Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Motoare barca, sfaturi si idei.


costinium6

Postări Recomandate

CDI vine de la Capacitive Discharge Ignition si inseamna exact ce spuneai,

......Vad ca in timp ce postam, s-au pus si pozele. Cred ca senzorul ce comanda CDI-ul, e acela alb, cel mai probabil o bobina. Platoul care deplaseaza senzorul, functie de acceleratie, modifica probabil avansul, functie de turatie.

Engleza mea de balta! Cu fiecare zi care trece, imi dau seama ca am lacune, si din ce in ce mai mari!

 

Senzorul este acela alb, ai dreptate. Avansul se regleaza din maneta de acceleratie, este obisnuit la motoarele mai vechi.

Bobinele se probeaza cu ajutorul unei surse, cred ca 20-30V ar fi de ajuns, prin atingerea firului de papucul bobinei. Ar trebui sa dea scanteie si fara condensator.

Link spre comentariu

Stai linistit, cu engleza sunt paralel, am cautat pe net de unde vine CDI. Nu stiu ce sa zic despre cei 20-30V, posibil sa fie prea putin. Eu i-am sugerat sa incarce printr-o dioda, de la retea, un cond de cateva sute nF, pe care sa-l descarce pe bobina. Acum nu stiu daca le-a testat asa, sau altfel

Link spre comentariu

Am sa demontez toata instalatia electrica pe sambata ca am vazut cateva cabluri crapate si mansonate cate 4, ma gandesc ca daca a intrat apa in mansoane sa nu mai am comanda de la senzor. Bobinele de inalta sunt bune, da scanteie si la 12 volti. Sper sa nu fie CDI-ul ca am pus-o de 120E.

Link spre comentariu

Pana la 120E ai putea sa treci prin chinurile facerii! Doar suntem pe un forum de electronica! Nu-i asa? Eu am bobinat o bobina de inductie pentru un Veterok rusesc de 12 cai iar CDI-ul asta mi se pare o joaca! Daca vrei iti dau schema de CDI de la rusescul de mai sus.

Editat de CIBY2
Link spre comentariu

Si eu cred ca se poate construi CDI-ul, n-are rost sa iroseasca acei 120E. Veterok-ul era cu doua bobine si un singur senzor, ca in cazul de fata ?Oricum, pune te rog schema, chiar sunt curios cum au rezolvat rusii problema.Costinium6, cand ai timp, pune si o poza cu magnetii de pe rotor, tot nu sunt lamurit cum se face comanda CDI, ca sa dea scanteie separat pe fiecare bobina. Sau poate functioneaza totusi, cum spunea CIBY, cu scanteie pierduta, adica ambele bobine comandate simultan. Daca sunt puse in paralel bobinele, s-ar putea vedea cu un ohmetru. Intre firele ce ies din CDI si merg la bobine, rezistenta ar trebui sa fie zero.

Link spre comentariu

O sa incerc sa iau pagina din pdf-ul cu manualul service si sa o postez aici, eventual, pentru doritori, tot manualul. (este in rusa, brrrr!)

Bobinele de inductie este posibil sa nu fie legate in parallel ci sa aiba fiecare condensatorul sau, incarcat prin diode de separare si tiristorul aferent, comandate simultan. Se evita astfel situatia pe care tu ai descris-o cu scanteia doar pe cilindrul fara compresie.

CDI-ul rusesc are comanda pe fiecare ramura. Fiecare bujie, implicit bobina de inductie, are cate o bobina ce incarca condensatorul si una care comanda grila tiristorului, dar situate pe bobina de incarcare a celuilalt. Pe platoul aprinderii de sub volanta, exista doua astfel de perechi, situate fizic la 180 grade. Volanta are 3 sau 4 magneti, nu mai retin, situati doar pe una dintre jumatati. Cand trec prin fata bobinei de incarcare a ramurii nr. 1, da scanteie pentru ramura 2 si incarca condensatorul de pe 1. Dupa rotirea cu 180 grade, da comanda ramurii 1 si, implicit, scanteie in bujia 1 si incarca condensatorul ramurii 2. Si tot asa.

 

Sper sa se inteleaga, atat am reusit.

Manualul complet are 1,5 mega si este disponibil doar pe mail.

 

CDI Veterok.pdf

Editat de CIBY2
Link spre comentariu

Bobinele de inductie este posibil sa nu fie legate in parallel ci sa aiba fiecare condensatorul sau, incarcat prin diode de separare si tiristorul aferent, comandate simultan. Se evita astfel situatia pe care tu ai descris-o cu scanteia doar pe cilindrul fara compresie.

E foarte posibil ca exact asa sa functioneze CDI-ul. Caz in care, ori se poate construi de la zero,schema ar fi foarte simpla, deci usor de realizat, ori folosi doua CDI, comandate de acelasi senzor, dar fiecare comandand cate o bobina.Rusii chiar au folosit minimul necesar de componente, la CDI-ul de pe Veterok . Prima mea motocicleta,ruseasca, a fost un Minsk de 125cm cubi, care avea aprindere prin CDI. Comanda tiristorului, se facea cu o bobina separata, dar era ceva mai elaborata.
Link spre comentariu

post-207585-0-49232100-1424986457_thumb.jpgpost-207585-0-85740000-1424986462_thumb.jpgpost-207585-0-77767100-1424986467_thumb.jpgpost-207585-0-11018700-1424986474_thumb.jpgpost-207585-0-55276800-1424986478_thumb.jpgAm desfacut cutia cismei si am schimbat axul port elice venit azi de la Arpad. 

 

Sufland cu compresorul pe pinioane am dat si pe cablurile motorului, acum am scanteie, banuam eu cablurile, sambata sunt altele.

Link spre comentariu

Daca tot te-ai apucat de pus la punct motorul, ar fi bine sa-i schimbi si setul de la pompa de apa. Nu se stie ce vechime are si in ce stare este. De regula, imbatraneste cauciucul impeller-ului si se crapa. Dupa aceea nu mai este decat un pas pana se desprind bucati din el ce se opresc prin instalatia de racire a motorului. Pentru 60 - 100 lei, eviti multa munca si nervi pe viitor.

Despre cum se schimba, gasesti  un tutorial facut de un baiat bun aici.

 

Ar mai trebui curatat carburatorul si verificate bujiile, eventual schimbate, dar vezi tu ce si cum. Dupa aceea te poti baza pe el.

Link spre comentariu

Bujiile sunt noi, impellerul a fost schimbat de curand a zis fostul proprietar si intradevar e inca moale cauciucul, capacul pompei nu prea imi place ca e cam corodat, o sa il schimb cand dau de el. Cu tija schimbatorului de sens nu sunt foarte lamurit, are cateva indoituri dar ma gandesc ca daca ar fi fost fortata se indoia uniform pe toata lungimea nu in 2 puncte. Dupa ce ii schimb cablaraia il bag la butoi sa vad cum se comporta, mai are un reglaj la carburator care nu stiu inca ce face, sper sa aiba legatura cu consumul ca ma sperie cat inghite.

Stiu ca motoarele 2t au consum mare in ideea de a se unge dar daca il tin blana cred ca trece de 10l pe ora.

Link spre comentariu

Am muncit ieri si azi de mi-au sarit mucii pe pereti, daca as fi stiut se inseamna sa refaci o salupa din fibra... ma apucam de apicultura. Noroc ca am gasit tabla de inox si electrozi. post-207585-0-17184100-1425237495_thumb.jpgpost-207585-0-77426700-1425237501_thumb.jpgpost-207585-0-34256500-1425237507_thumb.jpgpost-207585-0-64828900-1425237513_thumb.jpg

Cer scuze lui Giongiu pentru intarziere, ca s-a inchis star transport curier, toate spre bune, ca uiasem bujia la munca.

Link spre comentariu

Of, am uitat de adaptorul pentru cablu de directie.

Nu-mi place sistemul acela cu suruburi de fixare a camasii cablului.

In capatul camasii exista o piulita de fixare ce se insurubeaza pe o teava filetata, nu stiu sigur daca este 1/2 sau 3/4 toli. Diametrul il afli tu cu ajutorul unui niplu de instalatii de apa. La motoarele proiectate pentru acest sistem de directie, in locul surubului ce tine cele doua menghine, este o bucsa filetata la ambele capete. Diametrul filetului este cel al piulitei cablului iar diametrul gaurii bucsei este egal cu cel al partii mobile a cablului, cea cu gaura la capat, unde este prinsa tija indoita. Capatul cablului intra in acea bucsa si cu ajutorul piulitei se fixeaza camasa cablului de menghina. Actionand volanul, capatul cablului intra sau iese din acea bucsa. Sistemul acesta este solidar cu motorul, permitand reglajul de finete al motorului pe centrul oglinzii. De asemenea, nu introduce forte noi intre motor si oglinda si permite bascularea motorului fara a tensiona cablul sau tija.

Ce trebuie sa faci tu? Faci la strung o bucsa filetata la unul dintre capete, lungimea o sa ti-o spun eu dupa ce o masor pe cea de la motorul meu, si prin doua bride sudate de bucsa, o prinzi pe surubul ce tine menghinele stranse.

Link spre comentariu

Eu zic ca este destul de solid sistemul si nu se tensioneaza nimic o data cu bascularea motorului, as fi facut teava respectiva dar trebuie sa maresc foarte mult gaurile de la menghina, ar ajunge gaura pana la ramforsare si nu as prea vrea. Culiseaza foarte usor motorul, ai impresia ca volanul merge in gol.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări