Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

daewoo dwd-m1031


mcip85

Postări Recomandate

 Am trecut gresit ultima varianta.Releele comandate de UL nu se pot lega decat la +V alimentare.Releele RY9 si 10 ar trebui sa aiba cate un cap bobina la comanda si celalalt la pin 9-common.Foarte ciudat ca pe cablaj se pleaca de la bobine spre UL iar celelalte capete nu sunt comune!Acelea ar trebui sa fie +V si legate la pin 9 (common),amandoua.De curiozitate verifica daca exista legatura bobine cu  pin 9.Nu stiu daca circuitul nu e dublu placat,cu conexiuni pe verso.

 Pun un exemplu de comanda.

Screenshot_20200619-113702_Firefox-01.jpeg

Link spre comentariu

Da, am verificat, intr-adevar asa este legatura, bobinele de la relee au fiecare cate un pin legat la pinul 9 de la buffer, iar celalalt pin la cate un output din cele 7. Am reusit sa verific releele, am scos din placa doar pinii bobinei, alimentat din exterior cu sursa puternica si tacane foarte bine. 

Am mai scos si condensatorii mari din circuitul secundar, i-am verificat, tin curent. Am verificat si placa alimentata - are doua puncte de verificare, pare sa aiba tensiunile corecte, in gol, un punct de 5v , altul de 12v. 

Totusi, suspectez ca problema este cauzata tot de sursa de alimentare. Uneori nu porneste display-ul , se aude un sunet usor, ritmic, ca de greier, din zona transformatorului de langa Lnk364. Ipoteza mea este ca sursa nu poate livra suficient curent, necesarul maxim fiind actionarea celor doua relee si atunci se manifesta. Uneori nu ii ajunge nici pentru alimentarea UC-ului, iar cand totusi "booteaza", in prezent se opreste la inceput, cu LE - latch error, nu poate inchide usa ( si confirma inchiderea). 

 

E posibil sa fie transformatorul defect ? dau optocuploarele ? in primar am 4ohm, iar in secundar pare sa aiba doua infasurari, de cate 1-2 ohms, neglijabil. Daca ma uit pe schema, si primarul a fost expus la 220 cand s-a strapuns mosfetul... La cat e de miniatural, nu stiu cum il refac... 

 

Teoretic, daca vin cu alimentare externa (sursa pc) si pun pe placa 12v si 5v , ar fi o solutie ? nu imi dau seama cum merge sursa minimala de pe placa, redreseaza doar cu o dioda in loc de punte... cum scoate 3.3v pentru UC... 

 

Multumesc de ajutor si scuze de intarziere, forumul are o limita de mesaje pe zi pentru conturi noi.

Link spre comentariu

  Nu stiu exact cum aveti sursa.Scoate numai 12v sau 12v si 5v?

 Iar daca controlerul  lucreaza la 3,3v sigur este pe placa un regulator pt asta.

 Se poate folosi o sursa externa.

 Inainte de asta ar trebui testata sursa Lnk existenta.Intrerupta legatura cu restul placii si bagat consumator.Adica incarcata crescator ca sa se aprecieze cam la ce consum s-ar bloca.

 Iar releele daca tacane nu inseamna neaparat ca sunt bune.In stare cuplata ar trebui masurate rezistentele de contact.Contactele pot fi impuscate sau oxidate.

Link spre comentariu

Sursa scoate din circuit doar 12v , are o infasurare primara transformatorul si doua secundare, din ce am inteles configuratia flyback. 5volti ii face apoi din cei 12. 

Am continuat cercetarile, am legat fire de la plus si minus indicate pe placa, unde masor 13volti pe digital, plus inca doua fire de la capetele ne-comune ale releelor de motor. Am atins din greseala unul din fire si pot confirma pe pielea mea la propriu ca acolo este tensiune din retea. Am aflat si de ce - priza la care era legata masina nu are impamantare - probabil si cauza decesului initial al sursei si (posibil ?) si bufferul.

 

Am pornit rutina de spin - pleaca pompa un minut, apoi incepe sa invarta usor in sensul implicit (invers orar), apoi doar unul din relee primeste un impuls scurt ( observ tranzitoriu pe multimetru cum scade tensiunea pe borna de la 13 la 4 volti, dar apoi revine la loc). Celalalt releu nu primeste nici macar acel impuls. Valva de admisie apa in schimb primeste un scurt impuls (dar asta sunt sigur ca facea si inainte de accident). 

 

Cand masor tensiunea direct , acel 13v, mai are oscilatii, scurte, fara motiv. (in rutina de evacuare pompa). 

 

Maine mi-am propus sa leg sursa externa de tensiune, o baterie, riscul ar trebui sa fie minim. Explicatia pentru acel scurt impuls poate fi energia din condensatorul de filtrare - 440uF /35v , insa apoi sursa nu poate asigura curentul pentru mentinerea contactelor din releu. Din ce am mai citit, altii au avut simptome asemanatoare dupa fixarea sursei - masina merge partial, nu corect, se reseteaza uc-ul , etc... 

 

Mai suspectez optocuplorii, nu au nici un cod, nici nu stiu cum se verifica la multimetru pe placa. 

 

Intre timp folosesc doar priza cu impamantare. Revin maine cu rezultate de la alimentare externa cu 13v ( baterii ) . 

20200620_202630.jpg

der227.pdf

Link spre comentariu

 Moshulik.Partea proasta ca ai multe smd-uri.Optocuplorul se verifica dupa tipul sau.In principiu pe partea de led se aplica tensiune si se masoara cealalta parte cu ohmetrul ca sa se vada ca conduce.Tensiunea se aplica printr-o rez de limitare.Partea cu led din optocuplor se verifica ca orice dioda,anterior.

 Eu am dispozitiv consacrat cu soclu.Se poate si pe placa cu acelasi principiu.

 

Link spre comentariu

Am pus sursa externa, simptomele sunt aceleasi, deci nu cred ca e vinovata sursa de pe placa, nu mai umblu la optocuplori. Releele de la motor - doar unul primeste un semnal scurt, celalalt deloc. Am facut cateva masuratori pe bufferul de tranzistori ULN2004 (pe placa e echivalent KID65004af). Cu placa pe masina si senzorul de presiune deconectat intra in eroarea E9 (nu vede senzorul de nivel al apei) si porneste pompa. La fel face si cu placa scoasa, intra in E9 si da comanda pe pinul 4 pentru actionarea pompei, am validat cu multimetrul, pe i4 am 5v de la UC , pe output o4 am 0.4v ( activ pe low) . din ceilalti pini de output doar 1,2,5 si 6 arata 13v. i7 arata un 0.01, o7 tot 0.01 , pare un pin nelegat la nimic in placa, sunt folositi doar 6 din cei 7. E ciudat pinul 3, are zero pe input, si pe output. 

Mai am in plan un singur test, sa imi leg firele pe placa la i1 si i2 , sa stiu daca UC-ul da comanda de 5v catre buffer sau nu.

Daca da, atunci pinul mort sper sa il pot muta pe i7-o7, cel putin temporar, pana ajung sa iau un ULN, am reusit sa inlocuiesc unul o data, prefer smd-uri decat piese care ies cu tot cu pinul acela de legatura intre o parte si alta a placii.

Daca UC- ul nu da semnale corecte, atunci e cu rescriere de memorie sau cu game over ...

20200621_144551.jpg

Link spre comentariu

Da.E ciudat cu pin3.Banui ca e legat la ceva,adica actioneaza ceva.E buna si solutia cu mutatul,daca e liber portul ala.Oricum trebuie vazut ce e actionat dupa pin3 ca nu se ducea degeaba.

 Si verifica inainte pinul 3,adica aplica-i 5v pe intrare prin rez de limitare.Sa vezi ce face iesirea.Poate e sufienta tensiunea de la multimetru pus pe poz verificare diode.Acolo stiu ca sunt 3V.

Link spre comentariu

Gata, i-am dat de cap. 

Am legat firele de testare in mers la pinii de intrare ai bufferului, i1, i2 si la +5V - era punct indicat pe placa, din care se alimenteaza inclusiv UC-ul. Ce am observat - secventa de evenimente era urmatoarea : programul mergea ok (deschidea valva de alimentare apa, pornea pompa, invartea incet in sensul stanga) - pana la punctul in care dadea semnal in relee - sa inverseze sensul motorului. Atunci bufferul avea pe pini maxim 2.38v (i1) si vreo 1.5v (i2) - de-asta comuta doar unul din relee. Verificand si tensiunea de 5v - am observat aceeasi cadere - la o secunda sau doua dupa comanda relee, cadea sub 3 volti alimentarea UC-ului, se reseta - de-asta apoi deschidea scurt valva de admisie. 

 

Deci vinovata este tot sursa care a pocnit initial, probabil in jurul LNK-ului mai e inca o piesa defecta, care se manifesta pierzand tensiunea de 5v atunci cand apare o solicitare mare (doua bobine de releu) pe linia de 12v. 

 

Optocuplorul e suspectul principal, are pe jonctiunea de led 900ohms, fata de "fratii" lui de pe placa ce au 1700ohms.

 

Am rezolvat-o deocamdata alimentand extern, din baterii, linia de 5 volti. Si probabil asa va ramane, prima masina de spalat pe baterii :)) .

 

Sper sa fie de ajutor investigatia mea, explica tot ce am citit pe thread pana acum - cineva spunea ca placa devine ireparabila dupa ce pocneste LNK-ul, altcineva ca masina mergea pana la evacuare, cand se reseteaza, in alt caz comutarea incalzirii producea resetul, probabil limita de curent ce mai poate fi livrat pe 5v difera de la caz la caz. 

 

O solutie ceva mai civilizata ar fi probabil un alimentator gen USB legat pe linia AC din placa - si pus sa livreze 5 volti. 

 

Pentru diagnostic - doar trase fire afara de la gnd si +5v, legate la multimetru si pornita rutina de spin, altfel, la rece sau pe banc nu se manifesta problema. 

 

Ah... da, si cel mai important - a se folosi prize cu impamantare, intotdeauna, chiar daca "merge si fara". 

20200621_200834.jpg

20200621_191738.jpg

Link spre comentariu

 Moshulik.Felicitari!Perseverenta e totdeauna buna.Ca sursa cred ca merge un alimentator de priza de 5V si 2A,din cel ce se baga in priza.S-ar putea sa fie suficient curentul de 2A.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări