocazia sa testez la vremea respectiva cum functiona un Cora, insa am vazut si ascultat ce poate socoate acest receptor. E chiar bun!

Editat de incubus
Link spre comentariu

Cele trei diode sunt protectie la inversarea tensiunii de alimentare, in caz de conectare inversa, tensiunea nu va depasi 2,1V,

Cele trei diode sunt polarizate direct si asigura o tensiune stabila pt polarizarea bazelor. A se vedea si schemele radioreceptoarelor românesti (Mamaia, Albatros, etc.)

Link spre comentariu
  • 3 săptămâni mai târziu...

@Spitfire, nu m-ai lamurit.....de ce sa inlocuiesc electroliticul de 1uF de la cursorul potentiometrului cu unul nepolarizat de aceiasi capacitate?

Mai pun inca o data schema, nu stiu de ce mai sus a disparut:

post-243086-0-88991200-1426507909_thumb.jpg

Editat de incubus
Link spre comentariu

Din principiu e de dorit ca orice electrolitic cu capacitatea sub 4,7uF, la tensiuni de pana la 63...100V sa fie MKP sau MKT, adica nepolarizat si neelectrolitic(din motive de pierderi, ESR, durabilitate in timp, tangenta delta, etc). Nu mai are sens in 2015 sa puneti electrolitici de 1, 2,2, 3,3 uF , cand un MKP la 50V costa maxim 1 leu. Mai ales daca e pe calea de semnal audio. De mers merge si cu electrolitic, dar daca nu faceti productie de 10.000 aparate, nu e diferenta intre 20 de bani si 1 leu.

Link spre comentariu

Astazi de la 8 dimineata pana la 17.00 am asamblat radioul : am sortat rezistentele si condensatorii punendu-le pe fiecare dupa valoare pe schema. La montaj am masurat fiecare rezistenta. Totul cu multa grija si verificat de 2x inainte de al planta piesa si lipii. Insa la final, punand bateriile aparatul nu functioneaza. Se aude un fasait slab indiferent daca maresc volumul. Am verificat bobinele de pe bara de ferita, totul pare in regula. Tensiunile pe IC final sunt la fel ca in schema.

Ce sa fac?...a mai facut cineva un radio superheterodina? Nu trebuia sa se auda paraituri, paraziti un post macar?

Am dat o gramada de bani pe acest kit si sunt foarte dezamagit de esec. Ma puteti ajuta cu vreun sfat?

Multumesc

:26

Link spre comentariu

Dacă miezurile bobinelor transformatorului oscilatorului local și transformatorului de frecvență intermediară nu au fost reglate deja de producătorul kitului, nu are cum să meargă ,,din prima,,. Niște trimeri de 10pF (condensatori semivariabili) sunt și pe spatele condensatorului variabil. Mă îndoiesc de faptul că producătorul a preasamblat tot kitul pe un breadboard și a acordat toate circuitele oscilante. Dar nu este exclusă nici o eroare de asamblare a kitului, ați măsurat curenții în cele trei puncte indicate pe schemă ?

Nu există nicio mențiune în instrucțiunile kitului despre reglajele necesare ?

Link spre comentariu

La montaj am masurat fiecare rezistenta.

Poate că n-ar strica şi verificarea capacitoarelor.

Se aude un fasait slab indiferent daca maresc volumul.... Tensiunile pe IC final sunt la fel ca in schema.

Verificaţi şi amplificatorul integrat, injectând un semnalaudio pe borna "caldă" a potenţiometrului (şi pe care înprealabil îl veţi decupla de restul montajului).În lipsa unui semnal audio puteţi atinge borna "caldă" cuo pensetă; în difuzor se va auzi un "brum", al cărui nivelar trebui să se poată regla (dacă finalul este în starebună şi dacă aţi respectat întocmai schema).
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări